• Anonym (Osäker_pappa)

Är jag orimlig?

Jag har varit tillsammans med min fru i 13 år och vi har två barn ihop. Utåt sett kan vårt liv se stabilt och välfungerande ut, men bakom fasaden bär jag på en djup frustration och en växande trötthet då det är mycket som inte fungerar och jag känner mig alltmer ensam i relationen.

Hon har inget handikapp eller någon begränsning som hindrar henne från att arbeta eller ta ansvar. Ändå är det jag som står för hela försörjningen och stora delar av det praktiska vardagslivet. Jag är höginkomsttagare och har byggt upp det liv vi har tillsammans: jag har köpt en villa i ett tryggt område i Stockholm och vi äger två moderna bilar. Den senaste bilen köpte jag specifikt för henne, med tanken att hon skulle ta körkort och kunna hämta och lämna barnen, handla och underlätta vardagen för oss alla. Trots detta har hon fortfarande inte visat något större intresse för att ta körkort och det verkar inte vara en prioritet för henne. I praktiken innebär det att det oftast är jag som kör henne, barnen och de inkluderar även hennes egna ärenden.

Under de senaste månaderna av våra liv har hon dock hämtat och lämnat ett av våra barn de dagar jag har varit på jobbet, till följd av nya direktiv om mer närvaro på kontoret. I vissa fall har hon även lämnat barnet på aktiviteter genom att åka buss eller taxi när jag har varit otillgänglig, till exempel vid jobbresor, samt tagit hjälp av mina föräldrar. Även om detta har fungerat praktiskt, bygger det fortfarande på tillfälliga lösningar och andras hjälp (när de kan), snarare än på en långsiktigt hållbar egen självständighet.

Hon menar att hon bidrar mycket genom att hon har gett mig två barn och genom att hon tar hand om huset. Jag ifrågasätter inte värdet av det hon gör, men för mig handlar ansvar också om att visa våra barn hur man tar ansvar som vuxen. Jag vill att de ska se båda sina föräldrar arbeta, utvecklas och stå på egna ben. Istället får jag ofta höra att hon inte har egentid, att huset tar all hennes energi och att jag borde hjälpa till mer.

Jag har aldrig krävt att hon ska göra 100 % av hushållsarbetet, utan det jag har velat är struktur, planering och tydlighet. Jag vill inte att allt ska ske spontant och enbart på hennes villkor, där jag förväntas släppa allt i stunden när hon till exempel plötsligt vill dra igång ett städprojekt eller något annat. Idag sker hushållsarbetet ad hoc och helt utan planering, vilket skapar irritation och återkommande konflikter hos oss och jag får ofta höra att jag inte hjälper till, något jag upplever som djupt orättvist då jag försöker bidra på de sätt jag kan: Jag lagar mat när vi kommer överens om det, jag har ordnat städhjälp för att avlasta och jag köpte en robotdammsugare just för att minska friktionen kring städning! Särskilt eftersom jag ofta inte ens vet när det är tänkt att vi ska städa eller tvätta. Jag har också föreslagit lösningar för att förenkla vardagen, som matkassar och fasta städ/tvättdagar där hela familjen hjälps åt, men nästan allt avfärdas.

Utöver detta upplever jag att jag aldrig riktigt får någon vilostund hemma. Så fort jag visar mig eller sätter mig ner behöver jag göra något: när hon vill och oftast direkt, här och nu. Om jag inte kan eller orkar just då leder det nästan alltid till konflikt, de känns som att mina behov av återhämtning och lugn helt saknar utrymme.

Hon säger att hon söker jobb, men i praktiken händer det väldigt lite och det finns ständigt nya förklaringar till varför det inte leder någonstans, varför hon inte ens får komma på en intervju. Under tiden är det jag som kör barnen till och från skolan, till aktiviteter och träningar. Jag är den enda som gör det regelbundet, utöver allt annat ansvar jag bär både hemma och på jobbet.

När jag försöker ta upp något problem eller ge konstruktiv kritik har hon mycket svårt att ta emot den och upplever det ofta som personliga påhopp och blir upprörd, vilket gör det svårt för oss att föra ett lugnt och sakligt samtal. Jag upplever att hon har också svårt att se sina egna brister och så fort jag lyfter något pekar hon gärna på andra i vår omgivning: t.ex. genom att säga saker som: ?Vadå, din kusin är väl inte bättre?? Det gör att våra samtal sällan leder till reflektion eller förändring, utan istället fastnar i försvar och jämförelser.

