• Anonym (Hjälp)

Sätta gränser?

Jag lägger den här tråden i relationsproblem, det är kanske inte ett problem idag. Men jag skulle gärna vilja bolla med er.

jag har sambo sen 4 år tillbaka, han har eget företag och har haft länge. Det går runt och han kan ta ut en lön varje månad mellan 25-35.
    han har länge arbetat sena kvällar och lagt mycket tid på företaget. Nu är han dock less och vill inte hålla på mer i branschen.

så han har startat upp ett nytt företag i en annan bransch med en vän till honom.
    och det har väl varit struligt och inte direkt genererat någonting, iaf inte så de kan ta ut lön.

nu till mitt dilemma, jag förstår att sambon haft det tungt och jobbigt. Men det har jag och många andra också. Ni vet dagarna som bara känns extra tunga att kliva upp på.
    men han har beslutat att dra ner på verksamheten och satsa fullt ut på det som idag inte genererar något. Och han vill att jag ska stå för mer av kostnaderna hemma. Jag tjänar idag mer än honom så det är egentligen inget problem. Utan det jag stör mig på är att jag ska stå för merparten samtidigt som han leker runt och bara gör sånt som är kul.
    typ som att gå på nätverksträffar med personer som han inte ens skulle kunna gynnas av i andra företaget. Istället för att fokusera på företaget och ta tag i det som måste göras. 

så hur gör man? Jag förstår om han är trött men känner samtidigt att han är för gammal för att leka runt och ta dagen s den kommer för att testa..kan tillägga att vi delar kostnaderna och Har inte gemensam ekonomi.

• Svar på tråden Sätta gränser?
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Hjälp) skrev 2026-01-23 12:54:30 följande:

Ja alltså det här en situation som börjat mer eller mindre nu. Så han vill att jag tar mer kostnader och det vi gjort tidigare är att dela kostnaderna rakt av. Hoppas det blev tydligare nu.

nej vi bor i hyres, vi sparar inte gemensamt men var för sig. Han har sparat kapital på 1 mkr. men vill endå att jag ska stå för större del för han vill inte behöva dra av sitt sparande? vilket jag redan har ifrågasatt. Jag var arbetslös förra året och fick då äta av mina sparpengar under dessa 4 månader när a kassan inte räckte.
    jag har barn sedan tidigare men inte han. och vi är inte gifta. 

vi bor större eftersom jag har barn men han har garage till sin bil som är väldigt dyr. Så skulle jag ta hyran minus garageplats. Så är vi nere på samma kostnad för en mindre lägenhet

Säg bara nej.
    Du fick ta av ditt kapital, nur får han ta av sitt om han ska leka  med sin kompis.
    Avvecklar hans sin inkomstkälla så får han ta sparpengar. Det är ju inte så att han drabbats av en inkomstförlust som han inte kan styra över. Då hade det varit en helt annan sak.

Nej, vägra vara hans plånbok och kassako.
    Betala halva hyran för lägenheten och inte ett rött öre av hans garage.
    Har han inte råd med det så får han säga upp det.
  • Anonym (Lena)

Ett annat sätt att lösa det är att du investerar i hans företag. Det han egentligen ber om är ju att du ska bidra med startup kapital. 

Ett tredje sett är att bortse från timingen och se det som en omförhandling om att börjar betala mer procentuellt efter hur mycket ni tjänar. Det är inte helt ovanligt med ett sådant upplägg men det är lite knepigt att be om det så snart efter att du var arbetslös utan att ha tagit upp det då. 

• Anonym (Hej)

Betalar han för hälften av hans bonusbarn och står för kostnader som barnets far skulle?
    Tex maten
    Bio 
    Aktiviteter
    Semester?
    Resturang osv?
    Hade han bott billigare om han bott själv?
    Kan ju vara nått att ta med i kalkyl.

