• Anonym (Retinol)

Rynkor av retinol

Hej!

Jag behöver din hjälp.

Jag har sedan februari använt retinol serum 1% 2 ggr i veckan. Nu senaste två veckorna har jag gått upp till 3ggr i veckan. 

Jag har inga problem med fnasig röd hud eller kraftig irritation, men jag blir inte av med retinolrynkorna. 

Under mina ögon och runt munnen har jag fått retinolrynkor. Hur blir jag av med dessa utan att sluta använda retinol.

Just nu använder jag Nivea fuktkräm.

Du med erfarenhet, kom med tips.

Tack!

• Svar på tråden Rynkor av retinol
  • Olssdotter
    Anonym (Retinol) skrev 2026-05-06 21:44:20 följande:

Tack igen för att du tar dig tiden att lära mig mera kring detta. 

Jag har brist på tid och intresse för avancerad hudvård. 
    Vad skulle du säga att jag ska satsa på. Vad är prio (förutom solskyddsfaktor varje morgon)
    De fina linjerna jag har sitter mest runt ögon och mungipor.

Vad som funkar beror på din hud, men generellt skulle jag säga fukt och då i form av främst glycerin (inte hyaluronsyra).

Förutom det så att hjälpa huden återställa sig genom att äta kollagen och dricka mycket vatten.

Finns tyvärr ingen snabbfix. Du skulle kunna kolla med någon bra behandlare om skinbooster skulle kunna hjälpa, men själv är jag osäker på om det är ett alternativ.
  • Anonym (Retinol)

Du som är kunnig, kan du hjälpa mig med produktförslag till följande hy (gärna låg budget om det går)

Jag är 46 år gammal och har normal hy med stora porer I T-zonen. Tendens till blåaktig svullnad under ögonen och lite ojämn färgton i ansiktet. 

Såhär mycket har jag förstått:

1. Fuktkräm med glycerin till ansiktet
    2. Spf med mineraler
    3. Vatten och kollagen ( jag tar just nu 5g marint kollagenpulver varje morgon tillsammans med 1 kryddmått askorbinsyra. Skulle du mer tipsa på benbuljongpulver?)

• Olssdotter
    Anonym (Retinol) skrev 2026-05-06 22:18:52 följande:

Du som är kunnig, kan du hjälpa mig med produktförslag till följande hy (gärna låg budget om det går)

Jag är 46 år gammal och har normal hy med stora porer I T-zonen. Tendens till blåaktig svullnad under ögonen och lite ojämn färgton i ansiktet. 

Såhär mycket har jag förstått:

1. Fuktkräm med glycerin till ansiktet
    2. Spf med mineraler
    3. Vatten och kollagen ( jag tar just nu 5g marint kollagenpulver varje morgon tillsammans med 1 kryddmått askorbinsyra. Skulle du mer tipsa på benbuljongpulver?)

Är svullnaden under ögonen konstant, eller kommer den och går?

Vad bekymrar dig mest? Tex rynkor, ojämn hudton?

Har du märkt av förklimakteriet?

Hudvård behöver inte vara speciellt dyrt, bättre att rikta in sig på ingredienser som faktiskt gör någon skillnad. Retinoider är dock bra.
  • Anonym (Retinol)
    Olssdotter skrev 2026-05-06 22:33:56 följande:
    Är svullnaden under ögonen konstant, eller kommer den och går?

Vad bekymrar dig mest? Tex rynkor, ojämn hudton?

Har du märkt av förklimakteriet?

Hudvård behöver inte vara speciellt dyrt, bättre att rikta in sig på ingredienser som faktiskt gör någon skillnad. Retinoider är dock bra.
    1. Jag tycker svullnaden är konstant, men mer eller mindre markant.

2. Rynkor och fasthet 

3. Inte vad jag vet

4. Jag är helt ?lost? och har inte ett jättestort intresse där jag orkar  använda massa produkter vid ett och samma tillfälle. Det ska gå ganska snabbt och lätt, annars blir det inte av. 
  • Anonym (???)

Hade jag varit du hade jag vilat huden från starka ämnen ett tag och bara kört kallpressad växtolja. Som Organic Makers mandelolja. Förvandlade min hud från fnasig, rynkig, toktorr klimakteriehud till perfekt återfuktad bebisrumpa.

