• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Mary Bell

jag rökte också och gör så fortfarande....och inte skäms jag precis.

• Anonym (I know)

Har inte läst hela trådet men igår fick jag höra att en bekant som röker och är höggravid har gått med lunginflammation och haft svår astma..är inte det ett stort STOPP signal som kroppen ger då? Barnet kan aldrig må bra inne i magen och jag vet...det är hennes problem!!!

• Anonym (suck)

Mary Bell, det är ju synd att du inte ens har vett att skämmas över det. Och att du erkänner det dessutom...! Tycker du att du är tuff eller nåt? Går du på högstadiet, eller?

Läs texterna ovan. Menar du att du frivilligt utsätter dig själv och ditt/dina barn för något sådant?! Du är nog inte smartast i världen, precis.

• Anonym (T)

*suck* visst d e inte bra o röka.. varken för barnet eller en själv.. men d e väl ändå upp till var o en o ta sitt egna beslut utan att folk ska hacka på alla rökare? har man vart rökare i 10-20-30 år tex e d inte så jävla lätt o bara sluta rätt upp o ner!! tror dom flesta som röker när dom e gravida e medvetna om att d inte är bra för varken barnet eller dom själva men d e ändå deras egna beslut om dom vill sluta eller inte!! alla får faktiskt inte sluta heller.. pga att du kan riskera missfall m.m om du e en inbiten rökare.. ja vet flera stycken som fått d rådet av sin bm för dom stressar upp sig för mycket när dom försöker sluta... men visst.. dom har trappat ner...
    ja tycker heller inte d ser bra ut när en gravid människa röker... men ja håller d för mig själv ist för o göra påhopp som vissa här gör!!!

• Anonym (suck)

Anonym (T), läs lite, lite längre upp i tråden så ser du vad jag menar. Många verkar totalt omedvetna om vad de riskerar, och man blir fan mörkrädd. Sen har jag också givit tips om en suverän bok, så det är minsann konstruktiv kritik jag ger också, och jag har INTE sagt att det är lätt.

Läs bättre innan du yttrar dig nästa gång, men nu har jag i alla fall sagt mitt i den här tråden.

• Envis som en mulåsna

Men kära medmänniskor....att hålla på med en massa propaganda som visar o skriver hur farligt det är att röka o framför allt att det är farligt att röka under graviditeten....what is the point?!

Ärligt talat finns det ngn i vårat avlånga land som inte vet hur farligt det är? för gud skull det står ju med bostäver stora som jag vet inte vad på paketen.

Jag menar inte att var elak verkligen inte, men EMPATIN människor vad finns den o det sunda förnuftet. Har man aldrig rökt vet man inte hur svårt eller lätt det är att sluta röka o då kan man inte säga "det är bara att sluta" vad f*n rent utav sagt vet du om det.

De som har rökt o slutat, KALAS, hjälp då andra o kritisera inte.

Jag undrar bara vad syfte är med att dömma folk, få dem att känna sig ännu mer illa tillmods, känna sig som värdelösa människor? Är det schysst?

Om en gravid kvinna röker o vill sluta hur bäst hjälper man henne?

1. kör upp en massa jä*la propaganda i ansiktet på henne, spåttar henne i ansiktet o säger att hon är skam för den mänskliga rasen.

2. ger en hjälpande hand, frågar om man kan göra ngt för att gör processen lättare, stöttar, finns till hands m.m.

.

Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna

Oh en sak till....säg inte "vem tänker på barnet" för obviously så tänker denna TS på sitt barn o i andra trådar jag har läst där TS förtvivlat ber om hjälp tänker på sitt barn men vet inte hur de skall sluta.

Livet är inte så jäkla svart o vitt som mång här o ute i verkliga livet verkar tro att det är.

Livet är jävligt tufft, orättvist o fruktansvärt jobbigt ibland o de tiderna behöver folk empati, stöttning som ger den inrestyrkan att förändra sin situation; de behöver inte bli ner trampade och ihjäl kritiserade.

Höggravid och kattokig
  • Anonym (T)

envis som en mulåsna:
    faaan va bra skrivet!!! håller me dig fullt ut!!!

• alexix

envis som en mulåsna:

Bra skrivet ...håller med dig fullt ut!!

Ni får kalla mig för BajjaMajja =)
  • Anonym (duuum..)

Jag röker och är gravid. Å jag skäms enormt mkt för det!!!
    Mår skitdåligt och har enorma skuldkänslor!!!
    Har trappat ner och vissa dagar röker jag inte alls å vissa max 4 men jag vill verkligen lägga av för barnets skull!
    Vet bara inte hur för vissa dagar "övertalar" min hjärna mig... Jag är en svag och korkad människa när det gäller rökningen...
    Å att höra hur dålig man är mm hjälper inte alls!!!
    Är nu nere i att röka max 3 dag/v. och ska kämpa bort det helt..

Ville bara lätta mitt dåliga samvete.. hoppas ok.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----