• Anonym (Hjälp)

Sätta gränser?

Jag lägger den här tråden i relationsproblem, det är kanske inte ett problem idag. Men jag skulle gärna vilja bolla med er.

jag har sambo sen 4 år tillbaka, han har eget företag och har haft länge. Det går runt och han kan ta ut en lön varje månad mellan 25-35.
    han har länge arbetat sena kvällar och lagt mycket tid på företaget. Nu är han dock less och vill inte hålla på mer i branschen.

så han har startat upp ett nytt företag i en annan bransch med en vän till honom.
    och det har väl varit struligt och inte direkt genererat någonting, iaf inte så de kan ta ut lön.

nu till mitt dilemma, jag förstår att sambon haft det tungt och jobbigt. Men det har jag och många andra också. Ni vet dagarna som bara känns extra tunga att kliva upp på.
    men han har beslutat att dra ner på verksamheten och satsa fullt ut på det som idag inte genererar något. Och han vill att jag ska stå för mer av kostnaderna hemma. Jag tjänar idag mer än honom så det är egentligen inget problem. Utan det jag stör mig på är att jag ska stå för merparten samtidigt som han leker runt och bara gör sånt som är kul.
    typ som att gå på nätverksträffar med personer som han inte ens skulle kunna gynnas av i andra företaget. Istället för att fokusera på företaget och ta tag i det som måste göras. 

så hur gör man? Jag förstår om han är trött men känner samtidigt att han är för gammal för att leka runt och ta dagen s den kommer för att testa..kan tillägga att vi delar kostnaderna och Har inte gemensam ekonomi.

• Svar på tråden Sätta gränser?
  • Anonym (Linda)

Det hade jag inte accepterat . För att det innebär att om satsningen inte bär sig utan blir konkurs innebär det att han står utan inkomst och du med i princip dubbla utgifter...  

Han måste kunna bära sin egen ekonomi och sitta säkert med möjlighet till a-kassa etc om det skiter sig. 
    .
    Att dra ett lass ekonomiskt gör man bara när det finns garantier för konkret lön vid tidens slut. 

Vad har du för garantier för att det överhuvudtaget blir bättre ekonomiskt?  Och vad får du för kompensation för det?  Skulle du bli sjukskriven tex så faller ju hela er ekonomi på bara nån vecka..  

• Anonym (sara)

först skriver du 
     Och han vill att jag ska stå för mer av kostnaderna hemma.

och sen skriver du
    .kan tillägga att vi delar kostnaderna och Har inte gemensam ekonomi.

?
    Hur ser det ut annars sparar ni till hus har ni barn, hur mycket vill han du ska betala extra? Hur länge har ni varit ihoppa?

Att han vill testa nåt nytt i livet hade jag inte haft problem med, men han ska då även kunna klara att finansiera företagit tills det kommer igång.

• Anonym (Klara)

Jag hade inte accepterat det, speciellt inte om det inte finns några framtidsutsikter med det nya företaget.

Var noga med att inte blanda din ekonomi med hans, så att du sitter fast om det tar slut. Gift dig inte utan äktenskapsförord. 

Har han kvar sitt första företag?

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (sara) skrev 2026-01-23 12:00:54 följande:

först skriver du 
     Och han vill att jag ska stå för mer av kostnaderna hemma.

och sen skriver du
    .kan tillägga att vi delar kostnaderna och Har inte gemensam ekonomi.

?
    Hur ser det ut annars sparar ni till hus har ni barn, hur mycket vill han du ska betala extra? Hur länge har ni varit ihoppa?

Att han vill testa nåt nytt i livet hade jag inte haft problem med, men han ska då även kunna klara att finansiera företagit tills det kommer igång.

Ja alltså det här en situation som börjat mer eller mindre nu. Så han vill att jag tar mer kostnader och det vi gjort tidigare är att dela kostnaderna rakt av. Hoppas det blev tydligare nu.

nej vi bor i hyres, vi sparar inte gemensamt men var för sig. Han har sparat kapital på 1 mkr. men vill endå att jag ska stå för större del för han vill inte behöva dra av sitt sparande? vilket jag redan har ifrågasatt. Jag var arbetslös förra året och fick då äta av mina sparpengar under dessa 4 månader när a kassan inte räckte.
    jag har barn sedan tidigare men inte han. och vi är inte gifta. 

