• Anonym (Vix 1)

När ni män får komplimanger så...?

Stämmer det att ni män nästan aldrig får komplimanger av kvinnor? 

Om du skulle få en komplimang hur skulle du reagera då? Tänkte mest hur du reagerar inombords inte så mycket på om du säger tack men berätta båda aspekterna om du vill. 

Skulle du tro att en kvinna flirtar med dig bara för att hon ger dig en komplimang? 

Vad skulle du tänka om kvinnan som ger dig en komplimang? 

• Svar på tråden När ni män får komplimanger så...?
  • baaa
    Anonym (Vix 1) skrev 2026-05-01 19:23:39 följande:
    När ni män får komplimanger så...?

Stämmer det att ni män nästan aldrig får komplimanger av kvinnor? 

Om du skulle få en komplimang hur skulle du reagera då? Tänkte mest hur du reagerar inombords inte så mycket på om du säger tack men berätta båda aspekterna om du vill. 

Skulle du tro att en kvinna flirtar med dig bara för att hon ger dig en komplimang? 

Vad skulle du tänka om kvinnan som ger dig en komplimang? 

Jag skulle tro att hon skämtade
  • Anonym (Vix 1)
    Anonym (123) skrev 2026-05-02 00:44:35 följande:

Av kvinnor jag inte känner har jag kanske fått en handfull komplimanger om mitt utseende under hela mitt 45-åriga liv. 

Jag minns 3. En var för några veckor sen och det hände på distans och nu efteråt undrar jag om det ens gällde mig.

Men vad glad jag blev. Det kanske till och med var den bästa trots att jag inte riktigt hörde orden. 

Själv brukade jag ganska oblygt ge komplimanger till tjejer när jag var yngre. Nu låter jag bli. Dels är jag ju i ett förhållande men sen känns det också som något en medelålders man inte ska hålla på med. Åtminstone inte när det gäller utseende. Jag vet inte om kvinnor vill ha komplimanger? Det har ju varit stort fokus sista åren över hur mycket tjejer får höra.

Så du har fått några om ditt utseende men om andra saker då? Händer det aldrig att du får komplimanger för skjortan, tapetseringen eller att du gör ett bra jobb eller är trevlig att ha att göra med? 

Angående det sista så förstår jag hur du tänker men samtidigt är det ju synd att du håller inne med komplimanger för att du "inte ska hålla på med sånt". Varför inte? Du måste ju inte säga "fan vad snygg du är, dig skulle jag vilja ta med hem" men vore det så farligt att säga att kollegan har fin färg på klänningen även fast du har en sambo? Frågar egentligen inte dig specifikt utan generellt. 

Jag vill gärna ha komplimanger haha men det har blivit helt sjukt med hur tjejer tolkar lite allt möjligt, och mycket med rätta, men ändå... För mig så är det helt ok och tom välkommet att säga något snällt och uppskattande så länge det inte görs på ett äckligt sätt eller karln inte låter en vara ifred efteråt. Men jag förstår att ni män har blivit lite rädda för vad ni får och inte får säga. 

Kan ge exempel från en man jag har springer på nu och då som sist vi sågs gav mig en kram och sa att jag var jättefin i håret. Det gjorde mig glad och var harmlöst tycker jag. Bara trevligt. 
  • Anonym (Vix 1)
    Anonym (H) skrev 2026-05-02 08:28:49 följande:
    Om vi bortser från
    Yrkes och fixarkomplimanger som bra "bra presentation", "snygg altan du byggt" och
    sånt som sägs av någon som står mig nära typ "kom hit med din sexiga nakna kropp" utan mer saker som sägs om mitt utseende.

I mer vardagliga situationer har jag hör saker som "nyklippt? Blev snygg?" "Snygg kavaj", " "Du har gått ner en del i vikt och tränat?!  Det klär dig verkligen"
    Jag tar inte det som en flirt utan mest som en trevlig komplimang som jag tackar för. Är det någon jag känner släpper jag det där. Är det någon mer okänd kanske jag  fortsatt kontakten och dialog över tiden plötsligt leda till något mera. 

I en annan kontext, där flirtande är mer ok, krogen tex, har jag också fått en del komplimanger men där ser jag det som ett kontaktförsök och känner jag för det fortsätter jag
    Det verkar som att du får mer komplimanger än andra män? Är du yngre eller äldre? Tänker om det spelar in nånstans. 
    Tecum skrev 2026-05-02 10:45:52 följande:
    Jag som inte är särskilt snygg tycker att kvinnor rent generellt är snåla med komplimanger. Det gäller även min fru. Jag menar, det måste ju inte handla om utseende utan om att man gör eller säger något bra.

Jag kan känna varmt för en kvinna som ger mig en komplimang och det finns sånt som jag minns från långt tillbaka. Det är en bekräftelse och som man är man ofta svältfödd på det.

