• Anonym (Glenn)

Vad gör jag nu ?

Lång historia kortare 

Började dejta en tjej för drygt ett år sedan. Jag va tydlig medvatt jag inte vill ha någon relation. Jag vill känna dendär självklarheten isf, vilket jag aldrig har könt och inte heller tror jag kommer kunna känna. Så där har jag varit tydlig. Hon har inte haft några problem med det. Vi har bjudit hem varandra på mat och umgåtts på helgerna. Vi hörs varje dag. Har verkligen könt att det Vi har är någonting bra men har inte könt att jag vill mer. Jag har varit tydlig flera gånger, senast för bara nån månad sedan och hon säger att hon är fine med det.

Sen har jag min tinderprofil aktiv, vilket hon fick se för ett par veckor sedan och hon blev besviken. Varför blir hon upprörd över det när vi inte är ihop? Hon vill tydligen inte ses mer ?? 

Jag hänger inte med? Jag har träffat henne varje helg i ett år så jag har inte ens kunnat träffa någon på tinder...

Kan någon hjälpa mig förstå 

• Svar på tråden Vad gör jag nu ?
  • Anonym (Limpan)
    Anonym (Glenn) skrev 2026-02-26 11:14:27 följande:
    Jag vill bara förstå hur hon tänker när hon varit lika tydlig som jag hon inte vill vara ihop men väljer att ta avstånd för att jag har en tinderprofil 
    Men prata med henne om att du vill förstå. Vi andra kan bara dela hur vi hade resonerat i liknande situation.

det är mkt möjligt att hon var nöjd med ert umgänge som det var, men din aktiva tinderprofil signalerar att du inte var nöjd. för mig så hade det sänkt min självkänsla rejält, jag hade börjat ifrågasätta om jag inte duger sexuellt, om jag är ett andrahandsval i brist på annat osv. Det är så sjukt förnedrande. Jag har varit i den sitsen innan och aldrig mer, är han nöjd med umgänget med mig så får han visa det både med att inte flörta med andra och med ord. 
  • molly50
    Anonym (Glenn) skrev 2026-02-26 05:27:00 följande:
    Ja men till försvar så har hon sagt att hon inte heller vill bli ihop. Jag har ju trott att hon är fine med upplägget. 

Det hon sa var att hon har känslor även om hon inte kan/vill bli ihop och hon vill inte vara med i min lekstuga. Jag har inte dejtat någon tjej på tinder under den tid jag haft henne. Men jag har uppdaterat min profil, jag skämdes inte när jag gjorde det men nu mår jag riktigt dåligt av det, vilket jag förtjänar. 

En utav bilderna på min profil är från i somras. Jag träffade henne samma kväll (vi åkte på konsert ihop). Det hade hon sett och när hon la fram detta för mig så inser jag ju att jag inte är någon bra kille. Jag har inte träffat någon annan tjej, men det spelar ju ingen roll. 

Min bästa vän som könner mig utan och innan har tjatat på mig om att ta steget med henne vilket har gett mig panik. 

Jag tar till mig allt alla skriver för jag vill inte vara den jag är. Jag har varit fullt medveten om att jag borde växa upp på detta plan länge. Jag är expert på att stänga av känslor så jag får göra det nu och låta gå. Hon förtjänar någon bättre.
    Det har kanske förändrats för henne under tiden som no har träffats och att hon fått mer känslor.
    Eller så vill hon ändå att ni ska vara exklusiva och så fick hon se din Tinderprofil.

Kanske skulle du,som någon skrev,behöva gå och prata med någon professionell och reda ut varför du får panik när förhållande kommer på tal?
    Känslor verkar ju finnas,men du verkar inte våga gå all in.
  • molly50
    Anonym (Glenn) skrev 2026-02-26 11:14:27 följande:
    Jag vill bara förstå hur hon tänker när hon varit lika tydlig som jag hon inte vill vara ihop men väljer att ta avstånd för att jag har en tinderprofil 
    Den enda som kan svara på det är hon. Vi kan bara spekulera.
  • Anonym (Glenn)
    Anonym (Limpan) skrev 2026-02-26 13:30:43 följande:
    Men prata med henne om att du vill förstå. Vi andra kan bara dela hur vi hade resonerat i liknande situation.

det är mkt möjligt att hon var nöjd med ert umgänge som det var, men din aktiva tinderprofil signalerar att du inte var nöjd. för mig så hade det sänkt min självkänsla rejält, jag hade börjat ifrågasätta om jag inte duger sexuellt, om jag är ett andrahandsval i brist på annat osv. Det är så sjukt förnedrande. Jag har varit i den sitsen innan och aldrig mer, är han nöjd med umgänget med mig så får han visa det både med att inte flörta med andra och med ord. 
    Jag förstår, jag har absolut inte menat att såra henne. 
    Hon är den sista personen på jorden som jag vill göra ledsen. Men helt ärligt så har jag hela tiden tänkt att detta med min tinderprofil skulle kunna väcka sånna känslor i henne. Mennjag förstår det nu. 

