• Anonym (Hjälp)

Sätta gränser?

Jag lägger den här tråden i relationsproblem, det är kanske inte ett problem idag. Men jag skulle gärna vilja bolla med er.

jag har sambo sen 4 år tillbaka, han har eget företag och har haft länge. Det går runt och han kan ta ut en lön varje månad mellan 25-35.
    han har länge arbetat sena kvällar och lagt mycket tid på företaget. Nu är han dock less och vill inte hålla på mer i branschen.

så han har startat upp ett nytt företag i en annan bransch med en vän till honom.
    och det har väl varit struligt och inte direkt genererat någonting, iaf inte så de kan ta ut lön.

nu till mitt dilemma, jag förstår att sambon haft det tungt och jobbigt. Men det har jag och många andra också. Ni vet dagarna som bara känns extra tunga att kliva upp på.
    men han har beslutat att dra ner på verksamheten och satsa fullt ut på det som idag inte genererar något. Och han vill att jag ska stå för mer av kostnaderna hemma. Jag tjänar idag mer än honom så det är egentligen inget problem. Utan det jag stör mig på är att jag ska stå för merparten samtidigt som han leker runt och bara gör sånt som är kul.
    typ som att gå på nätverksträffar med personer som han inte ens skulle kunna gynnas av i andra företaget. Istället för att fokusera på företaget och ta tag i det som måste göras. 

så hur gör man? Jag förstår om han är trött men känner samtidigt att han är för gammal för att leka runt och ta dagen s den kommer för att testa..kan tillägga att vi delar kostnaderna och Har inte gemensam ekonomi.

• Svar på tråden Sätta gränser?
  • Anonym (P)
    Anonym (P) skrev 2026-01-23 17:39:28 följande:
    Jamen hon har ju redan stöttat genom uppstarten av ett annat företag. Sedan tröttnade han på det och vill starta på nytt, med ett som inte har kommit in i lönsamhet ännu. Många nystaryade företag gör aldrig det, utan det blir konkurs. 

Risken med det nya företaget tycker jag att han bör stå för. Han har medvetet försatt sig i situationen, så han bör ta av sina sparpengar.

Hon tog ju av sina när hon var arbetslös, inte steppade han upp då.

Nej, han verkar barnslig.
    Vill tillägga: 
    De hade ju ordnat så att när hon var arbetslös så tog hon av sina egna sparpengar för att täcka upp ekonomiskt.

Det är absurt att hon ska täcka upp för honom nu när han för andra gången startar ett nytt företag. Han har ju egna sparpengar. Han har själv försatt sig i denna situation.

Att han ens föreslår det till TS skulle få mig, om jag var i TS ställe, att känna mig utnyttjad!  
  • Anonym (vanir)

Jag skulle absolut kunna försörja min man ett tag om han vantrivdes på sitt jobb samt hade en konkret realistisk framtidsplan (nytt jobb eller företag).

Men inte hur länge som helst eller på vilka premisser som helst.

Jag vill att min partner ska må bra, men att bara dra runt och göra det man tycker är kul, utan att det ger bäring, funkar inte i längden. Så funkar inte vuxenlivet. Jag har ett jobb jag gillar, men är inte alltid sugen på att gå till jobbet för det. Men man måste försörja sig och det är inte ok att lägga stor ekonomisk böra på sin partner om man inte måste.

Att jag ändå skulle ställa upp i viss mån, beroende på omständigheterna, är också för att jag vet att min partner skulle göra detsamma för mig. Till viss del har han redan gjort det. Vi har gemensam ekonomi och ställer upp för varandra. Men att ställa upp innebär ju också att inte utnyttja sin partner, varken ekonomiskt eller på andra sätt.

I ditt fall skulle jag säga nej TS. Det är hans andra företag, han har ingen garanti för att det ger bäring och han har sparpengar att ta av. Som du gjorde när du behövde, han erbjöd sig inte att stå för mer då. Då får han vackert bära sina egna kostnader nu.

• Anonym (vanir)
    Anonym (Konsekvent) skrev 2026-01-23 17:20:33 följande:
    Ja, han bör nog ta av sitt egna kapital. Hon får då i gengäld lova att hålla fingrar borta när de feta vinsterna trillar in lite senare. 

Att driva ett företag och ha en anställning går inte att jämföra. I företagandets natur ligger ju att man riskerar tid/pengar och med stor risk för förlust i början. 
    Det är inte säkert att det någonsin blir feta vinster. Mannen verkar lite ombytlig samt verkar ha svårt fokusera på det som ger bäring. Då lär det inte bli några större vinster alls.

