• minimalin

Gör du illa ditt barn fysiskt?

Har du någon gång gjort illa ditt barn fysiskt i uppfostringssyfte?
    Medvetet eller omedvetet?

Rösta ärligt!

Detta innefattar allt ifrån;

Slag
    Smisk
    Hårluggar
    Nyp
    Bett
    Puttar
    Ta tag i armar/ben
    etc.

Blev nyfiken på hur vanligt det är egentligen då jag sett en del inlägg på FL som handlar om att man "råkat" göra illa sina barn, eller gett dem smisk, bitit tillbaka osv.

Tycker ni att det är okej att man som förälder agerar så här?
    Varför gör man illa sina barn fysiskt?

Vad blir konsekvenserna av att göra illa sina barn fysiskt resp. att inte göra illa sina barn fysiskt?

Exempel:

"Mitt barn nöp mig allt h*n kunde och jag blev arg och nöp tillbaka för att visa hur ont det gör, för att h*n inte skulle göra om det igen."

"Jag knäpper mitt barn på fingarna om det nyps, klöser eller pillar på saker som är förbjudna."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-24 19:54:26:
    Det är väldigt många fler som tittar på tråden än röstar!
    Det vore kul om ni som kikar in också röstar. Det går snabbt och ger ett mer intressant resultat!

Just nu är det 344 av 2260 personer som röstat!

Ni behöver inte kommentera erat svar! Det är valfritt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 14:43:09:
    Många som verkligen INTE fattat att man inte gör illa sitt barn i uppfostringssyfte om man försöker rädda livet på barnet!
    Varför har så många använt det som ett exempel för att svara ibland eller ja?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gör du illa ditt barn fysiskt?
  • Jojile

När äldsta sonen var liten har det hänt att jag puttat ner honom i sängen en gång. Jag var deprimerad och kommer för all framtid ha dåligt samvete för det.

Sedan en gång skallade han mig rakt på näsan. Det gjorde så jävla ont så i reflex sköt jag honom ifrån mig. Tyvärr snubblade han och ramlade in i väggen. Ingen årets mamma där heller, men en olyckshändelse.

Annars nej. Gud ska veta att det kommer tillfällen då argumenten tar slut och man känner att man vill kasta in ungen i väggen, men man gör inte det. Jag låser in mig på toa.

Erik: läser man dina inlägg så får jag känslan av att du själv anser att du agar ditt barn men du vill inte riktigt erkänna det?

• Charlotte 501

Finns det på riktigt människor som spelar helt oskyldiga? Har ni aldrig tagit tag i barnets arm om du hittat han/hon efter att ha letat efter denne i en butik? Eller om han/hon sprungit rätt ut i vägen? 

• Eerie
    Charlotte 501 skrev 2013-10-16 23:36:36 följande:
    Finns det på riktigt människor som spelar helt oskyldiga? Har ni aldrig tagit tag i barnets arm om du hittat han/hon efter att ha letat efter denne i en butik? Eller om han/hon sprungit rätt ut i vägen? 
    att rycka tag i ett barn på väg ut i gatan är INTE samma sak som att slita tag i det i uppfostringssyfte
  • Sommarlöv

Skulle aldrig skada mina barn fysiskt (eller psykiskt)  för att vara elak. Men vist har jag tagit dem i armen, inte hårt men för att t ex ta undan dem ifrån varandra när de bråkar med varandra. Lite svårt att sära på dem om man t ex inte tar i armen. 

Det händer att jag höjer rösten, när de verkligen inte lyssnar. För mig känns det nästan värre än att ta i armen. Men det gör nog de allra flesta föräldrar ibland eller?

• Curlie

Ta tag i armen ja, men gör illa? Nej.

• 040510

barnen tar över om du inte har bra diciplin det e vi som e föräldrar o inte dem. annars kör dem med en bara, men tycker man ska säga på skarpen ett barn som vägrar lyssna o bara gnäller skriker vill få som hon/han själv vill går ju inte. göra illa inte ok. sett föräldrar som säger till med lugn röst åt sina barn går ju inte varför skämmas höja rösten bara,  det e vi som ska visa o markera vad som e fel o rätt.

• lovely89

tar tag i armen ja, men aldrig hårt eller drar och sliter, utan för att hon ska stanna och lyssna på vad jag säger.

• Pampim

Jag har tagit sonen för hårt i armen när han var liten samt höjt rösten. Enstaka gånger när frustrationen blivit för stor. Mått oerhört dåligt men nu flera år senare har jag förlåtit mig själv.

I nutid (han är 6,5) har jag omedvetet slagit till i ansiktet på honom när vi busade. Ajaj i mammahjärtat.

• Charlotte 501

Eerie, det står medvetet eller omedvetet. Och att ta tag i armen för han/hon gjort något som man ABSOLUT inte får göra eller gjort något som ruskat barnets säkerhet är väl ändå en slags av uppfostran? Jag säger ju inte att jag tar tag i barnet helt oprovocerat?! Utan det har hänt, som ovanstående, när han/hon varit olydig eller väldigt oförsiktig.

