Hur skriver ni på tangentbordet?
Jag håller på att försöka lära mig att skriva rätt, men det tar tid.
Hur gör ni?
Med rätt fingersättning, så menar jag att man har fingrarna på asdf och jklö och utgår där ifrån.
Jag håller på att försöka lära mig att skriva rätt, men det tar tid.
Hur gör ni?
Med rätt fingersättning, så menar jag att man har fingrarna på asdf och jklö och utgår där ifrån.
Jag hade maskinskrivning på gymnasiet för 100 år sen eller så.. Så jag använder rätt fingersättning utan att titta.
frulan: Vi läste "touch"metoden på gymnasiet och där fick vi minsann en metallbåge över händerna för att inte titta på dem. För att inte titta på skärmen så stängdes den av, alternativt man skrev i ett särskilt program där inget visades förrän man var färdig med sitt dokument.
Jo, just det, jag tittar alltså inte på mina händer, men jag brukar se på skärmen när jag skriver, jag menar; var annars skulle jag titta? ;)
Med fel fingersättning, men utan att titta
När vi skulle lära oss i skolan hade jag redan utvecklat min egen variant (jag håller händerna på sdfg och hjkl istället, d.v.s. ett steg in mot mitten). Min lärare tyckte det var "fel" så jag var tvungen att skriva mina skoluppgifter på det "rätta sättet" trots att jag var mycket långsammare då.
Det spelar väl ingen roll hur man gör så länge det går snabbt och man inte behöver titta på fingrarna hela tiden?
(haha, fortfarande lite irriterad på min lärare märker jag)
Annat skrev jag. Använder tre fingrar på varje hand men märkte precis att jag ju använder lillfingret också! Utgår egentligen från rätt fingersättning men ramlar ifrån... Smygtittar på tangenterna men inte alltid...
Fel fingersättning - utan att titta. Lite egen komponerad fingersättning...
rätt fingersättning utan att titta....
Har rätt fingersättning, kan skriva utan att kolla, men det går snabbare om jag tjuvkikar ibland.
Tryckte på annat
Det hela beror nämligen på vilket humör jag är på
Jag har lärt mig Touch-metoden i skolan, hade till o med dessa program på datorn hemma
MEN jag använder sällan/aldrig lillfingrarna så det är en modifierad version av det hela
Jag kan skriva utan att titta, men i mellanåt tittar jag ändå speciellt när jag är trött eller har ont i huvudet Har jag ont i huvudet så kollar jag endast ner i tangentbordet för att jag inte klarar av ljuset från skärmen
*snacka om FL-skadad*
Det jobbigaste är väl när man sitter med ett barn i knät
Då blir det att skriva med en hand Lärde mig detta när jag ofta satt o ammade framför datorn, fort går det
Dock så skriver jag bättre när jag inte kollar i tangentbordet
Sällan det blir stavfel då
bockade för "annat" eftersom jag använder alla fingrarna men inte korrekt fingersättning, och jag tittar oftast på både skärm och tangentbordet efter många års chattande är jag nästan lika snabb som en med korrekt fingersättning men det blir såklart fel ibland
Rätt fingersättning utan att titta, om jag inte har lillan i knät förståss, då blir det med den handen som är ledig