Varför ska TS bekosta hans lekstuga? (Indirekt, genom att ta mer av deras gemensamma kostnader.)

Du framställer nästan mannen som offer. Varför? Självklart får man byta jobb, starta företag eller vad man vill, men man kan inte kräva att partnern ska försörja en. Då måste man i så fall diskutera igenom hur det ska fungera samt hur lång tid man ska ge det.

Om ens partner mår dåligt och vantrivs på jobbet eller med sitt företagande, försöker man stötta och hitta en lösning. Men att kasta en inkomst över bord innan man har en ny inkomst, bara för att man har tröttnat, är inte ansvarsfullt.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hej) skrev 2026-01-23 20:15:18 följande:

Betalar han för hälften av hans bonusbarn och står för kostnader som barnets far skulle?
    Tex maten
    Bio 
    Aktiviteter
    Semester?
    Resturang osv?
    Hade han bott billigare om han bott själv?
    Kan ju vara nått att ta med i kalkyl.

För att förtydliga, han betalar ingenting för mitt barn. Jag har koll på den ekonomiska biten och skrev tidigare att vi betalar 50/50. Vilket vi gör på två fasta utgifter. Men jag bär alla andra små kostnader runt omkring. Vilket går upp till några tusen kronor. 

jag levde billigare utan honom, han ligger på samma nivå. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (vanir) skrev 2026-01-23 21:18:12 följande:

Jag skulle absolut kunna försörja min man ett tag om han vantrivdes på sitt jobb samt hade en konkret realistisk framtidsplan (nytt jobb eller företag).

Men inte hur länge som helst eller på vilka premisser som helst.

Jag vill att min partner ska må bra, men att bara dra runt och göra det man tycker är kul, utan att det ger bäring, funkar inte i längden. Så funkar inte vuxenlivet. Jag har ett jobb jag gillar, men är inte alltid sugen på att gå till jobbet för det. Men man måste försörja sig och det är inte ok att lägga stor ekonomisk böra på sin partner om man inte måste.

Att jag ändå skulle ställa upp i viss mån, beroende på omständigheterna, är också för att jag vet att min partner skulle göra detsamma för mig. Till viss del har han redan gjort det. Vi har gemensam ekonomi och ställer upp för varandra. Men att ställa upp innebär ju också att inte utnyttja sin partner, varken ekonomiskt eller på andra sätt.

I ditt fall skulle jag säga nej TS. Det är hans andra företag, han har ingen garanti för att det ger bäring och han har sparpengar att ta av. Som du gjorde när du behövde, han erbjöd sig inte att stå för mer då. Då får han vackert bära sina egna kostnader nu.

Ja det är inte det att jag inte vill men jag har länge stöttat honom kring det andra företaget. Det finns en anledning till att han har sparpengarna på kontot idag. Jag läste någon annan här inne som tror att jag ska stå som en hungrig varg OM det nya företaget börjar gå bra. Det gamla företaget gick bra, men jag har inte sett något från det mer än utdelningarna som skett.

• Anonym (Hej)
    Anonym (Hjälp) skrev 2026-01-23 21:35:56 följande:

För att förtydliga, han betalar ingenting för mitt barn. Jag har koll på den ekonomiska biten och skrev tidigare att vi betalar 50/50. Vilket vi gör på två fasta utgifter. Men jag bär alla andra små kostnader runt omkring. Vilket går upp till några tusen kronor. 

jag levde billigare utan honom, han ligger på samma nivå. 

Jag tycker att din man ska betala för sig om det är ert upplägg.
    Han får väl sälja bilen och ställa den billigare ute tex. 
    Är han snål mot dig?
  • Anonym (Hej)

Du har ett barn att försörja redan varför skall du underhålla din man med pengar också?

• Anonym (vanir)
    Anonym (Hjälp) skrev 2026-01-23 21:39:12 följande:

Ja det är inte det att jag inte vill men jag har länge stöttat honom kring det andra företaget. Det finns en anledning till att han har sparpengarna på kontot idag. Jag läste någon annan här inne som tror att jag ska stå som en hungrig varg OM det nya företaget börjar gå bra. Det gamla företaget gick bra, men jag har inte sett något från det mer än utdelningarna som skett.

Då har du indirekt redan investerat i hans nya företag och sparkonto.

Om han har kunnat spara så pass mycket tack vare dig.

Hur har han då mage att kräva mer av dig?

I så fall bör du verkligen få del av eventuella framtida vinster för att kompenseras för det du redan har lagt ut. Går han inte med på det, bör du fundera på om du verkligen vill leva med en man som indirekt utnyttjar dig ekonomiskt.

