• Kejo

Hur fungerar Healing?

Hej alla,
    Jag undrar om det finns någon här som kan berätta lite om healing. När använder man healing? Används det "bara" till själsliga sjukdomar, eller även till mer konkreta besvär?
    Någon som utövar själv?
    Någon som blivit behandlad?

Har alltid haft en positiv syn på healing men skulle vilja ha lite mer kött på benen innan jag genomgår en behandling.
    Hoppas att någon härkan berätta något, det är så svårt att sålla information då man Googlar

• Svar på tråden Hur fungerar Healing?
  • Danbala

karatelinda:
    > Det är ju bara vanlig energi som flyter i energibanorna i
    > kroppen. Ja, t.o.m. Bad Sector har en massa energi i sin kropp.
    > Det handlar ju bara om att hjälpa energin att flyta bättre, om
    > den stannat av eller "klumpat ihop sig" på nåt ställe. (Iofs, om
    > energin stannar av i kroppen så lär man inte vara speciellt
    > levande..) Konstigare än så är det ju inte!

Men det finns inga som helst vetenskapliga bevis på att det fungerar såhär. Att ordet "energi" används gör det snarast ännu suspektare från min synvinkel sett. Det har genom tiderna kallas för en massa andra saker (obalans i kroppens vätskor, magnetiskt fluidum och annat) men varit ungefär samma sak. Att kalla det för energi gör det inte mer verkligt.

• JessicaB

Danbala: Jag förstår itne ritkigt vad du har emot ordet energi? har du ett bättre förslag på vad vi ska kalla det för husfridens skull då?
    Men det spelar väl egentligen ingen roll, för vad vi än bröttar vad vi varit me dom så komemr du itne tro på det ändå elelr hur? och det är okej! Man ska vara skeptiker med. Annars skulle det bli trista trådar.

• Danbala

JessicaB:

Åh, jag har inget emot rodet energi om man talar om energi. Alltså, det jag tycker känns suspekt är att man väljer att byta beteckning på något till något som verkar mer vetenskapligt (samtidigt som man förkastar vetenskapen som alltför stelbent). Det rimmar liksom dåligt för mig att vilja tillskansa sig vetenskapliga termer samtidigt som man säger att vetenskapen saknar det som krävs för att mäta de krafter, flöden, m.m. man påstår finns.

Jag får bara en känsla av att det är ett sätt att ge sig själv en mer tillförvitlig fasad.

Vad man _ska_ kalla det för? Ja, det som det har hetat tidigare, kanske? (Vilket väl är olika för olika former av healing - qi, ki, prana, (universell) livskraft, etc.)

• JessicaB

Danbala: Jag tror att skälet tilla tt vi använder ordet energi är för att folk lättare ska förstå. ordet qi osv vet itne alal vad det är, men visst har du rätt, det är ju det som vi pratar om. Ordets livskraft borde faktiskt vara bästa att använda egentligen. Jag ska genast sluta med energi! Ska försöka i alla fall.

• karatelinda

Danbala,

qi betyder ju energi om man översätter det. Så, ja - därför kallar vi det för energi, för att det heter det.
    Att kalla det för kroppsvätskor? Ursäkta att jag småler för mig själv.. Kroppsvätskor rinner knappast i energibanorna.. dom är nog lite för små för att sånt ska rymmas där..
    Ursäkta mig, men vet du alls VAD det är vi pratar om nu..
    Det känns som att du kanske är på ett helt annat spår än oss här.

Fast jag "kallar" det för energi (som det enligt min tro fortfarande heter, jag pratar inte om nåt annat än qi/ki heller så) så gör jag det inte för att få det att låta mer verkligt.. Jag är nöjd med att jag själv vet vad jag håller på med. Behöver inte övertyga nån annan om att det är rätt o att det finns o så. Min egen kunskap räcker bra för mig.

Och klart det är bra att du är skeptisk. Alla sorters människor behövs ju som sagt.

Men när jag trycker på en punkt på en annan person och får henne att svimma (vilket jag enbart har kunskap till, inget jag sysslar med dock) så är det nog inga kroppsvätskor som blir i obalans tyvärr..

• karatelinda

Jag ska kanske tillägga, att det översätts till energi inom budon ialla fall där jag första gången stött på kroppens energibanor (och inom akupunkturen), eller kroppsvätskor eller vad det nu sen var..

• JessicaB

Karatelinda: Bra skrivet. Varför skrev inte jag så? Det är ju så jag menade egentligen. *S* tack för att vi har dig.

• Danbala

karatelinda:

Ah, jag talade mer om medicinsk historia och ursprung. Att idéer om att sjukdomar och dålig hälsa berodde på obalans i kroppen är gamla värre, fast då var det vätskor det gällde. Långt senare mesmerismen med magnetiska fluidum (och behandlingstankar som är väldig lika de som ofta beskrivs i healingsammanhang - flöden och "stopp") (och mesmeristerna var några av de första att övergå till elektromagnetiska termer såvitt jag har förstått det).

Jag uttryckte mig fruktansvärt otydligt, p.g.a. att jag lät fingrarna röra sig i sin takt medan tankarna gick en bra bit snabbare - händerna hann inte med! Så jag ber om ursäkt över min enorma slarvighet!

Qi kan översättas med livskraft också. Eller kanske livsenergi, som gör det tydligare än bara "energi" åtminstone, i mina öron.

> Men när jag trycker på en punkt på en annan person och får
    > henne att svimma

ÅHÅ! Är du månne vulcan?

• JessicaB

Danbala: *gapskrattar* Hihi den var bra. Vulcan alltså. men det finsn faktiskt en sådan teknik.

• Danbala

JessicaB:

Det tvivlar jag inte alls på. (Jag fick bara så tydliga bilder av "the Death Grip" för mitt inre, så jag kunde inte låta bli...)

Svar på tråden Hur fungerar Healing?