• Eerie
    Charlotte 501 skrev 2013-10-21 23:13:39 följande:
    Eerie, det står medvetet eller omedvetet. Och att ta tag i armen för han/hon gjort något som man ABSOLUT inte får göra eller gjort något som ruskat barnets säkerhet är väl ändå en slags av uppfostran? Jag säger ju inte att jag tar tag i barnet helt oprovocerat?! Utan det har hänt, som ovanstående, när han/hon varit olydig eller väldigt oförsiktig.
    det jag säger är att det är skillnad på att rycka tag för att hindra att ungen blir påkört och på att rycka tag för att få fram en poäng.

alltså: grabba tag i unge på väg ut framför bil, =ok
    slita tag i unge för att på något sätt markera= totalt fel

enligt mig.
  • Nomanisanisland
    Esterella skrev 2007-06-01 09:58:02 följande:
    Jag röstade JA, jag har smiskat mina barn på fingrarna, känns inget bra men dom är skogsvilda.
    När dom sliter ut mina kläder på golvet för fjärde gången på rad så blir det en liten dask, dom slutar då men visar att det minsann inte var en trevlig gest.

Jag har även tagit nåt av dem stora barnen hårt i armen när dom slagits, kanske inte så värst pedagogiskt eller så men jag är inte mer än människa, humöret tryter.
    Sluta med det där.
  • Nomanisanisland
    Esterella skrev 2007-06-04 11:10:09 följande:
    Nej, man följer inte sina impulser, men ibland så räcker inte orden till och heller inte orken.
    Jag SLÅR inte mina barn, en snärt på fingrarna gör betydligt mindre ont än om dom tex skulle klämma sig i lådan, eller fönstret.
    Jag känner mig inte som en barnmisshandlare bara för att jag daskat till mina barn på fingrarna.

När jag fick mitt första barn så tyckte jag exakt likadant, sen kom mina tvillingar och jag ändrade mej lite, med minsta tjejen så behövde jag bara säga ajaj lite högt så la hon av.
    Nu så spelar det ingen roll vad vi gör, daskar jag dom på fingrarna så hugger dom mej, men dom lyssnar iaf då, jag har 6 barn och har fostrat dem med kärlek och ömsesidig respekt, nån snärt på fingrarna gör inget, hellre det än att låta dom göra som dom vill.
    Fast du jämställer saker som inte har med varandra att göra. Alternativ är inte mellan att snärt fingrarna och klämma dem i en låda. Och ja du är en barnmisshandlare.
  • Minniemousemommy
    minimalin skrev 2007-05-24 14:24:32 följande:
    Har du någon gång gjort illa ditt barn fysiskt i uppfostringssyfte?
    Medvetet eller omedvetet?

Rösta ärligt!

Detta innefattar allt ifrån;

Slag
    Smisk
    Hårluggar
    Nyp
    Bett
    Puttar
    Ta tag i armar/ben etc.

Blev nyfiken på hur vanligt det är egentligen då jag sett en del inlägg på FL som handlar om att man "råkat" göra illa sina barn, eller gett dem smisk, bitit tillbaka osv.

Tycker ni att det är okej att man som förälder agerar så här?
    Varför gör man illa sina barn fysiskt?

Vad blir konsekvenserna av att göra illa sina barn fysiskt resp. att inte göra illa sina barn fysiskt?

Exempel:

"Mitt barn nöp mig allt h*n kunde och jag blev arg och nöp tillbaka för att visa hur ont det gör, för att h*n inte skulle göra om det igen."

"Jag knäpper mitt barn på fingarna om det nyps, klöser eller pillar på saker som är förbjudna."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-24 19:54:26:
    Det är väldigt många fler som tittar på tråden än röstar!
    Det vore kul om ni som kikar in också röstar. Det går snabbt och ger ett mer intressant resultat!

Just nu är det 344 av 2260 personer som röstat!

Ni behöver inte kommentera erat svar! Det är valfritt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 14:43:09:
    Många som verkligen INTE fattat att man inte gör illa sitt barn i uppfostringssyfte om man försöker rädda livet på barnet!
    Varför har så många använt det som ett exempel för att svara ibland eller ja?
    Att ta tag i ett barns arm är inte att göra illa det? Om mina barn springer iväg mot en väg eller bråkar med varandra så måste man ju kunna ta ta i dom för att inget ska hända? Det händer inte ofta, men i vissa situationer måste man. Ibland kan barn i förstå vissa faror och då måste man som förälder ha något sätt att visa att det är fel. Mina barn vet att om jag tar tag i deras armar så ska dom stanna och vara tysta, får då är mamma arg eller rädd och då har dom gjort något fel. Jag tar aldrig hårt, det har aldrig ens blivit ett märke, men man måste kunna ta tag i sina barn?

När jag var liten brukade jag ta ta mina vänner eller kusiners armar och snurra dom och sedan hålla dom i ett grepp (självförsvarsgrepp typ) som jag lärt mig av min pappa. Det gjorde inte ont, skadade inte på något sätt men var lite obehagligt och personen kunde inte komma loss så lätt. Det brukade jag använda när någon var elak mot mig, och då var dom aldrig det igen. Så att säga att det skadar ett barn att ta tag i armen lite, är helt fel. Skadar det inte att vrida om någons armar så skadar det inte att ta tag i någons arm. Min man brukar ta tag i mina barns fötter så att dom hänger upp och ner över marken, för att sedan kunna "gå på händer" och han brukar ta ta hårt i deras armar för att kunna sätta dom på sin rygg. Inget av det har skadat ungarna, dom tycker bara att det är jätteroligt.

Om ni ser att en unge börjar gråta för att dennes förälder tar tag i armen, så kan det mycket väl vara för att ungen blir rädd eller inte är van att dennes förälder reagerar så. Det behöver absolut inte vara för att barnet fått ont eller likande. Det här blev långt men jag blev lite upprörd så.
Svar på tråden Gör du illa ditt barn fysiskt?