• Tänk logiskt

Hur träffade du din partner?

Dejtingapparna sägs göra stor skada och snarare försvåra för människor att träffa en partner än tvärtom. Därom skulle man kunna prata länge, men innan man gör det borde man ta reda på hur många som faktiskt träffat sin partner via en dejtingapp jämfört med andra sätt. Därav denna lilla undersökning/omröstning.

Du som har en partner, hur träffades ni? Välj ett av alternativen. Om du inte har en partner, välj ett av de två sista alternativen. 

För att anses ha partner ska ni vara gifta, sambos, särbos, fästman/fästmö, pojk-/flickvän, eller ha en såpass stabli relation att ni betraktas av er själva och omgivningen som ett par. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur träffade du din partner?
  • Anonym (Patrik)
    Tänk logiskt skrev 2026-01-16 17:36:18 följande:
    Är det verkligen så illa? Har du eller någon arbetskamrat faktiskt råkat ut för detta: gjort ett försiktigt, artigt närmande som anmälts och lett till "korrigerande samtal"?

Jag tror att i de fall där närmanden anmäls och leder till korrigerande samtal så gäller det främst att överordnande gjort närmanden till underordnade (vilket kan upplevas obehagligt av den underordnade), närmanden till en mycket yngre kollega (där den yngre likaså kan känna sig vara i en utsatt position), eller upprepade närmanden som fortsätter trots avslag (eller allt av ovanstående samtidigt!), eller kanske ett närmande där man vet att den man gjort närmande till är i en relation. Det är ju främst sådana saker som metoo handlat om (när det inte handlat om direkta fysiska handlingar, som att ta på någon utan samtycke, eller ovälkomna sexuella anspelningar).

Jag tror att det är mycket osannolikt att ett försiktigt, artigt närmande till en kollega som är singel, ungefär jämnårig och inte underordnad, skulle leda till anmälan och korrigerande samtal. Farhågorna för detta är betydligt överdrivna. Säger kollegan nej så respekterar man det, och så är det inget mer med det. Som någon skrev i annan tråd: Kan inte kollegan ta ett sådant närmande så är det hen som har problem, inte den som gör närmadet. Vettig HR-personal skulle inte agera på en anmälan om bara något sådant. 

Däremot finns säkert sådana överdrivna farhågor bland många, framför allt män. Man läser och hör om sexuella trakasserier, och är man då inte så social och ovan vid relationer och att umgås med motsatta könet allmänt, så är det lätt att bli osäker på vad man får göra (t.ex: "Kan jag säga att hon är vacker eller är det objektifierande?"). Detta blir då en börda som läggs på allmän blygsel och rädsla att bli avvisad. Metoo, som i grunden var en positiv och nödvändig kraft, har nog tyvärr oavsiktligt bidragit till detta. 
      Inte logiskt någonstans i ditt inlägg. Hur i h*lvete kan kan få det till att det är den som blir "raggad på" som har problemet om personen upplever det som obehagligt.

Dom flesta vuxna normala människor vet hur man beter sig.  Finns mycket bekymrande i det du skriver. Mitt råd att låta bli. För slippa eventuella problem.  Bättre ta det utanför jobbet.  Dessutom kommer du märka om en kvinna är mottaglig eller inte. Om man inte har någon funktionsnedsättning elle diagnos. Du är på en arbetsplats först och främst.  Hur tänker du att arbetsrelationen ska bli efteråt? Du kan försämra både arbetsklimat och arbetsrelationer.  

Gå på krogen, gå med i föreningar. Att en kvinna är singel, betyder inte automatiskt att det är fritt fram. Många lever frivilligt själva. Och alla som är singlar söker inte. Vet kvinnliga vänner som fördömer ditt beteende rakt av.
  • Anonym (Lana)

Varför finns inte alternativet, söker ingen partner. Slutat dejta och ska leva själv resten av livet.

Jag fick välja, söker inte just nu. Men jag vill inte ha mer kärleksrelationer och har inget romantiskt intresse för män längre. Så din undersökning blir lite skev. Då det finns en grupp som är helt klar med män. Finns säkert män som är klara med kvinnor också. 

Jag värderar mig själv först, för en gångs skull. Och storm trivs.Finns ingenting en man kan erbjuda mig längre. Det löser jag själv.

• Anonym (Anna anakonda)
    Anonym (Lana) skrev 2026-01-18 11:24:24 följande:

Varför finns inte alternativet, söker ingen partner. Slutat dejta och ska leva själv resten av livet.

Jag fick välja, söker inte just nu. Men jag vill inte ha mer kärleksrelationer och har inget romantiskt intresse för män längre. Så din undersökning blir lite skev. Då det finns en grupp som är helt klar med män. Finns säkert män som är klara med kvinnor också. 

Jag värderar mig själv först, för en gångs skull. Och storm trivs.Finns ingenting en man kan erbjuda mig längre. Det löser jag själv.

