• Hickup

Jag röstar höger

Jag röstar höger. Den generella stämningen på det här forumet verkar dock luta åt andra hållet, så jag tänkte göra ett försök till en sansad politisk diskussion ? om någon vill ställa upp. 🙂

Kort om mig:
    Jag är 24 år och fyller 25 i höst. Jag är snart nyutexaminerad civilingenjör och börsmiljonär. Under studietiden jobbade jag deltid parallellt med studierna (som ingenjör) samtidigt som jag bodde hos mina föräldrar, vilket gjorde att jag kunde spara väldigt mycket och bygga upp det kapital jag har i dag.

Jag är uppvuxen i en mindre kommun som är extremt hårt drabbad av kriminalitet: skjutningar, sprängningar, droger, hög arbetslöshet, höga skatter och hög migration. Kommunen är en av dem med flest skjutningar i Sverige. Två av mina vänner har blivit rånade, en kollegas son blev knivhuggen och när jag var yngre blev jag och mina vänner (som körde mopeder) omringade utanför en godisbutik av ett gäng som började sparka på mopederna tills polisen dök upp runt hörnet.

Droger är en del av vardagen här. Jag tror många har svårt att sätta sig in i hur det faktiskt är, men det här är verkligen inte ett trevligt ställe att bo på. Det verkar fler hålla med om, eftersom kommunens befolkning minskar i rasande takt. Trots att jag är en någorlunda stadig man känner jag mig otrygg här på kvällarna.

Varje dag ser jag ett samhälle i förfall, där Socialdemokraterna har styrt i många år. Jag har nu skrivit kontrakt för att flytta till grannkommunen, som åtminstone är något bättre.

-------

Jag röstade på SD i förra valet. I nästa val lutar det eventuellt åt Moderaterna i stället. Anledningen är att jag egentligen inte vill ha ett alltför polisiärt samhälle, även om jag samtidigt inser att kraftfulla åtgärder behövs. Resultaten talar dock för att den nya politiken fungerar: gängkriminaliteten har minskat kraftigt, antalet skjutningar har mer än halverats och nyligen hade Sverige den första månaden sedan 2018 helt utan dödsskjutningar.

Andra saker jag är väldigt nöjd med är att man äntligen har börjat ta kärnkraftsfrågan på allvar. Regeringen har också stöttat Ukraina ordentligt (och jag hoppas att ukrainska flyktingar får stanna), satsat på försvaret och tagit Sverige in i NATO. Man har även sänkt bensin- och dieselskatten och vill införa tjänstemannaansvar för politiker och offentliga tjänstemän för att motverka korruption (Dalhalla som såldes för 190 000 kronor är ett exempel ? helt orimligt).

Migrationen är dessutom på en historiskt låg nivå, vilket jag personligen uppskattar med tanke på utvecklingen där jag bor. Det är generellt sett inte svenskar som skapar kaos i mitt närområde.

---------

Något som ofta lyfts av ?andra sidan? just nu är förkortad arbetstid. Jag skulle inte säga att jag är emot det i sig ? för mig som individ är det såklart skönt ? men jag stör mig på hur naivt det ofta argumenteras, som om det inte skulle bli någon ekonomisk smäll över huvud taget. Exempelvis har vi tandläkarbrist, och tandläkare har redan extremt pressade scheman. Kortar man arbetstiden är det omöjligt att ta emot lika många patienter på en arbetsdag. Fler tandläkare kommer då att behövas, och de växer inte på träd.

Samma sak gäller i princip alla yrken. Busschaufförer kan inte köra 40 timmars buss på en 35-timmarsvecka. Industriarbetare kan inte övervaka maskiner i 40 timmar på en 35-timmarsvecka, och så vidare.

Likaså jämför man ofta med ?edge cases? som Norge och menar att de har kortare arbetsveckor. Det stämmer, men de har också en oljefond i storleksordningen fyra miljoner kronor per norsk invånare. En sådan lyx har inte vi. Jämför man i stället med USA, som har det sisådär med semester, föräldraledighet och trygghetssystem, så har vi det redan betydligt bättre.

Vill man arbeta 35 timmar i veckan redan i dag är det sannolikt inga större problem ? det är bara att prata med sin chef. Varför man inte gör detta, men ändå argumenterar för lagstadgade 35-timmarsveckor, förstår jag faktiskt inte riktigt. Det handlar väl om inkomstbortfallet, gissar jag.

Vi arbetar redan ganska lite om man slår ut det, att jobba ÄNNU mindre är ganska galet:
    https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/arbetstid/arbetade-timmar-internationellt_1208407.html

--------------------------

Däremot har vi ett annat problem. Vi blir klara med studierna senare än många andra länder, vilket innebär att det tar längre tid innan vi börjar bidra. I Norge blir man i snitt klar omkring tre år tidigare. Där tar man kandidatexamen runt 25 års ålder, medan vi i Sverige snittar runt 28.

