• tösamajan

Soleksem?!

Hej hej!
    Jag har, efter att bara varit ute "normalt" i solen, alltså inte solat/pressat, lyckats få massa soleksem både vid nyckelbenen, båda armarna och benen. Jag har haft en top och kjol på mig och bara gått promenad.
    Jag har hört att det kan vara en normal reaktion efter att man varit gravid och fått barn. Någon som har hört eller varit med om detsamma?
    Jag som älskar att ligga och pressa i solen håller på att få ångest nu över att jag eventuellt måste hålla mig i skuggan hela sommaren... *suck*

• Svar på tråden Soleksem?!
  • bluemountain

glömsk - man slutar aldrig förvånas hur okänsliga vissa kan vara, jag hade nog inte kunnat hålla mig från att släppa ngn spydig kommentar om någon hade sagt så till mig. usch!

• glömsk

Om folk har sån syn på människor så tycker jag synd om dom..Jag gör ingen skillnad på om man är tjock,smal,kort,lång m.m.Jag tycker det är insidan som räknas.Förlåt kanske kom ifrån ämnet lite..

• ming

Glömsk-> OMG! HUR kan man bara med att säga så?! Människan kan ju inte haft mycket vett!
    När jag var liten fick jag alltid bada med t-shirt, men bara för att jag brände mig så lätt. Nu för tiden badar man ju inte så länge, så jag använder inte t-shirt, men inte tror jag att någon gör det för att man skulle vara tjock! Vilken idiot alltså!

• glömsk

Tack !Ni vet hur det är,när man inte tål solen..Folk tror inte det är sant när man säger att man inte tål solen.För det gör ju alla...Natti natti allihopa..sov gott kramizar Lotten

• Danbala

glömsk:

Ja, en del tror att man bara gör sig till! Jag, som är lite sådär "gothliknande" i min stil gillar ju också att vara blek, jag har aldrig som mål att bli solbränd, men samtidigt vill jag ju kunna leva på sommaren också, inte bara kunna vara ute mellan klockan 0100 och 0400 på natten, liksom. Då blir man ju inte gladare av att en del tror att man bara sjåpar sig när man desperat letar parasoll, eller vägrar sitta på oskyddade uteserveringar med dem om man går ut, och så. :-P

• glömsk

Danbala:

Som du skriver det är många som tycker att man sjåpar sig..Men dom som säger så vet ju inte hur det är.Skulle vi träffas så skulle vi förstå varandra..Morrar lite åt människor som tror sig veta...
    Ha en bra dag idag..kram Lotten

• Den där Linn

Tjolahopp!

Gaaah, jag har också soleksem Inte så kul då jag älskar att vara ute i solen. Får oftast bara på undrsidan på underarmarna, ovansida på händera, armveck, mage och knäveck.

• Danbala

Aproåp det så upptäckte jag något på min solkrämsflaska igår. Jag skrattade, både roat och bittert. Det är alltså en kräm speciellt för solallergiker, och ändå har de formulerat sig så på baksidan:
    "Smörj in huden 30 min före solning. Upprepa regelbundet. Undvik att sola mitt på dagen."

SOLNING? Sola!? Pffft. "Smörj in huden 30 min innan du eventuellt exponeras för den otäcka solen." hade känts mindre som ett hån. :-P

• Den där Linn

Hur ofta är regelbundet? När ska man smörja sej igen för att vara skyddad liksom?
    På min flaska står det också "regelbundet" men när är det då?

• Danbala

linn84:

Ja, bra fråga! Man kanske skulle koppla ihop någon anordning som konstant liksom sprayar ut lite ny kräm på ens mest utsatta ställen.... (Så känns det ibland för mig, iaf. )

• Den där Linn

Hahaha

Ja, nåt skulle man ha knåpat ihop iaf! Men jag funderar fortfarande på hur ofta "regelbundet" är. Var 20 min? Var 30 min? En gång i timmen?
    Assvårt att veta ju

• ming

Jag trodde att man rekommenderades att smörja in sig ca varannan timme, oavsett om man är känslig eller inte, och sen varje dag man har badat.

• Den där Linn

Varannan timme?
    Tycker det låter länge emellan gångerna! Haha
    Men så ligger det kanske till, jag har som sagt inte en blekaste aning!

• glömsk

Det är ingen risk att man får soleksem idag iaf...regn rusk fyy vad kallt det är...kram=)

Svar på tråden Soleksem?!