Men sen är det ju inte säkert att det nya företaget genererar några vinster. Hur lång tid är du själv beredd att ge detta?

Du levde billigare utan honom skriver du. Pengar är inte allt, men hur mycket mer strul är du beredd att ta om det inte löser sig för honom?

Kanske borde ni bli särbo? Om ni har annat som förenar och vill fortsätta som par.
  • Anonym (Hjälp)

Kan lägga till också att andra företaget inte är direkt nystartat utan det har funnits i 1,5 år redan. Han har försökt att köra båda verksamheterna och där har det inte gått så bra.. men nu vill han satsa helhjärtat. Jag tyckte det nya företaget var en bra idé i början och stöttade honom. Men största anledningen till låg omsättning har framförallt berott på att han inte riktigt kunnat prioritera. Och det förstärks lite nu när jag såg planeringen i vår gemensamma kalender på alla märkliga träffar som inte kommer ge något.

jag har pratat med honom idag och jag vill ha ett svar på hur länge det är tänkt, sen så sa jag att all form av nöjen nog får tas en funderare kring. Han har dyra hobbys, men det hade jag också när jag blev arbetslös. För mig är det självklart att man måste dra in på de kostnaderna om livet tar vändning.

men svaret jag fick var ?inte så länge?. Men inte mer konkret än så. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hej) skrev 2026-01-23 21:43:05 följande:
    Jag tycker att din man ska betala för sig om det är ert upplägg.
    Han får väl sälja bilen och ställa den billigare ute tex. 
    Är han snål mot dig?

Ja nu kräver jag inte det av honom att sälja bilen, men det var det första jag gjorde när jag blev arbetslös. Jag kände att jag kunde lära mig åka kommunalt. Ibland fungerar det bra och vissa gånger inte. Men det sparade mig flera tusen  månader på den lösningen. Nu har jag jobb och har fortfarande inte köpt en bil eftersom jag anpassat mig och tycker det är värt extra pengen jag får i plånboken av att hålla ut. Och nej till er som undrar, han skjutsar inte runt mig På alla affärer eller möten jag ska på. Jag tar mig dit för egen maskin. 

han är inte snål direkt men ekonomisk. jag kräver heller inget av honom då jag har egna pengar att göra saker för. 

• Anonym (vanir)
    Anonym (Hjälp) skrev 2026-01-23 21:55:02 följande:

Kan lägga till också att andra företaget inte är direkt nystartat utan det har funnits i 1,5 år redan. Han har försökt att köra båda verksamheterna och där har det inte gått så bra.. men nu vill han satsa helhjärtat. Jag tyckte det nya företaget var en bra idé i början och stöttade honom. Men största anledningen till låg omsättning har framförallt berott på att han inte riktigt kunnat prioritera. Och det förstärks lite nu när jag såg planeringen i vår gemensamma kalender på alla märkliga träffar som inte kommer ge något.

jag har pratat med honom idag och jag vill ha ett svar på hur länge det är tänkt, sen så sa jag att all form av nöjen nog får tas en funderare kring. Han har dyra hobbys, men det hade jag också när jag blev arbetslös. För mig är det självklart att man måste dra in på de kostnaderna om livet tar vändning.

men svaret jag fick var ?inte så länge?. Men inte mer konkret än så. 

Sorry, men han låter mer och mer ansvarslös.

Du ska inte behöva lägga ut en krona till, mer än din del för era gemensamma kostnader. Han får dra ner på sina dyra hobbys och ta av sina sparpengar. Vad är problemet? Man kan inte få allt. Han vill både ha kakan och äta den, men han får växa upp.

Sen får han lära sig prioritera. Kan han inte göra det, tycker jag faktiskt att ni ska flytta isär. Att han svarar dig svävande när du frågar, är för att han själv inte vet. Det duger inte.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Hjälp) skrev 2026-01-23 22:01:04 följande:

Ja nu kräver jag inte det av honom att sälja bilen, men det var det första jag gjorde när jag blev arbetslös. Jag kände att jag kunde lära mig åka kommunalt. Ibland fungerar det bra och vissa gånger inte. Men det sparade mig flera tusen  månader på den lösningen. Nu har jag jobb och har fortfarande inte köpt en bil eftersom jag anpassat mig och tycker det är värt extra pengen jag får i plånboken av att hålla ut. Och nej till er som undrar, han skjutsar inte runt mig På alla affärer eller möten jag ska på. Jag tar mig dit för egen maskin. 

han är inte snål direkt men ekonomisk. jag kräver heller inget av honom då jag har egna pengar att göra saker för. 

