• Anonym (Osäker_pappa)

Är jag orimlig?

Jag har varit tillsammans med min fru i 13 år och vi har två barn ihop. Utåt sett kan vårt liv se stabilt och välfungerande ut, men bakom fasaden bär jag på en djup frustration och en växande trötthet då det är mycket som inte fungerar och jag känner mig alltmer ensam i relationen.

Hon har inget handikapp eller någon begränsning som hindrar henne från att arbeta eller ta ansvar. Ändå är det jag som står för hela försörjningen och stora delar av det praktiska vardagslivet. Jag är höginkomsttagare och har byggt upp det liv vi har tillsammans: jag har köpt en villa i ett tryggt område i Stockholm och vi äger två moderna bilar. Den senaste bilen köpte jag specifikt för henne, med tanken att hon skulle ta körkort och kunna hämta och lämna barnen, handla och underlätta vardagen för oss alla. Trots detta har hon fortfarande inte visat något större intresse för att ta körkort och det verkar inte vara en prioritet för henne. I praktiken innebär det att det oftast är jag som kör henne, barnen och de inkluderar även hennes egna ärenden.

Under de senaste månaderna av våra liv har hon dock hämtat och lämnat ett av våra barn de dagar jag har varit på jobbet, till följd av nya direktiv om mer närvaro på kontoret. I vissa fall har hon även lämnat barnet på aktiviteter genom att åka buss eller taxi när jag har varit otillgänglig, till exempel vid jobbresor, samt tagit hjälp av mina föräldrar. Även om detta har fungerat praktiskt, bygger det fortfarande på tillfälliga lösningar och andras hjälp (när de kan), snarare än på en långsiktigt hållbar egen självständighet.

Hon menar att hon bidrar mycket genom att hon har gett mig två barn och genom att hon tar hand om huset. Jag ifrågasätter inte värdet av det hon gör, men för mig handlar ansvar också om att visa våra barn hur man tar ansvar som vuxen. Jag vill att de ska se båda sina föräldrar arbeta, utvecklas och stå på egna ben. Istället får jag ofta höra att hon inte har egentid, att huset tar all hennes energi och att jag borde hjälpa till mer.

Jag har aldrig krävt att hon ska göra 100 % av hushållsarbetet, utan det jag har velat är struktur, planering och tydlighet. Jag vill inte att allt ska ske spontant och enbart på hennes villkor, där jag förväntas släppa allt i stunden när hon till exempel plötsligt vill dra igång ett städprojekt eller något annat. Idag sker hushållsarbetet ad hoc och helt utan planering, vilket skapar irritation och återkommande konflikter hos oss och jag får ofta höra att jag inte hjälper till, något jag upplever som djupt orättvist då jag försöker bidra på de sätt jag kan: Jag lagar mat när vi kommer överens om det, jag har ordnat städhjälp för att avlasta och jag köpte en robotdammsugare just för att minska friktionen kring städning! Särskilt eftersom jag ofta inte ens vet när det är tänkt att vi ska städa eller tvätta. Jag har också föreslagit lösningar för att förenkla vardagen, som matkassar och fasta städ/tvättdagar där hela familjen hjälps åt, men nästan allt avfärdas.

Utöver detta upplever jag att jag aldrig riktigt får någon vilostund hemma. Så fort jag visar mig eller sätter mig ner behöver jag göra något: när hon vill och oftast direkt, här och nu. Om jag inte kan eller orkar just då leder det nästan alltid till konflikt, de känns som att mina behov av återhämtning och lugn helt saknar utrymme.

Hon säger att hon söker jobb, men i praktiken händer det väldigt lite och det finns ständigt nya förklaringar till varför det inte leder någonstans, varför hon inte ens får komma på en intervju. Under tiden är det jag som kör barnen till och från skolan, till aktiviteter och träningar. Jag är den enda som gör det regelbundet, utöver allt annat ansvar jag bär både hemma och på jobbet.

När jag försöker ta upp något problem eller ge konstruktiv kritik har hon mycket svårt att ta emot den och upplever det ofta som personliga påhopp och blir upprörd, vilket gör det svårt för oss att föra ett lugnt och sakligt samtal. Jag upplever att hon har också svårt att se sina egna brister och så fort jag lyfter något pekar hon gärna på andra i vår omgivning: t.ex. genom att säga saker som: ?Vadå, din kusin är väl inte bättre?? Det gör att våra samtal sällan leder till reflektion eller förändring, utan istället fastnar i försvar och jämförelser.

