De flesta har nog fått mycket om bakfoten... Jag har gått på Jeppes hundägarutbildning! Tycker han är kanon och den person i hundvärlden som jag definitivt har mest förtroende för!!!
Varför fokuserar alla på "koppelryck"? Det var väl inte det som var grejen? Tror ni att deltagarna var färdigutbildade? De gjorde ju fel hela tiden men det var ju därför som de var där! Och ja, De flesta hundar hos Jeppe släpper aldrig sin förares sida när kopplet läggs åt sida!!! (till skillnad från många andra kurser)
En liten motfråga...
Är det verkligen någon som tror sig kunna hindra sin ex hanhund från att springa till en löptik eller slåss med grannhunden om du så har en skottkärra full av godis? Antagligen inte om du inte tränat din hund rätt... dvs med godis.
Jag kan tillägga att avslutningen hos Jeppe efter de 10 kurstillfällena var strålande. Vi var 20 ekipage på plan. Samtliga hundar lösa, såklart. Under en timme tränade vi och ingen hund vek från sin förare. Vi fick ju även platsa våra hundar, en del, och del gick omkring mellan de platsade hundarna. Eller gjorde inkallningar när det satt lösa platsade hundar mellan hund och förare som gjorde inkallning. För att inte ta upp det sista som Jeppe utsatte oss för. Alla fick platsa sina hundar och gå ifrån planen och ställa sig utanför. Vad tror ni kommer in? Jo, Sally (dottern som är med i programmet) kommer in med en skuttande kanin i koppel. Hon låter den skutta omkring där bland 20 lösa hundar vars ägare står 20-40 meter ifrån. FULLSTÄNDIG KONTROLL!!! Av alla hundägare!!! Gör om det på era kurser där det fokuseras på att man är en levande "godisautomat"!!! Vill även tillägga att det är väldigt mycket jägare som går kurs hos Jeppe. Ni som vet och kan hundar förstår också vilken oerhörd retning detta moment är för ex en Rysk jaktterrier! Men de satt kvar! (hade 3 st i gruppen)
Nu har jag avreagerat mig.... Blir bara så arg och frustrerad när det baktalas om något som jag själv tycker är så rätt!!! Jag har ju sett med egna ögon både Rottweilar och Schäferhanar med "mesiga" förare där hundarna har varit rent omöjliga komma till Jeppe och sluta där 10 veckor senare med glada, positiva och mycket lydiga hundar! Jag vet ju vad det kan bli och vilka resultat hans träning kan ge!!! Mina egna två hundar är aldrig kopplade! Vi får vansinnigt mycket beröm för dem! Vi har inget staket till huset och jag skulle aldrig tvivla på att släppa ut dem lösa där ett par timmar, utan tillsyn!
Det är bara synd att Jeppes träning inte faller er i smaken. För er egen skull! Och för en hund!
/Pernilla med schäfern Fiona och Wamma