• Anonym (Osäker_pappa)

Är jag orimlig?

Jag har varit tillsammans med min fru i 13 år och vi har två barn ihop. Utåt sett kan vårt liv se stabilt och välfungerande ut, men bakom fasaden bär jag på en djup frustration och en växande trötthet då det är mycket som inte fungerar och jag känner mig alltmer ensam i relationen.

Hon har inget handikapp eller någon begränsning som hindrar henne från att arbeta eller ta ansvar. Ändå är det jag som står för hela försörjningen och stora delar av det praktiska vardagslivet. Jag är höginkomsttagare och har byggt upp det liv vi har tillsammans: jag har köpt en villa i ett tryggt område i Stockholm och vi äger två moderna bilar. Den senaste bilen köpte jag specifikt för henne, med tanken att hon skulle ta körkort och kunna hämta och lämna barnen, handla och underlätta vardagen för oss alla. Trots detta har hon fortfarande inte visat något större intresse för att ta körkort och det verkar inte vara en prioritet för henne. I praktiken innebär det att det oftast är jag som kör henne, barnen och de inkluderar även hennes egna ärenden.

Under de senaste månaderna av våra liv har hon dock hämtat och lämnat ett av våra barn de dagar jag har varit på jobbet, till följd av nya direktiv om mer närvaro på kontoret. I vissa fall har hon även lämnat barnet på aktiviteter genom att åka buss eller taxi när jag har varit otillgänglig, till exempel vid jobbresor, samt tagit hjälp av mina föräldrar. Även om detta har fungerat praktiskt, bygger det fortfarande på tillfälliga lösningar och andras hjälp (när de kan), snarare än på en långsiktigt hållbar egen självständighet.

Hon menar att hon bidrar mycket genom att hon har gett mig två barn och genom att hon tar hand om huset. Jag ifrågasätter inte värdet av det hon gör, men för mig handlar ansvar också om att visa våra barn hur man tar ansvar som vuxen. Jag vill att de ska se båda sina föräldrar arbeta, utvecklas och stå på egna ben. Istället får jag ofta höra att hon inte har egentid, att huset tar all hennes energi och att jag borde hjälpa till mer.

Jag har aldrig krävt att hon ska göra 100 % av hushållsarbetet, utan det jag har velat är struktur, planering och tydlighet. Jag vill inte att allt ska ske spontant och enbart på hennes villkor, där jag förväntas släppa allt i stunden när hon till exempel plötsligt vill dra igång ett städprojekt eller något annat. Idag sker hushållsarbetet ad hoc och helt utan planering, vilket skapar irritation och återkommande konflikter hos oss och jag får ofta höra att jag inte hjälper till, något jag upplever som djupt orättvist då jag försöker bidra på de sätt jag kan: Jag lagar mat när vi kommer överens om det, jag har ordnat städhjälp för att avlasta och jag köpte en robotdammsugare just för att minska friktionen kring städning! Särskilt eftersom jag ofta inte ens vet när det är tänkt att vi ska städa eller tvätta. Jag har också föreslagit lösningar för att förenkla vardagen, som matkassar och fasta städ/tvättdagar där hela familjen hjälps åt, men nästan allt avfärdas.

Utöver detta upplever jag att jag aldrig riktigt får någon vilostund hemma. Så fort jag visar mig eller sätter mig ner behöver jag göra något: när hon vill och oftast direkt, här och nu. Om jag inte kan eller orkar just då leder det nästan alltid till konflikt, de känns som att mina behov av återhämtning och lugn helt saknar utrymme.

Hon säger att hon söker jobb, men i praktiken händer det väldigt lite och det finns ständigt nya förklaringar till varför det inte leder någonstans, varför hon inte ens får komma på en intervju. Under tiden är det jag som kör barnen till och från skolan, till aktiviteter och träningar. Jag är den enda som gör det regelbundet, utöver allt annat ansvar jag bär både hemma och på jobbet.

När jag försöker ta upp något problem eller ge konstruktiv kritik har hon mycket svårt att ta emot den och upplever det ofta som personliga påhopp och blir upprörd, vilket gör det svårt för oss att föra ett lugnt och sakligt samtal. Jag upplever att hon har också svårt att se sina egna brister och så fort jag lyfter något pekar hon gärna på andra i vår omgivning: t.ex. genom att säga saker som: ?Vadå, din kusin är väl inte bättre?? Det gör att våra samtal sällan leder till reflektion eller förändring, utan istället fastnar i försvar och jämförelser.