Detta behöver inte vara fel i sig, men det innebär att vi sannolikt behöver arbeta mer senare i livet än andra länder. Grundproblemet är att många utbildningar har dålig payback i Sverige.

En av de saker jag stör mig mest på är att man inte verkar ta tag i detta ordentligt. Det finns mycket flum som inte leder till jobb. Här räknar jag in konst, humaniora, kommunikation och breda samhällsutbildningar. Det borde införas strängare krav på att utbildningar faktiskt leder till jobb, till exempel att en viss andel ska ha fått arbete ett visst antal år efter examen.

Leder utbildningarna inte till jobb har vi som samhälle slösat 3?5 år av arbetskraft på den individen, samtidigt som resurser lagts på lärare och utbildningsplatser. Samtidigt hamnar individen i en väldigt svår sits, med en i praktiken nära värdelös utbildning och ökad risk för arbetslöshet eller visstidsanställningar.

Jag säger inte att dessa utbildningar ska försvinna helt ? vissa kan säkert finnas kvar ? men jag anser att det bör stramas åt rejält.

• Svar på tråden Jag röstar höger
  • Anonym (Nope!)

Den gång ett parti kan presentera ett alternativ som faktiskt klarar en granskning är jag ombord!
     Man garvade åt Stefan " Svetsaren" som faktiskt var en politiker som hade haft ett riktigt arbete . vilket inte Olof Palme inte ens varit i närheten av
    Ska vi rösta på människor som  inte ens levt  i verkligheten?
    Ska vi sitt och se på allt mygel och rattfyllor och upprivna överenskommelser? Ska vi bara acceptera och hacka i oss?
    Elpriser?
    Drivmedel?
    Skillnad på gles och tätort?
    Matpriser? 
    Listan kan göras så mycket längre!
    I mina ögon kan våra politiker oavsett färg dra åt helvete - ingen av dem tjänar folket.

• nattuw
    Hickup skrev 2026-02-15 21:57:30 följande:
    jag brukar skippa stor bokstav om det inte är något formellt. so what? blir ju bara extra knapptryck
    Att använda stor bokstav är en ryggmärgsreflex för de som gått i en fungerande skola.
  • nattuw
    Anonym (Norpan) skrev 2026-02-15 22:58:04 följande:

De som röstar åt vänster har ofta en större empatisk förmåga och gläds mer åt andras lycka och mår dåligt av att andra inte har ett tryggt och bra liv.

De pratar mer om empati men de struntar i människan.
  • Anonym (R)

Sverige har problem.

Sprängningarna ökar mycket när skjutningarna har gått ner.

Yngre och yngre rekryteras till kriminella våldsdåd.

Vi tillåter en stor utomeuropeisk ren arbetskraftsinvandring, trots att vi har en hög arbetslöshet. Någonstans har det saknats satsningar och rejäla åtgärder som på lång sikt kan ändra det här.

Idag är den ekonomiskt lönsammaste branschen i Sverige, (dvs de med högst vinstern), privat skattefinansierad vård och omsorg.

Var tredje ensamstående mamma i LO-/Kommunalyrken har svårt att få pengarna att räcka till mat.

Fler och fler barn går ut skolan utan att ha förmåga att riktigt förstå den text som de läser.

Det här kan vi anklaga flera olika regeringar för, men det hjälper inte. 

Vi måste bygga ett starkt och tryggt land. Tryggt när det gäller brottslighet och tryggt när det gäller uppväxt. Det tjänar alla på.

Vem vill ha det som i USA där många behöver flera jobb för att få det att gå runt? 

För ett antal år sedan (ca 20) visade en undersökning att det var lättare för en person med fattiga föräldrar att på egen hand skaffa sig en bättre ekonomi än sina föräldrar, än en person med fattiga föräldrar i USA. 

Vill man få kläm på vad som händer kan man titta på Ray Dalios "Principles for dealing with a changing world order" på Youtube, den lite längre versionen. 

Ray Dalio startade världens största hedgefond. När han kom i pensionsåldern använde han sitt team och sin enorma analysapparat (som användes av fonden) till att mata in uppgifter om världsekonomin både från idag och längre tillbaka historiskt.

• Tow2Mater
    Anonym (R) skrev 2026-02-17 16:54:27 följande:

Sverige har problem.

Sprängningarna ökar mycket när skjutningarna har gått ner.

Yngre och yngre rekryteras till kriminella våldsdåd.

Vi tillåter en stor utomeuropeisk ren arbetskraftsinvandring, trots att vi har en hög arbetslöshet. Någonstans har det saknats satsningar och rejäla åtgärder som på lång sikt kan ändra det här.

