• Hickup

Jag röstar höger

Jag röstar höger. Den generella stämningen på det här forumet verkar dock luta åt andra hållet, så jag tänkte göra ett försök till en sansad politisk diskussion ? om någon vill ställa upp. 🙂

Kort om mig:
    Jag är 24 år och fyller 25 i höst. Jag är snart nyutexaminerad civilingenjör och börsmiljonär. Under studietiden jobbade jag deltid parallellt med studierna (som ingenjör) samtidigt som jag bodde hos mina föräldrar, vilket gjorde att jag kunde spara väldigt mycket och bygga upp det kapital jag har i dag.

Jag är uppvuxen i en mindre kommun som är extremt hårt drabbad av kriminalitet: skjutningar, sprängningar, droger, hög arbetslöshet, höga skatter och hög migration. Kommunen är en av dem med flest skjutningar i Sverige. Två av mina vänner har blivit rånade, en kollegas son blev knivhuggen och när jag var yngre blev jag och mina vänner (som körde mopeder) omringade utanför en godisbutik av ett gäng som började sparka på mopederna tills polisen dök upp runt hörnet.

Droger är en del av vardagen här. Jag tror många har svårt att sätta sig in i hur det faktiskt är, men det här är verkligen inte ett trevligt ställe att bo på. Det verkar fler hålla med om, eftersom kommunens befolkning minskar i rasande takt. Trots att jag är en någorlunda stadig man känner jag mig otrygg här på kvällarna.

Varje dag ser jag ett samhälle i förfall, där Socialdemokraterna har styrt i många år. Jag har nu skrivit kontrakt för att flytta till grannkommunen, som åtminstone är något bättre.

-------

Jag röstade på SD i förra valet. I nästa val lutar det eventuellt åt Moderaterna i stället. Anledningen är att jag egentligen inte vill ha ett alltför polisiärt samhälle, även om jag samtidigt inser att kraftfulla åtgärder behövs. Resultaten talar dock för att den nya politiken fungerar: gängkriminaliteten har minskat kraftigt, antalet skjutningar har mer än halverats och nyligen hade Sverige den första månaden sedan 2018 helt utan dödsskjutningar.

Andra saker jag är väldigt nöjd med är att man äntligen har börjat ta kärnkraftsfrågan på allvar. Regeringen har också stöttat Ukraina ordentligt (och jag hoppas att ukrainska flyktingar får stanna), satsat på försvaret och tagit Sverige in i NATO. Man har även sänkt bensin- och dieselskatten och vill införa tjänstemannaansvar för politiker och offentliga tjänstemän för att motverka korruption (Dalhalla som såldes för 190 000 kronor är ett exempel ? helt orimligt).

Migrationen är dessutom på en historiskt låg nivå, vilket jag personligen uppskattar med tanke på utvecklingen där jag bor. Det är generellt sett inte svenskar som skapar kaos i mitt närområde.

---------

Något som ofta lyfts av ?andra sidan? just nu är förkortad arbetstid. Jag skulle inte säga att jag är emot det i sig ? för mig som individ är det såklart skönt ? men jag stör mig på hur naivt det ofta argumenteras, som om det inte skulle bli någon ekonomisk smäll över huvud taget. Exempelvis har vi tandläkarbrist, och tandläkare har redan extremt pressade scheman. Kortar man arbetstiden är det omöjligt att ta emot lika många patienter på en arbetsdag. Fler tandläkare kommer då att behövas, och de växer inte på träd.

Samma sak gäller i princip alla yrken. Busschaufförer kan inte köra 40 timmars buss på en 35-timmarsvecka. Industriarbetare kan inte övervaka maskiner i 40 timmar på en 35-timmarsvecka, och så vidare.

Likaså jämför man ofta med ?edge cases? som Norge och menar att de har kortare arbetsveckor. Det stämmer, men de har också en oljefond i storleksordningen fyra miljoner kronor per norsk invånare. En sådan lyx har inte vi. Jämför man i stället med USA, som har det sisådär med semester, föräldraledighet och trygghetssystem, så har vi det redan betydligt bättre.

Vill man arbeta 35 timmar i veckan redan i dag är det sannolikt inga större problem ? det är bara att prata med sin chef. Varför man inte gör detta, men ändå argumenterar för lagstadgade 35-timmarsveckor, förstår jag faktiskt inte riktigt. Det handlar väl om inkomstbortfallet, gissar jag.

