Du måste logga in för att svara i en tråd.

• MissyGBG

Skinksteksrecept

Har köpt en skinkstek men jag vet inte vad jag skall göra med den. Har lite idétorka.
    Är det någon som har något bra förslag.
    Svara gärna snabbt.

• Svar på tråden Skinksteksrecept
  • Storasyrran

Har du lergryta är det bara att krydda lite i botten på den (ingefära, salt och peppar), lägga i steken och sedan krydda ovanpå. In i ugnen i typ 2 timmar. Annars kan man väl göra ungefär likadant fast på ett ugnsfast fat. Det blir jättegod sky i lergrytan att använda till sås. Jag har också testat rutiga kokbokens "Floridagryta", men den var ingen hit, tyckte jag...

• MissyGBG

Äger ingen lergryta. Något annat?

• PuhTiger

Skär den i 1,5 cm tjocka skivor, marinera och grilla!! Supergott!

Skär i grytbitar och laga en god gryta...

Annars är klassisk skinkstek alltid gott. Gnugga in steken med vitpeppar och salt runtomkring, bryn steken runtom i smör i stekpanna. Lägg över i stekgryta. Stek lök, äppelklyftor och häll över steken + lite vatten och kalvfond. Låt puttra någon timma tills steken blir härligt mör. Späd ev. med mer vatten och fond under tiden. Låt vila i stekspadet. Sila av spadet och red med mjöl och späd med grädde. Servera med kokt potatis och grönsaker, ev. gelé. Klassiskt och gott! Man kan även låta katrinplommon puttra med på sidan av istället för/eller tillsammans med - äpplen.

Lycka till!

• lata kocken Johanna

späcka med tex örter och god ost eller torkad frukt

sen steka på så den får fin stekyta runtom åsså in i ungen på 110-150grader tills den är 70-75grader i centrum

servera med en gooood sallad (gärna med mycket frukt i) och tex potatisklyftor, bakad potatis, gratäng
    eller varför inte slänga i lite bulgur, quinoa eller pasta i salladen

• Deej

Jag gillar ju tjälknöl, men det tar ju ganska lång tid. Har inget recept på det heller, men det finns nog lite här o var.

• PuhTiger

Fast tjälknöl brukar man väl göra på älg eller nötstek??? Går säkert på skinka oxå iofs...

• Deej

vi har gjort på skinkstek och det blir riktigt riktigt bra!

• AnnaK

Klassisk Skinkstek
    6 Personer

1 kg Svål och benfri skinkstek
    1 1/2 ts Salt
    1 Krm Vitpeppar
    1 ts Ingefära
    1 ts Paprikapulver

Till gräddsåsen

3 tb Smör
    3 tb Vetemjöl
    3 dl Buljong från tärning
    3 dl Mjölk (standard)
    1 dl Grädde Såsfärg (soya) Salt Peppar

1. Lägg skinksteken på arbetsbänken och gnid in den med salt, pepper, ingefära och paprikapulver. Stick in köttermometern så att dess spets kommer mitt i stekens tjockaste del. Värm ugnen till 175 grader och lägg köttet på galler över långpannan och stek tills termometern visar 85 grader. Tar cirka 2 timmar.

2. Lös upp en buljongtärning (kött) i tre dl vatten i en kastrull. När köttet är färdigt sköjer Du ur långpannen med buljongen.

3. Sätt en kastrill på spisen och fräs samman smör och vetemjöl. Späd med buljongen som Du silar ner i redningen. Tillsätt även mjölk och låt allt koka upp under omrörning. Låt sjuda sakta under minst 5 minuter varefter Du smakar av med grädde, salt och peppar. Färga såsen med lite såsfärg (soya). Skulle såsen få för dålig smak kan Du rädda Dig med lite buljongpulver eller riven buljongtärning.

4. Låt steken ligga några minuter efter stekning. Ta ur termometern och skiva steken. Servera med Din goda gräddSåser, kokt potatis, lättkokta grönsaker och äppelmos.