• Anonym (Walk on by)
    Anonym (Hjälp) skrev 2026-01-23 12:54:30 följande:

Ja alltså det här en situation som börjat mer eller mindre nu. Så han vill att jag tar mer kostnader och det vi gjort tidigare är att dela kostnaderna rakt av. Hoppas det blev tydligare nu.

nej vi bor i hyres, vi sparar inte gemensamt men var för sig. Han har sparat kapital på 1 mkr. men vill endå att jag ska stå för större del för han vill inte behöva dra av sitt sparande? vilket jag redan har ifrågasatt. Jag var arbetslös förra året och fick då äta av mina sparpengar under dessa 4 månader när a kassan inte räckte.
    jag har barn sedan tidigare men inte han. och vi är inte gifta. 

vi bor större eftersom jag har barn men han har garage till sin bil som är väldigt dyr. Så skulle jag ta hyran minus garageplats. Så är vi nere på samma kostnad för en mindre lägenhet

Jaha- så om du har dålig inkomst pga arbeytslöshett (som jag då antar att du inte orsakade själv genom att bete dig dåligt) ska du ta av dina sparade pengar, men om han inte drar runt sitt självvalda kul-jobb så ska du betala mer så han får ha sin miljon på banken orörd?

Nädu, den mannen låter inte mycket att hänga i granen.
  • Anonym (Walk on by)
    Anonym (Konsekvent) skrev 2026-01-23 15:49:55 följande:
    I praktiken säger du att han får bara driva ett företag om det går med vinst. Mycket få företag som startas upp går med stor vinst i början. TS sambo hade ju tröttnat på den gamla företaget. 

Det är som jag skulle säga till dig : Du får byta jobb men du måste tjäna minst 50% mer annars tillåter jag inte dig. 
    Att du avskyr ditt befintliga jobb det struntar jag i. 
    De som är smarta driver ofta sitt företag på deltid eller bredvid tills de vet att det bär innan de slutar sitt jobb.

Eller passar på i samband med utköp från ett jobb, det har jag en vän som gjorde. Då hade han avgångsvederlag i ett år medan han prövade om det gick att få igång nåt. Men det blev inget av det och han fick börja jobba som vanligt igen.
  • Anonym (Sussi)

Det han vill är i praktiken att du investerar i hans företag, men på ett sätt som inte syns, så att du inte har laglig rätt att få tillbaka en enda krona ifall företaget börjar gå bra.

• Anonym (Sussi)
    Anonym (Hej) skrev 2026-01-23 20:15:18 följande:

Betalar han för hälften av hans bonusbarn och står för kostnader som barnets far skulle?
    Tex maten
    Bio 
    Aktiviteter
    Semester?
    Resturang osv?
    Hade han bott billigare om han bott själv?
    Kan ju vara nått att ta med i kalkyl.

TS har svarat på mycket av det redan:
    www.familjeliv.se/forum/thread/83637278-satta-granser/1/nick/83637278
  • Anonym (Walk on by)
    Anonym (Sussi) skrev 2026-01-23 20:56:16 följande:

Det han vill är i praktiken att du investerar i hans företag, men på ett sätt som inte syns, så att du inte har laglig rätt att få tillbaka en enda krona ifall företaget börjar gå bra.

Men varför måste det vara TS som investerar?

Hon kan väl uppmana mannen att söka investerare? Och om ingen utomstående vill backa hans företag så varför skulle TS göra det utan att ens äga en del av det?
  • Jemp
    Anonym (Konsekvent) skrev 2026-01-23 15:49:55 följande:
    I praktiken säger du att han får bara driva ett företag om det går med vinst. Mycket få företag som startas upp går med stor vinst i början. TS sambo hade ju tröttnat på den gamla företaget. 

Det är som jag skulle säga till dig : Du får byta jobb men du måste tjäna minst 50% mer annars tillåter jag inte dig. 
    Att du avskyr ditt befintliga jobb det struntar jag i. 

Jag skulle definitivt säga till min sambo att han inte får säga upp sig från ett jobb för att vara helt utan inkomst. I alla fall så länge vi har gemensam ekonomi eller jag på annat sätt förväntas bidra. 

Studera skulle också vara ett gemensamt beslut, det är rimligt att unna någon men kräver ekonomiska avvägningar i en familj. 

Byta jobb inom liknande lön är såklart helt upp till en själv så länge det inte försvårar livet med barnen. I praktiken diskuterar vi såklart allt sådant för att ventilera med varandra oavsett.

• Anonym (Sussi)
    Anonym (Walk on by) skrev 2026-01-23 21:01:27 följande:
    Men varför måste det vara TS som investerar?

Hon kan väl uppmana mannen att söka investerare? Och om ingen utomstående vill backa hans företag så varför skulle TS göra det utan att ens äga en del av det?
    TS måste inte investera en krona. 
Svar på tråden Sätta gränser?