• Anonym (Vix 1)

När ni män får komplimanger så...?

Stämmer det att ni män nästan aldrig får komplimanger av kvinnor? 

Om du skulle få en komplimang hur skulle du reagera då? Tänkte mest hur du reagerar inombords inte så mycket på om du säger tack men berätta båda aspekterna om du vill. 

Skulle du tro att en kvinna flirtar med dig bara för att hon ger dig en komplimang? 

Vad skulle du tänka om kvinnan som ger dig en komplimang? 

• Svar på tråden När ni män får komplimanger så...?
  • Dardi007skane

Visa kvinnor kan vara ganska bra på det och det gillar man, typ i veckan lämnade jag min bil på service och det var en kvinna där jag lämnade nycklar som tyckte att jag var snygg och det sa hon det . Jag tyckte att det var helt ok att man kunna säga såhär till någon fast man tänker inte ha något med den personen. Jag tackade för den fina orden och inte mer än så . Så ja också vi som mär får komplimanger ibland :)

• Anonym (Vix 1)
    ClumsySmurf skrev 2026-05-01 22:28:52 följande:

"Skulle du tro att en kvinna flirtar med dig bara för att hon ger dig en komplimang? "

Jag förstår inte frågan, det är skillnad på komplimang och komplimang.

Bra argument
    Starkt jobbat
    Skickligt gjort
    Du är omtänksam
    Fin tröja
    Vad snygg du är

Så ge några exempel på hur du tolkar olika komplimanger eller tänker? 
    Mickezzz skrev 2026-05-01 22:35:22 följande:

Ja det stämmer helt klart.
    Tom min fru är dålig på det.

Eftersom vi män så sällan får det vet jag inte riktigt hur jag skulle reagera. Efter en stund såklart jätteglad men vad jag skulle säga/göra ingen aning.

Vad sorgligt att höra att ni inte får så många komplimanger. Jag är ganska nöjd med mig själv Oskyldig som försöker sprida lite glädje genom att ge komplimanger för allt möjligt. Jag hoppas att det skänker lite glädje till någon som kanske behövde få höra något snällt om sig själv. Förhoppningsvis anses jag inte konstig av männen som jag ger en komplimang till. Tror ni att det kan vara till min nackdel att ge komplimanger till er män? 

Jag ger komplimanger till kvinnor också men den här tråden handlar ju om män och era känslor inför det av motsatta könet. 
  • Anonym (Vix 1)
    Dardi007skane skrev 2026-05-01 22:49:02 följande:

Visa kvinnor kan vara ganska bra på det och det gillar man, typ i veckan lämnade jag min bil på service och det var en kvinna där jag lämnade nycklar som tyckte att jag var snygg och det sa hon det . Jag tyckte att det var helt ok att man kunna säga såhär till någon fast man tänker inte ha något med den personen. Jag tackade för den fina orden och inte mer än så . Så ja också vi som mär får komplimanger ibland :)

Blev du lite ställd för att det är ovanligt att en främling säger så?  

Jag vet ju inte exakt hur hon sa det till dig men något sånt skulle jag absolut kunna säga utan att för den sakens skull vilja gå på dejt. Men jag tänker att varför inte säga det? Varför inte göra någon lite glad? Jag blir ju inte själv ledsen precis om någon säger att jag ser fin ut idag. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Vix 1) skrev 2026-05-01 22:50:39 följande:
    Så ge några exempel på hur du tolkar olika komplimanger eller tänker? 
    Mickezzz skrev 2026-05-01 22:35:22 följande:

Ja det stämmer helt klart.
    Tom min fru är dålig på det.

Eftersom vi män så sällan får det vet jag inte riktigt hur jag skulle reagera. Efter en stund såklart jätteglad men vad jag skulle säga/göra ingen aning.

Vad sorgligt att höra att ni inte får så många komplimanger. Jag är ganska nöjd med mig själv Oskyldig som försöker sprida lite glädje genom att ge komplimanger för allt möjligt. Jag hoppas att det skänker lite glädje till någon som kanske behövde få höra något snällt om sig själv. Förhoppningsvis anses jag inte konstig av männen som jag ger en komplimang till. Tror ni att det kan vara till min nackdel att ge komplimanger till er män? 

Jag ger komplimanger till kvinnor också men den här tråden handlar ju om män och era känslor inför det av motsatta könet. 
    Jag skulle tänkt att tjejen är en skojare om hon gav komplimang. 

Hon ska ge komplimanger utan att nämna det för att det ska vara självklart. Om man sätter ord på det tappar det värde. 
  • Dardi007skane
    Anonym (Vix 1) skrev 2026-05-01 22:54:58 följande:
    Blev du lite ställd för att det är ovanligt att en främling säger så?  