Vi arbetar redan ganska lite om man slår ut det, att jobba ÄNNU mindre är ganska galet:
    https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/arbetstid/arbetade-timmar-internationellt_1208407.html

--------------------------

Däremot har vi ett annat problem. Vi blir klara med studierna senare än många andra länder, vilket innebär att det tar längre tid innan vi börjar bidra. I Norge blir man i snitt klar omkring tre år tidigare. Där tar man kandidatexamen runt 25 års ålder, medan vi i Sverige snittar runt 28.

Detta behöver inte vara fel i sig, men det innebär att vi sannolikt behöver arbeta mer senare i livet än andra länder. Grundproblemet är att många utbildningar har dålig payback i Sverige.

En av de saker jag stör mig mest på är att man inte verkar ta tag i detta ordentligt. Det finns mycket flum som inte leder till jobb. Här räknar jag in konst, humaniora, kommunikation och breda samhällsutbildningar. Det borde införas strängare krav på att utbildningar faktiskt leder till jobb, till exempel att en viss andel ska ha fått arbete ett visst antal år efter examen.

Leder utbildningarna inte till jobb har vi som samhälle slösat 3?5 år av arbetskraft på den individen, samtidigt som resurser lagts på lärare och utbildningsplatser. Samtidigt hamnar individen i en väldigt svår sits, med en i praktiken nära värdelös utbildning och ökad risk för arbetslöshet eller visstidsanställningar.

Jag säger inte att dessa utbildningar ska försvinna helt ? vissa kan säkert finnas kvar ? men jag anser att det bör stramas åt rejält.

• Svar på tråden Jag röstar höger
  • Anonym (Jaha)

Förstår inte vad du vill med inlägget? Du har tydligt formulerat dina tankar om politik, din värld och hur du sen tolkar den i politiken. 

Något jag är så vansinnigt trött på är att höger alltid påstår att Socialdemokraterna är orsaken till allt förfall. Minnet är kort eller existerade inte då, men när Reinfeldt var stadsminister var det faktiskt han som öppnade gränserna mer än någon sosse någonsin gjort. Han sålde även ut välfärden Vilket skapade klasskillnader i vårt samhälle d och skola. 

• Anonym (Jaha)

Både i vård och skola.

• Anonym (Solo)

Vilken kommun bor du i nu och vart ska du flytta?

• Anonym (Nope!)

Är 58 och röstade senast som 18 åring. Detta beroende på rent politikerförakt. Det spelar ingen roll i vilka koalitioner man försöker samarbeta, allt slutar i tjafs och raserade samarbeten. Resultatet blir handlingsförlamning och populistiska förslag än hit och än dit. 
    Jag har jobbar i hela mitt liv, tjänat bra och har aldrig tidigare haft problem med att betala skatt. Dock har det över tid blivit alltmer tveksamt vad vi får för våra skattepengar - oavsett färg på regering.
    Indragningar i skola, sjukvård, äldrevård och välfärd.
    Man kan tycka att jag kastar bort min röst men det är också min demokratiska rättighet.

• Anonym (Krister)

Börs miljonär vid 25, inte illa. Men det säger också en hel del. Höger och borgerlig politik är till för just dig. Så du röstar ju i alla fall på en politik som gynnar dig själv.

Men väldigt få människor är börs miljonärer och höginkomsttagare. Majoriteten i Sverige är faktiskt vanliga arbetare. 

För övrigt, om ni detta forum är mer åt vänster. Vad är det med det då? Det finns redan minst två trådar inom detta.

Jag undrade om högern börjar bli redigt oroliga nu för att förlora valet. Det ser inte direkt bra ut på den sidan. Utan L blir det svårt bilda regering. Åkesson gick nyligen ut i en intervju att dom kommer kräva statsminister, finansminister och en post till som jag inte kommer ihåg. Personen som skrev en tråd om detta, on att folk som röstar på höger kommer automatiskt rösta på SD.  Får dom inte det, då faller allt. Och dom blir det nyval. 

Dessutom vill jag ha politik som är för ALLA i samhället. Och där man inte har en människosyn som talar om att en del är mindre värd än andra och paria. Det är inte ett sådant Sverige jag växt upp i. Dessutom vill jag inte ha ett amerikaniserat Sverige. SD tar mycket politik från Trump. Och Åkesson ser upp till JD Vance.

