• ArnaMy

Ovanliga efternamn?

Finns det några här med ovanliga efternamn?

När min sambo och jag pratar lite löst om giftemål kommer så klart efternamns frågan upp. Hans efternamn fick han då hans mamma gifte om sig, men de är skiljda nu, så han har ingen större koppling till namnet. Det roliga är att hans barndomsman är Rääf! Skulle jag presentera mig som Angelica Rääf skulle jag skratta var eviga gång tror jag.

Är ni nöjda med era efternamn?

• Svar på tråden Ovanliga efternamn?
  • Fåret Shaun

Ja jag har valt att ha min mammas flicknamn, Ritter. Får ofta frågan om det har någon koppling till ritter-chokladen.

• Kakan83

Jag har ett mkt ovanligt efternamn...lite för ovanligt ibland. Zweidorff. Det är endast min släkt som heter det å namnet sträcker sig långt bak till 1300-talet så lite häftigt är det nok...lite extra är det ju oxå att jag kan sätta VON framför men det känns lite fööör speciellt

• ArnaMy

sweet rick n roll:
    Nej det är inte många som heter det. De kan säkert vara släkt men kanske långt tillbaka. Eg är det ett adelsnamn von rääf, men de flesta har valt att ta bort von.

• ArnaMy

Sweet rock N roll menar jag...hihi

• Sweet rock N roll

ArnaMy:
    Haha sweet rick N roll, why not :D
    Jag har för mig att han har berättat ngt om att han även var släkt med nån gubbe som uppfann Biff a la Lindberg? Men det har nog inte med hans efternamn att göra när jag tänker efter :) Ska hälsa honom dock att jag har hittat hans forna släkting på fl, det lär han gilla haha.

• Minelli

rauseus: Vi har också ett taget namn i släkten som bara vi heter - Rauswall!

• ArnaMy

Haha, det var lite roligt eftersom min kille är kock:) I vilket län bor han du känner, eller vart kommer han ifrån?

• Puck76

är mycket nöjd, har oxå ett efternamn som bara 10-15 pers heter. bytte till gubbens när vi gifte oss. innan det hette jag fyhr, inte helt vanligt men ganska fult...

• Sweet rock N roll

Jasså? Killen jag känner går faktiskt sitt sista år på hotell och restaurang - linjen och är blivande kock. Något som ligger i generna kanske? Han och hans familj bor norr om stockholm. Det här börjar ju bli lite spännande!

• MaLi81

Mitt efternam är BALK...skitfult tycker jag. Är inte alls många som heter så i sverige. Kommer från början från Holland...min farfars farfars farfar (eller nåt sånt) fick typ "ärva" namnet Balk för han räddade en Balk i nåt krig.
    Gifter mig i augusti o då ska det bli sååå skönt o byta namn;)

Svar på tråden Ovanliga efternamn?