När jag tidigare har försökt sätta en tydlig gräns och till och med försökte avsluta relationen (jag ville skilja mig för drygt ett år sedan) har hon inte kunnat hantera situationen på ett vuxet sätt. Istället ringde hon sin mamma och bad henne kontakta mig för att övertala mig att stanna. Hon ringde även våra grannar och bad dem att lägga sig i och försöka övertyga mig att ge henne ännu en chans. För mig kändes detta djupt osunt och gränsöverskridande, en sådan situation borde kunna hanteras mellan två vuxna människor, inte genom att dra in omgivningen för att skapa press på mig.

Jag börjar känna mig utmattad, ovärderad, tom och orkeslös! Ibland känns det inte som att jag lever i en jämlik relation, utan som att jag tar hand om någon annans barn. Samtidigt får hon mig att tvivla på mig själv, hon får mig att tro att det är jag som gör fel, att jag borde ge henne mer tid, avlasta ännu mer och backa upp ytterligare, så att hon ?kan ta tag i sitt liv?.

Jag säger inte att jag är perfekt, det är jag långt ifrån, men är mina krav verkligen orimliga? ?Bygga ett liv tillsammans på lika villkor, att hon jobbar och sköter om sitt eget liv?

Min största fundering är om det här överhuvudtaget går att förändra? Hon är 37 år, kan hon ändra sig? Finns viljan där eller lurar hon både sig själv och mig? Jag vill inte sitta här om tio år och ställa samma frågor, mer trött och lika osäker. Jag behöver råd och andras erfarenheter för att kunna fatta ett beslut känner jag och hoppas ni kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Är jag orimlig?
  • Anonym (Z)

Så du gifte dig med en nolla utan ambitioner. Skilj dig. Hon kommer aldrig förändras.

• Anonym (T)

Sätt er ner tillsammans och gör ett städschema där mi delat upp sysslorna som behöver göras. Om ni har barn i förskoleålder som går 15 timmar i veckan i förskolan så förstår jag att din fru inte kan ta mer än hälften av hushållsarbetet, är det äldre barn borde ni kunna dela upp så hon tar större delar eftersom du arbetar. 

Har hon varit hemma länge för att barnen varit små? I så fall förstår jag att det kan vara svårt att komma tillbaka in på arbetsmarknaden. Det är inte lätt att hitta jobb  nu även för den som nyss blivit arbetslös. Vad har hon jobbat med? Ni behöver kolla hur branschen ser ut, behöver hon kanske skola om sig, börja plugga? Körkort måste hon ta, där måste du ställa hårdare krav, ta med henne till körskolan, boka tid, skriv in er på handledarkurs och låt sen henne övningsköra varje gång du ska skjutsa henne. Att vara utan körkort kan i sig också göra att det är svårare att få jobb så om du ändå betalar det åt henne är det ju ett bra första steg att ta till förändring. 