• AnnaK

Örtkryddad skinkstek

1 kg Skinkstek

5 klyfta Vitlök

1 kruka Basilika

5 kvist Timjan

4 kvist Färsk fransk dragon

4 kvist Koriander

2 kvist Salvia

2 msk Vilt o kantarellfond

4 dl grädde

2 msk soja
    Tillagning:

Krossa vitlöken i en mortel med 1-2 msk havssalt. Lägg i kryddorna efterhand och mosa så det blir en grötig massa om det blir torrt så späd med lite olivolja.
    Smeta in kryddblandningen på skinksteken så att den täcker runt om. Sätt skinksteken i en ugnsform med galler. Stek tills den har en innertemp på ca. 70 gr.
    Vispa ur formen med lite rödvin och sila upp den i en kastrull. Sätt till grädden, sojan, fonden och koka ihop en stund. Red av såsen med lite maizenamjöl, salta o peppra efter smak.
    Skär upp skinksteken och servera med ugnsbakad klyftpotatis och sallad.

• AnnaK

Kinesisk gryta
    Ger 4 portioner.

Ingredienser:

500 g fläskkött, t.ex. skinkstek
    1 gul lök
    1 paprika
    1 burk ananasringar, 550 g
    1 msk vinäger
    1 msk äkta soja
    1 tsk malen kardemumma
    ½ - 1 tsk ingefära
    2 tsk potatismjöl
    ½ dl vatten
    1-2 tsk salt
    1 krm svartpeppar

Gör såhär:

Strimla köttet. Skala och hacka löken. Strimla paprikan. Koka upp 2 dl av ananasjuicen (från burken med ananasringar), vinäger, soja, kardemumma och ingefära i en kastrull.
    Lägg i löken och låt koka någon minut. Lägg i köttet och paprikan och låt grytan koka ca 10 minuter.
    Blanda potatismjöl och vatten. Häll redningen och låt grytan koka upp. Smaka av med salt och peppar. Skär ananasringarna i bitar och blanda ner i grytan strax före servering. Servera med ris och sallad.

• AnnaK

Fredagsfrestelsen

1 Skinkstek,brynes i små bitar..salt peppar.
    Koka köttbitarna i 2-3 dl buljong ca 30 min
    1 purjolök i strimlor
    1 paprika i strimlor

Sås:
    1 msk mjöl
    1 tsk paprikapulver
    1 tsk curry
    1 msk margarin
    2 dl grädde + buljongen som köttet kokade i
    ½-1 pkt paprikaost

Bryn först curry,paprikapulver i margarin,tillsätt mjölet.
    Späd med grädde och buljong och tillsätt paprikaosten och rör tills den smälter till lagomt såsaktigt. Smaka av.
    Lägg köttbitarna i ett ugnseldfast fat.
    Täck med purjolöken och paprikan.
    Slå såsen över och gratinera i 225 grader ca 15 min. Servera med ris och grönsallad.

• AnnaK

pepparfläskgryta

Ingredienser -
    1 kg skinkstek eller fläskfilé
    3 dl grädde
    1 buljongtärning
    1 msk hel rosépeppar
    1 - 2 tsk salt
    1 tsk hel svartpeppar
    2 msk vetemjöl
    3 dl vatten
    kinesisk soya

Gör så här -
    Strimla skinksteken eller skär filén i cm-tjocka skivor.
    Bryn i margarin, i en stor stekgryta, så att det blir en fin yta på bitarna. Strö över vetemjöl och rör om. Häll på buljongtärningen upplöst i vattnet och grädden.
    Krossa pepparen grovt i en mortel och häll över tillsammans med saltet.
    Koka upp under omrörning och smaka av med soya. Låt puttra medan potatisen eller riset kokar klart.

• AnnaK

Plommonnära skinkstek på spett

Ingredienser 1 port.:

1/2 dl ris (10-minuters)
    2 krm gurkmeja
    60-100 g skinkstek eller liknande i tärningar (3 x 3 cm)
    5-6 urkärnade katrinplommon
    1/4-1/2 paprika i bitar
    1 msk soja (gärna Mrs Chengs Japanese Soy)
    1 msk plommonpuré (barnmat)
    Så här gör du:
    Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen. Färga med gurkmejan. Varva köttet med plommon och paprika på spett. Grilla i cirka 10 minuter runt om i grill eller panna. Blanda sojan och plommonpurén till en kall smakstark sås med sälta.