vi bor större eftersom jag har barn men han har garage till sin bil som är väldigt dyr. Så skulle jag ta hyran minus garageplats. Så är vi nere på samma kostnad för en mindre lägenhet

• Anonym (sara)
    Anonym (Hjälp) skrev 2026-01-23 12:54:30 följande:

Ja alltså det här en situation som börjat mer eller mindre nu. Så han vill att jag tar mer kostnader och det vi gjort tidigare är att dela kostnaderna rakt av. Hoppas det blev tydligare nu.

nej vi bor i hyres, vi sparar inte gemensamt men var för sig. Han har sparat kapital på 1 mkr. men vill endå att jag ska stå för större del för han vill inte behöva dra av sitt sparande? vilket jag redan har ifrågasatt. Jag var arbetslös förra året och fick då äta av mina sparpengar under dessa 4 månader när a kassan inte räckte.

vi bor större eftersom jag har barn men han har garage till sin bil som är väldigt dyr. Så skulle jag ta hyran minus garageplats. Så är vi nere på samma kostnad för en mindre lägenhet

Jo men låter som han börjat se dig som 'mamma'.
    Om du inte tycker det är ok får du säga ifrån, säg du vill spara pengar till dina barns körkort eller framtid. Han får väl göra vad han vill men du tänker inte betala för det. 
    sen kan man fundera på hur man delar upp hyran om ni har en 4a, och dina barn har två rum kanske du betalar lite mer i hyran och han betalar garage plats. 

Om han vill ha bachelor livstil, kanske det är dags att bli särbo?
  • Dexter dot com
    Anonym (Hjälp) skrev 2026-01-23 12:54:30 följande:

Så han lät dig leva på sparpengar men tycker nu att du ska försörja honom till viss del för att han inte vill röra sitt sparande....vilken egoist du lever med! Mitt råd är att du inte ger honom inte en krona och funderar på om du verkligen vill leva med nån som tycker det är ok att utnyttja dig.
  • Anonym (sara)

hur gör ni med maten? betalar du mer för dina barn eller är det 50 /50?

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (sara) skrev 2026-01-23 14:04:49 följande:

hur gör ni med maten? betalar du mer för dina barn eller är det 50 /50?

Maten betalar vi lika på, men då tar jag elkostnaden och streamingtjänster. Som han vill ha. och så Betalar jag hemförsäkringen. Kan vara något mer kringkostnad som jag glömt bort..

så än om vi delar 50/50 på mat så har jag kostnader som jag tar på mig extra för att jämna ut för barnen.
    när han kom in i bilden så hade jag en normal matkostnad som jag gärna ville behålla.Fast uppräknat på en till då. Men han gillar inte den typen av mat så vi har fått lägga om för att han också ska äta. Vilket har inneburit att matkostnaden är högre för mig än tidigare.

Nu betalar vi 10000 för en fyra, byta till en två i samma stad kostar omkring 8000. Jag hade lägenheten när vi träffades och jag har ett väldigt bra avtal. Vanligtvis går de större lägenheterna på 13-17 i månaden.
  • Anonym (Hjälp)
    Dexter dot com skrev 2026-01-23 13:57:49 följande:
    Så han lät dig leva på sparpengar men tycker nu att du ska försörja honom till viss del för att han inte vill röra sitt sparande....vilken egoist du lever med! Mitt råd är att du inte ger honom inte en krona och funderar på om du verkligen vill leva med nån som tycker det är ok att utnyttja dig.
    Han tycker att de är mitt problem att jag inte drog upp det på bordet. Men jag vet inte? Jag ansåg att jag har ju pengar på sparkontot som är till sånna händelser som arbetslöshet. Så trots att jag fick ta därifrån så gick det ju bra sen när jag började jobba och kunde bygga upp sparkontot igen.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Hjälp) skrev 2026-01-23 14:47:15 följande:
    Han tycker att de är mitt problem att jag inte drog upp det på bordet. Men jag vet inte? Jag ansåg att jag har ju pengar på sparkontot som är till sånna händelser som arbetslöshet. Så trots att jag fick ta därifrån så gick det ju bra sen när jag började jobba och kunde bygga upp sparkontot igen.
    Då svarar du att han kan göra samma sak, dvs använda sina sparpengar och sedan bygga upp sparandet igen. Och fråga varför han inte drog upp det, om det är så han tycker det ska fungera. För det är ju ganska tydligt att han inte ville hjälpa dig, men tycker du ska hjälpa honom.
Svar på tråden Sätta gränser?