• Japonica

Hur ofta duschar era stora barn?

Min 10åriga dotter har såånt motstånd till att duscha! Vi har ändå badkar och, ja, varmvatten och så.. men det är såå besvärligt!
    Hon har gympa i skolan 2 ggr i veckan, och då duschar hon, men tvättar inte håret. Annars, förutom dessa duschningar, blir det oftast bara ytterligare en, möjligen två, duschningar med hårtvätt per vecka.

Hur ofta duchar/badar era barn i ungefär samma ålder?

• Svar på tråden Hur ofta duschar era stora barn?
  • Bubbi

Dottern (6 år) duschar varannan dag.

• zigge4ever

Mina barn 8 och 10 duschar varannan dag. Blir det protester påminner jag bara om att det inte är acceptabelt att vara smutsig. Min 10-åring tvättar sig dessutom under armarna varje kväll, helt på eget bevåg.

• LCroft

Min 11-åring duschar varje dag, men han tränar nästan varje dag också. 7-åringen går ca varannan dag.

• Cluedo

Jag har 4 barn och de duschar sig såhär:
    8-åringen, 2 ggr i veckan i skolan, 1 gång på skolans simskola och 1-2 gånger efter gymanstiken hon går på fritiden. Tvättar håret gör hon 1 gång i veckan, ibland har det tom blivit varannan vecka.
    6-åringen duschar i skolan 1 gång samt 1 gång efetr gympan på fritiden. Hårtvätt 1 ggr i veckan.
    4-åringen duschar ca 1-2 gång i veckan. Hårtvätt ca 1 ggr/vecka eller var fjortonde dag.
    3 mån - bad och avtvättning dagligen pga nerbajsning och kräkningar.

jag tror att vi är alldeles fö renliga här i Sverige. Därav fler allergiska barn och eksembarn...
    Menar inte att barnen ska vara loriga, men att duscha för mycket är nog inte hhelr bra.
    Det beror ju på åldern förstås och hur pass smutsig man "blir" om dagarna.

• SweetStarAngel

Äldsta dottern 6 år badar och tvättar håret varje dag.

Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigt
  • SweetStarAngel

Då måste ju håret vara lortigt, tvätta varannan veckaFörvånad

Cluedo skrev 2007-02-22 13:13:24 följande:
    Jag har 4 barn och de duschar sig såhär:8-åringen, 2 ggr i veckan i skolan, 1 gång på skolans simskola och 1-2 gånger efter gymanstiken hon går på fritiden. Tvättar håret gör hon 1 gång i veckan, ibland har det tom blivit varannan vecka.6-åringen duschar i skolan 1 gång samt 1 gång efetr gympan på fritiden. Hårtvätt 1 ggr i veckan.4-åringen duschar ca 1-2 gång i veckan. Hårtvätt ca 1 ggr/vecka eller var fjortonde dag.3 mån - bad och avtvättning dagligen pga nerbajsning och kräkningar.jag tror att vi är alldeles fö renliga här i Sverige. Därav fler allergiska barn och eksembarn...Menar inte att barnen ska vara loriga, men att duscha för mycket är nog inte hhelr bra.Det beror ju på åldern förstås och hur pass smutsig man "blir" om dagarna.
    Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigt
  • shantii

Har just upptäckt att min nioåriga dotter har börjat lukta svett under armarna så nu blir det till att duscha varje dag i stället för varannan .

• traztan

dotter på 7 år. duschar varannan dag å tvättar håret då..

• Supermamsen

Varje kväll vare sig de vill eller inte...

Mina har alltid varit renliga och går automatiskt till duschen.

En hel dag av lek blir svettig så in i duschen med henne.

Låt henne köpa eget schampoo och andra hårvårdsprodukter , tandborste och sådant som hon behöver för renlighet så kanske det går bättre för henne att bli fräsch

• Mammatillfem

De stora sköter sitt själv sedan måååånga år förståss,minste,6 år,blir duscha eller bad en till två gånger i veckan.

Han har haft olika perioder då han älskat det och då blir det varje dag ibland,och vissa då det är tvärtom...då blir det när han måste-1-2 gånger i veckan räcker för honom,de duschar en gång efter idrott i veckan med.

Sommar och svettigt,lortigt - då blir det dusch varje dag-självklart - aldrig skulle jag kunna lägga ett barn svettig,klibbig eller så..huua.

