• Anonym (Hjälp)

Sätta gränser?

Jag lägger den här tråden i relationsproblem, det är kanske inte ett problem idag. Men jag skulle gärna vilja bolla med er.

jag har sambo sen 4 år tillbaka, han har eget företag och har haft länge. Det går runt och han kan ta ut en lön varje månad mellan 25-35.
    han har länge arbetat sena kvällar och lagt mycket tid på företaget. Nu är han dock less och vill inte hålla på mer i branschen.

så han har startat upp ett nytt företag i en annan bransch med en vän till honom.
    och det har väl varit struligt och inte direkt genererat någonting, iaf inte så de kan ta ut lön.

nu till mitt dilemma, jag förstår att sambon haft det tungt och jobbigt. Men det har jag och många andra också. Ni vet dagarna som bara känns extra tunga att kliva upp på.
    men han har beslutat att dra ner på verksamheten och satsa fullt ut på det som idag inte genererar något. Och han vill att jag ska stå för mer av kostnaderna hemma. Jag tjänar idag mer än honom så det är egentligen inget problem. Utan det jag stör mig på är att jag ska stå för merparten samtidigt som han leker runt och bara gör sånt som är kul.
    typ som att gå på nätverksträffar med personer som han inte ens skulle kunna gynnas av i andra företaget. Istället för att fokusera på företaget och ta tag i det som måste göras. 

så hur gör man? Jag förstår om han är trött men känner samtidigt att han är för gammal för att leka runt och ta dagen s den kommer för att testa..kan tillägga att vi delar kostnaderna och Har inte gemensam ekonomi.

• Svar på tråden Sätta gränser?
  • Anonym (sara)

Min syster hade en kille en gång, hon blev så kär och sa han var så klok och han skulle starta eget företag nåt IT system eller appar. 
    Hon la ut typ 200000, fast hon har 2 barn. 
    Sen åkte killen till thailand, hon betalar fortferande av lånet efter 10 år  

Det finns visa människor som är bättre på att starta företag än att driva företag, om han kommer med många ideer och så händer grejer får igång dom. 

Tror du det blir nånting av företagit så småningom eller ?

Du kanske får sätta en tid ram för det hela. 

Om företagit inte blivit nåt i 3 eller 6 månader får han göra annat. 

• Anonym (Konsekvent)
    Anonym (Linda) skrev 2026-01-23 11:43:55 följande:

Det hade jag inte accepterat . För att det innebär att om satsningen inte bär sig utan blir konkurs innebär det att han står utan inkomst och du med i princip dubbla utgifter...  

Han måste kunna bära sin egen ekonomi och sitta säkert med möjlighet till a-kassa etc om det skiter sig. 
    .
    Att dra ett lass ekonomiskt gör man bara när det finns garantier för konkret lön vid tidens slut. 

Vad har du för garantier för att det överhuvudtaget blir bättre ekonomiskt?  Och vad får du för kompensation för det?  Skulle du bli sjukskriven tex så faller ju hela er ekonomi på bara nån vecka..  

Anonym (Klara) skrev 2026-01-23 12:10:03 följande:

Jag hade inte accepterat det, speciellt inte om det inte finns några framtidsutsikter med det nya företaget.

Var noga med att inte blanda din ekonomi med hans, så att du sitter fast om det tar slut. Gift dig inte utan äktenskapsförord. 

Har han kvar sitt första företag?

Intressant.

Så när du och jag flyttar ihop (hypotetiskt då) så har jag rätt att bestämma att du/ni inte får byta yrke, driva företag, börja studera eller liknande.

Jag som man har rätt att bestämma över dig (er).

Jag vill veta om ni är konsekventa eller om ni bara skriver såhär för att det känns skönt att sätta dit en kille på FL.

• Anonym (Klara)
    Anonym (Konsekvent) skrev 2026-01-23 15:30:18 följande:
    Anonym (Klara) skrev 2026-01-23 12:10:03 följande:

Jag hade inte accepterat det, speciellt inte om det inte finns några framtidsutsikter med det nya företaget.

Var noga med att inte blanda din ekonomi med hans, så att du sitter fast om det tar slut. Gift dig inte utan äktenskapsförord. 

Har han kvar sitt första företag?

Intressant.

