• Kantarellen

"hundkoll”

Har just tittat på ?hundkoll? på tv. Där var det inte ok att belöna med godis för då skulle man få en ?falsk lydnad?, men det var väldigt ok att rycka hunden i kopplet för jämnan? Jaha, men vad händer om man tar bort kopplet då, antagligen slutar hunden lyda? Och om hunden bara lyder för att man har godis så är det nått annat som är fel än godisets närvaro.

Konstigt att dom hade problem med att få hundarna tycka träningen var roligt när belöningen var så kass?

Var bara tvungen att avreagera mig lite?

• Svar på tråden "hundkoll”
  • My Baby

Vi belönar våran hund med godis, barnslig röst och mycket klapp.. har aldrig höra att det skulle va en falsk lydnad,, vi vill ju oxå bli belönade när vi gör nåt bra,, konstiga människor!!!

Våran hund är 13 veckor och gör lite som han vill än så länge hehe

• Akinna

hehe aaa vad man är olika jag ger alldrig min hund hundgodis pga av att jag vill att hunden ska ha glädjen utav mig inte godisen men men det e jag det och jag inget problem med dom som ger sin hund godis det är ju upp till dom ...

• Kantarellen

Naturligtvis kan man träna utan att belöna med godis också, finns ju massor med sätt att belöna sin hund. Själv belönar jag väldigt olika. Vid inlärning belönar jag med det som förväntas komma som belöning, nått som jag lärt mig utav att träna mina katter.

Vad jag reagerade på var att mycket av kommunikationen gick genom kopplet och att alla hundar förväntades tycka att ett ?bra? räckte som belöning.

• Wolfhound

Jodå, såg också på hundkoll. Och nu höll jag inte med om mycket. Men man kan sålla bland tipsen. Jag tycker att det som är bra, är att vara positiv med hunden, det är det han vill ha fram mycket av. Rycka i kopplet tycker inte jag heller att man ska göra. Så, nu struntar jag i det programmet och går min egen väg, som jag alltid gjort. Trodde jag skulle lära mig mer..Hmm.

• S vali s

Klart att det går att belöna utan godis, ett måste när vi tränar vår hund eftersom hon tror att allt handlar om att vi är levande godisautomater om vi belönar med godis, det slår slint i huvudet på henne och hon blir totalt fixarad vid godiset och hänger med nosen i våra fickor = att träna in kommandon blir omöjligt

Såg inte hela programmet eftersom jag tyckte att det var rätt tråkigt men det jag reagerade på var att det var ett väldigt ryckande i hundarnas koppel och extremt dåligt med "kontakt" mellan hund och förare

• Akinna

det kan jag hålla med om med ryckandet det var väldigt mycket sådant sen var det några som tog kontakten med hunden och inte tvärtom hmm lite fel .. nopp här finns inget godis hos mina vovvar när dagens träningar e slut så får dom sitt mums ben hehe ..

• Supermummy

Man kan belöna med en boll, eller genom att kampa med en gren. Funkar suvärent om man har en sådan bolltokig hund som jag har!

Godis får han ibland bara, han ska inte veta när han får det, vill ju inte att han kommer bara för att få godis...

• miniGrynet

Jag har fått lära mig att man i alla fall bör variera hundens belöning, vi har väldigt sällan godis med oss på vanliga promenader, men man belönar ju med en glad röst/lek/klappar.

Tycker att programmet Hundkoll inte är nåt bra alls, för det första är det verkligen inte några IMMI-metoder som utövas av dom, mer ryck och slit i kopplet.
    Om det nu är fel att belöna sin hund men rätt att styra med kopplet så har det ju inte ett dugg med lydnad att göra, om man inte klarar sig utan sitt koppel att styra hunden med.
    Dom verkar inte jobba fram en bra kontakt mellan hund o ägare heller.
    Det är lite mer "old school" över Hundkoll anser jag.

Men alla är ju olika, och jobbar på olika sätt.

• Mr CarCare

Jag förstår inte varför man inte skulle belöna med godis,
    jag har tävlat på elitnivå med 3st hundar, jag har tränat in alla 3 med godis,
    Naturligtvis varierar man belöningen godis, klapp/smekningar, rolig leksak, och alltid rösten.

• miniGrynet

Precis, inte stoppar man ju in en godisbit i munnen på hunden utan att man innan har berömt med rösten. Jag anser att godiset bara är en liten förstärkning.

Svar på tråden "hundkoll”