• Anonym (Glenn)

Vad gör jag nu ?

Lång historia kortare 

Började dejta en tjej för drygt ett år sedan. Jag va tydlig medvatt jag inte vill ha någon relation. Jag vill känna dendär självklarheten isf, vilket jag aldrig har könt och inte heller tror jag kommer kunna känna. Så där har jag varit tydlig. Hon har inte haft några problem med det. Vi har bjudit hem varandra på mat och umgåtts på helgerna. Vi hörs varje dag. Har verkligen könt att det Vi har är någonting bra men har inte könt att jag vill mer. Jag har varit tydlig flera gånger, senast för bara nån månad sedan och hon säger att hon är fine med det.

Sen har jag min tinderprofil aktiv, vilket hon fick se för ett par veckor sedan och hon blev besviken. Varför blir hon upprörd över det när vi inte är ihop? Hon vill tydligen inte ses mer ?? 

Jag hänger inte med? Jag har träffat henne varje helg i ett år så jag har inte ens kunnat träffa någon på tinder...

Kan någon hjälpa mig förstå 

• Svar på tråden Vad gör jag nu ?
  • molly50
    Anonym (Glenn) skrev 2026-02-25 22:49:33 följande:
    Nej men jag har ju sagt klart och tydligt att vi inte kommer bli ihop. Jag har sagt det till henne sedan dag 2 och upprepat. Ja jag vill äta kakan och ha den kvar. Vilket är vidrigt nu när jag tänker efter. Jag har känslor som inte räcker och jag har väl varit oärlig mot mig själv och hennes..  inte vet jag 
    Du har varit ärlig,vilket är bra. Men du har samtidigt fortsätt att leva som i en relation med henne vilket har gett henne dubbla signaler. Hon har förmodligen levt med förhoppningen om att du kanske ska ändra dig.
    Så om hon nu inte vill att ni träffas mer och kanske inte heller vill att ni ska vara vänner så får du nog respektera det. Även om det känns svårt.
  • Dimisi

Du får väl fundera över hur viktig tinderprofilen är för dig. Det är ju uppenbarligen den som är hennes dealbreaker.

Du saknar henne, har alltid varit angelägen om att behandla henne bra, men när du tvingas välja mellan henne och en tinderprofil som du påstår att du inte använder, då väljer du att låta henne gå.

Det vore kanske nyttigt för dig att släppa taget om dejtingträsket. 

• Fjäril kär
    Anonym (Glenn) skrev 2026-02-25 22:43:55 följande:
    Jag vet att jag är komplicerad. Det råder inga frågetecken. Jag vill inget hellre än att få känna känslan med en kvinna att jag vill mer. 
    Men jag kan inte, vilket är fruktansvärt jobbigt. Kvinnan jag nu tröffat har varit närmare mig än någon annan innan men jag känner vad jag känner och måste bara ärlig, vilket jag varit. 

Däremot i mitt eget försvar så är jag rädd om henne, jag försöker vara så bra jag kan mot henne och den bilden hon fått av mig är den bästa. Jag vill inte såra henne men kanske måste jag inse att jag behöver jobba med mig själv? Har svårt att se att någon annan skulle kunna ge mig mer än hon nu när jag börjat lyfta på locket. Hon kräver ingenting. Jag har levt som ungkarl hela livet medan hon varit i relationer och har barn. Jag blir konstant besviken på mig själv att jag inte kan känna så. 
    Jag tror inte ett ögonblick på att du är komplicerad , möjligen har du lite skev kompass och verklighetsuppfattning om vad kärlek egentligen är.

Allt du berättar om henne visar stor kärlek , du har inte haft en relation med henne i 1 år bara för att du är lite kåt.. nej.. du HAR känslor för henne och större än du tror. Men du förstår nog inte hur det ska kännas.  För det är stor skillnad på en äkta trygg kärlek och på ett pirr i magen orsakat av felaktigt anknytningsmönster .

Jag tror att du letar efter fel känsla och att du motar bort riktig kärlek med massa bortförklaringar.  

Jag tror egentligen att din profil på Tinder handlar om en flyktväg , när en relation blir allt mer allvarlig ,, på riktigt och du börjar få lite krav på dig så kommer den trygga bortförklaringen att du är komplicerad och så vips swipar du på nästa tjej,  istället för att stanna kvar och fejsa what ever du flyr ifrån. 
  • Anonym (Limpan)

Klassiskt egoistiskt manligt beteende, varför fortsatte du träffa henne om du hela tiden vetat att du aldrig kommer bli kär i henne? 

antingen har du ingen koll på vad kärlek är eller så har du en fantasi om att det ska vara annorlunda men du vågar inte öppna upp för det. du säger en sak och gör en annan, 

skulle rekommendera att deleta din tinderprofil och låta denna tjejen vara. Gå i terapi och red ut varför du inte tyckte dig klara att sätta ett namn på er relation, innan du ger dig ut och dejtar igen.

• Anonym (Glenn)
    molly50 skrev 2026-02-25 23:20:43 följande:
    Du har varit ärlig,vilket är bra. Men du har samtidigt fortsätt att leva som i en relation med henne vilket har gett henne dubbla signaler. Hon har förmodligen levt med förhoppningen om att du kanske ska ändra dig.
    Så om hon nu inte vill att ni träffas mer och kanske inte heller vill att ni ska vara vänner så får du nog respektera det. Även om det känns svårt.
    Ja men till försvar så har hon sagt att hon inte heller vill bli ihop. Jag har ju trott att hon är fine med upplägget. 