Du tillhör inte rätt grupp för undersökningen. Känns rätt basic att förstå 
  • Tänk logiskt
    Anonym (Lana) skrev 2026-01-18 11:24:24 följande:

Du valde rätt alternativ, för i "söker ingen nu" ingår att man inte kommer att söka någon i framtiden heller.
    För övrigt vet ingen vad som kommer i framtiden, inte ens den egna. Även om du nu känner dig färdig med män kan du kanske inte helt utesluta att du kommer att ändra åsikt i framtiden, att du träffar någon och blir störtförälskad, typ. Flört
  • Tänk logiskt
    Anonym (Patrik) skrev 2026-01-18 11:10:51 följande:
      Inte logiskt någonstans i ditt inlägg. Hur i h*lvete kan kan få det till att det är den som blir "raggad på" som har problemet om personen upplever det som obehagligt.

Dom flesta vuxna normala människor vet hur man beter sig.  Finns mycket bekymrande i det du skriver. Mitt råd att låta bli. För slippa eventuella problem.  Bättre ta det utanför jobbet.  Dessutom kommer du märka om en kvinna är mottaglig eller inte. Om man inte har någon funktionsnedsättning elle diagnos. Du är på en arbetsplats först och främst.  Hur tänker du att arbetsrelationen ska bli efteråt? Du kan försämra både arbetsklimat och arbetsrelationer.  

Gå på krogen, gå med i föreningar. Att en kvinna är singel, betyder inte automatiskt att det är fritt fram. Många lever frivilligt själva. Och alla som är singlar söker inte. Vet kvinnliga vänner som fördömer ditt beteende rakt av.
    Nu har faktiskt 6 personer hittills, 10%, valt alternativet "jobbet", så att helt avråda från att dejta en kollega tycker jag blir helt fel.
    "Dessutom kommer du att märka om en kvinna är mottaglig eller inte". Är gränsen verkligen så knivskarp? Om man tolkar det som att en kvinna (eller man) är mottaglig och man försöker bjuda ut personen, men hon (eller han) inte är mottaglig, är man en vidrig människa då? Du tycks tro att du själv är en perfekt människokännare som aldrig kan ta miste.
    Nej, det är väl bara för den "uppvaktade" personen att säga nej, och om uppvaktningarna inte upprepas är väl ingen skada skedd, eller...?
    Och för övrigt kan det väl bli lika obehagligt att att råka ut för ett oönskat närmande i en förening också, så det är inget bättre alternativ. 

För tydlighets skull ska jag också säga att jag själv inte söker någon just nu och valde det alternativet. 
  • exandthecity
    Anonym (Anna anakonda) skrev 2026-01-18 14:32:56 följande:
    Du tillhör inte rätt grupp för undersökningen. Känns rätt basic att förstå 

Spelar ingen roll eftersom detta är FL och då finns det människor som har sina käpphästar de skohornar in i varenda tråd. 

Hur jag träffade barnens mot är nog ganska unikt och skruvat.. så för att det inte ska bli igenkännbart skriver jag det inte. Inte ett skit romantiskt. Ganska tragiskt faktiskt. Men jag är glad för barnen och många år av helt ok kärnfamiljsliv.

• Anonym (Annat)

Valde annat. Träffade min partner i grannskapet när han var ute med sin hund. Vi började hälsa och så långsamt, långsamt började vi prata mer och mer vilket ledde till nummerbyte, mer snack via app och lite senare gemensam vandring med övernattning i vindskydd. Sen var det viSolig

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Annat) skrev 2026-01-19 16:43:58 följande:

Valde annat. Träffade min partner i grannskapet när han var ute med sin hund. Vi började hälsa och så långsamt, långsamt började vi prata mer och mer vilket ledde till nummerbyte, mer snack via app och lite senare gemensam vandring med övernattning i vindskydd. Sen var det viSolig

Det tycker jag låter som om det kunde varit jag. Har träffat mina tidigare på gymnasiet och krogen. Senaste sedan 11 år på nätet och det tog tid .... mailades i en halv evighet. Men - slow and steady is the shit!
    Kul att ni träffades "live". Var det "hund-tricket"??, haha
  • Tecum

Trots att det ständigt klagas på dejtingappar på FL och att man avråder i synnerhet män att använda dem är det enligt undersökningen det i särklass vanligaste sättet att träffa någon för en fast relation.
    Något att tänka på...

• Tänk logiskt
    Tecum skrev 2026-01-19 17:32:21 följande:

Trots att det ständigt klagas på dejtingappar på FL och att man avråder i synnerhet män att använda dem är det enligt undersökningen det i särklass vanligaste sättet att träffa någon för en fast relation.
    Något att tänka på...