• Anonym (Osäker_pappa)
    Hårda ord, men jag uppskattar er ärliga feedback. Jag tror dock att lite mer bakgrund kan ge bättre klarhet:
    Hon fick pengar från sina föräldrar för att gå körskola och ta körkort, vilket inte lyckades. Jag har även gått handledarutbildning för henne och erbjudit mig att vara handledare. Jag har dock krävt att hon ska läsa klart körkortsboken först, vilket hon, vad jag vet, fortfarande inte har gjort. Det finns alltid en anledning till varför det inte blir av, vilket är ett återkommande tema och en källa till frustration för mig!
    Hon var student när vi träffades och jag nämnde redan i början av vårt förhållande att jag ville bygga ett liv tillsammans och förväntade mig att hon skulle börja arbeta efter sina studier. Detta har jag upprepat under flera år, så jag hade inte förväntat mig någon hemmafru och heller inte att behöva försörja någon. Jag var helt inställd på att stötta henne under studietiden, som dock varade längre än planerat.
    Hon pratar mycket om vad hon vill göra och har ambitioner, men jag ser att hon saknar förmågan att omsätta dem i handling. Hon behöver ofta pushning för att nå sina mål och tycker de är del av mitt jobb att göra det! Hon har haft några småjobb här och där, mest vikariejobb, som jag också har pushat henne att ta i hopp om att de ska utvecklas vidare.
    Jag bidrar med hushållssysslor på eget initiativ och hjälper till när hon ber om det. Men när saker inte är planerade kan det ibland leda till jag inte kan eller orkar t.ex. när jag efter en lång arbetsdag ska hjälpa till med en storstädning som hon dragit igång utan att jag får vara med och tycka till om. Jag har varit tydlig med att jag gärna vill ha en veckoplan för hur vi organiserar vår vardag, inkluderar barnen och fördelar ansvar. Jag tog till och med fram ett eget förslag på veckoplan, men det är svårt att få något att fungera när initiativet kommer från endast en part. Det blir dessutom svårt att ta ansvar när saker sker spontant utan att man har möjlighet att vara med och påverka.
    Just nu är hon arbetslös efter en utbildning som hon avslutade med hjälp från mig, inklusive exjobbet. Att hjälpa till på det sättet var egentligen något jag inte ville göra, men jag gjorde det för att vi skulle komma framåt i livet, på sätt och vis ?hjälpte jag till att fuska?. Det var för snart ett år sedan.
    Jag ville skilja mig för ett år sedan, men tänkte att det kanske går att lösa eftersom hon verkade genuin med att ta tag i sitt liv och för barnens skull, framförallt pga barnen.
  • Anonym (Lasse)
    Anonym (Osäker_pappa) skrev 2025-12-22 23:19:03 följande:
    Hårda ord, men jag uppskattar er ärliga feedback. Jag tror dock att lite mer bakgrund kan ge bättre klarhet:
    Hon fick pengar från sina föräldrar för att gå körskola och ta körkort, vilket inte lyckades. Jag har även gått handledarutbildning för henne och erbjudit mig att vara handledare. Jag har dock krävt att hon ska läsa klart körkortsboken först, vilket hon, vad jag vet, fortfarande inte har gjort. Det finns alltid en anledning till varför det inte blir av, vilket är ett återkommande tema och en källa till frustration för mig!
    Hon var student när vi träffades och jag nämnde redan i början av vårt förhållande att jag ville bygga ett liv tillsammans och förväntade mig att hon skulle börja arbeta efter sina studier. Detta har jag upprepat under flera år, så jag hade inte förväntat mig någon hemmafru och heller inte att behöva försörja någon. Jag var helt inställd på att stötta henne under studietiden, som dock varade längre än planerat.
    Hon pratar mycket om vad hon vill göra och har ambitioner, men jag ser att hon saknar förmågan att omsätta dem i handling. Hon behöver ofta pushning för att nå sina mål och tycker de är del av mitt jobb att göra det! Hon har haft några småjobb här och där, mest vikariejobb, som jag också har pushat henne att ta i hopp om att de ska utvecklas vidare.
    Jag bidrar med hushållssysslor på eget initiativ och hjälper till när hon ber om det. Men när saker inte är planerade kan det ibland leda till jag inte kan eller orkar t.ex. när jag efter en lång arbetsdag ska hjälpa till med en storstädning som hon dragit igång utan att jag får vara med och tycka till om. Jag har varit tydlig med att jag gärna vill ha en veckoplan för hur vi organiserar vår vardag, inkluderar barnen och fördelar ansvar. Jag tog till och med fram ett eget förslag på veckoplan, men det är svårt att få något att fungera när initiativet kommer från endast en part. Det blir dessutom svårt att ta ansvar när saker sker spontant utan att man har möjlighet att vara med och påverka.
    Just nu är hon arbetslös efter en utbildning som hon avslutade med hjälp från mig, inklusive exjobbet. Att hjälpa till på det sättet var egentligen något jag inte ville göra, men jag gjorde det för att vi skulle komma framåt i livet, på sätt och vis ?hjälpte jag till att fuska?. Det var för snart ett år sedan.
    Jag ville skilja mig för ett år sedan, men tänkte att det kanske går att lösa eftersom hon verkade genuin med att ta tag i sitt liv och för barnens skull, framförallt pga barnen.
    Jag är ledsen men jag ser fortfarande bara en prinsessa på piedestal som du är medberoende till...

Vart är konsekvenserna?   Vart är din vilja att ställa krav och stå för konsekvenserna?   Som du berättar har du bara "betalat" henne ur sina svårigheter istället för att behandla henne som en vuxen som får ta eget ansvar. 