Det hon sa var att hon har känslor även om hon inte kan/vill bli ihop och hon vill inte vara med i min lekstuga. Jag har inte dejtat någon tjej på tinder under den tid jag haft henne. Men jag har uppdaterat min profil, jag skämdes inte när jag gjorde det men nu mår jag riktigt dåligt av det, vilket jag förtjänar. 

En utav bilderna på min profil är från i somras. Jag träffade henne samma kväll (vi åkte på konsert ihop). Det hade hon sett och när hon la fram detta för mig så inser jag ju att jag inte är någon bra kille. Jag har inte träffat någon annan tjej, men det spelar ju ingen roll. 

Min bästa vän som könner mig utan och innan har tjatat på mig om att ta steget med henne vilket har gett mig panik. 

Jag tar till mig allt alla skriver för jag vill inte vara den jag är. Jag har varit fullt medveten om att jag borde växa upp på detta plan länge. Jag är expert på att stänga av känslor så jag får göra det nu och låta gå. Hon förtjänar någon bättre.
  • Anonym (Glenn)
    Fjäril kär skrev 2026-02-25 19:47:25 följande:

Tycker du själv att du bara haft en kk ?  Eller hur ser du på vad ni haft ihop? 

Det började med att vi låg ett par gånger, sen övergick det i att vi dejta, sedan har allting bara rullat på. 

Jag har varit tydlig och hon har varit tydlig. 

Hade hon bett mig att inte ha tinder så hade jag blivit rädd och flytt. Nu bad hon mig inte. Hon valde att gå utan några disskutioner. Jag tror inte hon vill bli ihop eller jag vet att hon inte vill det. Anledningen för henne är inte att hålla andra dörrar öppna. Hon har varit i relationer i hela sitt liv och vill inte göra anpassningar nu. Jag har sagt att om jag sårar henne så har jag misslyckats med mitt budskap att vi inte kommer bli ihop. För mig är det nog svart eller vitt och jag har inte tänkt annat än väldigt egoistiskt och fyrkantigt... 
  • Farbror Grön

Vad jag inte begriper är vad du egentligen hade velat om hon inte dumpat dig. Ni har levt i ett år precis som om ni hade varit tillsammans, men du vill inte kalla det för en relation. Du har känslor för henne men vill inte kalla det för att du är kär.

Ville du bara fortsätta så? Hur länge då? Väntade du på att bli kär? Eller på att dina känslor skulle dö ut? Jag fattar inte.

• Anonym (G)
    Anonym (Glenn) skrev 2026-02-25 15:33:42 följande:
    Vad gör jag nu ?

Lång historia kortare 

Började dejta en tjej för drygt ett år sedan. Jag va tydlig medvatt jag inte vill ha någon relation. Jag vill känna dendär självklarheten isf, vilket jag aldrig har könt och inte heller tror jag kommer kunna känna. Så där har jag varit tydlig. Hon har inte haft några problem med det. Vi har bjudit hem varandra på mat och umgåtts på helgerna. Vi hörs varje dag. Har verkligen könt att det Vi har är någonting bra men har inte könt att jag vill mer. Jag har varit tydlig flera gånger, senast för bara nån månad sedan och hon säger att hon är fine med det.

Sen har jag min tinderprofil aktiv, vilket hon fick se för ett par veckor sedan och hon blev besviken. Varför blir hon upprörd över det när vi inte är ihop? Hon vill tydligen inte ses mer ?? 

Jag hänger inte med? Jag har träffat henne varje helg i ett år så jag har inte ens kunnat träffa någon på tinder...

Kan någon hjälpa mig förstå 

Nej du kan inte ha en Tinderprofil aktiv, för då framstår du som aktivt sökande i vardagen.

Men det är tydligt att tjejen inte har tagit till sig vad du säger och att hon vill mer.

Så det enda rätta är att göra slut och att ni båda letar vidare. Ni har blivit för nära när ni är så mycket tillsammans och du inte vill vara tillsammans på riktigt. 

Gör slut och leta vidare, allt annatvär slappt och slött.
  • Anonym (G)
    Anonym (Glenn) skrev 2026-02-25 17:37:21 följande:
    Nej vi är inte bara kk. Vi umgås mer än så. Jag har absolut känslor men jag vill helt enkelt inte bli ihop då jag anser att man bör vara kär och det är jag inte. 
    En del förhållanden börjar mer som vänsksp och kan bli lika bra och hållbara som de som börjar med förälskelse, har man sett i undersökningar.

Men vill man ha den där känslan av förälskelse så gör man SLUT och letar efter någon som man blir kär i. 
  • Anonym (Glenn)
    Anonym (G) skrev 2026-02-26 07:51:11 följande:
    En del förhållanden börjar mer som vänsksp och kan bli lika bra och hållbara som de som börjar med förälskelse, har man sett i undersökningar.

Men vill man ha den där känslan av förälskelse så gör man SLUT och letar efter någon som man blir kär i. 
    Fast jag letar inge efter någon att bli kär i 
Svar på tråden Vad gör jag nu ?