När jag tidigare har försökt sätta en tydlig gräns och till och med försökte avsluta relationen (jag ville skilja mig för drygt ett år sedan) har hon inte kunnat hantera situationen på ett vuxet sätt. Istället ringde hon sin mamma och bad henne kontakta mig för att övertala mig att stanna. Hon ringde även våra grannar och bad dem att lägga sig i och försöka övertyga mig att ge henne ännu en chans. För mig kändes detta djupt osunt och gränsöverskridande, en sådan situation borde kunna hanteras mellan två vuxna människor, inte genom att dra in omgivningen för att skapa press på mig.

Jag börjar känna mig utmattad, ovärderad, tom och orkeslös! Ibland känns det inte som att jag lever i en jämlik relation, utan som att jag tar hand om någon annans barn. Samtidigt får hon mig att tvivla på mig själv, hon får mig att tro att det är jag som gör fel, att jag borde ge henne mer tid, avlasta ännu mer och backa upp ytterligare, så att hon ?kan ta tag i sitt liv?.

Jag säger inte att jag är perfekt, det är jag långt ifrån, men är mina krav verkligen orimliga? ?Bygga ett liv tillsammans på lika villkor, att hon jobbar och sköter om sitt eget liv?

Min största fundering är om det här överhuvudtaget går att förändra? Hon är 37 år, kan hon ändra sig? Finns viljan där eller lurar hon både sig själv och mig? Jag vill inte sitta här om tio år och ställa samma frågor, mer trött och lika osäker. Jag behöver råd och andras erfarenheter för att kunna fatta ett beslut känner jag och hoppas ni kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Är jag orimlig?
  • Anonym (M.)
    Anonym (Bing Knotte) skrev 2025-12-26 21:08:07 följande:
    Det där är inget riktigt liv. Det är dödens väntrum att gå på pysselkurser för att man saknar mening och mål med sin tillvaro och gör sig själv till offer utan möjligheter att agera. 

Men jättekul att de varit i Frankrike och betalt dyrt för att blanda essenser.
    Vilket "mål" och "mening" i arbetslivet skulle vara så mycket viktigare då, menar du? Det är få som löser cancerns eller klimatuppvärmningens gåta, konstruerar en genial maskin eller upptäcker en ny planet, eller regisserar en odödlig film. Den absoluta majoriteten av löneslavar är bortglömda bara något år efter att de gick i pension...
  • Anonym (M.)
    Anonym (Bing Knotte) skrev 2025-12-26 21:08:07 följande:
    Det där är inget riktigt liv. Det är dödens väntrum att gå på pysselkurser för att man saknar mening och mål med sin tillvaro och gör sig själv till offer utan möjligheter att agera. 

Men jättekul att de varit i Frankrike och betalt dyrt för att blanda essenser.
    Vilket "mål" och "mening" i arbetslivet skulle vara så mycket viktigare då, menar du? Det är få som löser cancerns eller klimatuppvärmningens gåta, konstruerar en genial maskin eller upptäcker en ny planet, eller regisserar en odödlig film. Den absoluta majoriteten av löneslavar är bortglömda bara något år efter att de gick i pension...
  • Anonym (Snäll)
    Anonym (V12) skrev 2025-12-26 09:20:04 följande:
    Man har väl inte "valt att klara sig utan körkort" när man upprepade gånger har lovat och svurit att ta det? Det du talar om är en helt annan sak och TS kvinna är ju inte ärlig om det nu är så hon tänker.

Tror du verkligen TS hade gått ut och köpt en ny bil åt frun om hon sa "jag tänker ALDRIG ha körkort"?

om hon inte tagit körkort har hon ju valt att klara sig utan. Låter inte på TS som att hon har försökt i alla fall. Lovat? Körkort tar man väl för sin egen skull? Ska hon ta det för hans skull? 

den stora frågan är väl varför han köper en bil till någon som inte har körkort?

• Anonym (U)

Relationen är djupt störd. Hon bidrar inte på ett vuxet sätt. Kan bero på någon psykisk  funktionsnedsättning eller psykisk svårighet, men det ursäktar inte beteendet.

Eftersom hon istället för att arbeta med sig själv trycker ner TS så ser jag ingen väg till förbättring. Det handlar inte om körkort, det handlar om en människa som inte förmår att bli vuxen. Nej hon kommer inte att ändra sig av sig själv!

Ställ krav och lämna henne om hon inte ändrar sig.

