• ArnaMy

Ovanliga efternamn?

Finns det några här med ovanliga efternamn?

När min sambo och jag pratar lite löst om giftemål kommer så klart efternamns frågan upp. Hans efternamn fick han då hans mamma gifte om sig, men de är skiljda nu, så han har ingen större koppling till namnet. Det roliga är att hans barndomsman är Rääf! Skulle jag presentera mig som Angelica Rääf skulle jag skratta var eviga gång tror jag.

Är ni nöjda med era efternamn?

• Svar på tråden Ovanliga efternamn?
  • Ai67

Vi är - med min dotter - fem (+ en ingift) som heter det vi heter. Vi är rätt så ensamma i Skandinavien om det. Det kom med min pappa från Japan.

~¨¨~*~¨¨~ ai.bilddagboken.se/ ~¨¨~*~¨¨~
  • cilis

Här är en till med ovanligt efternamn. Vi är ensama om det i Sverige. Jag och sambon har bestämt att våran dotter ska få mitt efternamn så det inte försvinner.
    Man har hört många varianter på efternamnet, det var jobbigt när man var yngre tex på uppropningar i högstadiet i aulan... Men nu har man vant sig och uppsakattar att vara lite unik !

• AmBeZa
    Jag är jättenöjd med mitt efternamn, vilket är Hasselblom... (Bara min släkt som heter så!) Det var min farfar som hittade på det så det betyder mycket för mig och jag ska inte byta om jag gifter mig nån dag!! Det får bli ett dubbelt efternamn!! När jag och sambon gifter oss kommer jag till att heta:

Louise Hasselblom-Haj

Lite coolt tycker jag!
    Nattugglan by night
  • Sweet rock N roll

Nattugglan: haha det var faktiskt riktigt häftigt!

• Lilja84

Både jag och sambon har ovanliga efternamn .. 85 stycken i hela sverige har hans efternamn (släktnamn)  varav 2 är hans egna barn då

Jag har också ett släktnamn ..men vi är är typ 250 pers .. ja här sprider vi våra gener för glatta livet
    Klasén

• markus79a

Min sambo heter Hinriksdottir, men så kommer hon från Island

• AmBeZa

Sweet rock N roll:

Visst är det!! Är lite osäker dock på vilken ordning efternamnen ska vara i... Ska makens namn stå först?

Nattugglan by night
  • marmelade

Heter Barrdahl i efternamn vilket är ett taget släktnamn. Är nöjd med det men kommer antagligen ändå ta killens efternamn då vi gifter oss.

• Sweet rock N roll

nattugglan: Det blir ju helt klart roligare med Hasselblom-Haj vilket jag också har för mig är den vanligaste ordningen att ha efternamnen om man behåller sitt vid giftemål, eller är det bara någon idé jag har? Haj-Hasselblom är väll "snyggare" men inte alls lika roligt! :)

• AmBeZa

Sweet rock N roll:

Vi får hoppas... Det flyter mycket bättre att säga Hasselblom-Haj!!

Svar på tråden Ovanliga efternamn?