• tösamajan

Soleksem?!

Hej hej!
    Jag har, efter att bara varit ute "normalt" i solen, alltså inte solat/pressat, lyckats få massa soleksem både vid nyckelbenen, båda armarna och benen. Jag har haft en top och kjol på mig och bara gått promenad.
    Jag har hört att det kan vara en normal reaktion efter att man varit gravid och fått barn. Någon som har hört eller varit med om detsamma?
    Jag som älskar att ligga och pressa i solen håller på att få ångest nu över att jag eventuellt måste hålla mig i skuggan hela sommaren... *suck*

• Svar på tråden Soleksem?!
  • milla122

jag andvänder ett avkylande zinkliniment eller när det blir mycket en kortisonkräm finns receptfritt på apoteket .

• Emelie22

Har probat kortisonkräm, funkar inte på mina....

• JohannaAxelsson

Inte mina heller. Sen får man ju inte använda kortison dagtid när det är mycket sol ute för då kan du få brännskador i värsta fall och det är ju typ när det är välidigt varmt och soligt som det är som värst, io alla fall för min del

• tösamajan

Fick bekräftat idag av min BVC sköterska att det är soleksem. Hon hade fått likadant efter sina graviditeter och förlossningar *Suck*
    Men hon sa att för henne hjälpte det att hålla sig ifrån den värsta stekande solen och att alltid smörja med solskyddsfaktor. Tror jag ska prova hennes tips. Men först ska de soleksem jag har få försvinna! Sen blir det till att ta det lugnt i solen! Tur att jag ändå måste ha med parasoll till stranden för min dotters skull...

• JohannaAxelsson

Ja om det funkar för dig så ska du vara glad. Min eksem kan tom komma under vintern om det är en solig dag ute och jag blottar händerna. Kan inte ens sola solarium för då sätter det igång men som den soldyrkare jag är så skiter jag i det.
    Vill man vara fin får man lida pin.

• Danbala

Jag har haft soleksem i åtminstone 15 år! Vanlig solskyddskräm har aldrig hjälpt, så jag har varit fullt påklädd i mörka tjocka kläder, och hållt mig i skuggan så mycket som möjligt.

Förra sommaren köpte jag en kräm med SPF 25 som är speciellt för att skydda mot just solallergibesvär - den fungerade mycket bättre än något annat gjort! En eucerinflaska som det står något om "allergy" på. Värd, för mig, varenda öre!

• Danbala

JohannaAxelsson:

Jag trodde inte riktigrt på att det skulle kunna funka, men som sagt, hittills har det gått över förväntan. En flaska kostar väl sådär fånigt mycket som solskydd brukar, säkert uppåt hundringen för de där 150 millilitrarna, men å andra sidan räcker det ju ganska länge (jag har mycket mer än halva förra årets flaska kvar), om man inte måste smörja in precis hela kroppen.

Nu har jag hämtat flaskan från badrummet också - det står
    "Eucerin
    Sun sensitive skin
    Sun allergy protection cream-gel 25"
    på den. (Och lite annat bös. )

• JohannaAxelsson

Ok. Ja då ska jag inhandla en sådan och se om det hjälper. Jag behöver ju bara på mina händer och armbågar då det är där mina eksem kryllar fram

Svar på tråden Soleksem?!