• Olssdotter
    Anonym (Retinol) skrev 2026-05-06 22:41:21 följande:
    1. Jag tycker svullnaden är konstant, men mer eller mindre markant.

2. Rynkor och fasthet 

3. Inte vad jag vet

4. Jag är helt ?lost? och har inte ett jättestort intresse där jag orkar  använda massa produkter vid ett och samma tillfälle. Det ska gå ganska snabbt och lätt, annars blir det inte av. 
    En rutin du kan testa:

Steg 1:
    Morgon
    Skölj ansikte och hals med vatten 
    Ansiktsvatten med antiinflammatoriska egenskaper, tex Heartleaf från Anua,  (180 kr)
    Niacinamid - tex från The Ordinary (89 kr )
    Fuktkräm, tex miniderm. Finns billigt på apotek
    Solskydd. Rekommenderar Beauty of Jonsons mineralsolskydd
    Alltihop kan också läggas som ögonkräm 

Kväll:
    Tvätt Cerave mild
    Retinol 0.2- The Ordinary (ca 120 kr)
    Vitamin E från The Ordinary. Behövs för att vitamin A (retinoider) ska få bäst effekt.
    Någonting med ciamider för hudbarriären, tex La Roche-Posay Cicaplast Baume B5 ( ca 90 kr) 

Därifrån kan du långsamt lägga till vitamin C på morgonen (när din hud vant sig vid retinol). Rekommenderar timeless vitamin C. Applicera då som första steg!
  • Anonym (Retinol)
    Olssdotter skrev 2026-05-07 01:09:21 följande:
    En rutin du kan testa:

Steg 1:
    Morgon
    Skölj ansikte och hals med vatten 
    Ansiktsvatten med antiinflammatoriska egenskaper, tex Heartleaf från Anua,  (180 kr)
    Niacinamid - tex från The Ordinary (89 kr )
    Fuktkräm, tex miniderm. Finns billigt på apotek
    Solskydd. Rekommenderar Beauty of Jonsons mineralsolskydd
    Alltihop kan också läggas som ögonkräm 

Kväll:
    Tvätt Cerave mild
    Retinol 0.2- The Ordinary (ca 120 kr)
    Vitamin E från The Ordinary. Behövs för att vitamin A (retinoider) ska få bäst effekt.
    Någonting med ciamider för hudbarriären, tex La Roche-Posay Cicaplast Baume B5 ( ca 90 kr) 

Därifrån kan du långsamt lägga till vitamin C på morgonen (när din hud vant sig vid retinol). Rekommenderar timeless vitamin C. Applicera då som första steg!

Supertack för att du tar dig tiden att leta upp bra produkter.

1. Menar du att jag ska lägga miniderm innan jag lägger på solskyddsfaktorn?
    2. Menar du att miniderm och solskyddsfaktor kan jag lägga även nära ögon inklusive på ögonlock?
    3. Betyder detta att det enda jag kan göra, på ett enkelt sätt med krämer,för att förhindra rynkiga ögonlock/runt ögon är att använda miniderm, spf samt solglasögon?
    4. Vad skulle du rekommendera för min hud, marint kollagen i pulverform eller benbuljong i pulverform (eller ngt annat)?

• Anonym (Wilmis)

Hyaluronsyra och dra ned på användning. 

Det absolut viktigaste är att använda solskydd dagligen med användning av retinol. Helst solskydd 50. 

Jag började direkt med retinal 0,2. Kan inte ens gå upp högre. Har inte fått någ reaktion alls. Vissa har en bra barriär medan andra måste vara försiktiga. 

Jag använder varannandag nu, var 3 dag i början. Den andra dagen har jag cvitamin, hyaluronsyra och solskydd.  Men jag tror min hudbarriär är väldigt bra pga gentetik samt att jag använt oljor ( ricin och roséhip) i ansiktet långt innan retinal.

Återfuktandet och solskydd är jätteviktigt, använd hyaluronsyra och en bra kräm till det gärna med ceramides som stärker hudens barriär. Minska styrka eller användning.

• Olssdotter
    Anonym (Retinol) skrev 2026-05-07 08:16:33 följande:

Supertack för att du tar dig tiden att leta upp bra produkter.

