Hej
Tyvärr såg jag bara den sista kvarten men jag reagerade på detta med tjejjen med Golden retrivern , som Instuktören ansåg att man skulle rycka för att få hundens focus , det lilla jag såg där sa mig att den hunden hade ingen som helst kontakt med sin ägare frågan är hur man skall få in en kontakt på en hund som har noll i kontakt genom att rycka i kopplet , jag hade heldre sett att Instruktören hade sagt till henne att gå undan och träna kontakten med hunden kom sedan tillbaka . denna hunden/ägaren var inte mogen för den sortens träning dom hade där .
Det påstås att man skall använda koppel ryck för att bryta ett beteende eller en ofocusering , men det är enligt mig lättare att ha den kontakten att hunden släpper focuset då man använder rösten , det är inte så svårt om man exemplevis tränar in kontakten med possitiv förstärkning ( belöning när hunden gör rätt ) exempelvis är klicker ett mycket bra bevis på att den possitiva förstärkningen lönar sig , då en inklickad hund till mycket sto procent reagera med kontakt då han hör klickern.
Det handlar om motiverinmg inget annat , men det kan vara svårt att hitta den motivering som exempelvis är roligare än en katt eller annat som kan rikta hundens focus.