• Kantarellen

"hundkoll”

Har just tittat på ?hundkoll? på tv. Där var det inte ok att belöna med godis för då skulle man få en ?falsk lydnad?, men det var väldigt ok att rycka hunden i kopplet för jämnan? Jaha, men vad händer om man tar bort kopplet då, antagligen slutar hunden lyda? Och om hunden bara lyder för att man har godis så är det nått annat som är fel än godisets närvaro.

Konstigt att dom hade problem med att få hundarna tycka träningen var roligt när belöningen var så kass?

Var bara tvungen att avreagera mig lite?

• Svar på tråden "hundkoll”
  • JsN

Stora grejen han gör är ju att skälla på dem att de ska bli roligare och mer motiverande för sina hundar! Jeppe upprepar ju ständigt att de ska berömma mer och vara roligare!(Dessutom sa han i första programmet att godis kan visst vara bra i vissa situationer tex för att polera upp ett kommando så att det blir snyggt också och inte bara bra, men att för grundlydnaden så ska det inte vara godis utan att hunden gör det för att ägaren säger det)

Hans kommentar igår om att kommandot måste åtlydas fullständigt när hunden är bredvid för att det ska funka till 75% när hunden är 20 m bort tyckte jag var klockren och sa mycket om hans filosofi.

JAg har varit rätt skeptisk till honom. (Min far gillar honom skarpt) Men efter att ha läst hans nybörjarbok i samband med att vi köpte hund så blev jag mer positiv och jag tror att vi till en del använder det han säger. Och jag blir ännu mer positiv när jag ser programmet.

*hälsosamt lat*
  • lena ekman

Det är den vanliga stryplänken han sätter där, en kvarleva från gamla SBK. Fattar inte att de gamla stötarna inte har lämnat det där bakom sig. Det är inte bra att rycka i halsen på hunden. Det kan ge kotskador.
    Nej jag håller med om att lydnad ska lekas in men när jag ger ett kommando på ett befäst moment då kräver jag ögonblicklig lydnad av min hund. Där håller jag med Jeppe. Ska jag måsta ropa på min hund tre gånger för att han/hon ska komma är hon kanske redan överkörd.

• Ea79

Kan bara hålla med er övriga. Ingen bra inlärningsmetod. Det var ju ingen av hundarna som verkade tycka detta var speciellt kul. Nä tacka vet jag belöna rätt beteende och strunta i felen så tycker inte hunden de är speciellt kul sen när den inte får uppmärksamhet

• Vargtass

De flesta har nog fått mycket om bakfoten... Jag har gått på Jeppes hundägarutbildning! Tycker han är kanon och den person i hundvärlden som jag definitivt har mest förtroende för!!!

Varför fokuserar alla på "koppelryck"? Det var väl inte det som var grejen? Tror ni att deltagarna var färdigutbildade? De gjorde ju fel hela tiden men det var ju därför som de var där! Och ja, De flesta hundar hos Jeppe släpper aldrig sin förares sida när kopplet läggs åt sida!!! (till skillnad från många andra kurser)
    En liten motfråga...
    Är det verkligen någon som tror sig kunna hindra sin ex hanhund från att springa till en löptik eller slåss med grannhunden om du så har en skottkärra full av godis? Antagligen inte om du inte tränat din hund rätt... dvs med godis.

Jag kan tillägga att avslutningen hos Jeppe efter de 10 kurstillfällena var strålande. Vi var 20 ekipage på plan. Samtliga hundar lösa, såklart. Under en timme tränade vi och ingen hund vek från sin förare. Vi fick ju även platsa våra hundar, en del, och del gick omkring mellan de platsade hundarna. Eller gjorde inkallningar när det satt lösa platsade hundar mellan hund och förare som gjorde inkallning. För att inte ta upp det sista som Jeppe utsatte oss för. Alla fick platsa sina hundar och gå ifrån planen och ställa sig utanför. Vad tror ni kommer in? Jo, Sally (dottern som är med i programmet) kommer in med en skuttande kanin i koppel. Hon låter den skutta omkring där bland 20 lösa hundar vars ägare står 20-40 meter ifrån. FULLSTÄNDIG KONTROLL!!! Av alla hundägare!!! Gör om det på era kurser där det fokuseras på att man är en levande "godisautomat"!!! Vill även tillägga att det är väldigt mycket jägare som går kurs hos Jeppe. Ni som vet och kan hundar förstår också vilken oerhörd retning detta moment är för ex en Rysk jaktterrier! Men de satt kvar! (hade 3 st i gruppen)

