• Anonym (Osäker_pappa)

Är jag orimlig?

Jag har varit tillsammans med min fru i 13 år och vi har två barn ihop. Utåt sett kan vårt liv se stabilt och välfungerande ut, men bakom fasaden bär jag på en djup frustration och en växande trötthet då det är mycket som inte fungerar och jag känner mig alltmer ensam i relationen.

Hon har inget handikapp eller någon begränsning som hindrar henne från att arbeta eller ta ansvar. Ändå är det jag som står för hela försörjningen och stora delar av det praktiska vardagslivet. Jag är höginkomsttagare och har byggt upp det liv vi har tillsammans: jag har köpt en villa i ett tryggt område i Stockholm och vi äger två moderna bilar. Den senaste bilen köpte jag specifikt för henne, med tanken att hon skulle ta körkort och kunna hämta och lämna barnen, handla och underlätta vardagen för oss alla. Trots detta har hon fortfarande inte visat något större intresse för att ta körkort och det verkar inte vara en prioritet för henne. I praktiken innebär det att det oftast är jag som kör henne, barnen och de inkluderar även hennes egna ärenden.

Under de senaste månaderna av våra liv har hon dock hämtat och lämnat ett av våra barn de dagar jag har varit på jobbet, till följd av nya direktiv om mer närvaro på kontoret. I vissa fall har hon även lämnat barnet på aktiviteter genom att åka buss eller taxi när jag har varit otillgänglig, till exempel vid jobbresor, samt tagit hjälp av mina föräldrar. Även om detta har fungerat praktiskt, bygger det fortfarande på tillfälliga lösningar och andras hjälp (när de kan), snarare än på en långsiktigt hållbar egen självständighet.

Hon menar att hon bidrar mycket genom att hon har gett mig två barn och genom att hon tar hand om huset. Jag ifrågasätter inte värdet av det hon gör, men för mig handlar ansvar också om att visa våra barn hur man tar ansvar som vuxen. Jag vill att de ska se båda sina föräldrar arbeta, utvecklas och stå på egna ben. Istället får jag ofta höra att hon inte har egentid, att huset tar all hennes energi och att jag borde hjälpa till mer.

Jag har aldrig krävt att hon ska göra 100 % av hushållsarbetet, utan det jag har velat är struktur, planering och tydlighet. Jag vill inte att allt ska ske spontant och enbart på hennes villkor, där jag förväntas släppa allt i stunden när hon till exempel plötsligt vill dra igång ett städprojekt eller något annat. Idag sker hushållsarbetet ad hoc och helt utan planering, vilket skapar irritation och återkommande konflikter hos oss och jag får ofta höra att jag inte hjälper till, något jag upplever som djupt orättvist då jag försöker bidra på de sätt jag kan: Jag lagar mat när vi kommer överens om det, jag har ordnat städhjälp för att avlasta och jag köpte en robotdammsugare just för att minska friktionen kring städning! Särskilt eftersom jag ofta inte ens vet när det är tänkt att vi ska städa eller tvätta. Jag har också föreslagit lösningar för att förenkla vardagen, som matkassar och fasta städ/tvättdagar där hela familjen hjälps åt, men nästan allt avfärdas.

Utöver detta upplever jag att jag aldrig riktigt får någon vilostund hemma. Så fort jag visar mig eller sätter mig ner behöver jag göra något: när hon vill och oftast direkt, här och nu. Om jag inte kan eller orkar just då leder det nästan alltid till konflikt, de känns som att mina behov av återhämtning och lugn helt saknar utrymme.

Hon säger att hon söker jobb, men i praktiken händer det väldigt lite och det finns ständigt nya förklaringar till varför det inte leder någonstans, varför hon inte ens får komma på en intervju. Under tiden är det jag som kör barnen till och från skolan, till aktiviteter och träningar. Jag är den enda som gör det regelbundet, utöver allt annat ansvar jag bär både hemma och på jobbet.

När jag försöker ta upp något problem eller ge konstruktiv kritik har hon mycket svårt att ta emot den och upplever det ofta som personliga påhopp och blir upprörd, vilket gör det svårt för oss att föra ett lugnt och sakligt samtal. Jag upplever att hon har också svårt att se sina egna brister och så fort jag lyfter något pekar hon gärna på andra i vår omgivning: t.ex. genom att säga saker som: ?Vadå, din kusin är väl inte bättre?? Det gör att våra samtal sällan leder till reflektion eller förändring, utan istället fastnar i försvar och jämförelser.

När jag tidigare har försökt sätta en tydlig gräns och till och med försökte avsluta relationen (jag ville skilja mig för drygt ett år sedan) har hon inte kunnat hantera situationen på ett vuxet sätt. Istället ringde hon sin mamma och bad henne kontakta mig för att övertala mig att stanna. Hon ringde även våra grannar och bad dem att lägga sig i och försöka övertyga mig att ge henne ännu en chans. För mig kändes detta djupt osunt och gränsöverskridande, en sådan situation borde kunna hanteras mellan två vuxna människor, inte genom att dra in omgivningen för att skapa press på mig.

