• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (:o))

envis som en mulåsna:
    Visst håller jag med dig, det finns många gravida rökare som faktiskt vill sluta och verkligen försöker. Jag gör mitt bästa för att peppa dem och förstår att det inte är så enkelt. All heder åt dem, men samtidigt blir jag så förbannad på de som faktiskt blundar för fakta och tror att allt skadligt bara händer DEM och inte barnet och fortsätter röka bara för att de inte VILL sluta.

"Det är mitt val, jag röker hur mycket jag vill"

Javisst, men det sker ju på någon annans bekostnad. Någon som inte kan försvara sig. Så fort barnet är ute ur magen så ska det skyddas mot allehanda faror, då röker man "av hänsyn" ute på balkongen istället, men i magen går det bra att långsamt kväva det dagligen. Det är DET som jag blir så förbannad på! Att vissa inte ens har vett att FÖRSÖKA dra ner på antalet cigg per dag eftersom de anser att det är deras frihet och deras val.

Om en gravid röker så är det hennes val och ingen som ska bry sig, men om en mamma slår sitt barn då? Eller ger ett spädbarn alkohol? Eller lämnar det ensamt hemma en hel dag utan tillsyn? Det är ju fortfarande hennes val. Då blir det ramaskri plötsligt. Varför ska just rökning accepteras som mammans val när inte annan misshandel gör det? Bara för att det inte är olagligt? Bara för att barnet inte ännu är fött? Det betyder väl inte att det inte lider för det?

Barnmisshandel utan ånger är alltså det som retar mig. Detta är inget påhopp på de tappra blivande mammor som verkligen försöker och gör sitt bästa för att minimera lidandet för sitt barn i magen. Detta är ett påhopp på de som skiter i det...

• Envis som en mulåsna
    Anonym (duuum..) skrev 2006-04-28 13:06:18 följande:
    Jag röker och är gravid. Å jag skäms enormt mkt för det!!!Mår skitdåligt och har enorma skuldkänslor!!!Har trappat ner och vissa dagar röker jag inte alls å vissa max 4 men jag vill verkligen lägga av för barnets skull!Vet bara inte hur för vissa dagar "övertalar" min hjärna mig... Jag är en svag och korkad människa när det gäller rökningen...Å att höra hur dålig man är mm hjälper inte alls!!!Är nu nere i att röka max 3 dag/v. och ska kämpa bort det helt..Ville bara lätta mitt dåliga samvete.. hoppas ok.
    Tycker inte du skall vara så hård mot dig själv. Det är väll en jätte bra bedrift att ha gått från att vara en enorm vanerökare kan jag tänka mig till att inte röka alls vissa dagar o sedan röka 3 st andra dgr.

Försök att inte trycka ner dig själv för det hjälper dig inte, att säga till dig själv att du är dum gör skulden ännu värre o då är sannolikheten att du röker mer eller oftare.

Titta dig själv i spegeln varje morgon, le o säg att idag är en bra dag idag skall jag inte röka o råkar du då göra det så döm inte dig själv. Imorgon är en ny dag.

Uppskatta dig själv o det du har lyckat göra, belöna dig själv de dagarna du inte röker med ngt gott att äta eller en bio dagen efter eller ny tröja eller ngt sådant.Skrattande
    Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna
    Anonym (:o)) skrev 2006-04-28 13:13:54 följande:
    envis som en mulåsna: Visst håller jag med dig, det finns många gravida rökare som faktiskt vill sluta och verkligen försöker. Jag gör mitt bästa för att peppa dem och förstår att det inte är så enkelt. All heder åt dem, men samtidigt blir jag så förbannad på de som faktiskt blundar för fakta och tror att allt skadligt bara händer DEM och inte barnet och fortsätter röka bara för att de inte VILL sluta. "Det är mitt val, jag röker hur mycket jag vill"Javisst, men det sker ju på någon annans bekostnad. Någon som inte kan försvara sig. Så fort barnet är ute ur magen så ska det skyddas mot allehanda faror, då röker man "av hänsyn" ute på balkongen istället, men i magen går det bra att långsamt kväva det dagligen. Det är DET som jag blir så förbannad på! Att vissa inte ens har vett att FÖRSÖKA dra ner på antalet cigg per dag eftersom de anser att det är deras frihet och deras val. Om en gravid röker så är det hennes val och ingen som ska bry sig, men om en mamma slår sitt barn då? Eller ger ett spädbarn alkohol? Eller lämnar det ensamt hemma en hel dag utan tillsyn? Det är ju fortfarande hennes val. Då blir det ramaskri plötsligt. Varför ska just rökning accepteras som mammans val när inte annan misshandel gör det? Bara för att det inte är olagligt? Bara för att barnet inte ännu är fött? Det betyder väl inte att det inte lider för det?Barnmisshandel utan ånger är alltså det som retar mig. Detta är inget påhopp på de tappra blivande mammor som verkligen försöker och gör sitt bästa för att minimera lidandet för sitt barn i magen. Detta är ett påhopp på de som skiter i det...
    Helt klart finns det de som röker som skiter i vilket, o tro mig jag begriper inte heller det hur man inte kan bry sig.

Men som jag sa i en annan tråd om just detta. Vad skall vi göra åt det? skall röka medans man bli gravid bli olagligt? vad skall då straffet vara? fängelse, böter, att man blir ifrån tagen sitt barn när det väl är fött?