Nu har jag avreagerat mig.... Blir bara så arg och frustrerad när det baktalas om något som jag själv tycker är så rätt!!! Jag har ju sett med egna ögon både Rottweilar och Schäferhanar med "mesiga" förare där hundarna har varit rent omöjliga komma till Jeppe och sluta där 10 veckor senare med glada, positiva och mycket lydiga hundar! Jag vet ju vad det kan bli och vilka resultat hans träning kan ge!!! Mina egna två hundar är aldrig kopplade! Vi får vansinnigt mycket beröm för dem! Vi har inget staket till huset och jag skulle aldrig tvivla på att släppa ut dem lösa där ett par timmar, utan tillsyn!

Det är bara synd att Jeppes träning inte faller er i smaken. För er egen skull! Och för en hund!

/Pernilla med schäfern Fiona och Wamma

• lena ekman

Pernilla, med risk att få en hel del skit nu men jag måste få reagera. Man lämnar inga hundar utan tillsyn, vare sig lösa eller kopplade. Du kan inte påstå att du har sådan koll på dina hundar att det funkar i alla lägen. Sen kan du inte heller lita på omgivningen. Det kan alltid hända något oförutsett.
    Sedan till dina åsikter angående Hundkoll, där har du rätt, när det gäller kursdeltagarna - det har jag skrivit här ovan också. Och godis maskin ska man inte heller vara. Godis och leksaker är ett kanonbra sätt att förstärka berömmet med. Ibland måste man ju "plocka ner månen" åt hunden och ibland räcker det med ett "bra". Men man ska ju självklart inte mata hunden man ska belöna hunden.

• Yrslan

Det har riktats stor kritik av programmet från hundförar håll. De som kritiserar menar att det tv visar i kanal 1&2 är en förlegad syn på hundfostran där straff är en metod att uppnå något bra. I dag jobbar inte hundförare så,där är positiv feedback det som gäller. Anders Hallgren är en av de man framhåller. Själv fick jag min hund förstörd i brukhunsklubben pga att en av ledarna ansåg att min hund skulle tuktas för att lyssna bättre. Hon tog hunden och dängde ned henne i marken,hunden var då 5mån,för att hon inte tog ögonkontakt med mig DIREKT utan satt och tittade runt på de andra hundarna i ringen. resten av kursen så sprang hon och gömde sig så fort den personen kom i närheten.Ingen mer brukshundskurs för mig tack och bock. Nya valpen ska vi gå på privat kurs med. Där ledaren är en person som brytit sig ur klubben pga gammeldags och hårda metoder. Tror inte på aga, varken på barn eller hundar

• Vargtass

lena ekman: Jo, jag kan lita på mina hundar så pass att jag vet att de aldrig skulle lämna tomtgränsen utan tillåtelse. Rent ärligt! Om det kommer hundar förbi eller katter som springer förbi spelar ingen roll. Däremot har du rätt i att man inte kan lita på omgivningen.

Yrsan: Hemsk historia du berättade om. Stackars liten! Jeppe är ju inte heller under brukshundsklubben. Han jobbar ju på sitt eget vis och efter sin filosofi. Han menar att man ska var tydlig i sina signaler till hunden. Som en stoppsignal! Är man grön så är det positivt och man är supertrevlig (95%)när hunden gör rätt! Men man får markera rött när hunden gör fel (5%). Inte blinka ständigt i ett gult sken för det är inte schysst mot hunden. Det är ju mycket snällare mot hunden att tydligt visa vad som är rätt eller fel.

• point blank

Det låter som om Jeppe var för aga av hunden, det tror jag ändå är fel. Håller dock med om att koppelrycken ser lite otäcka ut (speciellt Katti på "Herman") men avsikten är väl knappast att rycka så hårt att man skadar hunden. Snarare att göra den uppmärksam.

(för övrigt förstår jag bara vartannat ord av vad Jeppe säger :)

• Vargtass

Point blank: Katti var väl ingen van hundförare? Hon gick med Jeppes hund för att visa? Är totalt övertygad om att Jeppes hund Herman är totalt färdigutbildad och kunnat gå lös med en ettåring. Det var nog bara Katti som var ny i situationen?

Programmet finns textat på "svenska"

• lena ekman

Det är bara att inse.... folk misstolkar detta program. Man tror att deltagarna gör rätt, lyssnar inte på tillrättavisningarna och går ut och gör fel med sin hund.
    Hade kanske varit bättre med "skådisar" bestående av färdiga hundar och vana förare.

Svar på tråden "hundkoll”