Ja du har en poäng där. 1/3 av alla som röstat här har träffat sin partner via en dejtingapp. Jag undrar hur besvärligt det har varit för dem. Jag vill fråga er som röstat så:
    Man: krävdes det många misslyckade försök innan du hittade din partner på appen?
    Kvinna: krävdes många avslag av olämpliga innan du hittade din partner på appen?
    Berätta!
  • molly50
    Tänk logiskt skrev 2026-01-20 19:34:10 följande:
    Ja du har en poäng där. 1/3 av alla som röstat här har träffat sin partner via en dejtingapp. Jag undrar hur besvärligt det har varit för dem. Jag vill fråga er som röstat så:
    Man: krävdes det många misslyckade försök innan du hittade din partner på appen?
    Kvinna: krävdes många avslag av olämpliga innan du hittade din partner på appen?
    Berätta!
    Jag är kvinna. Och jag tvingades sålla bland många sexgalningar innan jag hittade rätt.
  • Anonym (Annat)
    Anonym (Hmm) skrev 2026-01-19 17:06:12 följande:
    Det tycker jag låter som om det kunde varit jag. Har träffat mina tidigare på gymnasiet och krogen. Senaste sedan 11 år på nätet och det tog tid .... mailades i en halv evighet. Men - slow and steady is the shit!
    Kul att ni träffades "live". Var det "hund-tricket"??, haha
    Haha ja det var nog hundtricket eftersom det var den som gjorde att jag ens gick fram första gången

Jag håller med om att långsamt är bäst. Att sakta börja bygga upp mer och mer och njuta av det under tiden. Tills man är så kär och säker på att man verkligen vill ha personen. Att man har fått längta lite. Inte känna någon stress.
    Att dejta en massa män en efter en för att se om det finns något på en timme eller två är inget för mig. Blir mer som en anställningsintervju fast från båda håll. 
    Tur att det finns olika sätt som passar olika människor.
  • philly
    Tänk logiskt skrev 2026-01-20 19:34:10 följande:
    Berätta!
    Lite intressant att utgångspunkten i frågeställningen här är att det är svårt att alls få någon kontakt med någon via dejtingappar för män och att kvinnor måste sålla bland alla män som kommer med sexuella anspelningar eller är olämpliga på annat sätt. Jag tror definitivt att det är så det är och att det är på det viset gör det nog lite svårt för både män och kvinnor att träffas på det sättet. Kvinnor kanske lite grann ger upp med dejtingappar och tröttnar på alla män som kommer med oönskade frågor eller förslag och för de män som är seriösa kan det nog bli svårt att få någon respons och alls få kontakt med någon att ens prata med. Jag var aktiv på en asiatisk dejtingsite och pratade där med ganska många kvinnor och träffade några. Det går inte att jämföra med att vara på en svensk dejtingapp. Där är responsen i stort sett noll även om man är seriös medan på en asiatisk dejtingsida är det inte svårt alls att komma i kontakt med kvinnor. Risken att råka på någon som vill att man ska skicka pengar skulle jag utifrån min erfarenhet säga är väldigt liten. Av alla jag chattade med var det ett fåtal (kan nog räknas på en hand) som rakt ut frågade efter det. Då kan man så klart gå vidare och de allra flesta skulle jag säga kommer inte att fråga efter sådant. Två år efter att jag reggade mig kom jag i kontakt med min fru. Åkte dit 3 gånger och träffade henne och sedan kom hon till Sverige. Levt ihop några år nu och gifta. Vet att en del tror att man får försörja hela kvinnans familj i Asien om man träffar någon därifrån, men nej har aldrig skickat några pengar vare sig innan hon kom till Sverige eller efter, hon hade jobb där och har jobbar här i Sverige sedan några år. Vi är ganska jämngamla och det är den bästa relation jag haft. 
  • Anonym (Jodå)

Jag är kvinna 50+ och det har aldrig varit svårt att få igång mig. När jag hade småbsrn var det ett glapp, en paus, men sen vaknade jag till liv igen. 

Men jag är rätt så vanilj, och är inte så avancerad.
    Gillar mer känslor, stämningar och myset. Så klart ska det kännas lite. 

• philly
    Anonym (Jodå) skrev 2026-01-21 21:38:31 följande:

Jag är kvinna 50+ och det har aldrig varit svårt att få igång mig. När jag hade småbsrn var det ett glapp, en paus, men sen vaknade jag till liv igen. 

Men jag är rätt så vanilj, och är inte så avancerad.
    Gillar mer känslor, stämningar och myset. Så klart ska det kännas lite. 

Är du säker på att du skrev i rätt tråd?
  • Anonym (Nisse)

En gemensam kompis sammanförde oss. Hon tyckte att vi borde passa för varandra och hon kunde inte ha mer rätt!

• KimLinnefeldt
    Anonym (Nisse) skrev 2026-01-22 19:49:08 följande:

En gemensam kompis sammanförde oss. Hon tyckte att vi borde passa för varandra och hon kunde inte ha mer rätt!

Ungefär så var det för mig också. Jag tror att sånt "koppleri" är underskattat, mycket bättre än dumma dejtingappar.
  • Tecum
    KimLinnefeldt skrev 2026-01-22 19:59:51 följande:
    Ungefär så var det för mig också. Jag tror att sånt "koppleri" är underskattat, mycket bättre än dumma dejtingappar.
    Det tror jag också, många är rädda för att "lägga sig i" och onödigt försiktiga istället för att bara "råka" bjuda in dem samtidigt och se hur det går.
  • Anonym (Student)

På en studentkorridor 

Svar på tråden Hur träffade du din partner?