Varför känslan av att behöva balansera ekonomisk rättvisa och kärlek i ett förhållande, känna sig älskad uppskattad och inte som en ekonomisk trygghet är så svår.
    ?Hur hittar man tillbaka till , kärlek först? Och känna sig behövd inte utnyttjad.
  • Xenia
    Anonym (Hjälp) skrev 2026-01-23 12:54:30 följande:

Ja alltså det här en situation som börjat mer eller mindre nu. Så han vill att jag tar mer kostnader och det vi gjort tidigare är att dela kostnaderna rakt av. Hoppas det blev tydligare nu.

nej vi bor i hyres, vi sparar inte gemensamt men var för sig. Han har sparat kapital på 1 mkr. men vill endå att jag ska stå för större del för han vill inte behöva dra av sitt sparande? vilket jag redan har ifrågasatt. Jag var arbetslös förra året och fick då äta av mina sparpengar under dessa 4 månader när a kassan inte räckte.
    jag har barn sedan tidigare men inte han. och vi är inte gifta. 

vi bor större eftersom jag har barn men han har garage till sin bil som är väldigt dyr. Så skulle jag ta hyran minus garageplats. Så är vi nere på samma kostnad för en mindre lägenhet

Vilken dubbelmoral! Han ställde inte upp för dig utan du fick ta av ditt sparande, men du ska ställa upp för honom så att han ska slippa ta av sitt sparande. Då drabbades du oförskyllt av arbetslöshet men han väljer att satsa på ett hittills olönsmamt projekt.

Gå inte med på det! Då accepterar du att kvinnor alltd ska ställa upp för sina män men inte motsatsen.

Det är helt hans egen idé att han vill göra något roligare, då ska han betala för det och inte du.
  • Anonym (P)

Han är så "ekonomisk" att han ser dig som en källa som han kan leva på utan att bidra själv.
  • Anonym (Lena)

Du skriver att du tjänar mer men det låter som att du också har mer utgifter. Vem har mest pengar kvar efter att alla måste ha är betalda? Dyra hobbies tänker jag inte är ett måste ha utan borde räknas till fickpengsbudgeten. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Lena) skrev 2026-01-24 09:48:08 följande:

Du skriver att du tjänar mer men det låter som att du också har mer utgifter. Vem har mest pengar kvar efter att alla måste ha är betalda? Dyra hobbies tänker jag inte är ett måste ha utan borde räknas till fickpengsbudgeten. 

Det är nog jag som har mest kvar, eftersom jag inte har bil längre och bytt ut mina hobbys till billigare varianter. Hans hobbys äter upp stor del av hans inkomst. 
  • Anonym (Sussi)

han är inte snål direkt men ekonomisk. 

Nej, han är inte ekonomisk. Han är ekonomiskt oansvarig. 

Du är ansvarsfull, försörjer dig själv och dina barn, håller nere utgifterna för att matcha inkomsterna. 

Han tycker inte ens att han behöver försörja sig själv. Han tycker att det är helt i sin ordning att du ger honom pengar som du aldrig får tillbaka. Ekonomiskt är han en black om foten för dig.

Sätt stopp! Och då menar jag inte att du måste dumpa honom, men kräv att han använder sina egna pengar för att försörja sig själv.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Hjälp) skrev 2026-01-24 13:03:45 följande:
    Det är nog jag som har mest kvar, eftersom jag inte har bil längre och bytt ut mina hobbys till billigare varianter. Hans hobbys äter upp stor del av hans inkomst. 
    Men om han inte hade dyra hobbys eller en dyr bil, hur hade det sett ut då? 
  • Anonym (.)
    Anonym (Hjälp) skrev 2026-01-23 14:47:15 följande:
    Han tycker att de är mitt problem att jag inte drog upp det på bordet. Men jag vet inte? Jag ansåg att jag har ju pengar på sparkontot som är till sånna händelser som arbetslöshet. Så trots att jag fick ta därifrån så gick det ju bra sen när jag började jobba och kunde bygga upp sparkontot igen.
    Vilket pucko!! Du ska inte betala en krona till den här ansvarslösa mannen. Hänvisa till att du tog eget ansvar för din egna ekonomi under din arbetslöshet och att du förväntar dig att han tar eget ekonomiskt ansvar i den situation som är nu.

Arbetslöshet är dessutom ofrivilligt medan hans situation är frivillig. Sätt ner foten och låt dig inte utnyttjas.
Svar på tråden Sätta gränser?