1. Menar du att jag ska lägga miniderm innan jag lägger på solskyddsfaktorn?
    2. Menar du att miniderm och solskyddsfaktor kan jag lägga även nära ögon inklusive på ögonlock?
    3. Betyder detta att det enda jag kan göra, på ett enkelt sätt med krämer,för att förhindra rynkiga ögonlock/runt ögon är att använda miniderm, spf samt solglasögon?
    4. Vad skulle du rekommendera för min hud, marint kollagen i pulverform eller benbuljong i pulverform (eller ngt annat)?

1. Ja, solskydd är sista steget innan eventuell makeup, oavsett vilka produkter du har i din hudvårdsrutin.

2. Alltihop i föreslagna morgonrutinen kan läggas på huden runt ögonen, vid benen runt ögonhålan. Solskyddet kan dock användas på ögonlocken. Jag använder det solskyddet från Beauty of Jonson på ögonlocken, även fast det ibland då hamnar i ögonen under dagen.

3. I huvudsak ja, just nu. Det finns ögonkräm med aktiva ingredienser, som lite retinol, men jag skulle inte rekommendera dig det nu eftersom att du fått rynkorna pga skada hudbarriär och följande inflammation. 

Någon nämnde olja, och det är bra. Samtidigt skulle jag vara försiktig med att lägga olja på kvällen när du använder retinol, eftersom att produkter som lägger sig som en hinna på huden stänger in retinolen och gör den starkare.
    Vill du använda både retinol och olja kan du alternera så att du använder retinol varannan kväll och olja som sista steg varannan kväll (de kvällar du inte använder retinol).

Skulle dock snarare i så fall rekommendera att du inte använder olja än, men att när din hud vant sig vid retinol börjar lägga olja, som sista steg, över retinolen, vitamin E och fuktkrämen. Först därefter, efter minst 12 veckor, eventuellt gå upp i styrka på retinolen.

När huden en gång blivit inflammerad pga retinol kan den bli känsligare mot retinoider än den var innan, så var försiktig med retinolen och vänj in väldigt långsamt!
  • Anonym (Retinol)
    Olssdotter skrev 2026-05-07 10:41:22 följande:
    1. Ja, solskydd är sista steget innan eventuell makeup, oavsett vilka produkter du har i din hudvårdsrutin.

2. Alltihop i föreslagna morgonrutinen kan läggas på huden runt ögonen, vid benen runt ögonhålan. Solskyddet kan dock användas på ögonlocken. Jag använder det solskyddet från Beauty of Jonson på ögonlocken, även fast det ibland då hamnar i ögonen under dagen.

3. I huvudsak ja, just nu. Det finns ögonkräm med aktiva ingredienser, som lite retinol, men jag skulle inte rekommendera dig det nu eftersom att du fått rynkorna pga skada hudbarriär och följande inflammation. 

Någon nämnde olja, och det är bra. Samtidigt skulle jag vara försiktig med att lägga olja på kvällen när du använder retinol, eftersom att produkter som lägger sig som en hinna på huden stänger in retinolen och gör den starkare.
    Vill du använda både retinol och olja kan du alternera så att du använder retinol varannan kväll och olja som sista steg varannan kväll (de kvällar du inte använder retinol).

Skulle dock snarare i så fall rekommendera att du inte använder olja än, men att när din hud vant sig vid retinol börjar lägga olja, som sista steg, över retinolen, vitamin E och fuktkrämen. Först därefter, efter minst 12 veckor, eventuellt gå upp i styrka på retinolen.

När huden en gång blivit inflammerad pga retinol kan den bli känsligare mot retinoider än den var innan, så var försiktig med retinolen och vänj in väldigt långsamt!
    Tack för alla fina tips! Håller på att göra en beställning nu. Pga låg budget vill jag inte beställa produkter just nu som inte är prio ett just nu. 

1. Är din rekommendation att jag gör ett 100% uppehåll med allt retinol nu och endast använder fuktkräm och solskydd tills hud runt mun och ögon har återställt? Eller vad är din erfarenhet? Vill inte förvärra torrhetsrynkorna.

2. Hade du ngt tips kring kollagenpulver vs benbuljong?
Svar på tråden Rynkor av retinol