• calle555

Cold reading

Vad är cold reading?

Vilka använder cold reading?

Hur känner man igen cold reading?

Finns det några bra exempel på cold reading?

Är cold reading kanske bara en myt?

... och så vidare. Kort sagt: I den här tråden diskuterar vi cold reading.

PS
    Ett svar på den första frågan finns här: sv.wikipedia.org/wiki/Cold_reading
    DS

• Svar på tråden Cold reading
  • Neelah

Sådana (eller liknande) tester har ju gjorts många gånger på många olika medier med bra resultat, men de har ändå inte accepterats av den "vetenskapliga" världen - antagligen för att det är svårt att förstå och det som är svårt att förstå upplevs ofta som skrämmande och det som är skrämmande tar man avstånd från.

• Hugofelicia

aud:
    Japp det är inget förköp. En helt vanlig kö. Jag gick dit en timme i förväg och satte mej på en gång för att få så bra plats som möjligt men det var redan halv fult så det blev inte första parkett. Ska du gå?

• calle555

Neelah:

"Sådana (eller liknande) tester har ju gjorts många gånger på många olika medier med bra resultat, ..."

Har du någon referens?

"... men de har ändå inte accepterats av den "vetenskapliga" världen - antagligen för att det är svårt att förstå och det som är svårt att förstå upplevs ofta som skrämmande och det som är skrämmande tar man avstånd från."

Vetenskapen är inte det minsta rädd. Att den givit uppphov till atomvapen torde vara bevis för det. Nej i stället är det så att om ett helt nytt fenomen som står i strid med det mesta av allt man tidigare trodde sig veta upptäcktes så skulle den vetenskapliga världen KASTA sig över det. Det luktar nämligen nobelpris lång väg.

• calle555

Wynja:

"Jag har varit på storseans med Terry en gång och han var väldigt petig med just detta... Ingen fick säga något till honom endast svara kort och konsist om han frågade något. Han ville inte ha den minsta informationen utifrån och påpekade det ofta under seansen."

Precis så gör Terry också i Det okända, d.v.s. han SÄGER att han inte vill ha någon information, men det han GÖR är bombarderar folk med frågor och får han inget svar så lirkar han fram det med "förstår du?" Detta borde göra dig misstänksam Wynja. Mycket misstänksam.

• calle555

Gadget:

'Kolla på "Seance" med Derren Brown och "Messiah" med Derren Brown.'

Jag måste erkänna att jag inte sett någon av dem. Kommer de att visas på någon kanal här i Sverige eller finns de att köpa på DVD?

• Neelah

Jag vet att CIA har stött sådan forskning och även använt sig av mediala personer. Även polisen och USA:s militär använder sig av mediala personer och varför skulle de göra det om det inte fungerar? Här i Sverige finns för närvarande en proffesur för parapsykologisk forskning i Lund och jag har sett en forskningsrapport från USA där de använde sig av kontrollgrupper (en grupp mediala personer och en grupp som inte hade dessa förmågor) och där såg man tydligt att de som var mediala klarade testerna mycket bättre än de som inte var mediala. I den testen fick inte "läsaren" sitta i samma rum som de personer h*n "läste av" och h*n fick inte heller träffa personen h*n "läste av". Jag har sökt på nätet efter den rapporten, men eftersom jag inte kommer ihåg på vilket universitet forskningen gjordes så har jag inte lyckats hitta den ännu.

• Hugofelicia

Neelah:
    Mycket intresant. Synd att internet kan vara så stort i bland.
    Vore ju mycket spännande läsning.
    Jag ska ut och lusta lite jag me.
    Men nu ska jag meditera lite....

• calle555

Neelah:

"Jag vet att CIA har stött sådan forskning och även använt sig av mediala personer."

CIA är fullt av personer som tror på andar.

"Även polisen och USA:s militär använder sig av mediala personer och varför skulle de göra det om det inte fungerar?"

Polis och militär är fulla av personer som tror på andar.

"Här i Sverige finns för närvarande en proffesur för parapsykologisk forskning i Lund ..."

Så bra. Jag tycker att Terry Evans, Elisabeth Lannge och andra medium som varit med i Det okända ska ringa Etzel Cardeña på stört. Deras tydliga förmågor som de visat upp i TV gång på gång torde vara enkla att testa.

"... och jag har sett en forskningsrapport från USA där de använde sig av kontrollgrupper (en grupp mediala personer och en grupp som inte hade dessa förmågor) och där såg man tydligt att de som var mediala klarade testerna mycket bättre än de som inte var mediala. I den testen fick inte "läsaren" sitta i samma rum som de personer h*n "läste av" och h*n fick inte heller träffa personen h*n "läste av". Jag har sökt på nätet efter den rapporten, men eftersom jag inte kommer ihåg på vilket universitet forskningen gjordes så har jag inte lyckats hitta den ännu."

Är det månne Gary Schwartz vid University of Arizona du menar?

'The Afterlife Experiments describes a program of experiments described in four reports using mediums and sitters. The studies were methodologically defective in a number of important ways, not the least of which was that they were not double-blind. Despite these defects, the authors of the reports claim that their mediums were accessing information by paranormal means and that the application of Occam?s Razor leads to the conclusion that the mediums are indeed in contact with the departed friends and relatives of the sitters. Schwartz?s demand that the skeptics provide an alternative explanation to their results is clearly unwarranted because of the lack of scientifically acceptable evidence. A fifth report describes a study that was designed to be a true double-blind experiment. The outcome, by any accepted statistical and methodological standard, failed to support the hypothesis of the survival of consciousness. Yet the experimenters offer the results as a "breathtaking" validation of their claims about the existence of the afterlife. This is another unfortunate example of trying to snatch victory from the jaws of defeat.'

www.csicop.org/si/2003-01/medium.html

• Neelah

Nej, det är inte Gary Schwartz jag menar, för forskningen jag syftade på utfördes av en kvinna.

Svar på tråden Cold reading