• Anonym (Vix 1)

När ni män får komplimanger så...?

Stämmer det att ni män nästan aldrig får komplimanger av kvinnor? 

Om du skulle få en komplimang hur skulle du reagera då? Tänkte mest hur du reagerar inombords inte så mycket på om du säger tack men berätta båda aspekterna om du vill. 

Skulle du tro att en kvinna flirtar med dig bara för att hon ger dig en komplimang? 

Vad skulle du tänka om kvinnan som ger dig en komplimang? 

• Svar på tråden När ni män får komplimanger så...?
  • Anonym (Vix 1)
    Anonym (Sfk) skrev 2026-05-01 23:26:41 följande:

Så, kvinnor kan man klumpa ihop i en homogen grupp, och samma med män? Tror du på allvar att alla män har samma erfarenheter?

Jag vart belönad med god genetik på den delen, ser bra ut, tätt hår, lätt tränad, etc. Jag får oerhört ofta komplimanger, det är många som ger det ett försök. Jag är lyckligt gift och är inte intresserad, även om det så klart är smickrande.

Med det sagt gav gud mig sämre genetik vad gäller det mentala, jag får ofta brottas med mitt mörker som jag delar med det manliga släktet i takt nedåtstigande led, men det är en annan sak. Slängde bara in det för att nyansera, män som kvinnor har helt olika upplevelser genom livet.

Jag tror helt och fullt på allvar att ALLA män och ALLA kvinnor har EXAKT samma erfarenheter och upplevelser. 100 % !

Hur har du tänkt föra en diskussion om du inte generaliserar litegrann? Något som alla andra i tråden verkar klara galant förövrigt. 
  • Anonym (Vix 1)
    Dardi007skane skrev 2026-05-01 23:16:28 följande:
    känns helt ok . Nej jag var inte stammis där och vi har inte pratat innan men vi bor i samma stad . Vi får ser hur den utvecklas till :) 
    Jag hoppas att det går som du vill. Berätta gärna om det utvecklar sig till något mer sen.  
    Postman skrev 2026-05-01 23:27:13 följande:

Ser det bara som positivt om en kvinna skulle fråga om en dejt. 

Anonym (Vix 1) skrev 2026-05-01 22:43:16 följande:
    Du verkar ha fötterna på jorden och inte övertolka allt men roligt att du blir glad. Hahaha, det är bra att du inte är så lättflirtad. Men roligt att du blir glad över en komplimang. 

Läste att många män är så svältfödda på komplimanger att dom minns det för resten av livet med värme när en kvinna har gett dom en komplimang.  Håller ni män med om att ni får för få komplimanger? 

Känner du lite extra varmt (inte kärlek utan vänskapskänslor) för någon som ger dig en eller flera komplimanger?
    Ja kvinnor ger generellt för få komplimanger, det är min uppfattning. 

• Dardi007skane
    Anonym (Vix 1) skrev 2026-05-01 23:34:28 följande:
    Jag hoppas att det går som du vill. Berätta gärna om det utvecklar sig till något mer sen.  
    Postman skrev 2026-05-01 23:27:13 följande:

Ser det bara som positivt om en kvinna skulle fråga om en dejt. 

Ja kvinnor ger generellt för få komplimanger, det är min uppfattning. 

Haha ja ja jag skriver PM :D
  • Anonym (Sfk)
    Anonym (Vix 1) skrev 2026-05-01 23:32:41 följande:
    Jag tror helt och fullt på allvar att ALLA män och ALLA kvinnor har EXAKT samma erfarenheter och upplevelser. 100 % !

Hur har du tänkt föra en diskussion om du inte generaliserar litegrann? Något som alla andra i tråden verkar klara galant förövrigt. 
    Som du formulerar frågeställningen är svaret nej, det du hört stämmer inte. När jag besvarar frågan iallafall.

Men, om jag ska hålla mig till ämnet skulle jag vilja påstå att kvinnor är bättre på att ge uppskattning och komplimanger än män, är jag den enda som upplever det så? Då menar jag inte bara mot mig, utan rent generellt runt omkring mig tycker jag att kvinnor är bättre på den delen
  • ClumsySmurf
    Anonym (Vix 1) skrev 2026-05-01 22:50:39 följande:
    ClumsySmurf skrev 2026-05-01 22:28:52 följande:

"Skulle du tro att en kvinna flirtar med dig bara för att hon ger dig en komplimang? "

Jag förstår inte frågan, det är skillnad på komplimang och komplimang.

Bra argument
    Starkt jobbat
    Skickligt gjort
    Du är omtänksam
    Fin tröja
    Vad snygg du är

Så ge några exempel på hur du tolkar olika komplimanger eller tänker? 
    Varför ska jag göra det när det är jag som inte förstår frågan?

