Anonym (:o)) skrev 2006-04-28 13:25:41 följande:
Envis...Precis, där är dilemmat. Man kan inte straffa en alkoholist för att han är beroende av alkohol, detsamma med rökare. Stöd och hjälp är det enda man kan ge, under förutsättning att hjälpen tas emot. Men när man blir förbannad på att människan bara viftar bort allt och struntar i sitt barn vill man istället straffa med hårda ord, kanske för att få människan att vakna upp och tänka till. Det finns INGEN som INTE kan sluta röka, det är bara extremt svårt för vissa. Så länge de inser att de behöver hjälp och verkligen försöker så är det ju inte fel. Man känner sig så maktlös när man ser en gravid kvinna stå och bolma cigarett på cigarett och tycka att det inte skadar någon annan än henne själv. Med sin inre "röntgensyn" kan man riktigt se hur lilla bebisen kippar efter luft. Och som du säger, man kan inte göra något åt det annat än att försöka upplysa, hjälpa och stödja.
Men det är just det jag inte tror på Anonym :o....jag hör vad du säger o jag håller med jag tror alla kan om de bara får rätt hjälp (oavsätt om det är att sluta röka, gå ner i vikt eller vad det kan vara).
Det jag inte håller med dig om är att nedtryckningar eller hårda ord som du säger hjälper. Det är sk negativ uppmuntran du pratar om. Det höll min pappa på med med mig när jag var yngre o rå mobbad. Han trodde det skulle hjälpa o ge mig den inre styrkan jag behöve för att skita i mobbarna. Men ack så fel han hade.
Negativ uppmuntran stärker inte en plågad andes självförtoende eller får dem att se eller höra ngt bättre; det driver dem bara ännu längre ner i fördärvet o ger dem ännu sämre självförtoende. De kan mkt väl tänka så här tillslut: "Varför ens försöka, det går ju inte ändå, jag är ju kass som inte kan sluta helt så som kreti o pleti gjorde".