• AnnaK

Skinkstek med viltsmak

1 kg skinkstek
    1 tsk salt
    1 tsk grovmalen svartpeppar
    10 krossade enbär
    1 tsk paprikapulver

3 dl viltbuljong
    1/2 msk krossade enbär
    1/2 msk fransk senap
    1 msk tomatpuré
    1 tsk timjan
    2 msk mörk maizenaredning
    1 tsk soja
    1 tsk socker

1,4 kg potatis
    800 g blomkål eller brysselkål
    salt

1 1/2 dl rönnbärsgelé

Sätt ugnen på 175°. Blanda kryddorna och gnid in steken.
    Lägg köttet i en ugnssäker form. Stek i ugn till innertemperatur 65°. Låt vila i folie 20 min. Skär i tunna skivor.

Koka buljong, enbär, senap, tomatpuré och timjan några min. red med maizena och koka ca 1 min till
    Smaksätt med soja, socker, salt och peppar.

Koka potatis och grönsaker i saltat vatten.
    Servera med gelé

• AnnaK

Skinkstek från Söderhavet

1 kg färsk skinkstek
    salt och vitpeppar

2 gula lökar, skivade
    1 msk flytande matfett
    2 tsk sambal oelek
    2 msk farinsocker
    2 msk ketchup
    2 msk soja
    1 tsk ingefära
    1 krm muskotnöt
    4 msk limesaft
    3 dl kokosmjölk

Tillbehör:
    Rostad kokos, skivade bananer, ananasringar, jordnötter, mango chutney

Bryn steken, salta och peppra. Lägg över i en stekgryta.

Fräs löken i stekpanna och lägg över i grytan. Tillsätt sambal oelek, farinsocker, ketchup, soja, ingefära, muskot och lime. Tillsätt kokosmjölk. Sjud under lock 30 min. Vänd steken och sätt i digital köttermometer. Fortsätt tillagningen till innertemperatur 65°. ta upp och låt vila 10 min. Skiva steken och lägg ner i såsen igen.

Rosta kokosen i torr stekpanna.
    Servera med tillbehören.

• AnnaK

Strimlad skinkstek med apelsinsås och grönsaksröra

4 port

Ingredienser:

500 g finstrimlad skinkstek
    50 g tunt strimlad rotselleri
    4 msk olja
    1 dl koncentrerad apelsinjuice,
    2 dl vatten + 1 grönsakbuljongtärning
    1 msk soja
    1½ tsk maizena + 1½ dl vatten
    1 strimlad purjolök
    2 strimlade selleristjälkar
    1 paprika i bitar
    2 msk pinjenötter/valfria nötter

Tillagningssätt:

Hetta upp en stor stek- eller wokpanna och häll i oljan. Fräs först köttet och tillsätt rotselleri, apelsinjuice, buljong samt soja, rör om ordentligt. Låt detta småputtra i några minuter. Rör ut mjölet i vattnet och red av det hela, ge det ett uppkok. Häll upp detta på ett serveringsfat. Fräs purjo, selleri, paprika samt pinjenötter. Servera grönsaksfräset med nötter vid sidan av och köttet från serveringsfat med ett gott ris till.

• AnnaK

Timjandoftande skinksteksgryta
    6 portioner
    800 g skinkstek
    3-4 tsk färsk timjan, repad
    2 vitlöksklyftor, pressade
    rikligt med nymald svartpeppar
    salt
    2 msk matolja
    1,5 dl kalvfond
    400 g krossade tomater
    1 bit purjolök (ca 100 g), strimlad
    1 ½ msk honung
    rivet skal av en citron

Skär skinksteken i mindre bitar och blanda med timjan, vitlök, svartpeppar och salt. Stek i 2 msk olja ca 2 min. Häll därefter på buljong , tomatkross och purjolök. Salta och peppra. Låt koka i ca 5 min.Tillsätt honung och rivet citronskal. Låt koka ytterligare någon minut. Klyftpotatis är gott till.

Svar på tråden Skinksteksrecept