Så när du och jag flyttar ihop (hypotetiskt då) så har jag rätt att bestämma att du/ni inte får byta yrke, driva företag, börja studera eller liknande.

Jag som man har rätt att bestämma över dig (er).

Jag vill veta om ni är konsekventa eller om ni bara skriver såhär för att det känns skönt att sätta dit en kille på FL.

Ha ha, nu läser du nog in saker ingen har skrivit.

Ingen har sagt att han inte får ha eget företag, eller plugga. Det vi reagerar över är att han tycker att TS ska försörja honom. Han försörjde inte henne när hon var arbetslös, så varför ska hon nu försörja honom?

Är det någon som är inkonsekvent här är det TS sambo. Jag hade svarat på samma sätt även om TS varit en kille.

Och vadå, sätta dit en kille? Tycker du det är fel att tycka att han är självisk och orättvis? Får man inte kalla någon för det bara för att det är en kille?
  • Anonym (Konsekvent)
    Anonym (Klara) skrev 2026-01-23 15:35:46 följande:
    Ha ha, nu läser du nog in saker ingen har skrivit.

Ingen har sagt att han inte får ha eget företag, eller plugga. Det vi reagerar över är att han tycker att TS ska försörja honom. Han försörjde inte henne när hon var arbetslös, så varför ska hon nu försörja honom?

Är det någon som är inkonsekvent här är det TS sambo. Jag hade svarat på samma sätt även om TS varit en kille.

Och vadå, sätta dit en kille? Tycker du det är fel att tycka att han är självisk och orättvis? Får man inte kalla någon för det bara för att det är en kille?
    I praktiken säger du att han får bara driva ett företag om det går med vinst. Mycket få företag som startas upp går med stor vinst i början. TS sambo hade ju tröttnat på den gamla företaget. 

Det är som jag skulle säga till dig : Du får byta jobb men du måste tjäna minst 50% mer annars tillåter jag inte dig. 
    Att du avskyr ditt befintliga jobb det struntar jag i. 
  • Anonym (Lena)

Nä, varför ska du ta från dina pengar när han har egna? Sparpengar är ju bara vanliga pengar man har gett ett annat namn. Hade han erbjudit sig att hjälpa dig när du var arbetslös hade det varit en annan sak men nu är det ju inte den typen av relation ni har. 

• Anonym (Klara)
    Anonym (Konsekvent) skrev 2026-01-23 15:49:55 följande:
    I praktiken säger du att han får bara driva ett företag om det går med vinst. Mycket få företag som startas upp går med stor vinst i början. TS sambo hade ju tröttnat på den gamla företaget. 

Det är som jag skulle säga till dig : Du får byta jobb men du måste tjäna minst 50% mer annars tillåter jag inte dig. 
    Nej, han får gärna driva företag med förlust, han kan använda sina sparpengar till sina kostnader. 

Ja, tröttnar man på sitt gamla arbete/företag då ser man väl till att ha ett nytt redan innan man lämnar det gamla. Eller rekommenderar du folk att t ex säga upp sig, leva på sin partner och sedan söka nytt?
  • Anonym (Grabb)

Okey, så ni är sambos, ni bor i en HR. Han är egen-företagare, jobbat mycket, och har nu startat ett nytt företag (med en kompanjon). Han har 1mSEK i sparkapital.

Du jobbar, tjänar mer (än han), har ett barn sedan tidigare. Har ett sparkapital, men du har dessutom haft en period när du var arbetslös (under ert samboskap) och då valde du att nagga på ditt sparkapital - för att kunna (fortsätta) dela på era gemensamma sambo-omkostnader.

Ni har inte gemensam ekonomi mer än att ni delar på era utgifter som är kopplade till ert samboskap.

Nu vill din sambo att du skall skjuta till mer pengar till era gemensamma utgifter, för hans nystartade företag generar inga vidare intäkter som medger att kunna ta ut en lön.

Utifrån din info. Nej, skulle jag säga. Sen finns det ju alltid grader i helvetet. 

Men generellt, att driva eget företag är förenat med risk. I ett företags balansräkning finns det något som heter "eget kapital". Det kapitalet har din sambo (!), på sitt sparkonto. 

