• calle555

Cold reading

Vad är cold reading?

Vilka använder cold reading?

Hur känner man igen cold reading?

Finns det några bra exempel på cold reading?

Är cold reading kanske bara en myt?

... och så vidare. Kort sagt: I den här tråden diskuterar vi cold reading.

PS
    Ett svar på den första frågan finns här: sv.wikipedia.org/wiki/Cold_reading
    DS

• Svar på tråden Cold reading
  • calle555

Esterella:

"... som gör det klockrent."

OK, ge några exempel på klockrent mediumarbete då. Gärna ur programmet Det okända.

• Hugofelicia

Calle555:
    OK, ge några exempel på klockrent mediumarbete då. Gärna ur programmet Det okända.

Tyvärr så har jag inte bandat alla program ur Det okända men jag har en klock ren en här som du inte kommer att tro på

Seans med Terry:
    Terry pratar med en ung kille i publiken ålder 21-25år.
    Utan en enda fråga så säger Terry:
    Din pappa är här.
    Du har köpt en ny bil.
    Det är en fläck på pasagerar sätet.
    Du har ett eget föraetag.
    Du kommer att få ett telefon samtal från USA.
    Du har hål i en tand.
    Du kom hit för att du inte tror på medium men önskade att pappa skulle komma och överbevisa dej.
    Du har potensial att stå här på cenen som jag gör en dag.

Jag kommer i håg detta extra mycker efter som jag har skrivit till dej (privat) och fått tipps om hur jag ska lysna och kolla efter teken på cold reading.
    Denna killen var den första som han fick kontakt med i publiken och det blev så att det etsades fast i mitt minne. Häpnads väckande.
    Jag hade ju ingen bandspelare med mej som du sa. Synd synd!!
    Ångest över det för det hade varit intresant hur du hade analyserat det.

• Hugofelicia

Calle555:
    Medium: En av er i familjen har sett dem.
    Medium: Har någon av er sett något?
    Medium: (väntar)
    Mamman: Ja (nickar)
    Medium: Det är du som sett dem. (pekar på mamman)

Men det var väl lågt gjort.
    Håller med Estrella där. En vanlig fråga.

Bättre kan du allt

• aud

Hugofelicia
    Jag har läst (tyvärr kommer jag inte ihåg var) att de har spioner utsända i köerna innan programmet ska börja. De pratar med publiken och luskar reda på vem de vill prata med och vad som hänt i deras liv (De låtsas vara publik de med). När de får reda på namn gör de även en snabb research. De använder sig av snäckor så han "mediumet" kan tjuvlyssna.

Jag tror också på övernaturliga saker och är öppen. Men jag är även väldigt skeptisk (som tur är) och han den där på TV tror ajg inte på för en sekund.

• Hugofelicia

aud: Tanken slog mej med. Så jag var då så tyst som jag kunde och då jag stog i kös aså var det mäst snacket om Terry som jag hörde men jag har ju inte super hörsel. Sen stog terry och tog e mot oss alla så någon snäcka i örat hade han då inte. Vi såga han hela tiden tills han gick upp på cenen så det fans inte tid för research.
    Men man vet ju aldrig.

• aud

han tog nog ut den när han skulle träffa folk, eftersom det ser ganska underligt ut.
    hur köper man biljetter till programmet? Dyker man bara upp?

• mamma legolina

Välkommen tillbaka Calle555, hur tokigt det än låter så har jag faktiskt saknat dina inlägg Sen att vi har helt olika uppfattningar är ju en annan sak

Enda sättet att få en vän är att vara en
  • biomedbonus

Om jag möter ett medium i min gamla lgh det där spökade , väldigt mycket.

Och medium säger:Jag känner en kvinna,

Skulle jag då svara , Nej det har jag aldrig upplevt!

Då kan detta medium ämdra sig säga ,:men der är en kvinna men även en man och mannens kraft är den som domenera.

Då skulle jag be detta medium gå sin väg.
    för jag vet dock så pass mycket och är även så pass medial att sånt tjafs , ser man igenom.

Man vet när det är äkta och naturligtvis finns cold readning, det använs av många människor , inte bara falska medium , utan även av  de som vill sol och våra på andra marknader.

• calle555

Neelah:

"Tyvärr så är just medialitet och andars existens något som man inte kan mäta med tillförlitliga metoder ännu, ..."

Varför kan man inte det? En så tydlig förmåga som Terry Evans och andra uppvisar på TV, storseanser och så vidare borde vara en baggis att testa.

Exempelvis kan man låta Terry Evans läsa av 20 dolda sitters. Dessa sitters ska sedan bland de 20 inspelade läsningarna försöka hitta sin egen. Hur bra Terry Evans (eller du?) lyckas beror på hur många sitters som prickar in just sin egen sittning.

• calle555

Esterella + Hugofelicia:

"En vanlig fråga."

Absolut inte. Terry frågar vem som sett spöken för att han ska veta vem han ska gå vidare med. Jag säger ju att cold reading är uppenbart så snart man inser hur det fungerar.

Svar på tråden Cold reading