Jag börjar känna mig utmattad, ovärderad, tom och orkeslös! Ibland känns det inte som att jag lever i en jämlik relation, utan som att jag tar hand om någon annans barn. Samtidigt får hon mig att tvivla på mig själv, hon får mig att tro att det är jag som gör fel, att jag borde ge henne mer tid, avlasta ännu mer och backa upp ytterligare, så att hon ?kan ta tag i sitt liv?.

Jag säger inte att jag är perfekt, det är jag långt ifrån, men är mina krav verkligen orimliga? ?Bygga ett liv tillsammans på lika villkor, att hon jobbar och sköter om sitt eget liv?

Min största fundering är om det här överhuvudtaget går att förändra? Hon är 37 år, kan hon ändra sig? Finns viljan där eller lurar hon både sig själv och mig? Jag vill inte sitta här om tio år och ställa samma frågor, mer trött och lika osäker. Jag behöver råd och andras erfarenheter för att kunna fatta ett beslut känner jag och hoppas ni kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Är jag orimlig?
  • Anonym (Jag)

Herregud! Hur har du stått ut såhär länge? Hur behåller du attraktionen till en så lat, initiativlös och bekväm människa. Jag hade lämnat denna relation för längesen.

• Anonym (H)

Skilj dig. Hon kommer aldrig ändra sig. 

• Anonym (M.)

Alltså, vad som är normalt är ju kulturellt. I Sverige idag har normen blivit att både mannen och kvinnan ska arbeta heltid, även under småbarnsåren, och att de ska dela lika på hushållsarbetet. I andra länder och tider ser det annorlunda ut, och det ena behöver inte vara mer rätt än det andra. 

Min tyska väninna t.ex., var hemmafru under alla år tills deras enda barn flyttade till en studentstad för att läsa på universitetet. Då började hon göra lite översättningsarbeten hemma. Hon har även haft hushållshjälp i alla år, trots att hon varit hemmafru och bara har ett barn. 

Jag kommer ihåg när hennes dotter gick på Kindergarten, hon var väl fyra-fem år då. Det var sex timmar om dagen. Min väninna beklagade sig över att hon "inte hinner återhämta sig" under de där sex barnfria timmarna, de räckte ingenstans, för under den tiden måste hon även åka och handla mat och plocka i ordning hemma... Och då hade hon som sagt ändå en hushållshjälp som kom två gånger i veckan och tvättade och städade! 

Jag log lite i mjugg åt henne då, men som sagt - vem bestämmer egentligen vad som är rätt och fel..? Deras äktenskap verkar i alla fall vara lyckligt.

• Anonym (M.)

Annan tanke då:

Just i ert fall, TS, så undrar jag dock om det ändå kan vara någon form av lättare funktionshinder som ligger bakom det där, att din fru inte kan slutföra uppgifter som hon påbörjat. Småbarnsåren är förstås jobbiga för alla, man är inte på topp då, man är ju oftast så trött. Men om det var så även innan ni fick barn, så kan man misstänka det.

Hon skulle kanske gå på någon utredning? Det KAN t.ex. vara ADHD eller låga energinivåer, som i sin tur kan bero på t.ex. en ämnesomsättningsrubbning eller brist på syre och dålig sämn på natten p.g.a. snarkning. Jag känner en man som hade det sistnämnda problemet, och han blev en ny människa när han började sova med en mask som pressar ner syre i lungorna medan han sover!

Jag vet även en person (också en man, men det har nog ingen betydelse) som varit väldigt trött och "slö" enligt andra i hela sitt liv, men när det upptäcktes att han hade en förträngd aorta och fick den opererad, så blev han också mycket piggare!

• Anonym (M.)

...och ytterligare en tanke: vad får du om du skiljer dig? Det du får är ju inte samma som nu fast med en fru som både drar in pengar som en hel karl och sköter barnen och hushållet samtidigt. Utan det du får är till att börja med ensamhet varannan vecka och livet som ensam pappa (då du verkligen måste klara av precis allting själv) varannan vecka.

Och så småningom kanske en styvfamilj. En kvinna utan barn kommer troligen inte att vilja ha dig, utan du måste då acceptera ett par främmande barn in i ditt hem och ditt liv. Som du också måste hjälpa till med, samt med det hushållsarbete som de genererar, samt även ofta bidra till ekonomiskt.

Även om den nya kvinnan du träffar inte medvetet tänker så - att du ska bidra ekonomiskt - så BLIR det ofta så eftersom hennes bostadsbidrag och starkt subventionerade barnomsorg försvinner när hon flyttar ihop med en man (ja det funkar så) och det måste du ju kompensera för om det ska funka. Om du inte träffar en högavlönad kvinna förstås, men de är inte så många i lämplig åldersgrupp. 

