• Kantarellen

"hundkoll”

Har just tittat på ?hundkoll? på tv. Där var det inte ok att belöna med godis för då skulle man få en ?falsk lydnad?, men det var väldigt ok att rycka hunden i kopplet för jämnan? Jaha, men vad händer om man tar bort kopplet då, antagligen slutar hunden lyda? Och om hunden bara lyder för att man har godis så är det nått annat som är fel än godisets närvaro.

Konstigt att dom hade problem med att få hundarna tycka träningen var roligt när belöningen var så kass?

Var bara tvungen att avreagera mig lite?

• Svar på tråden "hundkoll”
  • Akinna

som jag skrev jag ger inte min hund godis pga av att hunden ska ha glädje i mot mig och inte godisen .. sen visst kan det funka med godis med andra men inget för mig och mina vovvar det dom inte vet har dom inte ont av "godis" och mina hundar visar jätte gjädje ändå

• Realist

Jag skulle gå på den kursen med min hund. Inte för jeppe stridh utan för två som blivit upplärda av honom. SVT ringde och frågade om vi ville vara med i programmet, då vi från början skulle gå hos jeppe Nu slapp vi det.

Avslutade den kursen efter två tillfällen. Jag gillar inte att det ska tränas in med ryck alla nya situationer.

Dock så har han nog en rätt så bra filosofi egentligen, men den är nog svår att få ut till flertalet.

• Borzoi

Hej

Tyvärr såg jag bara den sista kvarten men jag reagerade på detta med tjejjen med Golden retrivern , som Instuktören ansåg att man skulle rycka för att få hundens focus , det lilla jag såg där sa mig att den hunden hade ingen som helst kontakt med sin ägare frågan är hur man skall få in en kontakt på en hund som har noll i kontakt genom att rycka i kopplet , jag hade heldre sett att Instruktören hade sagt till henne att gå undan och träna kontakten med hunden kom sedan tillbaka . denna hunden/ägaren var inte mogen för den sortens träning dom hade där .

Det påstås att man skall använda koppel ryck för att bryta ett beteende eller en ofocusering , men det är enligt mig lättare att ha den kontakten att hunden släpper focuset då man använder rösten , det är inte så svårt om man exemplevis tränar in kontakten med possitiv förstärkning ( belöning när hunden gör rätt ) exempelvis är klicker ett mycket bra bevis på att den possitiva förstärkningen lönar sig , då en inklickad hund till mycket sto procent reagera med kontakt då han hör klickern.

Det handlar om motiverinmg inget annat , men det kan vara svårt att hitta den motivering som exempelvis är roligare än en katt eller annat som kan rikta hundens focus.

• Wolfhound

Realist: Just det, det är det jag menar att jag gillar med Jeppes metod, hans filosofi att han säger att man ska vara positiv. Fast jag tycker ju inte nu, när jag tittade på programmet att det var speciellt positivt att rycka i hundens koppel, när den t.ex skulle sitta ner. Eller när den skulle korrigeras.
    Tycker att han säger emot sig själv. "Var positiv"-ryck i kopplet. Det går inte ihop.

• frulan

Jag som var så glad över att det skulle börja ett hundprogram om hundar och träning... och OJ vad besviken jag blev

Bara ryck i koppel, hunden får ingen chans att göra rätt i början... "ryck i koppel" och sen "sitt". Har de inte tränat in t ex sitt INNAN de börjar med andra övningar?
    Förstår att man inte kan få med allt i teve men det har inte varit några "lätta" övningar från början.

Inga kontaktövningar eller förklaring om varför man vill ha en kontakt med hunden.

Jaja, det är ju alltid intressant att se hur hundarna reagerar på allt ryck och slit.

