• Matheus mamma

30-års fest!!!

Vad kan man hitta på när man fyller 30? Jag och min man fyller år samma år och med bara en månads mellanrum. Ska vi bo på hotell? Bjuda på fest? Vad ska vi äta, dricka och leka? Har ni förslag? Överös mej med sådana då, tack!!

• Svar på tråden 30-års fest!!!
  • Matheus mamma

Ingen som har fler idéer?

• Matheus mamma

Vad kan man äta för något?

• Mickis74

* Rostbiff
    * Skinka
    * Tjälknul
    * Kassler
    * Lax
    * Räkor
    * Kräftor
    * Crabfish
    * Stort fat med grönsaker, gurka, tomater, sallad, lök, paprika, morötter, zucchini,
    * Stort fruktfat med kiwi, melon, stjärnfrukt, mango, passionsfrukt, banan, äpplen, päron, vindruvor, phyllis,
    * olika sorters ostar
    * potatissallad
    * pastasallad
    * pain rich

• Piri

Har precis haft 30-årsfest för sambon. Den gick av stapeln i lördags.. Vi hade medelhavstema på maten och bjöd på lasagne, franska potatisplättar och en vegetarisk smulpaj som varma rätter. Till det hade vi tomat- och mozzarella sallad, lite charkuterier (lufttorkad skinka och lite korvar), friterade filodegsknyten fyllda med en blandning av fetaost, mynta, paprika och ägg. hade även en stor skål med vanlig grönsallad - isbergssallad, gurka och tomater. Till efterrätt bjöd vi på Tiramisu och Aladdins Drömkaka (som cheesecake ungefär). Senare på kvällen grillade vi majs.

Sambon och hans bästa kompis satte ihop ljudanläggningen med karaoke vilket de flesta tyckte var jättekul! Det blev lite allsång över det hela! Jag hatar karaoke och gömde mig i köket!

På just den här festen var vi ca 50 personer och hade hyrt en lokal. Vi stod för öl, vin och alkoholfri dryck samt likör/konjak/whisky. Övrig dryck kunde gästerna själva ta med om de ville - vilket vi oxå skrev i inbjudan. Som välkomstdrink hade vi bål - både med och utan alkohol. Bålskålarna fick stå framme hela kvällen eftersom vi under andra fester märkt att det är något gästerna går och dricker av under hela kvällen.

Vi har fått jättemycket positiv feedback i efterhand! Folk har ringt och tackat för en trevlig fest med god mat. Många har speciellt gillat att vi INTE hade kallskuret och potatissallad. Det uppskattades väldigt att vi bjöd på "riktig" mat..

Blev kanske lite långt. Men eftersom vi precis haft festen så har jag den i färskt minne! (Var dessutom nästan nykter...)

• Matheus mamma

Tack så jättemycket för svaret Piri. Vad bra att det var så utförligt skrivet. Ett tema var ju faktiskt jättesmart. Vi brukar själv bjuda på bål, men på barnens födelsedagar -och alkoholfri! Men det verkar vara poulärt till vuxna med om man häller i lite alkohol. Ca 50 pers tycker jag också verkar lagom. Kom alla ni bjöd? Bjöd ni bara gemensamma vänner eller bjöd ni jobbarkompisar och grannar med? (Funderar hur jag ska begränsa det så det inte blir för många). Och barn, fanns det barn med på festen? Vad kan man hitta på till dem isåfall? Jag har också funderat på hyra en lokal i närheten som är tillräckligt stor. Karaoke hatar jag med (är allderles för stel!). Men några lekar som Blåkråka tipsade om verkade roliga.

• Piri

Vi hade bjudit 80 personer. Blandat släktingar, vänner, grannar och en del av sambons kunder (han har egen firma) som vi umgås med privat. Men då räknade vi med att alla inte skulle kunna komma och att vi kanske skulle hamna på 50-60 personer.