Vad jag vill säga är, att en kärnfamilj måste vara MYCKET illa, om det som kommer efter ska upplevas som bättre. Dessutom måste man tänka på barnen, att bryta upp kärnfamiljen kommer att skada dem på det ena eller det andra sättet. DE kommer ju inte att fatta varför det måste bli så. 

• Tecum
    Anonym (M.) skrev 2025-12-23 15:49:35 följande:

...och ytterligare en tanke: vad får du om du skiljer dig? Det du får är ju inte samma som nu fast med en fru som både drar in pengar som en hel karl och sköter barnen och hushållet samtidigt. Utan det du får är till att börja med ensamhet varannan vecka och livet som ensam pappa (då du verkligen måste klara av precis allting själv) varannan vecka.

Och så småningom kanske en styvfamilj. En kvinna utan barn kommer troligen inte att vilja ha dig, utan du måste då acceptera ett par främmande barn in i ditt hem och ditt liv. Som du också måste hjälpa till med, samt med det hushållsarbete som de genererar, samt även ofta bidra till ekonomiskt.

Även om den nya kvinnan du träffar inte medvetet tänker så - att du ska bidra ekonomiskt - så BLIR det ofta så eftersom hennes bostadsbidrag och starkt subventionerade barnomsorg försvinner när hon flyttar ihop med en man (ja det funkar så) och det måste du ju kompensera för om det ska funka. Om du inte träffar en högavlönad kvinna förstås, men de är inte så många i lämplig åldersgrupp. 

Vad jag vill säga är, att en kärnfamilj måste vara MYCKET illa, om det som kommer efter ska upplevas som bättre. Dessutom måste man tänka på barnen, att bryta upp kärnfamiljen kommer att skada dem på det ena eller det andra sättet. DE kommer ju inte att fatta varför det måste bli så. 

Hade du skrivit samma sak om det var en kvinna som funderade på skilsmässa? Jag håller med dig i sak, man behöver vända på alla stenar. Men på FL är den allmänna uppfattningen att en kvinna får det BÄTTRE när hon skiljer sig från en lat man, varför gäller inte det omvänt?
  • Anonym (M.)
    Tecum skrev 2025-12-23 16:34:48 följande:
    Hade du skrivit samma sak om det var en kvinna som funderade på skilsmässa? Jag håller med dig i sak, man behöver vända på alla stenar. Men på FL är den allmänna uppfattningen att en kvinna får det BÄTTRE när hon skiljer sig från en lat man, varför gäller inte det omvänt?
    Det vore ingen skillnad för mig. Inget kan ersätta en kärnfamilj. Det som kommer efter är alltid plan B, en kompromiss. 
  • Anonym (Snäll)

Det låter lite snett men samtidigt, städ schema? Tvättdchrma? Varför ? Du kan väl bestämma själv var och när och hur du vill städa och tvätta. Det är bara att säga ? jag sätter på en vittvätt nu, har du nåt speciellt du vill ha tvättat ?? jsg skulle inte vilja planera sånt. 

och bil? Jag har körkort men har ordnat så att alla barnens aktiviteter är inom 3 km då det är cykelavstånd. Tackar oftast nej till matcher som är långt borta. Hon har valt att klara sig utan körkort. Det är inget fel. 

• Hellishen

Hur gammal är du själv? 
    Låter som att du har någon sorts fadersroll för henne. 

• Anonym (Otroligt)

Jag är sambo med min man som jobbar heltid, det gör jag också. Jag lagar all mat, varje dag. Om jag kommer hem sent från jobbet är inte middagen påbörjad ens. Jag sköter all tvätt, logistik kring våra tre barn (fixar läkartider, glasögon, utvecklingssamtal, kalas, lekträffar, skjutsar till träningar, köper nya kläder och rensar ut gamla. Nu inför jul köpte jag alla julklappar, slog in allt och fixade all bakning och mat. jag tar hand om våran katt också, rensar lådan och ger mat. Idag fick jag en tillsägelse av min sambo för att jag hade tvätt på golvet i tvättstugan. Min dotter har velat byta rum i tre år men får inte för honom eftersom han inte har tid säger han. Om jag föreslår att vi ska ta tag i något hemma får jag en utskällning eftersom han har så mycket att göra men om jag inte tar initiativ är jag oduglig och gör aldrig något. Behöver jag nämna att jag fantiserar om att han ska trilla och krossa skallen typ. Så fort jag har möjlighet ska jag dra och ta mina barn med mig. Så ja jag tycker din fru skulle kunna bidra mer hemma, annars dumpa. Du verkar vara en vettig man i mina ögon och är värd mer. 

Svar på tråden Är jag orimlig?