• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • amswart

Marlene78; det är konstigt faktiskt att man inte kan ta emot råd när man röker... Jag va faktiskt likadan när det gällde att sluta röka förr i tiden. Va som en grinig snorunge och drog i mig mer av skiten istället för att "visa dom". När jag nu fick reda på att jag va gravid fanns det inga ursäkter längre. Hejdå till ciggen och öppna dig för alla råd som folk har att ge. Det är så självklart så jag förstår verkligen inte varför en del ska göra det till ett så stort problem. Jag slutade iof att röka när jag väntade min son för dryga 3 år sedan men började igen efter amning och så, har inget försvar till varför jag va så blåst, men nu blir det andra bullar och jag hoppas att fler gravida rökare tar åt sig och att man kan starta en sluta röka tråd istället där folk är ÖPPNA för råd och förändringar.

Kram

• pusselbitar
    Anonym (5omdan) skrev 2006-07-14 22:31:57 följande:
    Pusselbitar: "Att "välja" att röka är ju som att önska sitt barn illa?"Varför komma med sådana sjuka påståenden? Det finns väl inga gravida som önskar sina barn illa! Välj dina ord och sparka inte bara rakt ut!
    Jag valde mina ord mycket väl!
    Men om ni inte vill era barn illa så sluta rök, sök hjälp. Men säg inte att det är för svårt att sluta för så är inte fallet. Jag kunde inte leva utan mina cigg förrut. Trodde aldrig att jag skulle kunna sluta röka men gav mig faan på att göra det innan vi började inseminera. Jag slutade av en enda anledning, för mitt barns bästa. Och idag är jag rökfri. Du säger att det inte finns några gravida som önskar sitt barn illa, men varför fortsätter ni röka då? Egentligen är det så enkelt, sluta rök. Stoppa bort alla undanflykter.
  • Anonym (arg)

Jag förstår vad du menar med att min BM sa så. Jag gick dit enbart för att FÅ HJÄLP förra gången, men det var svaret som jag fick. Och jag tycker att det är fel att hon säger så, JA. Och det är inte enbart till mig hon sagt det, har en väninna som har samma BM och hon sa exakt samma sak till henne... Så jag vet inte om hon är rökare själv lr vad det är...
    Men jag  hålller med dig om att det hon sa är fruktansvärt fel av henne och säga.
    Men tror att hon inte ville stressa upp mig när det gäller rökningen och att jag ska må ännu dåligare av det. eftersom barnet känner av hur mamman mår psykiskt.

Gick på anti depressiva när jag vart gravid, och när jag var till läkaren så ville jag sluta med dom. Men blev tillsagd att fotsätta att äta dom under graviditeten, på grund av att om jag skulle få ett "bakslag", så skulle bebisen må dåligare av det än vad den gör av att jag äter medicinen...

Kan säga av alla dom jag träffat under den här graviditeten (läkare, psykologer, Bm o.s.v)
    Så säger alla samma sak. Mår man dåligt psykiskt så är det det värsta för barnet...
    Sen vet jag inte... jag kanske har träffat "FEL" sorts läkare.....

• Anonym (arg)

MARLENE:

Hur gjorde du för att sluta röka när INGENTING fungerade? och du inte fick stöd från varken din BM eller din Läkare då?
    När du genom vissa cigg gråter dej igenom, men ändå inte Kan sluta, och du förstår inte varför?

• Anonym (arg)

amswart

Jag önskar att alla var lika starka som du, när det gäller det. speciellt jag.
    Men om du hade varit i den situationen jag är i nu, så skulle du se att det inte är så lätt.. vart ska jag vända mig och få hjälp när varken BM eller läkaren ger mig nått stöd?????

• amswart

Hej TS. Är det "bara" rökningen som är ett problem för dig, eller är det en massa runtikring? Om du har det väldigt stressfyllt runt om dig skulle jag råda dig till att se över din situation och försöka få det lite lugnare. Det jag gjorde sedan va verkligen att tvinga mig själv att se bilder (i mitt huvud då) av mammor som blåser rök på sina spädbarn, på det lilla krypet i magen som inte kommer någonstans oavsett hur mycket h*n skulle vilja p.g.a att mamma är beroende. Sedan köpte jag Allen Carrs bok (han rekomenderar att man väntar med att sluta röka tills man har läst färdigt boken) och skaffade mig en stickning. Genom lite tankeändringar och den boken behövde jag inte hjälp från någon och om jag klarade det så gör du det oxå... du måste bara verkligen vilja. Jag håller tummarna för det bästa och peppar järnet här hemma på att det funkar för dig om du bestämmer dig. Om du vill diskutera så är det bara att skriva till mig så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig. Kram

• Anonym

Jag var rökare i ca 6 år innan jag blev gravid...
    SLutade direkt..

Tror att dom som fortsätterinte bryr sig lika mycket...

Om dom verkligen hade gjort det så hade dom slutat.
    Jag tycker att barnet går framför allt..

dom som röker under graviditeten är själviska...

Sorry.. Men man har ett val..sluta eller fortsätta..
    Man gör det som är viktigast...

• amswart

Bryr sig om bäsen och graviditeten tror jag att ALLA gör, rökare som ickerökare. Jag håller med om att det är själviskt att röka trots graviditet men ibland är det grymt svårt att sluta. Om man inte får nån hjälp nånstans ifrån och om man fastnar i nåt slags tänkande att det inte är nån idé för det funkar ändå inte så behöver man hjälp och jag tycker verkligen att bm och läkare ska ta och skärpa sig på den fronten och inte ge såna idiotiska råd som dom hade gett till TS.

• Marlene78

Anonym(Arg)

Jag tar jättegärna och pratar med dig om hur jag lyckades och vad du kan prova. Men jag vill inte vara kvar på den här tråden pga en massa påhopp både här och i min gb.

Om du vill kan du skriva till mig så kommer jag att svara och att stötta dig precis så mycket du vil och så mycket det krävs..

Då kan jag även ge dig min mail adress så kanske vi kan ta det via msn...

LYCKA TILL VÄNNEN!!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----