När jag tidigare har försökt sätta en tydlig gräns och till och med försökte avsluta relationen (jag ville skilja mig för drygt ett år sedan) har hon inte kunnat hantera situationen på ett vuxet sätt. Istället ringde hon sin mamma och bad henne kontakta mig för att övertala mig att stanna. Hon ringde även våra grannar och bad dem att lägga sig i och försöka övertyga mig att ge henne ännu en chans. För mig kändes detta djupt osunt och gränsöverskridande, en sådan situation borde kunna hanteras mellan två vuxna människor, inte genom att dra in omgivningen för att skapa press på mig.

Jag börjar känna mig utmattad, ovärderad, tom och orkeslös! Ibland känns det inte som att jag lever i en jämlik relation, utan som att jag tar hand om någon annans barn. Samtidigt får hon mig att tvivla på mig själv, hon får mig att tro att det är jag som gör fel, att jag borde ge henne mer tid, avlasta ännu mer och backa upp ytterligare, så att hon ?kan ta tag i sitt liv?.

Jag säger inte att jag är perfekt, det är jag långt ifrån, men är mina krav verkligen orimliga? ?Bygga ett liv tillsammans på lika villkor, att hon jobbar och sköter om sitt eget liv?

Min största fundering är om det här överhuvudtaget går att förändra? Hon är 37 år, kan hon ändra sig? Finns viljan där eller lurar hon både sig själv och mig? Jag vill inte sitta här om tio år och ställa samma frågor, mer trött och lika osäker. Jag behöver råd och andras erfarenheter för att kunna fatta ett beslut känner jag och hoppas ni kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Är jag orimlig?
  • Anonym (Z)
    Anonym (Osäker_pappa) skrev 2025-12-22 23:19:03 följande:
    Hårda ord, men jag uppskattar er ärliga feedback. Jag tror dock att lite mer bakgrund kan ge bättre klarhet:
    Hon fick pengar från sina föräldrar för att gå körskola och ta körkort, vilket inte lyckades. Jag har även gått handledarutbildning för henne och erbjudit mig att vara handledare. Jag har dock krävt att hon ska läsa klart körkortsboken först, vilket hon, vad jag vet, fortfarande inte har gjort. Det finns alltid en anledning till varför det inte blir av, vilket är ett återkommande tema och en källa till frustration för mig!
    Hon var student när vi träffades och jag nämnde redan i början av vårt förhållande att jag ville bygga ett liv tillsammans och förväntade mig att hon skulle börja arbeta efter sina studier. Detta har jag upprepat under flera år, så jag hade inte förväntat mig någon hemmafru och heller inte att behöva försörja någon. Jag var helt inställd på att stötta henne under studietiden, som dock varade längre än planerat.
    Hon pratar mycket om vad hon vill göra och har ambitioner, men jag ser att hon saknar förmågan att omsätta dem i handling. Hon behöver ofta pushning för att nå sina mål och tycker de är del av mitt jobb att göra det! Hon har haft några småjobb här och där, mest vikariejobb, som jag också har pushat henne att ta i hopp om att de ska utvecklas vidare.
    Jag bidrar med hushållssysslor på eget initiativ och hjälper till när hon ber om det. Men när saker inte är planerade kan det ibland leda till jag inte kan eller orkar t.ex. när jag efter en lång arbetsdag ska hjälpa till med en storstädning som hon dragit igång utan att jag får vara med och tycka till om. Jag har varit tydlig med att jag gärna vill ha en veckoplan för hur vi organiserar vår vardag, inkluderar barnen och fördelar ansvar. Jag tog till och med fram ett eget förslag på veckoplan, men det är svårt att få något att fungera när initiativet kommer från endast en part. Det blir dessutom svårt att ta ansvar när saker sker spontant utan att man har möjlighet att vara med och påverka.
    Just nu är hon arbetslös efter en utbildning som hon avslutade med hjälp från mig, inklusive exjobbet. Att hjälpa till på det sättet var egentligen något jag inte ville göra, men jag gjorde det för att vi skulle komma framåt i livet, på sätt och vis ?hjälpte jag till att fuska?. Det var för snart ett år sedan.
    Jag ville skilja mig för ett år sedan, men tänkte att det kanske går att lösa eftersom hon verkade genuin med att ta tag i sitt liv och för barnens skull, framförallt pga barnen.
    Låter som att hon är curlad hemifrån och att du fortsatt curla henne. Sen undrar jag som flera andra om hon är utredd eftersom du är så säker på att hon inte har något handikapp. Det finns en hel del psykiska diagnoser som kan ge de problem du beskriver. Oavsett så får du ju bestämma dig för vad du vill. Hon kommer knappast att förändras.
  • Anonym (V12)
    Anonym (Snäll) skrev 2025-12-26 00:03:40 följande:

