• Kantarellen

"hundkoll”

Har just tittat på ?hundkoll? på tv. Där var det inte ok att belöna med godis för då skulle man få en ?falsk lydnad?, men det var väldigt ok att rycka hunden i kopplet för jämnan? Jaha, men vad händer om man tar bort kopplet då, antagligen slutar hunden lyda? Och om hunden bara lyder för att man har godis så är det nått annat som är fel än godisets närvaro.

Konstigt att dom hade problem med att få hundarna tycka träningen var roligt när belöningen var så kass?

Var bara tvungen att avreagera mig lite?

• Svar på tråden "hundkoll”
  • Vargtass

Det är nog snat! Men det är ju så fel!!!

Men man lär ju sig av andras misstag. Vad hade vi lärt oss av ett program som visade perfekta förare med sina hundar? Det är när förarna gör fel som vi kan förstå hur vi inte ska handla själv.. Det är ju hela ideen med att visa ett program där man får följa ett ekipage från början till slut.

• point blank

Vargtass: exakt! det är så jag ser det med, även om det kanske inte framgick. tror INTE att Jeppe är för att man på något sätt ska göra hunden illa eller att hans medtod är den "hårda", tvärtom verkar han köra med mycket uppmuntran osv, dock ej med godis när det gäller vardagslydnad.

• frulan

Fast är dessa hundar och ägare verkligen med från början?

Läste något inlägg tidigare i tråden där en som påbörjat en kurs hos några som är utbildade av Jeppe blev uppringd och tillfrågad om hon ville vara med i programmet.

Då är det ju lite "falsk marknadsföring"... om ekipagen redan gått på denna kurs, eller?!

Fast de 5 det handlar om kanske är nya och färska och alla andra hundar runtomkring mer som statister?

Tycker de är väääääldigt många på kursen... 24 stycken, eller vad sa han?!

• lena ekman

Man måste ju utgå från hur tittarna tolkar det... om man läser bara i den här tråden så har alla fastnat för ryck i koppel tex. Jag tror inte att alla dessa ryck är meningen. Man får se ovana människor på kurs och hur Jeppe instruerar dem. Hade nog varit bättre att få se hur man verkligen ska göra och hur hunden ska reagera om det är meningen att man ska lära sig själv. Annars är det ju ännu bara en dokusåpa där det går ut på att se folk göra bort sig.

• Vargtass

Point blank: Helt rätt! Han jobbar på att få positiva förare. Vad är det för mening att gå runt som en torr hösäck även om man har en hel näve med frolic i fickan? Har man inget godis så får man jobba mer! Mycket mer! Då är det ju föraren som hunden stannar för och inte godiset! Det vill man väl uppnå?! Kraven man sen ställer på hunden är ju helt beroende på hundens egen status och hur vida den är låg eller hög. Jeppe tittar väldigt individuellt på hundar och förare. Har han en stark hund men vek förare så bygger han upp föraren så att man hittar den personliga balans till sin hund som är önskvärd. När jag gick med min hund så var hon vek. Hon tyckte de andra hundarna var otäcka och gick gärna bakom mig vid ett möte (lite beroende på vilken hund vi mötte) Jag fick jobba mycket mycket med att vara positiv och bygga upp hennes självförtroende. Lyckades bra, relativt. Hon är fortfarande en vek hund i sig men hon har löpt några gånger nu och börjar få mer kött på benen...

Frulan: Med tanke på hur de som är med i programmet agerar och hur de är som förare så har de "inte" gått några 20 timmar hos Jeppe. Isåfall har de varken lyssnat eller sett. Det kan jag intyga. Självklart måste man själv få avgöra om man vill delta i ett tv program eller inte. Det är väl klart de har blivit tillfrågade innan!!?!

Att det var många ekipage med i gruppen är bara en fördel. Hos Jeppe tas inte problem bort utan de plockas fram och man gör något åt det!! Skulle det komma en katt över planen under träningen så hade det varit guld värt. Kan man få bättre träning?? Det är väl bra ju mer störningar det finns desto bättre kan man sen hantera det när man är ensam på hemmaplan?! Inte sant?

• jendan

Hej
    jag tänkte bara berätta att jag har tagit hand om en omhändertagen hund hon var 5 år när vi tog henne hon kunde inte gå i koppel (var livrädd) men detta lyckades vi vända med hjälp av mycket beröm mys och lite godis nu går hon jätte fint i koppel vi har haft henne i knappt ett år vi har även lärt henne fot,hit,stanna och en massa andra saker,
    hade vi ryckt i koppelet så hade hon vänt oss ryggen det ända som gick att göra tyckte vi var att prata med henne när hon var rädd, jag har arbetat mycket med rösten till henne och jag tycker det funkar jätte bra
    //Jenny

• Yrslan

I insändaren jag skrev om, beskrev de en episod där en tax fått ryck i kopplet och sa att det beteende han visade när det rycktes var dödsångest...det hade något med halskotorna etc att göra...ska försöka ta reda på om det var Expressen eller Ab

• Trocadero

Gillade inte heller programmet, skulle jag rycka och ha mig sådär i kopplet med min leonberger så skulle ju han bli deprimerad eller galen och fundera vad jag höll på med...Nä med godis kommer man hur långt som helst har jag märkt....så det så!!!

• Yollis

Skulle jag rycka sådär i kopplet på min hund skulle han undra vad det var för mygga som flög förbi...

/ Yollis v. 33 - det blir en tjej! - max 9 veckor kvar - *suck*
  • Yollis

jag gillar inte programet pga gubbens dialekt...

• Vargtass

CloudBerry: Beror ju helt och hållet på vilka krav man ställer på sitt hundägarskap. Vill man ha en hund som följer en för en godisbit så har man ju gjort det valet. Jag har gått hos Jeppe men rycker inte i något koppel?! Gillar man inte den filosofin eller programmet så kan man bara stänga av tvn. Upp till var och en.

• Trocadero

Vargtass: Nu menar jag att för att lära in vissa saker är det bra med godis, sen när dom kan det så är det inte lika självklart med godis....

• Yollis

Vargtass, jag lovar att aldrig mer kolla på hundkoll

• frulan

Vargtass
    Det inlägg jag syftade på verkade ju personen ha gått (i alla fall påbörjat och sen slutat) kurs där, och sen blivit tillfrågad om hon ville vara med i programmet.
    Därför undrade jag lite om alla verkligen var på den kursen för första gången

Angående störningar så tycker jag att det är bättre att börja träna utan störningar för att sedan plocka in dem vartefter.
    Min hund skulle inte kunna lära sig helt nya moment om det var tusen störningar med i bilden.
    Men alla tränar ju olika

• Vargtass

frulan: Oki. Jag missade nog det med att någon blivit tillfrågad efter att ha gått några gånger. Trodde dom blev tillfrågade innan starten.

Det här med störningar kan vara lite knepigt. Man får väl göra det som känns bäst. Jag har tyckt det varit bra hos Jeppe att man plockat fram och uppskattat om det blivit störningar. Det har lärt mig att klara hålla kontrollen när jag varit ensam och på hemmaplan. Men visst det ska ju inte bli för mycket, hundarna ska ju inte bli nervösa och hispiga. Och det är ju bättre att hantera situationen innan man ger sig in i den. Som du skriver! Jag vägrar att misslyckas med mina hundar.. Tvivlar jag så väntar jag hellre. Jag vill inte att de ska vinna någon kamp (då menar situationer att släppa hunden lös på en äng full av kaniner...exempel.)

Svar på tråden "hundkoll”