Godaste efterrätten
På lördag ska jag ha tjejmiddag och jag skulle vilja göra en riktigt smarrig efterrätt. :-P Vilket är ditt bästa recept?
På lördag ska jag ha tjejmiddag och jag skulle vilja göra en riktigt smarrig efterrätt. :-P Vilket är ditt bästa recept?
tryckte för snabbt:
Gino är bra ur vegetariansynpunkt.
Allt annat innehåller ägg+grädde. (av det som föreslagits här alltså)
Grädde och ägg går bra. Hon är inte vegan. Gelatin kommer från hud och ben från slaktdjuren och det är därför det går bort.
lingonparfait med kolasås (kan leta rätt på receptet när jag kommer hem om du vill)
glassbomb (finns jättebra recept i vår kokbok)
Kokostoscaäpplen (finns också i vår kokbok)
Blåbärspaj
Fruktsallad (med kivi, banan och konserverade persikor) med en sås till som består av gräddfil med hackade after eight (låter skumt men jag har hittills inte träffat på någon som inte gillat det)
Lingonparfait låter supersmaskigt. Du får gärna skriva in receptet!
Hur pass vegetarian är din vänninna? Äter hon ägg? Mjölkprodukter?
Kör marängsviss: Vanilj glass, chokladsås, banan, maränger och grädde. Är så gott. Kladdkaka med vaniljglass är gott, bara glass är toppen, spec sån polkagris glass.
Signatur:
Japp, hon är inte vegan.
HIttade receptet på nätet
Lingonglass med kolasås
4 äggulor
1 dl florsocker
1 1/2 dl rårörda lingon
ev 1 msk gin
4 dl vispgrädde
Kolasås:
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
Gör så här
Vispa ihop äggulor, florsocker, lingon och gin. Vispa grädden och blanda med lingonsmeten. Häll smeten i en rund form. Frys glassen i 4-5 tim. Vispa ihop grädde, mjölk, socker och sirap i en kastrull. Låt såsen koka kraftigt utan lock tills den tjocknar, 10-15 min. Doppa formen hastigt i varmt vatten och stjälp upp glassen på ett fat. Låt stå i kylen ca 30 min. Ringla över lite kolasås och servera resten till. Garnera gärna med hela lingon.
Håller på pannacottan och tipsar samtidigt om det där nya sockret Gelésocker som man kan göra pannacottan av och som innehåller andra ämnen som gör det "dallrigt" än gelatin. Inga djurdelar där inte! :-d
Skulle vara en sån här:
Stitch>
Vet du vad det är i sockret som gör att det blir gelé?
Det verkar spännande, jag som tänkte göra rödvinbärsgelé i helgen!
Vit chokladmousse med hallonsås
8 pers (räcker lagom till 6p tycker jag!)
150g vit choklad
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl kesella (10%)
Sås:
150g hallon
0,5dl socker
Finhacka chokladen och smält i micro. Vispa grädden - ej för hårt. Rör ner grädden och kesellan i chokladen - rör inte för mycket. Spritsa eller klicka ner smeten i glas. Låt stå svalt minst 30 minuter. Tina hallonen och mixa dem med socker. Passera hallonen genom en finmaskig sil. Skeda hallonsåsen över moussen och låt stå svalt till servering.
Superlätt och supergott!!! En efterrätt som känns väldigt lyxig att äta..
Egwene: OM det är så att du får för dig att göra pannacotta så finns det en produkt som heter Agar-agar.. Tror att det finns på hälsokosten och det fungerar precis som gelatin fast det är helt vegetabiliskt... *tipsar*... Lycka till!!!!
På www.daniscosugar.se kan man läsa om nya gelésockret. Tror adressen är rätt...
Chokladpudding o vispgrädde....slurp!
Blanda i en skål:
Honungsmelon i små bitar
Candaloupemelon (stavas det så?) i små bitar
Små maränger
Vispgrädde efter behag
Bara att gegga ihop. SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ gott!!!!!!!!!!!