Det låter lite snett men samtidigt, städ schema? Tvättdchrma? Varför ? Du kan väl bestämma själv var och när och hur du vill städa och tvätta. Det är bara att säga ? jag sätter på en vittvätt nu, har du nåt speciellt du vill ha tvättat ?? jsg skulle inte vilja planera sånt. 

och bil? Jag har körkort men har ordnat så att alla barnens aktiviteter är inom 3 km då det är cykelavstånd. Tackar oftast nej till matcher som är långt borta. Hon har valt att klara sig utan körkort. Det är inget fel. 

Man har väl inte "valt att klara sig utan körkort" när man upprepade gånger har lovat och svurit att ta det? Det du talar om är en helt annan sak och TS kvinna är ju inte ärlig om det nu är så hon tänker.

Tror du verkligen TS hade gått ut och köpt en ny bil åt frun om hon sa "jag tänker ALDRIG ha körkort"?
  • Anonym (Bing Knotte)

Det skriker ju autism/ADHD om det här. 

Samtidigt framgår det inte riktigt hur bra hon klarar tex stora städprojekt. Blir hon färdig? I så fall har hon ju inte problem med igångsättning och avslut egentligen. 

Jag blir också fundersam på dina insatser i hemmet. På ett sätt låter det som att hon i princip gör allt självständigt utom ett skjutsa barnen till aktiviteter? Är det mer att hon inte gör det när det passar dig så tror jag ditt problem antingen är att du är för kontrollerande eller att du retat dig till en nivå där kärleken tagit slut.

Det här som nämns av någon med en tysk kvinna och kulturella skillnader. Bland yngre kvinnor i Sverige finns det också en liten hemmafrutrend. För mig blir den typen av relation som att vara ihop med ett utvecklingsutmanat barn. Hur det än är med allt annat måste hon, utifrån det du skriver, komma fram till en bra plan för att få jobb. En start är att börja få stöd från Arbetsförmedlingen, få igång henne att gå på möten osv där. Inte bara söka på egen hand. Du får inte glömma att hon utan yrkesliv är helt beroende av att behålla relationen med dig för sin försörjning. 

Här på Familjeliv verkar många vara helt låsta i kärnfamiljen. Kärnfamiljen är an religiöst påhittad idé från det Viktorianska Englands 1800-tal. Den är skapad för att kontrollera oss av eliten. Så de tankarna på Volvo,Villa, Vovve är inget du ska tänka på alls utan den formen av liv skadar just nu dig kraftigt varje dag.

• PH76
    Anonym (V12) skrev 2025-12-26 09:20:04 följande:
    Man har väl inte "valt att klara sig utan körkort" när man upprepade gånger har lovat och svurit att ta det? Det du talar om är en helt annan sak och TS kvinna är ju inte ärlig om det nu är så hon tänker.

Tror du verkligen TS hade gått ut och köpt en ny bil åt frun om hon sa "jag tänker ALDRIG ha körkort"?
    Du har såklart rätt i det du skriver men sen gör ju TS det onödigt svårt och krångligt för henne genom att sätt något larvigt krav på att hon måste läsa ut teoriboken innan han ens går med på att övningsköra med henne. Helt kontraproduktiv!
  • Anonym (V12)
    PH76 skrev 2025-12-26 10:25:11 följande:
    Du har såklart rätt i det du skriver men sen gör ju TS det onödigt svårt och krångligt för henne genom att sätt något larvigt krav på att hon måste läsa ut teoriboken innan han ens går med på att övningsköra med henne. Helt kontraproduktiv!
    Sant.

Men med tanke på hur infekterat det ofta blir att ha körlektion med en partner så tycker jag nog att de borde hitta en tredje person/körskollärare som kan göra detta. Jag har själv varit lärare åt min man. Skrattande
  • Tow2Mater
    PH76 skrev 2025-12-26 10:25:11 följande:
    Men det är väl vettigt att man lär sig alla trafikregler innan man ger sig ut och försöker köra. Det hoppas jag verkligen alla körskolor också kräver av sina elever.
  • PH76
    Tow2Mater skrev 2025-12-26 17:02:01 följande:
    Men det är väl vettigt att man lär sig alla trafikregler innan man ger sig ut och försöker köra. Det hoppas jag verkligen alla körskolor också kräver av sina elever.
    Jag har fortfarande inte öppnat boken.
  • Anonym (M.)
    Anonym (Bing Knotte) skrev 2025-12-26 09:50:51 följande:

Det skriker ju autism/ADHD om det här. 

