Anonym (H) skrev 2026-05-02 08:28:49 följande:
Om vi bortser från
Yrkes och fixarkomplimanger som bra "bra presentation", "snygg altan du byggt" och
sånt som sägs av någon som står mig nära typ "kom hit med din sexiga nakna kropp" utan mer saker som sägs om mitt utseende.
I mer vardagliga situationer har jag hör saker som "nyklippt? Blev snygg?" "Snygg kavaj", " "Du har gått ner en del i vikt och tränat?! Det klär dig verkligen"
Jag tar inte det som en flirt utan mest som en trevlig komplimang som jag tackar för. Är det någon jag känner släpper jag det där. Är det någon mer okänd kanske jag fortsatt kontakten och dialog över tiden plötsligt leda till något mera.
I en annan kontext, där flirtande är mer ok, krogen tex, har jag också fått en del komplimanger men där ser jag det som ett kontaktförsök och känner jag för det fortsätter jag
Det verkar som att du får mer komplimanger än andra män? Är du yngre eller äldre? Tänker om det spelar in nånstans.
Tecum skrev 2026-05-02 10:45:52 följande:
Jag som inte är särskilt snygg tycker att kvinnor rent generellt är snåla med komplimanger. Det gäller även min fru. Jag menar, det måste ju inte handla om utseende utan om att man gör eller säger något bra.
Jag kan känna varmt för en kvinna som ger mig en komplimang och det finns sånt som jag minns från långt tillbaka. Det är en bekräftelse och som man är man ofta svältfödd på det.
Har du lättare att ge komplimanger till män som ser bra ut?
Skönheten sitter i betraktarens öga.

Tänker du mest på komplimanger om utseende nu? För jag kanske inte säger att någon som ser ut som ett skogstroll är snygg får jag väl erkänna men det finns ju alltid något annat att ge en komplimang för som fina ögon, fint leende, det syns att du går på gym, du borde vara komiker, du är alltid så trevlig att prata med osv.
Så personligen har jag inte lättare att ge komplimanger till en snygg karl men jag ändrar dom en aning beroende på. Oftast så ger jag iofs inte så många komplimanger om just utseende ändå utan mer om annat. Du sa det själv, en komplimang måste inte handla om utseende.
Tråkigt att läsa att ni är flera som känner er svältfödda på komplimanger.