• Anonym (Vad gör jag)

Bortavtalad

För att göra en lång historia kort. Jag och sambon har levt ihop 14 år. När vi träffades så bodde jag i hyresrätt och han i ett hus som han och hans fd hade köpt gemensamt. 

Jag flyttade in till honom efter två år ihop och det kändes så där. Han var väldigt noga med att det var hans hus och jag bodde under hans tak. 

Vi har barn sedan tidigare förhållanden och inga gemensamma. Han var tydlig med att mina barn inte skulle ha något rum hos honom men däremot skulle hans egna barn ha det. 

Efter 5 år som sambos så ville han köpa nytt hus. Sagt och gjort så kollade vi på hus och han ville ensam stå på huset. Inget konstigt med det ansåg jag men däremot tog han fram ett avtal som avtalar bort sambolagen - både hus och gemensamma möbler. 

Han bad mig skriva under och att allt tillfaller honom vid en separation. Han sa att han behövde göra detta för att slippa bodelning och för att jag inte hade en miljon i kapital. 

Jag skrev under i rädsla att annars bli lämnad. 

Nu ska han sälja nuvarande hus och köpa ett mindre. Han vidhåller att huset och gemensamma möbler och annat husgeråd skall tillfalla honom vid separation. 

Jag vet inte om jag vill det här längre. Jag vill inte stå i skuggan av honom hela livet och nu har vi ändå levt 14 år ihop. 

Han ändrar sig inte om avtalet och det enda är isåfall att jag lämnar förhållandet. Dock är jag medveten om att jag får bygga upp ett nytt hem själv för han behöver inte hjälpa mig på något sätt ekonomiskt då han avtalet bort sambolagen och det finns ingen klausul om att han måste hjälpa eller ersätta mig  ekonomiskt .

Vad 17 ska jag göra? Lämna honom eller stanna kvar och försöka få ihop ekonomiskt till eget boende framöver? 

• Svar på tråden Bortavtalad
  • Fiona M

Vad i avtalet skulle ge honom rätt till det du införskaffat?
    I en vanlig bodelning skulle ni dela på det ni skaffat för gemensamt bruk, men nu behåller ni var för sig det ni köpt.

Jag hade aldrig klarat leva med någon som utnyttjade mig så.

• Anonym (H)

Vet du ens att han har lån?

Försök hitta billig bra juridisk rådgivning. Är du med i facket kan de hjälpa dig. 
    Rent för jävligt att du tagit hand om hans barn och så behandlar han dig såhär. 

• Anonym (Framåt)
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2026-04-14 14:00:53 följande:

Alltså.. skulle jag ta beslutet att flytta så kan jag alltid köpa möbler på avbetalning eller så får jag låna en summa av mina föräldrar. 

Så det är egentligen inget problem. Däremot kan det bli ett problem att hitta jobb? Bara för att jag troligen flyttar till en stad så är det inte säkert att jag får jobb. 

Ja, jobbet är ju basen för livet, man behöver ju försörja sig.  Men det finns väl inget som hindrar att du börjar söka jobb? Parallellt med att du söker lägenhet

Stockholm är rätt hopplöst när det gäller bostad. Här hamnar inflyttade i andrahandsmarknaden i många år.

Men möjligheten att skriva direkt till privatvärdarna finns ju här också. Fast då måste du ju ha fått jobb, de kräver oftast en fast inkomst.  

Sedan finns det fastighetsägare som inte går efter kötid. Där får man anmäla sitt intresse till deras pool och så väljer de därifrån. Tror bl.a. att IKANOS hyreslägenheter fördelas på det viset. På Homeq tror jag att de privata fastighetsägarna lägger ut sina lägenheter direkt. 

Mam kan fymdera på kranskommuner när det gäller bostad i Stockholm, som t.ex Österåker. Det finns också sådana som pendlar från Norrtälje till de norra delarna av Storstockholm.

Man får se sitt liv i ett längre perspektiv och ta beslut utifrån det. 
  • Agda90
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2026-04-12 22:58:22 följande:

Han sa klart och tydligt till mig att han inte vill ha någon bodelning alls. I och med detta så gjorde han och hans pappa ett avtal för mig och sambon. 

Jag fick avtalet i handen samt en penna. 

Och du var bokstavligen talat korkad som skrev på utan att kolla upp vad det var du skrev på!
    Så ska man aldrig göra! 
  • EpicF
    Agda90 skrev 2026-04-15 11:39:57 följande:
    Och du var bokstavligen talat korkad som skrev på utan att kolla upp vad det var du skrev på!
    Så ska man aldrig göra! 
    Avtalet ger ts rätt till allt som är hennes och allt hon köpt för egna pengar. Det är ts sambo som inte förstår av som faktiskt står i avtalet. 
  • Anonym (Framåt)
    EpicF skrev 2026-04-15 12:12:42 följande:
    Avtalet ger ts rätt till allt som är hennes och allt hon köpt för egna pengar. Det är ts sambo som inte förstår av som faktiskt står i avtalet. 
    Eller kör en lögn mot TS.