Samtidigt framgår det inte riktigt hur bra hon klarar tex stora städprojekt. Blir hon färdig? I så fall har hon ju inte problem med igångsättning och avslut egentligen. 

Jag blir också fundersam på dina insatser i hemmet. På ett sätt låter det som att hon i princip gör allt självständigt utom ett skjutsa barnen till aktiviteter? Är det mer att hon inte gör det när det passar dig så tror jag ditt problem antingen är att du är för kontrollerande eller att du retat dig till en nivå där kärleken tagit slut.

Det här som nämns av någon med en tysk kvinna och kulturella skillnader. Bland yngre kvinnor i Sverige finns det också en liten hemmafrutrend. För mig blir den typen av relation som att vara ihop med ett utvecklingsutmanat barn. Hur det än är med allt annat måste hon, utifrån det du skriver, komma fram till en bra plan för att få jobb. En start är att börja få stöd från Arbetsförmedlingen, få igång henne att gå på möten osv där. Inte bara söka på egen hand. Du får inte glömma att hon utan yrkesliv är helt beroende av att behålla relationen med dig för sin försörjning. 

Här på Familjeliv verkar många vara helt låsta i kärnfamiljen. Kärnfamiljen är an religiöst påhittad idé från det Viktorianska Englands 1800-tal. Den är skapad för att kontrollera oss av eliten. Så de tankarna på Volvo,Villa, Vovve är inget du ska tänka på alls utan den formen av liv skadar just nu dig kraftigt varje dag.

Konstig inställning. Varför skulle man vara "utvecklingsutmanad" för att man inte arbetar utanför hemmet? Finns ju hur mycket annat som helst som man kan göra, och särskilt om man har barn. När min tyska väninnas dotter var liten t.ex., turades hon och hennes väninnor med barn i samma ålder, om att ha olika träffar på dagarna, t.ex. pysselpartyn... De som har barn på dagis missar det, de hinner aldrig pyssla tillsammans med sina barn, de får bara höra om att de har gjort det på dagis. De missar barnens utveckling nästan helt, det är någon betald personal som ser dem göra allting första gången.

Min tyska väninna och hennes dotter har också rest mycket på skolloven sedan flickan blev äldre (och de har även rest tillsammans när hennes man har haft semester såklart, men det var ju inte så många veckor, i Tyskland). 

T.ex. har de varit mycket i Frankrike, de har gått språkkurser och matlagningskurser och parfymtillverkningskurser och blomsterarrangemangskurser, och båda talar flytande franska... det är inte ett dugg "utvecklingsutmanat", det är nog mer än vad du gör gissar jag! Tomte
  • Anonym (Bing Knotte)
    Anonym (M.) skrev 2025-12-26 18:30:31 följande:
    Konstig inställning. Varför skulle man vara "utvecklingsutmanad" för att man inte arbetar utanför hemmet? Finns ju hur mycket annat som helst som man kan göra, och särskilt om man har barn. När min tyska väninnas dotter var liten t.ex., turades hon och hennes väninnor med barn i samma ålder, om att ha olika träffar på dagarna, t.ex. pysselpartyn... De som har barn på dagis missar det, de hinner aldrig pyssla tillsammans med sina barn, de får bara höra om att de har gjort det på dagis. De missar barnens utveckling nästan helt, det är någon betald personal som ser dem göra allting första gången.

Min tyska väninna och hennes dotter har också rest mycket på skolloven sedan flickan blev äldre (och de har även rest tillsammans när hennes man har haft semester såklart, men det var ju inte så många veckor, i Tyskland). 

T.ex. har de varit mycket i Frankrike, de har gått språkkurser och matlagningskurser och parfymtillverkningskurser och blomsterarrangemangskurser, och båda talar flytande franska... det är inte ett dugg "utvecklingsutmanat", det är nog mer än vad du gör gissar jag! Tomte
    Det där är inget riktigt liv. Det är dödens väntrum att gå på pysselkurser för att man saknar mening och mål med sin tillvaro och gör sig själv till offer utan möjligheter att agera. 

Men jättekul att de varit i Frankrike och betalt dyrt för att blanda essenser.
Svar på tråden Är jag orimlig?