Bäst var väl igår!
    Catti (eller vad hon heter) tränade med Jeppes hund (antar jag att det var).
    Ryck och sitt och allt vad det var. Hunden gör allt saktare i sitt-sekvensen. Då tolkar jag det som att han försöker visa henne att han är fredlig och inte ute efter bråk: gör rörelsena långsamma. Men att han är samarbetsvillig.
    När hunden sen lyfte på tassen när hon klappade om honom så sa Jeppe: "braoo, hunden lyfter på tassen, det betyder att den har kul"
    Annars är ju tasslyft oxå en fredlig och dämpande signal
    Eller så tolkar jag in för mycket i allting...

Hoppas att det kommer något program framöver med en lite snällare träningsmetod (enligt mitt tycke) så folk i allmänhet kan förstå att det finns olika sätt att träna på

• Ulle73

Fy sjutton.. Pinsamt. Ryck i kopplet för att få hunden att sitta. Det måste vara förlegade metoder. Inget godis till hunden!! Va??!! Hunden är en egoist som vill ha ut något för att göra saker och ting. Självklart så skall många gånger våra klappar och vår röst räcka, men livet måste ju vara lite spännande att man inte vet när det där lilla extra kommer.

Han hade fått dåndimpen om han sett vad mina hundar får under ett träningspass och efteråt. Kattmat!! Det är det bästa som finns....

Om chefen kommer till dig och säger att du måste jobba över helgen annars så får du stryk... eller om han säger att om du jobbar över helgen så skall jag ge dig en mycket fin bonus. I vilket läge jobbar du bäst??

• Koff

Jag tycker att det mesta han säger är bra och hade det inte varit för det eviga, alldeles för hårda, ryckandet i kopplet så hade jag nog kunna tänka mig att gå hans kurs.

Jag gillar att han försöker lära ut att hundföraren ska få hunden att tycka att man är rolig och det funkade ju uppenbarligen på Golden-tjejen i gårdagens program.

Vad jag har förstått så har han väl inte förbjudit godis i träningen, eller? Och jag tycker det verkar bra att lära hunden utan godis, iaf att variera. Det är ju faktiskt inte svårt att visa en hund uppskattning, en glad röst och en klapp räcker gott och väl.

Men som sagt det där ryckandet, det gör nästan ont i mitt hjärta av att se. Speciellt igår när Kattis tränade med hans egen hund, det såg ju ut som att hon skulle rycka av hundstackaren huvet eller nåt.

• lena ekman

Mycket i hundkoll var kanonbra. Han hade helt rätt i mycket av det han sa. Men jag håller med om att det var alldeles för mycket ryck i koppel och jag anser att man kan inte ställa krav förrän hunden förstår vad den ska göra.
    Sen är min erfarenhet av kursdeltagare att de lär sig mycket snabbare att skälla och bestraffa hundarna än att berömma och vara roliga så där går mina och Jeppes åsikter isär.
    Se hundkoll och lyssna på mycket men sålla det du inte tycker om så tror jag att det blir bra.
    Jag brukar faktiskt sätt långlina på en del hundar och hålla i den själv så att hundägaren får lära sig att hantera sin hund utan koppel.

• lena ekman

Sen kan ni inte bedömma kursen efter deltagarna, de var nybörjare, tafatta och gjorde ju tväremot vad han sa hela tiden, och så är det alltid till en början på en kurs. Man står där och undrar om det någon gång ska bli rätsida på dessa hundägare... hundarna är det sällan problem med när de gör rätt.
    En nack del med att ge de chansen att använda kopplet i en situation är att det snabbt blir i alla situationer och det tror jag inte ens är Jeppes filosofi, det bara ser ut så på kursen.

• Wolfhound

Man kan "leka" fram en lydnad, vara positiv och vänlig mot hunden. Då får man en både lycklig och lydig hund.
    Läste någonstans att Jeppes metoder kan vara direkt farliga för hundarna. Det sades också att han har satt på dom någogon sorts koppel, som sitter bakom öronen och ger obehag när ägarna rycker i hundarna. Helt förkastligt enligt mig.

Svar på tråden "hundkoll”