Jag har varit rätt "svining " mot tjejer (vilket jag skäms för idag). Jag har haft en rastlöshet och inte riktigt kunnat känna in vad andra könner. Jag är själv expert på att stänga ner mina egna känslor. 

Denna tjej är den jag träffat längst, jag har inte varit mån om någon relation på detta sättet innan. Min bösta vän säger att jag slarvat bort en kvinna jag inte ens vet om att jag älskar och han säger aldrig något. Så jag har nog gjort avtryck utåt kanske.
    Jag kommer inte ha några större problem att gå vidare om jag bestämmer mig för det, men för första gången så vet jag inte om jag vill. Dock måste jag för hennes skull. Jag har en lång väg kvar att vandra. 

Jag är tacksam för alla som tagit sig tid att skriva
  • Anonym (Glenn)
    molly50 skrev 2026-02-26 14:12:57 följande:
    Den enda som kan svara på det är hon. Vi kan bara spekulera.
    Det förstår ju jag med. I min värld är det liksom ingen big deal. Så jag vill ha andras spekulationer så jag kan förstå hennes synsätt bättre. Annars hade jag inte startat tråden.  
  • Anonym (G)

Läs böckerna "Hemligheten" och "Den mörka hemligheten"av Dan Josefsson. 
    Han har skrivit dem tillsammans med en psykolog som heter Egil.
    Dan kunde inte heller ordna ett stabilt förhållande som han kände sig hemma i. De gör en genomgång av olika hinder man kan ha från att hitta rätt med en partner. Boken finns på många bibliotek och att köpa.

Den tjej som du träffade tyckte antagligen om dig, men trivdes med att vara särbo och rå sig själv i vardagen. Hon berättade ju också det för dig, hon ville inte anpassa sitt liv för mycket. Men innerst inne ville hon nog att förhållandet skulle vara lite mer fast än vad du ville.

Nu fick hon se att du uppdaterade din profil på Tinder och insåg att du kanske dejtar andra, och kan försvinna från henne i morgon dag. Så ville hon inte ha det.

Om du egentlville leta vidare, så tycker jag inte att man ska träffas varje helg och hålla kontakt en massa i vardagen. Förr eller senare vill någon något mer, och man riskerar att göra någon besviken.

Du har varit ärlig och det är bra, men det är inte bra att knyta någon så nära sig när man absolut inte vill vara ihop.

Förstår att du är förvirrad men många tjejer har svårt att skilja på sex och känslomässig anknytning. Till råga på allt har kvinnor ofta lättare att knyta an känslomässigt till andra. 

Kommer det här att upprepa sig för dig gång på gång behöver du gå i terapi med en legitimerad psykoterapeut. För att få koll på hur du själv fungerar.

• molly50
    Anonym (Glenn) skrev 2026-02-26 15:21:49 följande:
    Det förstår ju jag med. I min värld är det liksom ingen big deal. Så jag vill ha andras spekulationer så jag kan förstå hennes synsätt bättre. Annars hade jag inte startat tråden.  
    Nej,men i hennes kanske det är det? Därför är det kanske bra om ni kan prata ut så att ni vet vart ni står?
  • Anonym (Glenn)
    Anonym (G) skrev 2026-02-26 15:48:15 följande:

Läs böckerna "Hemligheten" och "Den mörka hemligheten"av Dan Josefsson. 
    Han har skrivit dem tillsammans med en psykolog som heter Egil.
    Dan kunde inte heller ordna ett stabilt förhållande som han kände sig hemma i. De gör en genomgång av olika hinder man kan ha från att hitta rätt med en partner. Boken finns på många bibliotek och att köpa.

Den tjej som du träffade tyckte antagligen om dig, men trivdes med att vara särbo och rå sig själv i vardagen. Hon berättade ju också det för dig, hon ville inte anpassa sitt liv för mycket. Men innerst inne ville hon nog att förhållandet skulle vara lite mer fast än vad du ville.

Nu fick hon se att du uppdaterade din profil på Tinder och insåg att du kanske dejtar andra, och kan försvinna från henne i morgon dag. Så ville hon inte ha det.