Utan att veta era diskussioner i sak, men, det låter lite magstarkt att han vill fortsätta ert samboskap "as ususal", men med ändrade premisser för din ekonomi, bara för att han vill satsa mer på sitt nya företag men han vill inte "riskera" sitt sparkapital...

Nää, tillbaka till köksbordet och kör en ny runda samtal säger jag.

Nog för att man kan stötta varandra och göra så under X tid. Men här finns det ju en sambo som har pengar att bidra med och "riskera".

• Anonym (Konsekvent)
    Anonym (Klara) skrev 2026-01-23 16:03:28 följande:
    Nej, han får gärna driva företag med förlust, han kan använda sina sparpengar till sina kostnader. 

Ja, tröttnar man på sitt gamla arbete/företag då ser man väl till att ha ett nytt redan innan man lämnar det gamla. Eller rekommenderar du folk att t ex säga upp sig, leva på sin partner och sedan söka nytt?
    Ja, han bör nog ta av sitt egna kapital. Hon får då i gengäld lova att hålla fingrar borta när de feta vinsterna trillar in lite senare. 

Att driva ett företag och ha en anställning går inte att jämföra. I företagandets natur ligger ju att man riskerar tid/pengar och med stor risk för förlust i början. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Hjälp) skrev 2026-01-23 11:17:28 följande:
    Sätta gränser?

Jag lägger den här tråden i relationsproblem, det är kanske inte ett problem idag. Men jag skulle gärna vilja bolla med er.

jag har sambo sen 4 år tillbaka, han har eget företag och har haft länge. Det går runt och han kan ta ut en lön varje månad mellan 25-35.
    han har länge arbetat sena kvällar och lagt mycket tid på företaget. Nu är han dock less och vill inte hålla på mer i branschen.

så han har startat upp ett nytt företag i en annan bransch med en vän till honom.
    och det har väl varit struligt och inte direkt genererat någonting, iaf inte så de kan ta ut lön.

nu till mitt dilemma, jag förstår att sambon haft det tungt och jobbigt. Men det har jag och många andra också. Ni vet dagarna som bara känns extra tunga att kliva upp på.
    men han har beslutat att dra ner på verksamheten och satsa fullt ut på det som idag inte genererar något. Och han vill att jag ska stå för mer av kostnaderna hemma. Jag tjänar idag mer än honom så det är egentligen inget problem. Utan det jag stör mig på är att jag ska stå för merparten samtidigt som han leker runt och bara gör sånt som är kul.
    typ som att gå på nätverksträffar med personer som han inte ens skulle kunna gynnas av i andra företaget. Istället för att fokusera på företaget och ta tag i det som måste göras. 

så hur gör man? Jag förstår om han är trött men känner samtidigt att han är för gammal för att leka runt och ta dagen s den kommer för att testa..kan tillägga att vi delar kostnaderna och Har inte gemensam ekonomi.

Om han utöver att starta en ny firma som inte genererar pengar ännu (vilket många firmor inte gör i uppstartsskedet), går han dessitom på aktiviteter som INTE är kopplade till det nya företagets verksamhet, ja då skulle jag tycka att han inte tar sitt ansvar.

Gör man en satsning på en ny firma leker man inte runt utan lägger tiden där, plus på hem och familj. 

Verkar han för oseriös och barnslig så hade jag funderat på att lämna.

Absolut att man kan täcka upp för varandra ekonomiskt, för att partera ska få utvecklas, inga problem. Det är ju jättebra.

Men om det blir för ensidigt eller om den ena parten mest verkar leka runt (inte tar lönsamhetstänket på allvar), då skulle jag vara tveksam till att vara tillsammans med den personen, som sagt.
  • Anonym (P)
    Anonym (Konsekvent) skrev 2026-01-23 15:49:55 följande:

Jamen hon har ju redan stöttat genom uppstarten av ett annat företag. Sedan tröttnade han på det och vill starta på nytt, med ett som inte har kommit in i lönsamhet ännu. Många nystaryade företag gör aldrig det, utan det blir konkurs. 

Risken med det nya företaget tycker jag att han bör stå för. Han har medvetet försatt sig i situationen, så han bör ta av sina sparpengar.

Hon tog ju av sina när hon var arbetslös, inte steppade han upp då.

Nej, han verkar barnslig.
Svar på tråden Sätta gränser?