Vi hade inkluderat barn i inbjudan, men de allra flesta valde att skaffa barnvakt eller bara stanna en liten stund om de hade små barn med sig. För de lite större barnen/tonåringarna hade vi en xbox med som kördes upp på storbild och såp kunde de spela lite spel. Samma storbild användes sedan till karaoken. En av sambons mostrar är tokig i karaoke och hon bröt isen rätt bra så att väldigt många vågade gå upp å sjunga! Att de flesta valde välkända låtar bidrog till allsången och gjorde att det blev en helt enorm stämning!

Bålen vi gjorde är den här (räckte alldeles lagom under hela kvällen, vi hällde bara bort lite grann..)

Rosébål
    9 dl koncentrerad jordgubbssaft
    6 liter rosévin (vi tog den allra billigaste sorten)
    3 liter Russian Water (ungefär som tonic, fast rosa i färgen)
    6 paket frysta jordgubbar
    Is
    Allt utom isen och bären blandades ihop hemma under dagen i en 10 liters dunk. På festen hällde vi upp i bålskålen och tillsatte is och bär. Sedan var det bara att fylla på under kvällen.

Gjorde även en alkoholfri variant men hälften så mycket.

4,5 dl koncentrerad jordgubbssaft
    3 liter Sprite
    1,5 liter Russian Water
    3 paket frysta jordgubbar
    Is
    Samma där.. Allt utom bären och isen blandades ihop hemma.

Bålen gjorde succe!! Hittade receptet på www.tasteline.se där du kan hitta massor av bra tips! Jag tror att det bästa med bålen var att den inte innehöll någon sprit utan var vinbaserad.

Fråga gärna mer om det är något du undrar över!

• Lioness

Hej hej!
    Tjuvläser lite i denna tråden då jag själv planerar min 30-års fest i augusti. Intressant och roligt att få tips & idéer och se hur andra har gjort/tänkt fira sin födelsedag.

Jag har tänkt ha öppet hus på ett mysigt cafe med stor uteterass, då vår lägenhet är alldeles för liten. Jag bjuder in familj och vänner med barn.
    På kvällen tänkte jag ha middag på ett hotell, samma ägare som cafét, men tänkte då låta gästerna betala sin middag själv, kanske bjuda på tårta eller nåt till efterätt.

Vad tror ni om det? Låter det bra eller blir det för tråkigt?

Piri - vad gick ert kalas på totalt?

/Lioness

• Piri

Lioness - har inte räknat på det och vet inte om jag vågar! Men allvarligt talat så hamnade vi kanske på 5000-6000 i faktiska kostnader - alltså vad som verkligen gick åt under festen. Då inräknat lokalens hyra.

Vi köpte tex in massor med öl och vin som inte gick åt, nu blir det istället en billig sommar så sett. Sen köpte jag plastdunkar till bålen som ju finns kvar, precis som en hel del papperstallrikar och plastbestick som inte användes. Jag köpte även saker/matvaror under ganska lång tid. Började köpa papperstallrikar ody redan i januari.

Samtliga varmrätter vi bjöd på funkade att frysa in, så köttfärs till lasagnen köpte jag i februari. Sådana saker gjorde att det inte har känts så dyrt. Jag passade även på att köpa stora mängder läsk när det var erbjudande på Coop och ICA. Samma sak med kaffe. Varor med lång hållbarhetstid kan man ju köpa ganska långt i förväg. Ett bra sätt att sprida ut kostnaderna lite.

• Lioness

Piri - tack för svaret! Jag ska försöka få mitt så billigt som möjligt om nu inte föräldrarna bidrar med en slant...

Känns lite tråkigt egentligen att planera sitt eget, men ändå en trygghet då man vet vad och hur det kommer bli. Svårt också för att andra att planera när jag bor i småland om min familj i stockholm. Får se om dom planerar nåt iallafall...

Jag vill gärna ha tips och idéer på inbjudningskort, hur har ni gjort/ tänkt göra?

`Lioness

• Lioness

Hej igen...

Tycker ni det är fel/taskigt att bara bjuda med en del av gästerna på middagen? Jag hade tänkt "närmaste sörjande" = familjen + dom gästerna som kommer långväga och sover över. Eller ska jag ge det alternativet till ALLA gästerna och dom som vill får komma?

Lioness

Svar på tråden 30-års fest!!!