• Kermit123

Jag kan inte annat än att hålla med cluedo, vi badar, duschar och tvättar sönder våra barn. Givetvis ska smutts tvättas bort om de skitat ner sig. Min 2-åring tvättar håret och tvålar in kroppen 1 ggr i veckan, sen kan det bli ett ytterligare bad för nöjes skull. Och jag har alltid i några droppar olivolja i badvattnet så inte huden ska torkas ut. Min 6 månaders badar 1 ggr i veckan, använder aldrig tvål eller dyl. på henne utan bara olivolja. Självklart måste man tvätta sig oftare när man börjar bli pubertal och svettkörtlarna börjar bli aktiva.

• kolakaka

två duschar med hårtvätt i veckan räcker väl, tycker faktiskt att många har renlighetsmani mina barn duschar 2-3 ggr iveckan och det räcker

• Mammatillfem

Renlighetsmani ja...för mkt är inte bra,det torkar ut huden mm och småbarn blir oftast inte svettiga så att det luktar som större blir - en till två gånger i veckan räcker.

Min son luktar aldrig illa!

• Jenny70

En på snart 11 & en på 12...båda duschar ca 2-3 gånger i veckan & tvättar då håret oxå. Det blir efter match el träning, så det är helt naturligt. Men visst skulle dom vilja maska då & då...

• Disa76

Min 8 åring duschar 2 gånger i veckan efter gympan i skolan och så varje torsdag hemma efter ridningen. Det räcker. Han är ren och luktar inget konstigt. Självklart så badar han i badhus ibland. Tror också att man måste passa sig för allt för frenetiskt rengörande. Han har dock alltid ogillat duschen, men jag har fått stå på mig varje gång han varit svettig och skitig och nu verkar han ha fattat hur det hänger ihop.

• mirre2

mina pojkar som är snart 12 år och 9år imorgon duchar 2-3gånger i veckan + när de har gympa i skolan 2gånger i veckan men då tvätter de inte håret

• Janlin

Mina tjejer är 11 år och lider av "dusch-djävulen", dom duschar varje dag, tvättar håret varannan dag.
    Fick dom välja själva så skulle dom duscha flera ggr om dagen...

• Nesslar

Min 9 åring duschar 2 ggr i veckan i skolan efter gympa o 1 ggr efter sim i skolan.... hemma varannan dag oavsett om det har varit gympa el sim samma dag o hemma tvättas håret varje gång det duschas..... 6 åringen duschar bara hemma o det är varannan dag med hårtvätt varje gång!!! jag duschar o tvättar håret varje dag!

• Terabyte
    Cluedo skrev 2007-02-22 13:13:24 följande:

Jag har 4 barn och de duschar sig såhär:

8-åringen, 2 ggr i veckan i skolan, 1 gång på skolans simskola och 1-2 gånger efter gymanstiken hon går på fritiden. Tvättar håret gör hon 1 gång i veckan, ibland har det tom blivit varannan vecka.

6-åringen duschar i skolan 1 gång samt 1 gång efetr gympan på fritiden. Hårtvätt 1 ggr i veckan.

4-åringen duschar ca 1-2 gång i veckan. Hårtvätt ca 1 ggr/vecka eller var fjortonde dag.

3 mån - bad och avtvättning dagligen pga nerbajsning och kräkningar.

jag tror att vi är alldeles fö renliga här i Sverige. Därav fler allergiska barn och eksembarn...

Menar inte att barnen ska vara loriga, men att duscha för mycket är nog inte hhelr bra.

Det beror ju på åldern förstås och hur pass smutsig man "blir" om dagarna.

För renliga är man nuförtiden jepp. Din 8 åring tvättar sig alltså 5grr i veckan 2ggr i skolan 1-2 efter efter gymnastiken och 1 gång efter simskolan?
  • Terabyte
    Mammatillfem skrev 2007-02-25 12:39:14 följande:

Renlighetsmani ja...för mkt är inte bra,det torkar ut huden mm och småbarn blir oftast inte svettiga så att det luktar som större blir - en till två gånger i veckan räcker.

Min son luktar aldrig illa!

Jag håller helt med det tårkar ut huden så om man duschar för mycket och om nogån här undrar varför det börjar klia i slidan då är det att det är för torrt där nere det hjälper med att tvätta mindre eller menar mera sällan
Svar på tråden Hur ofta duschar era stora barn?