• Anonym (Bing Knotte)
    Anonym (M.) skrev 2025-12-26 21:16:44 följande:
    Jag är inte djupt egocentrisk så jag förstår värdet av ett fungerande samhälle. Alla som bidrar behövs. Sopegubbe är det absolut viktigaste jobbet men de flesta jobb har stort värde. Även jobb utan lön har det såsom att stå i soppkök, på loppisar, hjälpa till med integration. Men att bara finnas till för sig själv när man kan annat är typ att vara levande miljöförstöring. 
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2025-12-26 17:02:01 följande:
    Men det är väl vettigt att man lär sig alla trafikregler innan man ger sig ut och försöker köra. Det hoppas jag verkligen alla körskolor också kräver av sina elever.
    Man kan lära sig trafikregler medan man kör också. Och läsa teori under tiden.
    Vad jag däremot tycker är konstigt är att TS har köpt en bil åt henne innan hon har visat att hon verkligen vill ta körkortet.
    Det verkar ju inte vara någon motivation för henne att ta körkortet när hon ändå inte börjar.
  • Anonym (Richard)

Varför i hela fridens namn har du valt en kvinna, som har så pass olik bakgrund som dig själv? Inte konstigt att det skaver sig.

Hon låter mer som en gold digger som valt dig för pengarna. Ytterst ovanligt i dag att samhällsklasser som skiljer så mycket faktiskt blir tillsammans, än mindre gifter sig och skaffar barn.

Tyvärr har du uppmuntrat och belönat beteendet alldeles för länge. Det är självförvållat till största del. 

Hade hon varit själv hade det varit en sak med körkort. Men har man barn är det en skyldighet nästan. Blir bökigt på bussar med vagnar och annat. Har hon något hinder som gör att hon inte kan ta körkort?

Dessutom har ni liksom inte diskuterat allt detta, innan ni gifte er och skaffade barn. Något låter ofärdigt här för mig. 

• Anonym (Richard)
    molly50 skrev 2026-01-06 14:35:14 följande:
    Man kan lära sig trafikregler medan man kör också. Och läsa teori under tiden.
    Vad jag däremot tycker är konstigt är att TS har köpt en bil åt henne innan hon har visat att hon verkligen vill ta körkortet.
    Det verkar ju inte vara någon motivation för henne att ta körkortet när hon ändå inte börjar.
     Precis, har detta inte kommit upp tidigare dessutom?

Jag förstår folk idag som inte har råd,  ekonomiska skäl. Det är ju inte bara ta ett körkort liksom. Du ska ha råd köpa bil. Försäkringar och annat. Och att köra bil är en färsk vara.

Sedan tycker jag det låter som ts styr sin kvinna likt ett barn lite. Vissa saker får man nog acceptera att en annan person inte vill. Visst det suger, men du kan ju aldrig kontrollera en annan person 

Hela dynamiken här för mig, känns väldigt konstig.
  • molly50
    Anonym (Richard) skrev 2026-01-06 14:49:39 följande:
     Precis, har detta inte kommit upp tidigare dessutom?

Jag förstår folk idag som inte har råd,  ekonomiska skäl. Det är ju inte bara ta ett körkort liksom. Du ska ha råd köpa bil. Försäkringar och annat. Och att köra bil är en färsk vara.

Sedan tycker jag det låter som ts styr sin kvinna likt ett barn lite. Vissa saker får man nog acceptera att en annan person inte vill. Visst det suger, men du kan ju aldrig kontrollera en annan person 

Hela dynamiken här för mig, känns väldigt konstig.
    Jag vet faktiskt inte om det har kommit upp tidigare. Har inte läst hela tråden.

Ja,precis. Men här verkar motivationen saknas. Och den verkar ju inte ha blivit större av att TS har köpt en bil.

Ja,det håller jag med om. Att tjata på henne och köpa saker verkar inte hjälpa så då är det kanske på sin plats att prova något annat.
    TS får kanske börja ställa krav., Och sker ingen förändring så får han väl lämna om han inte trivs i den här situationen.
  • molly50
    molly50 skrev 2026-01-06 15:13:42 följande:
    Jag vet faktiskt inte om det har kommit upp tidigare. Har inte läst hela tråden.

Ja,precis. Men här verkar motivationen saknas. Och den verkar ju inte ha blivit större av att TS har köpt en bil.

Ja,det håller jag med om. Att tjata på henne och köpa saker verkar inte hjälpa så då är det kanske på sin plats att prova något annat.
    TS får kanske börja ställa krav., Och sker ingen förändring så får han väl lämna om han inte trivs i den här situationen.
    Jag ska tillägga att det kanske kan vara så som flera har skrivit att hon har en diagnos av något slag.
    Men i så fall borde TS uppmuntra henne att göra en utredning så att hon kan få hjälp.
    Hon verkar ju inte inse eller ta tag i problemet själv.
Svar på tråden Är jag orimlig?