TS, alla gör misstag någon gång! Och möbelfrågan är ju inte den viktigaste för dig, skrev du här i tråden. 
  • Goneril
    Agda90 skrev 2026-04-15 11:39:57 följande:
    Så ska man aldrig göra! 
    Nej, självklart inte, jag ställer mig nu i TS skor;  man ska inte sätta sitt namn på något vars innebörd man inte har klar för sig. Nu var det ju så att TS skrev på av rädsla för att bli lämnad; ett mentalt tvång. Det är detta som jag menar och har skrivit i flera inlägg; ekonomiskt våld som går under olaga tvång i lagen. Dessvärre blir det svårt att hävda det inför domstol. Dock har väl TS en hemförsäkring, eller? Där skulle hon i så fall få ekonomisk hjälp att driva ärendet.                                                                                                                                             Detta var en fundering från min sida; jag blir så förbannat arg, ursäkta svordomen, när jag läser om män som helt ogenerat utnyttjar kvinnor ekonomiskt. Efter ett långt liv tillsammans är han beredd att sätta TS på bar backe. TS har tagit hand om hans barn och implicit också skött det mesta i hushållet. Kyrkstocken! Undrar vad ett skickligt målsägarbiträde skulle kunna göra ...
  • Anonym (Bettan)
    Goneril skrev 2026-04-15 13:03:03 följande:
    Nej, självklart inte, jag ställer mig nu i TS skor;  man ska inte sätta sitt namn på något vars innebörd man inte har klar för sig. Nu var det ju så att TS skrev på av rädsla för att bli lämnad; ett mentalt tvång. Det är detta som jag menar och har skrivit i flera inlägg; ekonomiskt våld som går under olaga tvång i lagen. Dessvärre blir det svårt att hävda det inför domstol. Dock har väl TS en hemförsäkring, eller? Där skulle hon i så fall få ekonomisk hjälp att driva ärendet.                                                                                                                                             Detta var en fundering från min sida; jag blir så förbannat arg, ursäkta svordomen, när jag läser om män som helt ogenerat utnyttjar kvinnor ekonomiskt. Efter ett långt liv tillsammans är han beredd att sätta TS på bar backe. TS har tagit hand om hans barn och implicit också skött det mesta i hushållet. Kyrkstocken! Undrar vad ett skickligt målsägarbiträde skulle kunna göra ...

Sambon har varit oschysst, och spelat på att TS ville vara honom till lags, men han har inte tvingat henne tex att inte studera, hon har haft ett val. Man kan inte heller säga att han hotat att lämna henne utan pengar eller bostad, för hon har fritt disponerat över sin inkomst, och att avsluta ett samboförhållande är inte att ta någons bostad.

Det är inte ekonomiskt våld, annars skulle alla med samboavtal kunna hävda det, och alla där ett samboförhållande tar slut, och bara en av parterna äger bostaden. 

Han borde kompenserat henne för att ha tagit hand om hans barn, och delat med sig av hushållsinventarier efter så lång tid tillsammans. Men, det är inget hon kan kräva och inget ekonomiskt våld skulle gå att påvisa. 

Definition:

Vanliga exempel på ekonomiskt våld:

Kontroll: Partnern bestämmer över dina pengar, kräver att du ber om lov för köp eller vägrar ge insyn i gemensam ekonomi.

Begränsning: Du får inte ha egna bankkonton, kort eller tillgång till egna pengar.

Utnyttjande: Du tvingas skriva under banklån, sms-lån eller abonnemang som förövaren använder.

Sabotage: Förövaren hindrar dig från att studera, arbeta eller förstör dina ägodelar.

Ekonomiska hot: Hot om att lämna dig utan pengar eller ta ifrån dig bostad/tillgångar.
  • Anonym (Framåt)
    Goneril skrev 2026-04-15 13:03:03 följande:
    Mentalt tvång av typen "om du inte gör så här så lämnar jag dig" är inte olagligt. Så länge innehållet i det papper som personen ville att TS skulle skriva på var lagligt ( och att avtalet även var lagligt i sin utformning. (Och han inte tvingade henne med våld att skriva på, vilket han faktiskt inte gjorde.)

Nej, vi kan ha vilka konstiga villkor som helst när vi hotar med att lämna någon, så länge sakerna vi begär är lagliga. Som t ex. "Om du inte hänger med och bastar med mig varje onsdag så gör jag slut". Väldigt konstigt men lagligt.

Vi har också rätt att göra slut när vi vill. Vilket kanske TS ska ta och utnyttja.
  • EpicF
    Anonym (Framåt) skrev 2026-04-15 12:29:24 följande:
    Eller kör en lögn mot TS.

TS, alla gör misstag någon gång! Och möbelfrågan är ju inte den viktigaste för dig, skrev du här i tråden. 
    Lögn, hur tänker du då? 

Ts vet att avtalet ger henne rätt till hennes ägodelar och de hon har betalt av husgeråd. 
Svar på tråden Bortavtalad