Jag försöker inte vara fräck utan bara undrar om vi inte skall försöka med bästa meddel att hjälpa gravida rökare hur skall vi då straffa dem istället så att de på det sättet inte kan röka?
    Höggravid och kattokig

Anonym (duuum..)
    Det är jättebra att du trappat ner och verkligen försöker! Om du inte klarar att bli helt rökfri så är det kanske inte hela världen, huvudsaken är att du försöker och verkligen drar ner på antalet onödiga cigaretter. Du är ju redan på god väg! Belöna dig själv med något gott när du lyckas och ta nya tag de dagar du misslyckas.

Lycka till!

Envis...

Precis, där är dilemmat. Man kan inte straffa en alkoholist för att han är beroende av alkohol, detsamma med rökare. Stöd och hjälp är det enda man kan ge, under förutsättning att hjälpen tas emot. Men när man blir förbannad på att människan bara viftar bort allt och struntar i sitt barn vill man istället straffa med hårda ord, kanske för att få människan att vakna upp och tänka till. Det finns INGEN som INTE kan sluta röka, det är bara extremt svårt för vissa. Så länge de inser att de behöver hjälp och verkligen försöker så är det ju inte fel.

Man känner sig så maktlös när man ser en gravid kvinna stå och bolma cigarett på cigarett och tycka att det inte skadar någon annan än henne själv. Med sin inre "röntgensyn" kan man riktigt se hur lilla bebisen kippar efter luft.

Och som du säger, man kan inte göra något åt det annat än att försöka upplysa, hjälpa och stödja.

• Mary Bell

suck: nej, jag går inte på högstadiet. Synd att du är så omogen att du tolkar mitt inlägg som ett uttryck för coolhetskomplex...jag vet att det är dåligt och jag är inte stolt över det men jag skäms inte för mina laster, om du kan förstå?

• idiblon

Att man kommer med hårda ord betyder inte att man dömer, däremot så är det så att livet är hårt och jobbigt och man kan inte bara skita i allt och flyta vidare. Röker man så har man något problem, MEN man är inte en dålig människa för att man har problem. Man är inte elak för att man säger sanningen ibland, är någon svag och tar det på det sättet så är det just för att den personen är svag och tar åt sig. Livet är tufft, get over it.

• Envis som en mulåsna
    Anonym (:o)) skrev 2006-04-28 13:25:41 följande:
    Envis...Precis, där är dilemmat. Man kan inte straffa en alkoholist för att han är beroende av alkohol, detsamma med rökare. Stöd och hjälp är det enda man kan ge, under förutsättning att hjälpen tas emot. Men när man blir förbannad på att människan bara viftar bort allt och struntar i sitt barn vill man istället straffa med hårda ord, kanske för att få människan att vakna upp och tänka till. Det finns INGEN som INTE kan sluta röka, det är bara extremt svårt för vissa. Så länge de inser att de behöver hjälp och verkligen försöker så är det ju inte fel. Man känner sig så maktlös när man ser en gravid kvinna stå och bolma cigarett på cigarett och tycka att det inte skadar någon annan än henne själv. Med sin inre "röntgensyn" kan man riktigt se hur lilla bebisen kippar efter luft. Och som du säger, man kan inte göra något åt det annat än att försöka upplysa, hjälpa och stödja.
    Men det är just det jag inte tror på Anonym :o....jag hör vad du säger o jag håller med jag tror alla kan om de bara får rätt hjälp (oavsätt om det är att sluta röka, gå ner i vikt eller vad det kan vara).

Det jag inte håller med dig om är att nedtryckningar eller hårda ord som du säger hjälper. Det är sk negativ uppmuntran du pratar om. Det höll min pappa på med med mig när jag var yngre o rå mobbad. Han trodde det skulle hjälpa o ge mig den inre styrkan jag behöve för att skita i mobbarna. Men ack så fel han hade.

Negativ uppmuntran stärker inte en plågad andes självförtoende eller får dem att se eller höra ngt bättre; det driver dem bara ännu längre ner i fördärvet o ger dem ännu sämre självförtoende. De kan mkt väl tänka så här tillslut: "Varför ens försöka, det går ju inte ändå, jag är ju kass som inte kan sluta helt så som kreti o pleti gjorde".
    Höggravid och kattokig
  • idiblon

Dessutom, när någon är villig att erkänna att han/hon har ett problem så är jag den siste att inte räcka ut en hand för hjälp, men när en idiot inte gör annat än försvarar rökningen så ska den ha sig en känga, så är det bara.

• Envis som en mulåsna
    idiblon skrev 2006-04-28 13:38:32 följande:
    Att man kommer med hårda ord betyder inte att man dömer, däremot så är det så att livet är hårt och jobbigt och man kan inte bara skita i allt och flyta vidare. Röker man så har man något problem, MEN man är inte en dålig människa för att man har problem. Man är inte elak för att man säger sanningen ibland, är någon svag och tar det på det sättet så är det just för att den personen är svag och tar åt sig. Livet är tufft, get over it.
    Håller med man är inte elak om man säger sanningen ibland, men man kan säga sanningen på ett elakt sätt.

Där med menar jag att man får välja sina ord om man verkligen innerst inne vill hjälpa ngn.

Med andra ord var försiktig så man inte fortsätter sparka på en människa som redan ligger ner.

Tänk så här: vem är våran värsta fiende? i allt vi gör menar jag. Jo VI SJÄLVA, det finns ingen som dömmer oss så hårt som vårat inre jag.
    Höggravid och kattokig
Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----