• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Mary Bell

idiblom: menar du att man blir psykiskt labil om ens föräldrar röker? finns det vetenskapliga belägg för det? *nyfiken*

synd att så många med starka åsikter inte pallar låta bli att vara anonyma..varför?

• MEJG

det är ju upp till var och en vad dom vill utsätta sitt (ofödda) barn för.
    vill rökare ta riskerna så är det upp till dom.
    samma sak med andra som utsätter sin bebis för andra farliga saker.
    visst kan man tycka att det är rätt eller fel.
    men sen tror jag att dom flesta rökare vet innerst inne att det är skadligt och att det är därför det blir så mkt ångest när folk ifrågasätter det hela.
    jag har själv en kompis som rökte under graviditeten och vad kan jag göra annat än att låta henne bestämma över sitt liv, hon är ju en vuxen människa.
    sen att jag slutade röka samma dag som jag plussade hör ju inte till saken, det var MITT val.
    JAG vill inte utsätta mitt barn för onödiga risker,
    det är så många risker man inte kan styra över så dom jag kan styra över gör jag gärna det med.

tack för mig./Mariah

• Anonym (:o))

Mary Bell:
    Man är anonym av många olika skäl. Vissa för att man blir påhoppad i sitt eget krypin ibland om man råkar säga något som inte passar vissa. Det är min orsak.

Jag vill återigen understryka att jag inte är ute efter att hoppa på ALLA rökare, bara de som skiter i sitt barn och alla fakta och storröker vidare. *hopp hopp*

Kan man inte sluta helt utan måste ha 1-2-3 cigaretter per dag så är det helt okej ur min synvinkel. Huvudsaken är att man tar sitt lilla barns liv på allvar och ger det en chans och verkligen försöker åtminstone trappa ner. Man tappar hakan när vissa röker minst ett paket om dagen och verkligen tror att det inte skadar barnet, men samtidigt undviker alkohol, mögelostar och annat man heller inte ska inta under en graviditet. Att se till att barnet ständigt får för lite syre och därmed kan få en hjärna som inte utvecklas tillräckligt är alltså bättre än att riskera listeria (som drabbar typ 1 gravid per år)?

• saga o kevin

förstår att ni är anonyma ,´för det är rätt så hårda ord  och påhopp angående detta..

Spöket
  • idiblon

Jag verkar inte vara den enda med koncentrationssvårigheter osv, som har haft rökande förälder. Jag har sett rökande förälder -> barn med psykisk labilitet och koncentrationssvårigheter etc så pass mycket att jag är övertygad om sambanden.

• saga o kevin

övertygad.. ok.. men du vet väl att adhd kan man få fast man inte röker dom jag känner som har barn med adhd har inte rökt .

Spöket
  • Anonym (rökare)

envis som en mulåsna: det du skrivit är det bästa!! Tack för de orden. Mkt klokt talat, och skulle alla tänka som dej vore det nog mkt enklare att sluta för många. Stöttande är vad människor som försöker sluta röka behöver. Inte en massa påhopp och utdrag ur olika skrifter som kommer från ickerökare som inte vet vad dom pratar om.
    En cigg innehåller över 4000 olika gifter så nog vet jag vad det innebär att röka.
    Ett tips till alla gravida rökare är: när du tar fram en cigg för att tända den, tänk då efter. Behöver du tända just den ciggen? Kan du hoppa över den och ta nåt annat istället? Pröva så ska ni se att ni fort kommer ner i antalet cigg per dag. Oftast röker man fast man kunde varit utan just den ciggen. Jag är inte gravid nu så jag talar om mej själv i detta fall.

• Anonym (:o))

saga o kevin: Är jag mindre anonym om jag visar upp en presentation där det står att jag är 29 år och bor i Mellansverige? Kanske visar upp en bild på min katt och mina barn? Skulle det göra någon skillnad i argument? Tänk om jag haft en utförlig presentation men ljugit ihop min livshistoria? Då skulle jag fortfarande vara lika anonym. Vad skulle vara skillnaden mellan Anonym och ett användarnamn som länkar till en generell presentation?

Jag är anonym för att jag vill slippa folk som inte kan argumentera i forumet utan ger sig på mig i mitt krypin. Men jag kanske är mer trovärdig om jag reggar ett fejkkonto och använder när jag ska diskutera?

Eller vill du ha ett personnummer så du kan identifiera vem som säger vad?

Förstår heller inte varför jag aldrig någonsin får någon som argumenterar emot mig. Det måste väl finnas något argument som förklarar varför vissa tycker det är okej att röka gift men inte dricka alkohol eller äta mögelost under en graviditet? Eller varför man röker obehindrat tills barnet är fött då man går ut på balkongen istället "av hänsyn till barnet"?

Eller gills mina frågor inte bara för att jag är anonym?

• saga o kevin

ANONYM(:O))...???????????????????? FATTAR INGET.. skrv inte till dig.. utan till MARY BELL

jag skev ju att "JAG FÖRSTÅR ATT VISSA ÄR ANONYMA" vad är fel då ??????

Spöket
Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----