Jag har väldigt svårt att tänka mej att någon man skulle tolka vilken komplimang som helst som en flirt men jag vet ju inte om det är det du menar eller inte.
  • Anonym (123)

Av kvinnor jag inte känner har jag kanske fått en handfull komplimanger om mitt utseende under hela mitt 45-åriga liv. 

Jag minns 3. En var för några veckor sen och det hände på distans och nu efteråt undrar jag om det ens gällde mig.

Men vad glad jag blev. Det kanske till och med var den bästa trots att jag inte riktigt hörde orden. 

Själv brukade jag ganska oblygt ge komplimanger till tjejer när jag var yngre. Nu låter jag bli. Dels är jag ju i ett förhållande men sen känns det också som något en medelålders man inte ska hålla på med. Åtminstone inte när det gäller utseende. Jag vet inte om kvinnor vill ha komplimanger? Det har ju varit stort fokus sista åren över hur mycket tjejer får höra.

• Anonym (-)

Har aldrig fått en komplimang av en kvinna i hela mitt liv. Men j-r vilken ego boost det skulle vara att få en någon gång.

• Anonym (H)
    Anonym (Vix 1) skrev 2026-05-01 19:23:39 följande:
    När ni män får komplimanger så...?

Stämmer det att ni män nästan aldrig får komplimanger av kvinnor? 

Om du skulle få en komplimang hur skulle du reagera då? Tänkte mest hur du reagerar inombords inte så mycket på om du säger tack men berätta båda aspekterna om du vill. 

Skulle du tro att en kvinna flirtar med dig bara för att hon ger dig en komplimang? 

Vad skulle du tänka om kvinnan som ger dig en komplimang? 

Om vi bortser från
    Yrkes och fixarkomplimanger som bra "bra presentation", "snygg altan du byggt" och
    sånt som sägs av någon som står mig nära typ "kom hit med din sexiga nakna kropp" utan mer saker som sägs om mitt utseende.

I mer vardagliga situationer har jag hör saker som "nyklippt? Blev snygg?" "Snygg kavaj", " "Du har gått ner en del i vikt och tränat?!  Det klär dig verkligen"
    Jag tar inte det som en flirt utan mest som en trevlig komplimang som jag tackar för. Är det någon jag känner släpper jag det där. Är det någon mer okänd kanske jag  fortsatt kontakten och dialog över tiden plötsligt leda till något mera. 

I en annan kontext, där flirtande är mer ok, krogen tex, har jag också fått en del komplimanger men där ser jag det som ett kontaktförsök och känner jag för det fortsätter jag
  • Tecum
    Anonym (Vix 1) skrev 2026-05-01 22:43:16 följande:
    Du verkar ha fötterna på jorden och inte övertolka allt men roligt att du blir glad. 
    Postman skrev 2026-05-01 22:15:00 följande:

Jag blir glad om en en kvinna ger mig en komplimang. Nej jag tar det inte som en invit. Så lättflirtad är jag inte.😊

Hahaha, det är bra att du inte är så lättflirtad. Men roligt att du blir glad över en komplimang. 

Läste att många män är så svältfödda på komplimanger att dom minns det för resten av livet med värme när en kvinna har gett dom en komplimang.  Håller ni män med om att ni får för få komplimanger? 

Känner du lite extra varmt (inte kärlek utan vänskapskänslor) för någon som ger dig en eller flera komplimanger?
    Jag som inte är särskilt snygg tycker att kvinnor rent generellt är snåla med komplimanger. Det gäller även min fru. Jag menar, det måste ju inte handla om utseende utan om att man gör eller säger något bra.

Jag kan känna varmt för en kvinna som ger mig en komplimang och det finns sånt som jag minns från långt tillbaka. Det är en bekräftelse och som man är man ofta svältfödd på det.

Har du lättare att ge komplimanger till män som ser bra ut?
  • Anonym (Vix 1)
    ClumsySmurf skrev 2026-05-02 00:37:35 följande:
    Varför ska jag göra det när det är jag som inte förstår frågan?

Jag har väldigt svårt att tänka mej att någon man skulle tolka vilken komplimang som helst som en flirt men jag vet ju inte om det är det du menar eller inte.
    Jag trodde att du menade med dina förslag att sånt kan tolkas olika. Vi förstår inte varann uppenbarligen. 

Vad jag läste var att många, inte alla, tolkar minsta lilla som "fin skjorta du har idag" som en flirt. Men en komplimang kan ju vara allt mellan himmel och jord så du får väl utgå från egna påhittade exempel och svara efter det. 
    Anonym (-) skrev 2026-05-02 06:47:19 följande:

Har aldrig fått en komplimang av en kvinna i hela mitt liv. Men j-r vilken ego boost det skulle vara att få en någon gång.

Tråkigt att höra. Menar du en komplimang om vad som helst eller enbart utseende? 
Svar på tråden När ni män får komplimanger så...?