• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • evaviola

Annsophie: Ja, du har rätt om att det inte är bra att banta när man väl är gravid, men att det aldrig är fel att sluta röka när man är gravid. Just därför så borde det bli bättre info på något sätt om övervikt just INNAN man försöker bli gravid.

Jag tror inte att problemet i sig angående rökning är info INNAN man blir gravid, för det ser/hör man ju överallt. Problemet är nog att det är svårt att verkligen klara av 9 månader utan cigg, personligen så har jag svårt att fatta att jag är gravid. Känner inget i magen och känner heller inga stormade lyckokänslor över att vara gravid, känner ingen samhörighet med "saken" som finns på ULbilderna.

• AnneSophie

evaviola

"Känner inget i magen och känner heller inga stormade lyckokänslor över att vara gravid, känner ingen samhörighet med "saken" som finns på ULbilderna."

Bara en fundering...
    Kanske är det så att du medvetet stänger av de känslor som antagligen finns därinne eftersom du vet vad varje cigg potentiellt gör?
    Förnekelse är ju en av människans starkaste drifter.

• LillaLulla

pusselbitar - åh... tänk på alla livsfaror föräldrar utsätter sina barn för, dagligen... Avgaserna i luften i en storstad, risken att sätta något i halsen...

• evaviola

pusselbitar: Ja, visst skulle en förälder garanterat bli anmäld om man resonerade så när man tex misshandlade sitt barn. Det jag menar när jag skriver att jag inte tar åt mig av kritiken är att redan vet vad för skador det kan göra på ett foster (för mig är det skillnade på foster och födda barn) och att ingen som kritiserar mig kommer att kunna stötta mig om något skulle gå fel. Därför är kritken för mig inte ett bevis på att folk faktiskt bryr sig om just MITT foster, utan mest till för att säga sin åsikt. Lite luddigt.....

• evaviola

Annsophie: Nja, tror jag inte. Jag kände inget speciellt i början heller, och då rökte jag inte och var inte det minsta sugen på en cigg heller.

• evaviola

Annsophie: JAg tror snarare att det är så uppförstorat med graviditeten. Man ska vara lycklig, känna värsta modersinstinkter, sväva på rosa små moln och se allmänt helig ut när man är gravid. Gör man inte det så är man a)deprimerad b)oönskad gravid c)inte riktigt funtad i huvudet och förtjänar inte att vara gravid.

• AHöst

Oj, evaviola, jag maste erkanna att det kanns otroligt tungt att lasa vad du skriver nar man sjalv har fatt ett par missfall och maste ga och fa hjalp att behalla en graviditet. Jag hoppas du kanner att det ar verklighet snart, att kanslorna for det lilla livet kommer och att du klarar av att sluta eller trappa ner med rokningen.

• LillaLulla

evaviola - du glömmer: man ska leva på ett visst sätt, låta bli att äta viss mat, sova på en viss sida och GÖRA DET MED ETT LEENDE PÅ LÄPPARNA - annars älskar man inte sitt barn.

• evaviola

Ahöst: Tack för dina kloka ord, som du kan skriva trots att du känner som du känner. Jag hoppas oxå att känslorna kommer snart och att det ger mig det lilla xtra för att verkligen sluta röka.

JAg hoppas oxå att ni kommer att få er efterlängtade bebis (vet inte om du är gravid nu eller inte) och att allt går bra med er!

• evaviola

Lillalulla: Hmm, javisst ja, det glömde jag ju!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----