• Anonym (Osäker)

Kär i lärare

Hej!

Jag har ett jobbigt "problem": jag är kär i min lärare. Han är fjorton år äldre, jag vet att det är ganska stor skillnad mellan oss, men jag tror (är inte hundra men) att det finns ett intresse för mig hos honom, om man säger så. Det är något i hans sätt att se och tala med mig. Problemet är att jag verkligen vill berätta för honom, men får aldrig tillfälle, och jag är för feg för att säga att jag vill prata enskilt med honom. Snälla, är det någon som har något att säga om detta? Håller på att bli galen!!

• Svar på tråden Kär i lärare
  • Poena

Ingen mening att vara negativ men jag tror inte du ska ha några jätteförhoppningar om att det blir något mellan er.. Mycket pga den situation ni befinner er i + ålderskillnaden. Jag tror att man får svårt att bli accepterad i ett yrke som lärare OM man skulle inleda ett förhållande med en 16-årig elev, även om detta skulle ske efter du slutat.. Det kan ju mycket väl vara så att han gillar din personlighet etc men inte tänkt mer än så. Men jag tycker du ska berätta det för honom, om du inte gör det blir det nog lätt så att du kommer gå och tänka "vad hade hänt om...". Men bered dig på att det kanske blir pinsamt och jobbigt, men sån är ju kärleken

• Anonym (Osäker)

Yiskah: Modigt och tsrakt gjort! Tycker hon överreagerade som inte ville veta av dig mer.
    Gorkerina: jag har känt honom i snart fyra år, och jag "vet" att jag är kär. Det är svårt att föklara...

Nej, jag har itne särskilt stora förhoppnnigar, men för mi negen skull måste jag få det sagt. Och enligt mitt tycke spelar åldern itne någon större roll, så länge båda parter vill och tycker samma sak, vilket jag ju ska ta reda på.

• AnniaB

Jag dejtade en gång en lärare, dock efter det att jag gått ut skolan. Vi hade haft en god vänskapsrelation under min gymnasietid och hamnade slutligen på dejt. Det blev inget mellan oss (han hade flickvän, även om förhållandet uppenbart inte var så bra). Idag är han gift med henne och har barn (och jag funderar på om hon finns på FL...)

Det jag vill få fram var att det var kul att dejta honom, men det var nog lika bra att det inte blev nåt. Han var 33 och jag var 18. En rolig erfarenhet var det dock!

Lycka till med allt, du har hela livet framför dig!

• smultronbubbla

Fast i TS fall har ju faktiskt åldern betydelse. När man är 15 är man omyndig, då ska man inte vara tillsammans med någon som är 30. När båda är vuxna kan det däremot få skilja hur mycket det vill.

• linda87

tror nog att det är bättre att ha det som "fantasi"...vet hur ljuv "den" kärleken är men tror inte den är lika ljuv om man agerar på den...

• Anonym (lärare)

Det här är ngt man stöter på som lärare ganska ofta - och inte sällan manliga lärare som jobbar på högstadiet. Har åtskilliga exempel på tjejer (elever) som varit förälskade i manliga kolleger till mig. Jag tror inte det är särskilt troligt att han hyser några känslor för en 16-årig elev. Däremot är det nog lätt att som förälskad elev tolka lärarens beteende lite som det passar de egna känslorna.

Mitt råd är att du behåller din förälskelse för dig själv. Kanske inte vad du ville höra - men den erfarenhet jag har tror jag inte att du har så mycket att hoppas på.

Lycka till och hoppas det går bra för dig hur som helst!

• Gorkerina

Smultronbubbla - Jag vet inte riktigt om ditt inlagg var amnat som svar till mitt, men jag kanske val mig lite traffad sa jag svarar anda...

Som jag skrev till TS sa tror aven jag att ett forhallande mellan henne och mannen i fraga skulle kunna bli problematiskt med tanke pa att det ar sapass stor aldersskillnad mellan dem och det faktum att TS ar sa ung. Mitt svar angaende att man inte skall stirra sig blind pa just aldern hos manniskor var mer som svar till den anonyma 22-aring som tyckte det var saaaaaaa ackligt och aaaaaaldrig skulle kunna vara tillsammans med en 30-aring

• smultronbubbla

Gorkerina

Nej, jag svarade bara rent generellt

Ja, inte är en 30-årig man en gubbe Min fd pojkvän är 30 och han är definitivt ingen gubbe! Visserligen ser han yngre ut, men ändå...

• Gorkerina

Ja visst ar det vansinnigt! Jag narmar mig 30-strecket och kanner mig jatteung, men det verkar visst finnas de som tycker jag borjar bli gumma Och, huuuu! Sambon min ar ju lastgammal - han fyller 40 i ar! *gar och gommer mig* Det ar ju ackligt ackligt ackligt! *ironi*

• Zayna

Blev lite ställd då jag själv jobbar som lärare, men också för att min dotter (snart 15år) var kär i sin franska lärare och trodde på fullt allvar att han var kär i henne också! Hon sa att han till och med hade ringt till henne hemma. När jag fick höra detta kontaktade jag skolan och ville ha ett möte med både rektorn och läraren. Det visade sig att det var hon som hade sökt honom och sagt att det gällde en skoluppgift de skulle lämna in dagen därpå, så han ringde snällt upp för att berätta vad hon skulle göra. Han var alltså bara en för snäll lärare, men min dotter som var upp över öronen förälskad tog det här som kärleks bevis! Han ringde ju upp direkt när hon sökt honom! Sånt som tjejer annars beklagar sig till varandra om att killar inte brukar göra. Det här var lite över ett halvt år sen, och hon är nu kär i en jämnårig kille och jag kan le gott åt minnet, men bara tanken på att en lärare skulle ha flörtat med henne skulle få mig att tappa fattningen totalt! Jag kan inte råda dig i vad du ska göra, men jag hoppas att du tänker dig för, för jag vet att min dotter skäms så mycket för den här läraren att hon lnappt vågar hälsa utan att rodna idag.

Svar på tråden Kär i lärare