• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • pusselbitar

Varför ser ni rökande gravida det som ert eget val att röka under graviditeten? Det är ju som att säga att jag väljer att ge mitt barn gift men det ska alla andra strunta i ... ?
    Att "välja" att röka är ju som att önska sitt barn illa? Inte funkar det väl att gå och hoppas att man är en av dom som får ett barn som inte tagit skada av rökningen? Att jämföra rökning med att äta opastöriserad ost eller att äta vakuumförpackad skinka är väl att gå till överdrift?

Vad har era barn för talan i detta? Varför går inte deras hälsa framför allt annat?

• Anonym (5omdan)

Pusselbitar: "Att "välja" att röka är ju som att önska sitt barn illa?"

Varför komma med sådana sjuka påståenden? Det finns väl inga gravida som önskar sina barn illa! Välj dina ord och sparka inte bara rakt ut!

• Marlene78

Om man röker mer av att läsa en sådan här tråd, varför är man inne och läser här då?
    Och att skylla sin ökade ångest på oss ickerökare och våra åsikter ang gravida rökare är bara larv. Lägg inte er ångest på oss!!
    Vi stoppar inte cigaretter i munnen på varken er eller era bebisar! Det gör ni själva. Att ni får reaktioner då ni hittar alla möjliga och omöjliga orsaker till varför det är OK att röka gravid, tex at ni´känner nån som rökt och fåt friska barn eller dra in en massa andra farligheter.... Ni får räkna med att när ni gör detta på 2000 talet med forskning och hjälpmedel så sparkar vi rakt ut!

Det finns inget vi köper när det kommer till ursäkter. Jag skulle gärna hjälpa och ge stöd till en gravid som vill sluta,men jag´harinte sett någon rökare här som Vill sluta!
    Bara ursäkter till varför man röker..

Varsågod och kom med er kritik och era åsikter, jag är medveten om att ni nu blir pissförbannade...

• AnneSophie

Anonym (arg)

"jag har sökt hjälp på MVC men fått förklarat för mig att om jag slutar 1-2 månader innan barnet föds så hinner det återhämta sig i magen. Jag vart förvånad själv över att höra en BM säga så... men det var svaret jag fick.
    Hon tyckte inte att jag skulle stressa, utan hon menade att det oftast bara förvärrar saken"

Ja, jag förstår helt och hållet att du blev förvånad. Och kanske borde du lita på din egen instinkt (din förvånade känsla då) och faktiskt inte lyssna på din BM.

Japps, du läste rätt... INTE lyssna.
    För hon har fel.
    Och det är förunderligt, och kanske också skrämmande i mitt tycke, att en BM just sitter och hittar på "egna sanningar" som inte kan förankras någonstans.
    Ärligt, be om källhänvisning nästa gång din magkänsla säger "Va?".

Jag vet inte varför en del BM gör på det där viset. Kanske är dom rädda för konflikter eller att stöta bort den gravida mamman om dom inte är på hennes sida oavsett vilka märkligheter hon hittar på.
    Oavsett bakomliggande anledning så är det sorgligt att en BM ljuger en gravid kvinna upp i ansiktet istället för att göra sitt förbannade jobb och tala om läget.
    Sanningen är inte alltid bekväm nej, och den är sannerligen inte alltid populär... Men det är fortfarande sanningen.
    Snacka om att göra någon en björntjänst dock.
    Kanske kan man kalla sådana BM för "curling-barnmorskor".

• amswart

Marlene78 håller med dig i det mesta men tro mig; det finns MÅNGA rökare som vill sluta, men dom syns inte.

• Marlene78

amswart: Ja, men det är synd. För om de bad om hjälp så kanske man som ex-rökare kan vara ett stöd....

• amswart

Absolut. Finns inga bättre rådgivare än de som har varit med om det själva.

• Marlene78

amswart:
    Ändå blir de bara asförbannade då man skriver här. Som om man var helst okunnig och blåst..
    Istället för att använda den erfarenhet som vi alla besitter tillsammans med massor av olika stilar och sätt att sluta röka. Men alla bortförklaringar och ursäkter gör en bara arg!!

• AnneSophie

Anonym (5omdan)

"Pusselbitar: "Att "välja" att röka är ju som att önska sitt barn illa?"

Varför komma med sådana sjuka påståenden? Det finns väl inga gravida som önskar sina barn illa! Välj dina ord och sparka inte bara rakt ut! "

Hmmm av ren nyfikenhet... Vad är ett sjukt påstående i det Pusselbitar skriver. På sätt och vis är det ju faktiskt helt...sant.

En mycket enkel jämförelse...

En mamma röker en cigg och blåser ut röken så att den hamnar i ansiktet på sin lilla bebis. Bebisen hostar, får svårt för att andas. Mamman menar att hon inte kan hindra sig. Att röka är ett sådant starkt behov, helt okontrollerbart och mamman blir så stressad om hon inte får röka och att barnet råkar sitta ivägen för hennes rök kan faktiskt inte hjälpas.
    Hon måste röka.

När man röker under graviditeten är det precis samma sak som att blåsa ut röken i sitt barns ansikte, eller tom värre...det är som att stoppa en cigg i bebisen mun.
    Det finns ingen skillnad.
    Allt du drar i dig passerar mer eller mindre rakt över till bebisen.
    Oavsett hur arga rökare blir så är det en ypperlig jämförelse.
    Det gör ont att fundera på och jag vet också att reaktionerna brukar bli ilska och otrevligheter. Men det är så det är.
    Sanningen har en tendens att krypa under skinnet på en. Och den gör ont.

Så...
    Om man seriöst skulle överväga att sätta en cigg i sitt barns mun när bebisen väl är född, ja då ska man absolut fortsätta röka under graviditeten också. För då är man ju ändå helt oförbätterlig.
    Skulle man inte kunna se sig själv och bebisen med varsin cigg vid köksbordet så ska man nog lägga av fortare än kvickt.

Och ja...
    Om du hade sett en mamma som gav sin bebis en cigg att röka...vad skulle du göra?
    Reagera? Vända bort huvudet?
    Tror att de flesta av oss skulle reagerat starkt och mamman skulle säkerligen blivit anmäld till Soc med en undersökning som följd.

Så är det när barnet väl är fött. Finns registrerat och med ett personnummer.
    Men när det är i magen, och inte syns och inte har ett namn och nummer, då är det en annan femma.
    Snacka om hyckleri på hög nivå.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----