• Mjölk

Välja hund, test?

Hej!
    Vi vill skaffa hund men vet inte riktigt vilken ras vi ska ha. Det finns ju så himla många att välja mellan!!! Några tips? Eller finns det nåt slags test man kan göra för att se vilken hund som skulle passa bäst?

• Svar på tråden Välja hund, test?
  • Gnista

Mjölk: Ok. Men har raserna du fick som svar någon gemensam nämnare? Då vet du ju i alla fall kanske inom vilken rasgrupp du ska leta ras inom
    Lycka till med ditt hundval

• aintsaint

Har du kollat på Schapendoes? Långhårig holländsk vallhund, 40-50 cm. Gosig, social, lättlärd! Pälsen är inte jobbig, men det är klart att det drar in en del... Kan ju klippas ner om man ändå inte vill ställa ut...

• tandmaja

Har inte läst hela tråden så någo nhar säkert rekommenderat golden innan :)

Underbara ras som älskar alla, glad och positiv,lättlärd och lagom stor.

Vi hade valpåterträff för några månader sedan och alla valparna var familjehundar som anpassat sig fantastiskt till livet i just den familjen.En familj tävlade sin vovve i lydnad annars var det mest "hemmaträning " och skogspromenader och hundarna var supefina och nöjda.

Vår vovve är just nu ingen typisk golden utan skällig och osäker men före sin skada var hon helt underbar så jag hoppas att vi kan börja träna henne snart igen så hon blir som innan och som alla hennes syskon:)

• presens konjunktiv

Jag tror att du behöver träffa hundar, Mjölk. Schapendoes, cavalier och cocker tycker *jag* är ytterst trevliga hundar som verkar passa era behov. Gå på utställningar och tävlingar och träffa och titta på hundar.

Det är tävling i rallylydnad i Skrylle den 9 april, om det kan vara av intresse.

• SweetStarAngel

Om du vill ha en allroundhund som du vill jobba mycket med och dessutom mycket vacker så rekomenderar jag schäfer. Men var såklart noga med uppfödare etc.

Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigt
  • Splach

Har du kollat vit herdehund?
    Är en schäfer fast vit, och lite lugnare oftast..

• Dodisens mamma

hahaa jag gjorde testet på pedigree och fick upp mops och fransk bulldog och det är precis dom två raserna som jag bestämt att ha sen

• L875

Jag tror att skk har ett test på vilken ras som passar en. Annars kan du kika på vovve. Många hundsidor har ju länkar som du kan kika på men vovve är nog bäst...kolla där.

• AnDan

Hej Mjölk!

Jag har en gul Labrador och älskar honom otroligt mycket. Jag är uppvuxen med strävhårig tax och Airdale terrier. Labrador är en otroligt bra hund, men det stora problemet (i a f med den gula labradoren) är hårfällningen. Den fäller mängder, den kommer in överallt och far runt. Den hamnar i hörnor uppe på bord, sängen ja för att inte tala om kläder! Så om man inte är en städfantast (har robotdammsugare) och städar varje dag så kan jag nog inte rekomendera en labbe. Airdale terrier lika så, våran blev psykiskt sjuk och fick avlivas.

Om det är någon hund som jag kan rekomendera så är det taxen i så fall, en liten hund men mentalt är den en stor hund. Skäller inte som dom flesta småhundar, stabil, hårar inte och bra psyke. Jag kan även rekomendera en tik! Är uppvuxen med bara tikar, underbara.

Men nu har jag en hane, labbe och vi var tvungen att kastrera honom, för han hamnade allt för ofta i slagsmål med andra hanar. Och tro inte att det är just honom, ni som har hanar vet att det kärvigt mellan hanar! Jag vet ej ifall ni har haft hund innan, men om ni inte har haft det innan så bör ni skaffa en hona. För en hane kan bli en handfull!!

• maruttan

Fat om man nu ska disskutera hane vs tik så är det ju inte så att alla hanar är aggresiva! Mina är inte det och jag har däremot träffat många tjuriga tikar som är väldigt lynniga i humöret, så det där tror jag snarare är från hund till hund än generellt!

pi.bilddagboken.se - världens sötaste pojke!
  • KisseNova
    Dodisens mamma skrev 2007-03-16 11:33:01 följande:
    hahaa jag gjorde testet på pedigree och fick upp mops och fransk bulldog och det är precis dom två raserna som jag bestämt att ha sen
    Var det teste via God kväll?

Där gjorde jag oxå ett tes och fick fram Bulldogg (engelsk bullodgg - som jag SKA skaffa längre fram)
  • Aniiee
    Esaiasson skrev 2015-08-20 13:48:10 följande:

Jag tycker Aussie är en bra familjehund om man tränar den ????

Grattis till veckans trådlyft.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
Svar på tråden Välja hund, test?