• lottizm

Spanska tråden del 3

Startar en ny tråd för oss svenska mammor i Spanien eftersom den gamla stängs av imorrn.

Hoppas många hittar hit så det blir lite fart i tråden!

• Svar på tråden Spanska tråden del 3
  • Que Sera Sera

Andalucien, men inte smakar den farska som svensk val? Kopte det fran El Corte Ingles en gang men smaka typ nastan lika mkt skunk som dom andra ju =/ Vill ha smaklos mjolk, mer eller mindre...

• Polette

Que sera sera: vet inte säkert men Corte ingles säljer ju "hipp" barnmat, har inte kollat efter gröten men de kanske har den också...???

• Uskus

Pollica: Välkommen till barcelona mammoribarcelona.blogspot.com/ där finns en länk till Googlegruppen man kan gå med i och fråga alla svenska mammor om vad som helst. Ska ni hyra en lägenhet mer än ett år föreslår jag att ni tar kontakt med lokala förmedlare eller tex www.enalquiler.com/
    www.yaencontre.com/
    www.loquo.com/

De flesta lägenheterna på långtidskontrakt har en förmedlingsavgift på 10% av årshyran + ett par månader i förskott. Korttidshyra kan bli dyrare om man ska bo länge men man behöver inte ha så stort startkapital
    www.nivellmar.com/

Hoppas det var till lite hjälp!

• Que Sera Sera

Kollade ef. groten dar igar men fann den ej tyvarr. Kopte dock hem en fullkornsgrot som ocksa var socker- o saltfri. =)

• mamamjau

stänger inte den här tråden snart? ere nån som isåfall startar en ny?

• mamamjau

ja vet inte hur man gör så jag vågar inte ge mig in i det! tycker det skulle vara trist om den inte fortsatte trots att de inte skrivs så mycke här!

• Andalusien

Hej , jo vi far vael starta en ny trad , men hur laenge "varar" en trad egentligen? Varfor tror du att den stängs snart?Jag har inte varit med haer sa laenge och vet inte hur det funkar riktigt..
    Idag har det regnat hela dagen i Granada, usch vad deprimerande, det ska ju vara varmt och soligt jämt sa haer ars! Fast varen aer ju alltid vansklig. Imorgon börjar ju "cruces" , vi far se om det blir lugnare i ar (mindre botellon pa torgen). Jag horde att de ska bötfaella de som bryter mot botellonforbudet med 300 euro...

• Polette

ursäkta mig, dum svensk somjag är men vad är "botellon" för något???
    Och prata inte om vädert, idag haglade här i valencia! stora hagelkorn, som ärtor!! bara 15 grader varm.. nä nu vill vi ha tillbaka sommaren!

• Nina Kanin II

Botellon ar nar ungdomar (oftas) samlas ute pa gatan och dricker alkohol. Pa manga stallen samlas de i parker mitt i centrum och det brukar stora alla som bor i narheten.

• Que Sera Sera

Vet nar vi bodde nere i Murcia och hade kontoret dar. Da hade vi sa mkt problem med dem pa helgerna... Dom brukade supa utan for var byggnads grindar och praktiskt taget varje helg sa triggade dom larmet sa vi var tvugna att aka dit mitt i natten! GRR!
    Vet inte vad det var som fick dem att byta stalle till slut men skont var det iaf att slippa behova aka dit om natterna pga dom snorvalparna... Hehe

• Amor Fati

Hej, jag är ny här. Har bott i Murcia i snart 3 år. Två barn på 6 år respektive 7 månader. Någon mer härinne som bor i Murcia eller nära? Vore kul att komma i kontakt med någon.

• Que Sera Sera

Hej o valkommen. =)
    Tja det var en tjej har pa FL for ca ett halvar sedan som horde av sej till mej, da vi fortf. bodde dar nere, men minns ej hennes nick. =/ Sjalv flyttade vi dar ifran for 5 manader sen och bor numer i Madrid. Saaaaaaaaaaknar varmen, men dock inte det torra, hehe.

Det finns en tjej i Cartagena annars o ar glad over att traffa andra svenskar. Randiga Rutan kallas hon har pa FL om jag inte minns fel. Jattetrevlig och oppen ar hon. Det ligger ju inte 'sa' langt bort. Brukar halla till i La Manga ibland u sommrarna med.
    Skriver du till henne sa halsa fran mej. =)

• mamamjau

ja tror tråden bara håller i sig i 3 mån.

ska på semester me min kille till barcelona i juli. nån från barcelona som kan tipsa om restauranger å barer å lite sånt som man bara inte får missa!
    frossar i guideböcker men det skulle vara kul att få lite personliga tips!:)
    låter inte kul me ruggväder i spanien! ere längst ner i spanien man ska bo om man vill ha sol hela året? eller spelar de ingen roll vart?

• Amor Fati

Que sera sera: Tack för tips! Så du har bott här ute i öknen men inte längre? Jag bor faktiskt lite närmare Cartagena än just Murcia ciudad. Jag vet vad du menar med det torra Murcia, jag saknar också grönska. Men på senare tid har jag upptäckt Murcia "interior" typ Caravaca, det finns hur mycket skog som helst! Murcia är så mångfaldigt bara man kommer bort från kusten eller staden.

• Que Sera Sera

*ler* Jo jag bodde dar. Fast i en liten by utan for Murcia stad.
    (Las Torres de Cotillas) Saknade gronskan som bara den!
    Vi letade mark en period da vi trodde vi skulle bo kvar dar nere (har nog letat mark pa flesta stallena i spanien snart kanns det som) och da kollade vi mkt mot Caravaca (La paca tror jag det hette) dar det fanns grymt mkt skog. =) Fint!

Sen harliga Sierra Espuña och vildsvinen... *sakna*
    Men som sagt, trivs gott har dar det ar gronare men BLA for kylan!
    Murcias klimat pa sa vis passar mej oh sa mkt battre!

• Amor Fati

JAg känner till byn där du bodde. De har tydligen standupcomedy där varje torsdag på någon bar. Mina barnlösa arbetskamrater brukar åka dit Jag älskar Murcias klimat men somrarna kan vara vidriga (jag såg att du nämnt något om det också i ett inlägg innan) särskilt förra sommaren då jag var höggravid. Det var hemskt! Men vintrarna är gudomliga. Att kunna hänga tvätt i pation i december och plocka apelsiner...mmm...

• Que Sera Sera

Jo somrarna kan verkligen ta pa en. Hehe. Inte alltid sa kul med 40+ men hellre det pa sommaren o varm vinter an svalare sommar o ruggig vinter (som allt under 5-10+ pa dagen u vintern ar for mej)
    Minns ocksa forra sommaren, var ocksa gravid dock inte hoggravid (fick i slutet pa november) - och tack for det! Jag o en van till mej satt alltid pa Haagen Dazs och at glass varje dag efter kursernas slut. Men som sagt, sa nedrans synd pa det torra bara - klarar inte det i langden, blir min motsvarighet till hostdeppisar i sverige. Haha

Svar på tråden Spanska tråden del 3