Som kvinna hade jag varit ännu mer orolig om Tidö vinner igen, med SD i toppen. Glöm inte hur det blivit för många kvinnor därborta i många delstater. En 19 årig kvinna dog, för att hon inte fick tillgång till fri abort. 

• Anonym (Krister)

* ska stå att personen  hade rätt, som startade tråden om att det automatiskt blir en röst på SD om man röstar på Tidö.

• Hickup
    Anonym (Jaha) skrev 2026-02-05 19:17:25 följande:

Förstår inte vad du vill med inlägget? Du har tydligt formulerat dina tankar om politik, din värld och hur du sen tolkar den i politiken. 

Något jag är så vansinnigt trött på är att höger alltid påstår att Socialdemokraterna är orsaken till allt förfall. Minnet är kort eller existerade inte då, men när Reinfeldt var stadsminister var det faktiskt han som öppnade gränserna mer än någon sosse någonsin gjort. Han sålde även ut välfärden Vilket skapade klasskillnader i vårt samhälle d och skola. 

Absolut! reinfeldt var inte bättre och ingen jag hade röstar på, om jag hade fått rösta då. kristersson var inte heller någon jag ville rösta på i senaste valet, då det kändes lite oklart var han stod i migrationsfrågor. 

nu har man infört ett nytt skolsystem som ska se till att glädjebetygen slopas. får se hur det funkar i praktiken dock. tanken är att NP ska användas för att jämföras med skolans betyg, som sedan ska justeras för att hamna närmare betygen från NP, något i den stilen.

jag gick på ett litet privatägt gymnasium, det hade högst antagingspoäng i hela länet och ägdes av ett stort bolag som öste in pengar i skolan. skolan i sig var en brakförlust för bolaget, men tanken var ju att bolaget skulle kompetensförsörja sig själv genom att anställa dessa elever efter att de gått ut skolan, väldigt många blev erbjuden arbete efteråt. jag åkte utomlands i totalt 6 veckor som gymnasiet betalade för bland annat. man fick även en extra fickpeng varje månad om man hade skött sig och haft bra närvaro. bra luncher var det också. den eleven med högst avgångsbetyg fick ett stipendium i åk 3 på en riktigt rejäl summa genom stiftelser. jag var otroligt nöjd!

däremot är det en annan sak när de är vinstdrivande, det håller jag med om. men det finns absolut fördelar likt mitt egna exempel.

jag tycker det är bra att man tagit bort krav att gå handledarkurs för att övningsköra bil - illa tvunget, skapar inget värde och kostar bara pengar.
  • Hickup
    Anonym (Solo) skrev 2026-02-05 19:23:05 följande:

Vilken kommun bor du i nu och vart ska du flytta?

det håller jag för mig själv Glad
  • Hickup
    Anonym (Krister) skrev 2026-02-05 19:33:13 följande:

Börs miljonär vid 25, inte illa. Men det säger också en hel del. Höger och borgerlig politik är till för just dig. Så du röstar ju i alla fall på en politik som gynnar dig själv.

Men väldigt få människor är börs miljonärer och höginkomsttagare. Majoriteten i Sverige är faktiskt vanliga arbetare. 

För övrigt, om ni detta forum är mer åt vänster. Vad är det med det då? Det finns redan minst två trådar inom detta.

Jag undrade om högern börjar bli redigt oroliga nu för att förlora valet. Det ser inte direkt bra ut på den sidan. Utan L blir det svårt bilda regering. Åkesson gick nyligen ut i en intervju att dom kommer kräva statsminister, finansminister och en post till som jag inte kommer ihåg. Personen som skrev en tråd om detta, on att folk som röstar på höger kommer automatiskt rösta på SD.  Får dom inte det, då faller allt. Och dom blir det nyval. 

Dessutom vill jag ha politik som är för ALLA i samhället. Och där man inte har en människosyn som talar om att en del är mindre värd än andra och paria. Det är inte ett sådant Sverige jag växt upp i. Dessutom vill jag inte ha ett amerikaniserat Sverige. SD tar mycket politik från Trump. Och Åkesson ser upp till JD Vance.

