• Anonym (Retinol)

Rynkor av retinol

Hej!

Jag behöver din hjälp.

Jag har sedan februari använt retinol serum 1% 2 ggr i veckan. Nu senaste två veckorna har jag gått upp till 3ggr i veckan. 

Jag har inga problem med fnasig röd hud eller kraftig irritation, men jag blir inte av med retinolrynkorna. 

Under mina ögon och runt munnen har jag fått retinolrynkor. Hur blir jag av med dessa utan att sluta använda retinol.

Just nu använder jag Nivea fuktkräm.

Du med erfarenhet, kom med tips.

Tack!

• Svar på tråden Rynkor av retinol
  • Anonym (???)

Fattar inte. är inte hela vitsen med retinol och liknande att man ska slippa rynkor?

• Anonym (För mycket!)
    Anonym (Apoteket, lika bra krämer som svindyra.) skrev 2026-05-06 16:42:26 följande:

Jag har uttunnad hud p.g.a. cortisonanvändning för längesen. Företagsläkaren ordinerade, han gjorde en massa andra fel och försvann snart. Ingen större fara för min del, tvärtom är huden rynkfri, i det närmaste, men cortison i ansiktet skulle jag inte rekommendera. Hudläkare har sagt att jag inte ska använda någon produkt innehållande retinol. 

En mycket bra kräm är La-Roche Posay, Cicaplast Baume B5+ och dessutom använder jag Bio-oil. Apoteket.

La-Roche Posay är jättebra! 
  • Anonym (Retinol)
    Anonym (För mycket!) skrev 2026-05-06 16:59:47 följande:
    La-Roche Posay är jättebra! 
    Använder man den som fuktkräm till retinolet?
  • Anonym (Apoteket, lika bra krämer som svindyra.)

Jag har blivit avrådd att använda retinol-produkter..Min La Roche Posay använder jag som nattkräm, tjockt, men först Bio-oil, och under dagen under den färgade dagkrämen, tunt.  Det där med rynkor är märkligt, vissa får  massor och andra slipper. Finns en genetisk faktor, och så solen! Tänk på de fina damerna förr I världen med sina vidbrättade hattar! De var rynkfria upp i hög ålder. Man får tänka på solskyddsfaktor om man inte vill gå runt med ett kvarnhjul på huvudet.

• Anonym (För mycket!)
    Anonym (Retinol) skrev 2026-05-06 17:02:05 följande:
    Använder man den som fuktkräm till retinolet?
    Jag brukar använda serumet, det innehåller retinol.
  • Anonym (H)

Aldrig hört talas om retinolrynkor. Retinol är väl det ända kliniskt  bevisade ämnet som faktiskt minskar rynkor. Retinol serum på kvällen tillsammans med en riktigt bra fuktkräm borde vara toppen. Som nybörjare kanske man ska börja med mildare retinol och succesivt öka

• Zoegazz

Sett något skräckexempel på instagram där en kvinna blev helt förstörd i ansiktet för hon använt för mycket eller för stark retinol alternativt inte återfuktat sig nog. Hennes hud var helt sträv och när hon gjorde ansiktsuttryck fick hon massa linjer i ansiktet men det såg nästan ut som läder typ. Man får passa sig. 

• Anonym (H)

Sen superviktigt med solskydd dagtid

• Anonym (För mycket!)
    Anonym (???) skrev 2026-05-06 16:59:16 följande:

Fattar inte. är inte hela vitsen med retinol och liknande att man ska slippa rynkor?

Jo absolut, men retinol är starkt och kan vara påfrestande för huden, särskilt i början, så man måste ta det lugnt. Man får inte permanenta rynkor, det är en tillfällig reaktion medan huden vänjer sig.

Cellerna förnyas av retinol, vilket kan leda till uttorkning, irritation, svullnad och fjällning. Huden kan bli ojämn osv. Så man får ta det lite lugnt med produkterna och återfukta som en tok.

• Olssdotter

Huden under ögonen är otroligt tunn. 

Se först och främst till att inte lägga retinol för nära, den migrerar något så ha viss distans till området. Ett trick är att applicera ögonkräm och låta den torka in innan du applicerar retinol. Det retinol som ändå migrerar till ögonområdet går inte lika lätt in i den då redan fuktmättade huden.

Det är inte enbart torrhet som kan uppstå pga syror. När vi överdoserar tex retinol och huden inflammeras tunnas kollagenet ut. Dessa rynkor torde dock bli bättre med tiden av att huden slipper inflammation och hålls fuktad. Antioxidanter kan hjälpa till att bevara det återbyggda kollagenet. Niacinamid tycker jag hjälper, men det är individuellt. Skulle dock undvika starkare grejer som tex vitamin c i området, om du nu inte redan är van vid det vill säga.

Se till att äta bra kost och gärna kollagenrik sådan. Finns tillskott eller benbuljong att köpa. Använd solskydd och solglasögon i ögonområdet.

Svar på tråden Rynkor av retinol