• calle555

Cold reading

Vad är cold reading?

Vilka använder cold reading?

Hur känner man igen cold reading?

Finns det några bra exempel på cold reading?

Är cold reading kanske bara en myt?

... och så vidare. Kort sagt: I den här tråden diskuterar vi cold reading.

PS
    Ett svar på den första frågan finns här: sv.wikipedia.org/wiki/Cold_reading
    DS

• Svar på tråden Cold reading
  • calle555

Gittis33 + biomedbonus + Esterella:

Andrahandsuppgifter är notoriskt opålitliga. Om ni vill diskutera Terry Evans så föreslår jag att ni ger exempel på hans skicklighet från avsnitt av Det okända.

Det finns andra sätt att fuska än cold reading. Att något inte kan förklaras med cold reading innebär inte att någon är synsk.

• Hugofelicia

biomedbonus/Estrella:
    "Ja mycket skicklig, nästan som att han ...vore...host ..synsk"

Ha ha ha... Jo man kan ju lätt tro det.

"För det endra så borde dom inte kalla sig skeptiker utan motståndare."

Jo det kan man ju lugnt säga att detta ser ut att vara. Då man inte har tagit reda på egen fackta om något som inte är så svårt att kolla upp utan bara ser på tv:n eller det som man läst om så är det lite magstarka kommentarer.
    Jag har varit på en seans med Terry och jag var skeptist som få. Men redan efter den första som han pratade med så var jag häpnad. Jag blev helt stum. Kunde inte tro det jag hörde och såg. Mycket farsinerande.

• biomedbonus

Hugofelicia så spännade att höra

• Hugofelicia

Biomedbonus:
    Jo det kan man säga.

• calle555

Vi livar upp tråden med ett exempel på cold reading från Det okända 8/2-2006:

Terry: Would one of you recognize a lady here who passed with sickness or passed in a hospital not so far or not long ago?

Dottern: (vänder sig mot mamman) Mamma? Tant Anna?

Mamman: Men henne kände inte .. (skruvar lite på sig)

Terry: Did anyone of you know a lady who passed in the spirit .. she went quickly and you couldn't say goodbye to her?

Mamman: Yes (suckar, tvekande kroppsspråk)

Terry: I want to go to Berra again .. I trying to separate them here.

• calle555

Och en månad senare den 8/3-2006 i Det okända när Tery besöker en nattklubb i Söderhamn:

Terry: There's a lot of stuff going on in here.

Självklart vet Terry om att det hänt saker på förhand. Varför skulle de kalla dit Det okända om de inte trodde att det spökade?

Terry: There has been violence in here.

Det är en NATTKLUBB. Jeez.

Terry: He's making a joke ... he's making a joke.
    Terry: He tells me you've either just been doing something with you car or you've been thinking about changing you car.
    Olle: Mmm, yeah! (nods, looks a bit surprised) Yeah.

En man i Söderhamn som äger en nattklubb har med stor sannolikhet bil. Han har med stor sannolikhet antingen gjort något med den eller funderat på att byta ut den. Så är det liksom med bilar.

• Hugofelicia

Calle555:
    8/2-06 Vad menas med cold reading där då?
    Jag känner inte till avsnittet.
    Kanske du kan utvekla det lite i handlingen?

8/3-06
    Det som var lite farsinerande i detta av snitt var att mannen eller minet som de sa spökade här på klubben var vid liv då Terry var där.
    Men dom sa att det var minnet av händelsen som drev energin till platsen eller liknande.
    Sen att det kunde vara cold reading eller inte så var det ganska så farsinerande att alla som jobbade där kände av samma otäcka känsla i samma hörn av klubben. Och att skräpet som killen sopade i hop hade spridit sej i lokalen.
    Och ljudet i trappen.
    Kan du ta med konversa tionen med killen och Terry då han får fram att killen brukade sjunga på cenen så får jag se hur många frågor Terry stälde till killen innan han fick fram det.
    Vore ju toppen.