Jag vet ju inte exakt hur hon sa det till dig men något sånt skulle jag absolut kunna säga utan att för den sakens skull vilja gå på dejt. Men jag tänker att varför inte säga det? Varför inte göra någon lite glad? Jag blir ju inte själv ledsen precis om någon säger att jag ser fin ut idag. 
    Nej inte faktist för det är inte första gången och som sagt säger man snyggis till någon så det behöver inte vara att man vill gå på dejt med den personen. Jag säger detsamma men visst man behöver vara försiktigt med det eftersom i visa fall kan det misförsttåts . Ok ibland händer det, typ hon so, sa i veckan hade mina uppgifter och såja idah hade hon addat mig på FB :)
  • Anonym (Vix 1)
    Dardi007skane skrev 2026-05-01 23:03:14 följande:
    Nej inte faktist för det är inte första gången och som sagt säger man snyggis till någon så det behöver inte vara att man vill gå på dejt med den personen. Jag säger detsamma men visst man behöver vara försiktigt med det eftersom i visa fall kan det misförsttåts . Ok ibland händer det, typ hon so, sa i veckan hade mina uppgifter och såja idah hade hon addat mig på FB :)
    Hoppsan, hon verkar ha tagit det lite längre. Tyst Hur känner du inför att hon letat upp dig? Var det första gången ni träffades eller är du en stamkund och att det var ganska naturligt att hon addade dig för att ni har pratat många gånger?
  • Anonym (Anonym)

Hej jag tycker att du är snygg = Jag skulle aldrig ligga med dig men du ser bra ut.

Man sätter gränser av att ge komplimanger. Skippa komplimanger och fråga ut personen istället. Eller fråga nummer och fråga om personen kan tänka sig en dejt.

• Dardi007skane
    Anonym (Vix 1) skrev 2026-05-01 23:12:26 följande:
    Hoppsan, hon verkar ha tagit det lite längre. Tyst Hur känner du inför att hon letat upp dig? Var det första gången ni träffades eller är du en stamkund och att det var ganska naturligt att hon addade dig för att ni har pratat många gånger?
    känns helt ok . Nej jag var inte stammis där och vi har inte pratat innan men vi bor i samma stad . Vi får ser hur den utvecklas till :) 
  • Anonym (Sfk)

Så, kvinnor kan man klumpa ihop i en homogen grupp, och samma med män? Tror du på allvar att alla män har samma erfarenheter?

Jag vart belönad med god genetik på den delen, ser bra ut, tätt hår, lätt tränad, etc. Jag får oerhört ofta komplimanger, det är många som ger det ett försök. Jag är lyckligt gift och är inte intresserad, även om det så klart är smickrande.

Med det sagt gav gud mig sämre genetik vad gäller det mentala, jag får ofta brottas med mitt mörker som jag delar med det manliga släktet i takt nedåtstigande led, men det är en annan sak. Slängde bara in det för att nyansera, män som kvinnor har helt olika upplevelser genom livet.

• Postman
    Anonym (Vix 1) skrev 2026-05-01 22:34:13 följande:
    Att döma av amerikanska mäns svar så tror dom oftare än inte att en komplimang betyder mer än bara just en komplimang. Men kulturen där är ju väldigt annorlunda. Där är det oftast män som måste ragga upp kvinnorna medans jag tycker att det är ganska 50/50 i Sverige på vem som är den mer drivande.

Jag tror inte svenska män tycker att det är konstigt om en kvinna frågar om vi kan gå på dejt men där skulle det vara ovanligt. Skulle ni svenska män tycka det var  för framfusigt av en kvinna att fråga om en dejt?

Jag kan bara tala för mig själv men jag kan vara supertrevlig, intresserad och kanske tom lite charmig utan att vara intresserad av dig som en partner utan för mig är det bara att jag gillar dig som människa. Så jag behöver inte känna mer för dig än jag vänskap fast jag ger komplimanger eller tom lite fysisk kontakt som en kram när vi ses. 

Ser det bara som positivt om en kvinna skulle fråga om en dejt. 

Anonym (Vix 1) skrev 2026-05-01 22:43:16 följande:
    Du verkar ha fötterna på jorden och inte övertolka allt men roligt att du blir glad. 
    Postman skrev 2026-05-01 22:15:00 följande:

Jag blir glad om en en kvinna ger mig en komplimang. Nej jag tar det inte som en invit. Så lättflirtad är jag inte.😊

Hahaha, det är bra att du inte är så lättflirtad. Men roligt att du blir glad över en komplimang. 

Läste att många män är så svältfödda på komplimanger att dom minns det för resten av livet med värme när en kvinna har gett dom en komplimang.  Håller ni män med om att ni får för få komplimanger? 

Känner du lite extra varmt (inte kärlek utan vänskapskänslor) för någon som ger dig en eller flera komplimanger?
    Ja kvinnor ger generellt för få komplimanger, det är min uppfattning. 

Svar på tråden När ni män får komplimanger så...?