• Anonym (Retinol)

Rynkor av retinol

Hej!

Jag behöver din hjälp.

Jag har sedan februari använt retinol serum 1% 2 ggr i veckan. Nu senaste två veckorna har jag gått upp till 3ggr i veckan. 

Jag har inga problem med fnasig röd hud eller kraftig irritation, men jag blir inte av med retinolrynkorna. 

Under mina ögon och runt munnen har jag fått retinolrynkor. Hur blir jag av med dessa utan att sluta använda retinol.

Just nu använder jag Nivea fuktkräm.

Du med erfarenhet, kom med tips.

Tack!

• Svar på tråden Rynkor av retinol
  • Anonym (M)
    Anonym (Retinol) skrev 2026-05-06 12:30:38 följande:
    Rynkor av retinol

Hej!

Jag behöver din hjälp.

Jag har sedan februari använt retinol serum 1% 2 ggr i veckan. Nu senaste två veckorna har jag gått upp till 3ggr i veckan. 

Jag har inga problem med fnasig röd hud eller kraftig irritation, men jag blir inte av med retinolrynkorna. 

Under mina ögon och runt munnen har jag fått retinolrynkor. Hur blir jag av med dessa utan att sluta använda retinol.

Tack!

Rynkor kommer med åldern och inget man kan göra något åt. Så vad hade du förväntat dig?
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Retinol) skrev 2026-05-06 12:30:38 följande:
    Rynkor av retinol

Hej!

Jag behöver din hjälp.

Tack!

Vad menar du att du fått retinolrynkor? Du borde inte få rynkor av att använda retinol.
  • Anonym (Retinol)

Det är alltså temporära rynkor för att huden blir kraftigt uttorkad av serumet. 

Du som vet av erfarenhet hur man blir av med dessa, snälla svara hur du har gått tillväga. 

• Anonym (M)
    Anonym (Retinol) skrev 2026-05-06 14:36:10 följande:

Det är alltså temporära rynkor för att huden blir kraftigt uttorkad av serumet. 

Du som vet av erfarenhet hur man blir av med dessa, snälla svara hur du har gått tillväga. 

Åldersrynkor. Har inget att göra med retinol, men det kan bli värre av retinol. Finns dock inget du kan göra eftersom det har med åldern. 
  • Anonym (Retinol)
    Anonym (M) skrev 2026-05-06 14:52:18 följande:
    Åldersrynkor. Har inget att göra med retinol, men det kan bli värre av retinol. Finns dock inget du kan göra eftersom det har med åldern. 
    Jag hade inte rynkorna i februari innan jag började med retinol. De framträder pga att jag använder retinol som torkar ut huden. Jag vill hitta ett sätt att fortsätta använda retinol men att dessa retinolrynkor försvinner tillbaka igen. 
  • Anonym (För mycket!)

Du använder det för mycket. Gå ner i antal gånger/styrka. Börja med hudkräm, sedan retinol, sedan hudkräm igen.

• Anonym (Retinol)
    Anonym (För mycket!) skrev 2026-05-06 15:12:53 följande:

Du använder det för mycket. Gå ner i antal gånger/styrka. Börja med hudkräm, sedan retinol, sedan hudkräm igen.

Tack för tips.

Jag använder redan sandwichmetoden med nivea fuktkräm. Vad brukar va bra för nybörjare? 0,3% 0,5%?

• Anonym (För mycket!)
    Anonym (Retinol) skrev 2026-05-06 15:15:31 följande:

Tack för tips.

Jag använder redan sandwichmetoden med nivea fuktkräm. Vad brukar va bra för nybörjare? 0,3% 0,5%?

Nej, det är alldeles för mycket. 0,1 skulle jag rekommendera, särskilt eftersom detta nu hänt. Och dra ner till två gånger, istället för tre.
  • Anonym (Retinol)
    Anonym (För mycket!) skrev 2026-05-06 16:15:50 följande:
    Nej, det är alldeles för mycket. 0,1 skulle jag rekommendera, särskilt eftersom detta nu hänt. Och dra ner till två gånger, istället för tre.

Tack för råden. Ska försöka hitta ett billigt mindre starkt retinol. 

• Anonym (Apoteket, lika bra krämer som svindyra.)

Jag har uttunnad hud p.g.a. cortisonanvändning för längesen. Företagsläkaren ordinerade, han gjorde en massa andra fel och försvann snart. Ingen större fara för min del, tvärtom är huden rynkfri, i det närmaste, men cortison i ansiktet skulle jag inte rekommendera. Hudläkare har sagt att jag inte ska använda någon produkt innehållande retinol. 

En mycket bra kräm är La-Roche Posay, Cicaplast Baume B5+ och dessutom använder jag Bio-oil. Apoteket.

Svar på tråden Rynkor av retinol