Varför tycker du synd om henne istället för att låta henne fejsa sin verklighet? 

Har det verkligen löst nånting alls nån gång? 

Du börjar bra med att tycka nånting och sätta lite press men nånstans går det snett och du daddar henne och betalar loss hennes problem. Exakt vad lär du henne då? 

Du har lärt henne att vara passivt korkad med lite snyftande blick  för du kommer alltid och betalar ... 

Hur kan du inte förstå sambandet? 
  • Fjäril kär
    Om du efter 13 år VET att hon inte avslutar det hon påbörjat så varför ser du inte handgripligen till att hon faktiskt GÖR det? 

Sätt dig i bilen och övningskör med henne,varje gång ni ska nånstans. Inga ursäkter om böcker hit och dit.  Bara gör det.

Har hon vönt upp och ner på klädkammaren för städning när du kommer hem och lämnat det? Okej. Ta ett djupt andetag,  offra en timma nattsömn - ta henne i handen och båda två plockar upp, dammsuger och hänger in kläderna. 

Är det varken diskat eller dammsuget?  Låt henne välja syssla och båda tar tag i saken nu på en gång. 

Är hon lat på att söka jobb? Sitt ner tillsammans och skriv ett schysst cv sen åker ni runt till lämpliga företag och ser till att hon lämnar in rn ansökan personligen. 

Sluta jiddra helt enkelt sluta var så naiv
  • Anonym (Kalla)
    Detta bara bekräftar det du skrivit innan. Ingen vettig förklaring till varför du köpte en bil till henne innan hon tagit körkortet. Hon har ju ?lurat? dig från dag ett. 
  • Anonym (S)

Håller i princip med övriga men vill också tillägga att du inte är orimlig. Det är en helt ?legitim? anledning till att vilja skiljas om det inte blir några förändringar. 

Du behöver sätta dig ner med henne och förklara det. Förklara vad du behöver att hon gör, fråga vad hon behöver från dig. Kommer ni överens om det så skriv upp en lista på vad som ska göras och inom vilken tidsplan. Ett jobb fixar hon ju kanske inte på en månad så ni behöver ha en rimligt deadline (det viktigaste är ju egentligen att du ser ett förändrat beteende tolkar jag det som). 

Om hon inte är villig eller om du känner att du inte orkar längre, skilj er! 

• PH76
    Du måste först och främst bestämma själv vad du vill, vill du lämna? Vad skulle kunna få dig att stanna kvar? För detta väldigt klart för din fru och lägga ut en handlingsplan tillsammans, och var beredd att lämna om den inte slutför inom utsatta tid.

Sen gör du en del konstiga val själv,  varför bil innan körkort, och varför behöver hon läsa ut teoriboken innan ni kan övningskör? Det känns ju som att du sätter upp hinder för att hon ska lyckas, vilket hon verkar ha väldigt svårt med. Jag öppnade inte ins min teoribok utan pluggade bara körkortsfrågor.
  • Grässtrå77

Du skriver att hon inte har någon funktionsnedsättning, hur vet ni det? Är hon utredd i vuxen ålder? Det låter inte som att hon någonsin har klarat vuxenlivet utan stöd. Eller var det så att hon hade ett fungerande och självständigt liv innan hon började studera och ni träffades?

Att hom fungerade som ungdom/ung vuxen betyder inte att automatiskt klarar vuxenlivet. En funktionsnedsättning är alltid i förhållande till omgivningen.

Om hon inte vill söka vårdkontakt nu så får du göra en "hemma-utredning", dvs testa vad som funkar när du inte stöttar upp. Se bara till att barnen har det bra. Förhoppningsvis får du en bättre bild av vad hon faktiskt skulle kunna klara av och vad som faktiskt inte fungerar.

Om hon sen inte vill ta tag i sitt liv alternativt ta hjälp, ja då måste du bestämma dig vilken typ av liv du vill leva. Men du ska nog inte utgå från att hon kommer kunna ta fullt ansvar för barnen varannan vecka.

• lene

Självklart vill hon inte skiljas från sitt glidarliv. Då måste hon ju göra allt det hon struntar i nu.

Och du har ju redan facit på att hon inte kommer ändras även när hon riskerar förlora det hon uppenbarligen vill ha men inte kämpa för.

Du är i praktiken redan ensamstående, och du har bara ett liv, unna dig lycka.

Svar på tråden Är jag orimlig?