Har du lättare att ge komplimanger till män som ser bra ut?
    Skönheten sitter i betraktarens öga. Tänker du mest på komplimanger om utseende nu? För jag kanske inte säger att någon som ser ut som ett skogstroll är snygg får jag väl erkänna men det finns ju alltid något annat att ge en komplimang för som fina ögon, fint leende, det syns att du går på gym, du borde vara komiker, du är alltid så trevlig att prata med osv. 

Så personligen har jag inte lättare att ge komplimanger till en snygg karl men jag ändrar dom en aning beroende på. Oftast så ger jag iofs inte så många komplimanger om just utseende ändå utan mer om annat. Du sa det själv, en komplimang måste inte handla om utseende.

Tråkigt att läsa att ni är flera som känner er svältfödda på komplimanger.
  • Alltärupptaget
    Anonym (-) skrev 2026-05-02 06:47:19 följande:

Har aldrig fått en komplimang av en kvinna i hela mitt liv. Men j-r vilken ego boost det skulle vara att få en någon gång.

Så otroligt sorgligt att höra! Gråter Jag är helt övertygad om att du har kvaliteter som är värda att ge en komplimang om. Här är en:
    Du skriver så bra Hjärta - inga stavfel, fin meningsbyggnad och skiljetecken. Fasen så mycket bättre än många andra män, min inkluderad! 

Sen om du tycker att den komplimangen var *blah*, så får du ta det! Flört Känner ju inte dig, men ändå... Du har säkert fler fina och fantastiska sidor, kanske du luktar gott? Har fin frisyr? Lagar god mat? Snickrar en stadig trall på nolltid? Köpt snyggaste sommarjackan/skorna/jeansen? Pratar gott om dina vänner? Är en som ställer upp? Ja, du - listan kan göras låååång. 

Kram från en semi-gammal tant!
  • Anonym (Anonym)

Kvinnor ska inte ge komplimanger.

De ska vara i köket och laga mat. 

• Anonym (Ålder?)

Tror det även är ålder och utseende. Jag är man, jag fick mycket komplimanger mellan 17-27. Men väldigt lite före och efter. Gick upp kraftigt i vikt vid 27 och utseendet ändrades, åldrades (depression)

Är man attraktiv får man komplimanger.

• Anonym (H)
    Anonym (Vix 1) skrev 2026-05-02 16:39:25 följande:
    Det verkar som att du får mer komplimanger än andra män? Är du yngre eller äldre? Tänker om det spelar in nånstans.
    Äldre
  • Alltärupptaget
    Anonym (Anonym) skrev 2026-05-02 16:45:51 följande:

Kvinnor ska inte ge komplimanger.

De ska vara i köket och laga mat. 

Tyst med dig! Skulle du säga så åt din mamma?! På riktigt, gå och lägg dig!
  • Anonym (123)
    Anonym (Vix 1) skrev 2026-05-02 16:31:00 följande:
    Så du har fått några om ditt utseende men om andra saker då? Händer det aldrig att du får komplimanger för skjortan, tapetseringen eller att du gör ett bra jobb eller är trevlig att ha att göra med? 

Angående det sista så förstår jag hur du tänker men samtidigt är det ju synd att du håller inne med komplimanger för att du "inte ska hålla på med sånt". Varför inte? Du måste ju inte säga "fan vad snygg du är, dig skulle jag vilja ta med hem" men vore det så farligt att säga att kollegan har fin färg på klänningen även fast du har en sambo? Frågar egentligen inte dig specifikt utan generellt. 

Jag vill gärna ha komplimanger haha men det har blivit helt sjukt med hur tjejer tolkar lite allt möjligt, och mycket med rätta, men ändå... För mig så är det helt ok och tom välkommet att säga något snällt och uppskattande så länge det inte görs på ett äckligt sätt eller karln inte låter en vara ifred efteråt. Men jag förstår att ni män har blivit lite rädda för vad ni får och inte får säga. 

Kan ge exempel från en man jag har springer på nu och då som sist vi sågs gav mig en kram och sa att jag var jättefin i håret. Det gjorde mig glad och var harmlöst tycker jag. Bara trevligt. 
    Jo när det gäller saker jag presterar får jag ibland komplimanger faktiskt. Men jag har svårt att ta dem. Ofta är jag inte nöjd själv Och då rinner det av liksom.

Jag ger endast komplimanger till kvinnor om prestationer eller personlighetsdrag. Aldrig kopplat till utseende förutom om de varit hos frisören. Det hör ju till liksom.

Jag är ganska opersonlig rent generellt.
  • Anonym (C)
    Anonym (-) skrev 2026-05-02 06:47:19 följande:

Har aldrig fått en komplimang av en kvinna i hela mitt liv. Men j-r vilken ego boost det skulle vara att få en någon gång.

Här får du inte många komplimanger heller ser jag. Men jag hoppas att du får uppleva komplimanger från kvinnor någon gång. 
Svar på tråden När ni män får komplimanger så...?