Om du egentlville leta vidare, så tycker jag inte att man ska träffas varje helg och hålla kontakt en massa i vardagen. Förr eller senare vill någon något mer, och man riskerar att göra någon besviken.

Du har varit ärlig och det är bra, men det är inte bra att knyta någon så nära sig när man absolut inte vill vara ihop.

Förstår att du är förvirrad men många tjejer har svårt att skilja på sex och känslomässig anknytning. Till råga på allt har kvinnor ofta lättare att knyta an känslomässigt till andra. 

Kommer det här att upprepa sig för dig gång på gång behöver du gå i terapi med en legitimerad psykoterapeut. För att få koll på hur du själv fungerar.

Tack för tipset! 

Jag har nog omedvetet låtit detta med henne pågå. 
    Andra tjejer Jag haft liknande relation med har velat mer ganska snabbt så då har jag backat för det har inge känts schysst. Denna tjej har ju inte gjort det. 

Sen har det absolut blivit år det seriösa hållet och det har liksom bara hänt utan att jag reflekterat det vi har, har liksom bara hänt. Jag har väl kanske lurat mig själv också, glidit in i nått åt det seriösare hållet utan att jag sett det utifrån.
  • Anonym (Glenn)
    molly50 skrev 2026-02-26 17:34:14 följande:
    Nej,men i hennes kanske det är det? Därför är det kanske bra om ni kan prata ut så att ni vet vart ni står?
    Jag fattar det men jag vill ändå ha lite tankar utifrån kring detta då jag inte vet hur detta uppfattas rent allmänt. Jag vill veta om jag är konstig.

Hon och jag har pratat om detta vid flera tillfällen. Jag har inte kunnat vara tydligare men som någon skrev så blir ju situationen ändå en gråzon där jag vill ha andras uppfattning och tankar. 
  • molly50
    Anonym (Glenn) skrev 2026-02-26 18:51:43 följande:
    Jag fattar det men jag vill ändå ha lite tankar utifrån kring detta då jag inte vet hur detta uppfattas rent allmänt. Jag vill veta om jag är konstig.

Hon och jag har pratat om detta vid flera tillfällen. Jag har inte kunnat vara tydligare men som någon skrev så blir ju situationen ändå en gråzon där jag vill ha andras uppfattning och tankar. 
    Jag tycker inte du är konstig. Kanske har ni blivit mer seriösa omedvetet.
    Saker kan ju ändras under tiden man träffas. 
    Det som i så fall kan verka konstigt är kanske att du har en Tinderprofil på samma gång som du träffade den här tjejen.
    Jag kan förstå att hon kan känna att du hade henne i brist på bättre.
  • Dimisi
    Anonym (Glenn) skrev 2026-02-26 15:08:50 följande:
    Jag kommer inte ha några större problem att gå vidare om jag bestämmer mig för det, men för första gången så vet jag inte om jag vill. Dock måste jag för hennes skull. Jag har en lång väg kvar att vandra. 
    Du måste inte ett jävla skit för hennes skull! Hon är kapabel att bestämma över sig själv. Det har du ju redan märkt. Det är ju därför du startade den här tråden. För att vi ska hjälpa dig att spekulera i vad som ligger bakom hennes omvälvande beslut.

Glenn, om du vill ha den här kvinnan, får du be om henne. Hur många gånger kan du lura dig själv att det är ädelt att ta beslutet åt kvinnan?
  • Teresse7
    Dimisi skrev 2026-02-26 19:58:17 följande:
    Du måste inte ett jävla skit för hennes skull! Hon är kapabel att bestämma över sig själv. Det har du ju redan märkt. Det är ju därför du startade den här tråden. För att vi ska hjälpa dig att spekulera i vad som ligger bakom hennes omvälvande beslut.

Glenn, om du vill ha den här kvinnan, får du be om henne. Hur många gånger kan du lura dig själv att det är ädelt att ta beslutet åt kvinnan?
    Dimisi skrev 2026-02-26 19:58:17 följande:

Exakt!!! 

Orden " det är bättre för dig om du hittar någon bättre än mig"  är en fras som låter omtänksam men att få höra den är sjukt irriterande.

Man väljer vem man vill vara, vill du ha henne i ditt liv så behöver hon flrst och främst få veta det. Det är en tinderprofil och hålla ordning på penisen hon begär. Om det är så svårt att göra det så kan du ha en röd flagga på din tinderprofil nästa gång du uppdaterar den. 
Svar på tråden Vad gör jag nu ?