Inlägg från: mira |Visa alla inlägg
  • mira

Bebis i Blekinge 3

Stackars oss... alla andra besökare av brunnsparken kommer tro vi är jätteknäppa om vi går runt och sniffar efter vitlöksandedräkt...

• mira

Men av vädret att döma kanske vi inte behöver oroa oss för att inte känna igen varandra. Jag tror inte det lär vara jättemycket folk där som när det solen skiner och det är varmt.

• mira

Ja hoppas det ordnar sig med datorn stumpan82, iaf så att du får ut allt viktigt från hårddisken. Inte kul när diskar kraschar... sist det hände här hade jag slarvat med backupen, men lyckades rädda det mesta efter att ha bråkat lite med hårddisken en stund.

Kul att träffa alla, fast kände väl mest som man pratade med dem man satt närmast. Har väl lite svårt för så mycket folk man inte känner på en gång - blir lite väl tyst då kanske. Men såg att bullarna uppskattades iaf, alltid nåt.

Fast... till en annan gång så är frågan om man ska hålla på och baka en massa, det man har ut mest av det hela är väl ändå att träffas, fika lite och prata? Inte för att jag inte gillar att bjuda på sånt jag gör själv...

• mira

Såg bebis ikväll med, sjöng ju med kören och sen hade vi jättetrevlig avslutning där vi grillade hemma hos körledare, kom precis hem från det här. Vår körkompis som nyligen fått barn var med och lyssnade och grillade och hade med sin lilla plutt. Så liten och söt.

• mira

okej. har själv haft lite hårddiskkraschar... men lyckats rädda en del efter omfattande felkontroller i dosläge... även om många sektorer var skadade. har väl haft tur. för den gången funkade inte backupskivan jag bränt heller.

varför datorer kraschar... eller hårddiskar går sönder... allt mekaniskt/elektriskt går väl sönder förr eller senare. ibland kan en hårddisk hålla i mååånga år och ibland går den sönder första året. ser ju det på jobbet. men där har vi inget viktigt på själva datorerna utan allt sånt ligger på servrarna som det tas backup på.

varför windows kraschar är väl en annan sak om det inte är hårdvarufel - men då kan man iaf få ut sina data från disken.

• mira

man kan rädda även det som finns på första partitionen... så länge man sätter den i en annan dator med ytterligare hårddisk med installation på eller möjligen reparerar windowsinstallationen. men om hårdisken fysiskt är sönder kan det vara svårare eller omöjligt att rädda beroende på felet.

godmorgon förresten. glömde säga det mitt i allt datorprat. jag är datoransvarig/tekniker på mitt jobb därav att jag lägger mig i.

• mira

Man kan komma dit från parkeringen/kiosken med. Bara att gå igenom något staket (?) man ser den iaf från där man ställer bilen om man parkerar vid kiosken.

• mira

jordgubben06: de där tre perioderna per år är gentemot arbetsgivaren - man får bara ändra omfattning av ledigheten tre gånger per år. tex först 100% ledig, sen 75% ledig, sen 80% ledig... om inte arbetsgivare går med på fler ändringar. mot försäkringaskassan finns inget sånt. dvs du kan ta ut hur lite eller hur mycket du vill under bebisens första år. sen efter ett år bör man ta ut 5 dagar i veckan eller jobba och fylla upp till 5 dagar så man får behålla sin sgi.

• mira

så skönt att vi inte behövar handla något idag och slippa trängseln på maxi... ska till syrran och fira midsommar och hon köper all mat och vi bara betalar vår del... lyxigt. lite nubbe och så köpte vi redan igår. och imorgon köper vi en låda jordgubbar eller två bara.

• mira

jag har bara haft en ringsjal, som jag sen sålde. är inte säker på vanliga babybjörnselar... men ergo vet jag att man kan köpa eller sy en babyinsats till. annars tror jag att de rekommenderar ringsjal eller långsjal/elastisk långsjal för så små bebisar.

Svar på tråden Bebis i Blekinge 3