Idag är den ekonomiskt lönsammaste branschen i Sverige, (dvs de med högst vinstern), privat skattefinansierad vård och omsorg.

Var tredje ensamstående mamma i LO-/Kommunalyrken har svårt att få pengarna att räcka till mat.

Fler och fler barn går ut skolan utan att ha förmåga att riktigt förstå den text som de läser.

Det här kan vi anklaga flera olika regeringar för, men det hjälper inte. 

Vi måste bygga ett starkt och tryggt land. Tryggt när det gäller brottslighet och tryggt när det gäller uppväxt. Det tjänar alla på.

Vem vill ha det som i USA där många behöver flera jobb för att få det att gå runt? 

För ett antal år sedan (ca 20) visade en undersökning att det var lättare för en person med fattiga föräldrar att på egen hand skaffa sig en bättre ekonomi än sina föräldrar, än en person med fattiga föräldrar i USA. 

Vill man få kläm på vad som händer kan man titta på Ray Dalios "Principles for dealing with a changing world order" på Youtube, den lite längre versionen. 

Ray Dalio startade världens största hedgefond. När han kom i pensionsåldern använde han sitt team och sin enorma analysapparat (som användes av fonden) till att mata in uppgifter om världsekonomin både från idag och längre tillbaka historiskt.

Kan du posta lite referenser till det du påstår? 

Du vet usa består av 50 olika stater va, alla med ofta olika lagar, olika demografiska sammansattningar etc? Många valbetalda larare och sasongsarbetare har vler an ett jobb for att de kan, inte for att de måste for att 'få det att gå runt'. Du kanske syftar på illegala invandrare som jobbar for slavloner och måste ha ett jobb i vecka och ett extrajobb på helgen?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Tror)
    Anonym (ss) skrev 2026-02-17 17:41:52 följande:

Det blir inte bättre av du röstar högerTyst

Det tror inte jag heller.
  • Anonym (R)
    Tow2Mater skrev 2026-02-17 17:11:05 följande:
    Kan du posta lite referenser till det du påstår? 

Du vet usa består av 50 olika stater va, alla med ofta olika lagar, olika demografiska sammansattningar etc? Många valbetalda larare och sasongsarbetare har vler an ett jobb for att de kan, inte for att de måste for att 'få det att gå runt'. Du kanske syftar på illegala invandrare som jobbar for slavloner och måste ha ett jobb i vecka och ett extrajobb på helgen?
    Det viktiga är ju om man kan klara sig på den lön man får. Man räknar med att man behöver över ca 145 kr/timmen för att försörja sig med det mest grundläggande i USA. På vissa platser behöver man mer. 

Enligt Utrikespolitiska Institutet 2025: "Levnadsstandarden i USA hör till de högsta i världen, men skillnaderna mellan fattiga och rika är större än i de flesta andra industriländer. Jämfört med andra västländer är också de sociala skyddsnäten begränsade, och variationerna är stora mellan delstaterna." och "anställda med låga löner saknar ofta både sjukförsäkring och rätt till sjukfrånvaro."

Nyutkommen bok:

"There is no place for us: working and homeless in America" 2025 av Brian Goldstone Visar att låginkomstsgare inte klarar en vanlig hyra. 40-60 % av de hemlösa i USA har arbete.

"Wage Reality Report" Resume now/ Forbes 2025 visar att 73 % av alla arbetare i USA idag har svårt att köpa något utöver det allra mest grundläggande på grund av stigande levnadskostnader. Alltså inte bara de personer som  arbetar i yrken med de lägsta lönerna.
    12 % av arbetstagarna klarar inte de dagliga utgifterna på lägsta nivå. 

"Powerty by America" Matthew Desmond 2023 (Pulitzer prisvinnande bok)

Low-wage America: How Employers are Reshaping Opportunity in the Workplace. Eileen Applebaum ed. 

Man undersökte de kostnadsökningar som har drabbat låg-medelinkomsttagare under en period. Minimal quality of life MQL Index visar att 2001-2023 fördubblades kostnaden för att uppnå ekonomisk stabilitet, den ökade 95%, (vilket var 38 % mer än konsumentprisindex). Bostadskostnaderna ökade 130 %, kostnad för hälsovård 178% och kostnaden  för en vanlig universitetsitbildning 122%. Samtidigt har medelinkomsterna för denna grupp minskat med 4 %

"The working poor: Invisible in America" 2004 David K. Shipler. Presentation av hur det fungerar för många familjer i låglöneyrken. 

Den minimilön som gäller i hela USA är 65 kr i timmen. Men då får man komma ihåg att prisläget för mat & hushållsartiklar samt hyror är högre där. Sjukvård kostar mer. 

De yrken som kan räkna med dricks i sitt jobb har en betydligt lägre minimilön.