Som kvinna hade jag varit ännu mer orolig om Tidö vinner igen, med SD i toppen. Glöm inte hur det blivit för många kvinnor därborta i många delstater. En 19 årig kvinna dog, för att hon inte fick tillgång till fri abort. 

det är bra, och jag har jobbat för att uppnå det. jag tjänar en vanlig lön däremot och är ganska svensson över lag och äter inte ostron på onsdagar så att säga. jag kanske når övre medelklass men inte mer än så, genom mycket möda och stort besvär. mina vänner som bott i lägenhet i många år pratar om att de minsann ska flytta till större nu när de blir klara med plugget, medan jag snålar och sparar i stället. jag tycker det är fel att jag ska straffas för att jag skjuter upp min konsumtion. 

ja, jag har redan räknat med att valet är förlorat. L+KD åker ut och sen är det helt kört. jag räknar med att priserna på bränslen kommer sticka iväg rätt mycket mer än de 1-2kr man pratar om som EU tvingar oss till genom utsläppshandelssystemet. jag har i sig inget emot elbilar mer än att de är skitdyra att köpa då det inte finns så mycket begagnat (min bil idag kostar typ 25tkr), men jag saknar laddplats dit jag kommer flytta, så det är ju riktigt opraktiskt totalt ohållbart att byta till elbil.. 

jag tror dock att högern vinner valet därpå, då rösterna från L+KD tillfaller M+SD.

visst är politik för alla bra? men vad innebär det, kan du utveckla vad exakt du syftar på?

om man är orolig för kvinnor och dess rättigheter, så har nuvarande regering ökat straff för våldtäkter samt infört livstidsstraff vid upprepade våldtäkter (vet ej om det redan har införts, eller om det ska införas), ökat stöd mot mäns våld mot kvinnor, hedersvåld och mäniskohandel. rent statistiskt är invandrare överrepresenterade i dessa kategorier som du redan vet, så då bör det väl vara en bra sak att som kvinna rösta SD och minska invandringen, eller? 

jag vet att sd nämnde för några år sedan att de ville sänka aborträtten (snarare att de nämnde att de hade med det i sin agenda), det är jag HELT emot. men sd drog snabbt tillbaka detta när de insåg att det inte är vad folket vill ha.

i övrigt är sverige ett av de mest jämställda länderna som existerar
  • Anonym (m)
    Hickup skrev 2026-02-05 20:09:33 följande:
    det är bra, och jag har jobbat för att uppnå det. jag tjänar en vanlig lön däremot och är ganska svensson över lag och äter inte ostron på onsdagar så att säga. jag kanske når övre medelklass men inte mer än så, genom mycket möda och stort besvär. mina vänner som bott i lägenhet i många år pratar om att de minsann ska flytta till större nu när de blir klara med plugget, medan jag snålar och sparar i stället. jag tycker det är fel att jag ska straffas för att jag skjuter upp min konsumtion. 

ja, jag har redan räknat med att valet är förlorat. L+KD åker ut och sen är det helt kört. jag räknar med att priserna på bränslen kommer sticka iväg rätt mycket mer än de 1-2kr man pratar om som EU tvingar oss till genom utsläppshandelssystemet. jag har i sig inget emot elbilar mer än att de är skitdyra att köpa då det inte finns så mycket begagnat (min bil idag kostar typ 25tkr), men jag saknar laddplats dit jag kommer flytta, så det är ju riktigt opraktiskt totalt ohållbart att byta till elbil.. 

jag tror dock att högern vinner valet därpå, då rösterna från L+KD tillfaller M+SD.

visst är politik för alla bra? men vad innebär det, kan du utveckla vad exakt du syftar på?

om man är orolig för kvinnor och dess rättigheter, så har nuvarande regering ökat straff för våldtäkter samt infört livstidsstraff vid upprepade våldtäkter (vet ej om det redan har införts, eller om det ska införas), ökat stöd mot mäns våld mot kvinnor, hedersvåld och mäniskohandel. rent statistiskt är invandrare överrepresenterade i dessa kategorier som du redan vet, så då bör det väl vara en bra sak att som kvinna rösta SD och minska invandringen, eller? 

jag vet att sd nämnde för några år sedan att de ville sänka aborträtten (snarare att de nämnde att de hade med det i sin agenda), det är jag HELT emot. men sd drog snabbt tillbaka detta när de insåg att det inte är vad folket vill ha.

i övrigt är sverige ett av de mest jämställda länderna som existerar
    Det kanske trots de bränslepriserna ändå blir billigare att fortsätta köra sin gamla bil på bensin än att köpa en dyr elbil? Kapitalkostnaden också, du förlorar ju inkomst på de pengarna
Svar på tråden Jag röstar höger