• Liselottang

Hur ung är för ung?

Läser så många olika trådar som handlar om unga mammor och ekonomi, äldre mammor och ekonomi, mognad, ansvar och skola/utbildning.

Svara med eller utan att ta hänsyn till ovanstående faktorer.

När är man gammal nog att få barn?

• Svar på tråden Hur ung är för ung?
  • Sabine1989

Jag blev gravid som 15åring och var 16 när min son föddes och vi har klarat oss hur bra som helst =) Och jag känner mig inte som 18 år idag. =)

• AxelOlivia

Jag tror precis som många har skrivit att det inte är åldern i sig utan mognaden. Det finns mammor som är 15 som är bättre mammor än de som är 35 men jag tycker dock ändå att man bör ha gått klart gymnasiet och ha jobbat ett tag för att kunna leva på sig själv och inte på någon annan. Visst är det bra att man kan sköta sin ekonomi men det bästa av allt är trots allt att man kan vara beredd att ge upp sig själv helt för ett annat liv. När man får barn kan man inte längre sätta sig själv i främsta rummet utan måste alltid tänka på vad som är bra för sitt barn. Sedan måste man vara beredd på att ge gränslöst med kärlek och de två sistnämnda handlar om mognad och inte en ålder.

Jag skulle fylla 20 två veckor efter min son föddes. Och min sambo hade fyllt 20 8 månader före. Jag tycker själv att vi var unga föräldrar men vi har klarat oss bra att ta hand om våran son både ekonomiskt och mognads mässigt. Men jag stör mig på att folk runt omkring klagar på unga föräldrar utan anledning.

• Perry the Platypus

Jag tycker man ska hinna gå ut gymnasiet iallafall.

Lär mig vad du kan så jag blir ännu klokare.
  • Dionadel

För ung tycker jag att man är när man inte kan ta ansvar för barnet. Man låter mormor passa barnet i tid och otid. Man har ju en viss ekonomi även som tonåring och där hänger det väl på samma sak som för övriga mammor. Att man ser till att uppfylla barnets behov, mat, kläder och blöjor osv.

Jag tror inte att det ligger i åldern utan i vad för sorts person som blir förälder. Många unga blir jätteduktiga föräldrar. Och det finns inget som garanterar att bara för man är över 30 så blir man en bra förälder. Det är inte säkert.

Fördelen med att vänta barn är att man vet var man har dem
  • fotograf
    Ditaa skrev 2007-10-21 16:41:43 följande:
    18-19 år tycker jag är ungt...jag tror att vilka val man gör i livet präglar vilken mognad man har och inte åldern.
    Håller med här. Det är från person till person.
    Jag personligen tycker man ska ha ett fast förhållande, där båda är överens om att bli föräldrar. Man ska kunna försörja sig själv och ta det ansvar ett barn kräver. Inte droppa av det hos mormor så fort det händer något.
    Jag vet att det finns så många unga föräldrar som gör ett fantastiskt jobb där ute. Tror inte man klarar av det bättre för att man är 20 år äldre.
  • Mamma Teresa

Jag skulle inte sätta en gräns på vad som är FÖR ungt. Det handlar om mognad och om man klarar av ansvaret.

Jag är 19 och har två barn.

• Annapanna1975

Tycker inte att det handlar om ålder utan om personlig mognad. Sedan... ekonomi - javisst. Men kan du säga till en på 35 som har dålig ekonomi (och klockan tickar) att hon/han inte får skaffa egna barn för att de inte har tillräckligt bra ekonomi?

• Miss starfield

Jag tycker nog man bör vara över 18 år. Innan dess tycker jag man själv är ett barn.

Sedan finns det självklart många som är under 18 år som klarar det bra, men jag tycker man bör vara vuxen innan man får barn. Men detta är mycket generellt sett då det finns yngre som är bättre än äldre.

Jag skulle fylla 20 två månader efter att mitt busfrö kom.

• asparinC

Låt tonåringar vara tonåringar! Man utvecklas oehört mentalt mellan 15-25. Jag dömer inte ut någon har sett fall där det att fantastiskt bra men anser att man bör vara minst 18! Unga i dag är yngre ansvarsmässigt men kunnigare utbildningsmässigt än förut. Det går inte att jämföra en 16 åring idag och för 100 år sedan.

• Princesscake
    Disela skrev 2007-10-04 19:04:23 följande:
    Hmm, när man är mogen nog att inse att barnen växer upp, att de inte är små och "söta" hela livet.
    Håller med fullständigt :)
Svar på tråden Hur ung är för ung?