När det gäller destatsnivå så finns det minimilöner på denna nivå (65 kr) eller lägre i 15 delstater. 
    4 delstater ligger mellan 140-161 kr
    Ett par delstater saknar minimilön. 
    Bland övriga ligger många från ca 95-130 kr
  • Tow2Mater
    Anonym (R) skrev 2026-02-17 20:41:36 följande:
    Det viktiga är ju om man kan klara sig på den lön man får. Man räknar med att man behöver över ca 145 kr/timmen för att försörja sig med det mest grundläggande i USA. På vissa platser behöver man mer. 

Enligt Utrikespolitiska Institutet 2025: "Levnadsstandarden i USA hör till de högsta i världen, men skillnaderna mellan fattiga och rika är större än i de flesta andra industriländer. Jämfört med andra västländer är också de sociala skyddsnäten begränsade, och variationerna är stora mellan delstaterna." och "anställda med låga löner saknar ofta både sjukförsäkring och rätt till sjukfrånvaro."

Nyutkommen bok:

"There is no place for us: working and homeless in America" 2025 av Brian Goldstone Visar att låginkomstsgare inte klarar en vanlig hyra. 40-60 % av de hemlösa i USA har arbete.

"Wage Reality Report" Resume now/ Forbes 2025 visar att 73 % av alla arbetare i USA idag har svårt att köpa något utöver det allra mest grundläggande på grund av stigande levnadskostnader. Alltså inte bara de personer som  arbetar i yrken med de lägsta lönerna.
    12 % av arbetstagarna klarar inte de dagliga utgifterna på lägsta nivå. 

"Powerty by America" Matthew Desmond 2023 (Pulitzer prisvinnande bok)

Low-wage America: How Employers are Reshaping Opportunity in the Workplace. Eileen Applebaum ed. 

Man undersökte de kostnadsökningar som har drabbat låg-medelinkomsttagare under en period. Minimal quality of life MQL Index visar att 2001-2023 fördubblades kostnaden för att uppnå ekonomisk stabilitet, den ökade 95%, (vilket var 38 % mer än konsumentprisindex). Bostadskostnaderna ökade 130 %, kostnad för hälsovård 178% och kostnaden  för en vanlig universitetsitbildning 122%. Samtidigt har medelinkomsterna för denna grupp minskat med 4 %

"The working poor: Invisible in America" 2004 David K. Shipler. Presentation av hur det fungerar för många familjer i låglöneyrken. 

Den minimilön som gäller i hela USA är 65 kr i timmen. Men då får man komma ihåg att prisläget för mat & hushållsartiklar samt hyror är högre där. Sjukvård kostar mer. 

De yrken som kan räkna med dricks i sitt jobb har en betydligt lägre minimilön.

När det gäller destatsnivå så finns det minimilöner på denna nivå (65 kr) eller lägre i 15 delstater. 
    4 delstater ligger mellan 140-161 kr
    Ett par delstater saknar minimilön. 
    Bland övriga ligger många från ca 95-130 kr
    Mycket ord men inget av det jag frågade efter?

Det är inte meningen du ska jobba i ett minimilönejobb och leva på det hela livet. Det är ingångsjobb, ofta för ungdomar som ger erfarenhet eller extrainkomst vid sidan sv studiet, eller äldre som drygar ut pensioner.
  • Hickup
    Anonym (Nope!) skrev 2026-02-15 22:47:06 följande:

Höger eller vänster ...Alla parier har sina problem men just SD har sett till väljare en större andel problem. Det utesluts folk till höger och vänster för att de inte "passar i partiet!!! Svårt att ta ett sådant "Kalle-Anka-parti" på allvar. 
    Rikta upp verksamheten så kanske partiet kan uppfattas som seriöst - kanske?
    Liksom andra partier är det övertramp, rattfyllor. otillbörliga uttalanden o.s.v
    Men - det är alltid oftare frekvent hos just SD? Hur kommer det sig?

nja, varför skulle sd vara ett kalle-anka-parti? de råkar ha den partiledare som suttit längst. till skillnad från S har sd inte vandrat fram och tillbaka i agenda utan haft ungefär samma ståndpunkter hela tiden. S verkar nu svänga i både kriminalitet, kärnkraft och migration. det var väl på tiden kan man tycka

nu inför regeringen tjänstemannaansvar för poltiker med mera. skitbra, se exempelvis på dalhalla som såldes för ynka 190 tkr. solklart tjänstefel/korruption. bra beslut om du frågar mig

januari 2026 var första månaden utan dödsskjutning på 8 år, något verkar ju regeringen ha lyckats med som de andra partierna har misslyckats med?

www.svt.se/nyheter/inrikes/forsta-manaden-pa-atta-ar-utan-dodsskjutning

Svar på tråden Jag röstar höger