• tösamajan

Soleksem?!

Hej hej!
    Jag har, efter att bara varit ute "normalt" i solen, alltså inte solat/pressat, lyckats få massa soleksem både vid nyckelbenen, båda armarna och benen. Jag har haft en top och kjol på mig och bara gått promenad.
    Jag har hört att det kan vara en normal reaktion efter att man varit gravid och fått barn. Någon som har hört eller varit med om detsamma?
    Jag som älskar att ligga och pressa i solen håller på att få ångest nu över att jag eventuellt måste hålla mig i skuggan hela sommaren... *suck*

• Svar på tråden Soleksem?!
  • ming

Ett tips är ju att köpa klådstillande tabletter. Zyrlex fick jag på recept och det har funkat jättebra, men jag har för mig att den även ska finnas receptfritt.

• bluemountain

det brukar hjälpa med barnpuder för värsta klådan om man inte vill ha på kortison hela tiden.
    Har provat att äta betakaroten tabletter i förebyggande syfte och det funkar på mig men lite eksem och kli är där kvar men inte alls som innan

- danbala, jag ska rusa till apoteket och handla sån solcreme så kanske man blir av med det sista kliet också

• Danbala

bluemountain:

Kan ju som sagt vara värt ett försök. Jag använder ju fortfarande, även med krämen, gärna långärmat mörkt och håller mig i skuggan. Fast utan kräm kan jag få eksem även med de förebyggande åtgärderna... Dumma sol!

• Alcarinque

Jag få alltid massor med solexem på våren/försommaren! För mej hjälper det oftast om jag "grundar" lite i solarium innan jag ger mej ut i solen.I år har det inte blivit något av det så här sitter jag och det kliar!!
    När det värsta gått över kan jag tack och lov sola som vanligt...
    Hoppas ditt oxå ger sej snart!

• bluemountain

men det är ju ändå skönast att sitta i skuggan med en bra bok och sörpla saft när solen steker som värst, eller hur? hi hi hi

• glömsk

Danbala tack för tipset om solcreme..Har haft soleksem sen jag va liten..Alltid fått bada med kläder på..Långbyxor,långärmat,ja eksemen kan komma överallt ..inget kul alls..Om jag har en ljus långärmad tröja på mig i solen får jag prickar/blåsor ändå...fy för solen...Jag vill oxå kunna va ute när det är fint väder...Hoppas ni alla som har eksem inte får en allt för jobbig sommar..kramar Lotten

• Danbala

glömsk:

Ja, simma omkring i svart skjorta är lite tröttsamt...  Jag får, av något skäl, aldrig några problem med benen, så jag får väl vara lite tacksam över det mitt i eländet!

Fast är det "baddags" med polarna ställer jag upp som värdesaksvakt och sätter mig med en god bok under ett träd/parasoll så gärna, så... Räcka ut tungan

• glömsk

Ja det är ju bäst..Men vad man kan bli irriterad på vuxna människor..Vi va&badade vid kusten.Jag fick bada med tröja på..Då va det ett barn som frågade sin mamma:Mamma varför badar hon med kläder på??Mamman svarar:Hon är så tjock så hon vill väl inte visa sig..Då blir man så sårad...Dom kan ta reda på saker innan dom öppnar munnen tycker jag..Visst jag har kilon för mycket men jag gömmer mig inte för det...suck....kram..

Svar på tråden Soleksem?!