• calle555

Hugofelicia:

Terrys cold reading är så uppenbar den 8/2 att jag inte riktigt förstår din fråga. Terry ställer breda, luskande frågor för att få reda på om någon närstående kvinna nyligen dött. Kan cold reading bli tydligare än så?

Vad avser den dansande killen från Söderhamn (8/3) så behöver man inte vara hjärnkirurg för att gissa att en pigg, hip-hop-ig DJ(?) någon gång dansat loss på nattklubbens scen. Det krävs inga frågor där utan Terry kan lugnt påstå det rakt av med hög sannolikhet för en träff.

• Hugofelicia

Calle555:
    Dansa ja men sjunga?
    Det är det inte så många killar som vill. Kolla bara då det är Kareoke kväll på pubb kvällarna villka det är som står på cenen.
    Inte ens med lite alkohål så brukar dom stå på cenen och joddla.
    Har du monologen mellan Terry och killen?

• Hugofelicia

Calle555:
    Ho ho hur går det med min efterfrågan?

• calle555

Hugofelicia:

"Ho ho hur går det med min efterfrågan?"

(s)T: And then he tells you have been standin up here. (pointing to scene, looking at Michel and Olle)
    (s)T: (nods slightly) You have. (points, probably at Michel)
    (s)T: ... pretending to sing.
    [CUT: Michel, closeup]
    (s)M: (nods) mm-mm (looks uncomfortable)
    [CUT: Terry]
    (s)T: (mumbling, then smiling) And this is something you do when you think no one is watching, or? (looks at Michel and smiles)
    [CUT: Michel, closeup]
    (s)M: mm-mm (nods a lot and smiles)
    [CUT: Olle]
    (o)T: He's telling me all you secrets.

Jag tar tillbaka att det inte var cold reading. Terry är verkligen skicklig på att känna sig fram med små delfrågor, och ibland märker inte ens en förhärdad skeptiker som jag hur det gått till förrän jag tittar riktigt noga.

Terry frågar sig fram till en hemlighet han absoluut inte kunde veta något om och leverar på slutet ett uttalande om att det är andarna som talat. Klockren cold reading. Igen.

• Gittis33

Man får då säga att de som använder cold reading är skickliga.

• Hugofelicia

Calle:
    Man tackar så mycket.
    Det var ju inte så mycket frågor där eller så mera rak fackta från Terry men det beror väl på hur man vill vinkla det eller vad man tror på eller hur.

Som jag ser det med den här monologen så ger Terry ut fakta som killen konstaterar bara.
    Men allt är ju relatift eller hur?

• calle555

Hugofelicia:

Lite tydligare för din skull då.

Har du stått uppe på scenen? Ja!
    Har du låtsats sjunga där? Ja!
    Har du gjort det när ingen ser? Ja!

Och så till sist kommer konstaterandet att informationen kommer från andarna, trots att det är Michel själv som precis svarat på frågorna.

Det som är svårast att förstå är hur Terry kan hålla sig för garv när han säger "He's telling me all your secrets."

• Hugofelicia

Calle555:
    Nä men vänta lite nu.
    you have been standin up here (ingen fråga)
    You have ... pretending to sing. (ingen fråga)
    And this is something you do when you think no one is watching, or? (Den här kan man se som en fråga.)

Plugga på engelskan lite kanske?

"Det som är svårast att förstå är hur Terry kan hålla sig för garv när han säger "He's telling me all your secrets."
    Du svarar på det själv.
    (looks at Michel and smiles)
    Han kunde inte hålla sej för skratt.

• calle555

Hugofelicia:

Det måste inte stå ett frågetecken för att det ska bli en fråga ur ett cold reading-perspektiv. Det räcker att slänga ur sig ett påstående om en person och sedan titta på personen. Om personen nickar eller liknande stämmer påståendet. Ser personen tveksam ut så stämmer det inte.

Svar på tråden Cold reading